Holley imuvuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JarruPaavo, 19.6.2025.

  1. JarruPaavo

    JarruPaavo 1st gear

    Kyseessä Holley 750vac. Kierrokset nousee ku kaasarin juureen suihkuttaa jarrukliineriä. Nyt on kaasarin pohja ja imusarjan laippa oikaistu mutta sama homma jatkuu. Tiivistekkään ei oo vanha mutta pari kertaa käynyt paikallaan.

    Tänään hän uuden kokeilen sillä mutta onko kukaan törmännyt että imee ilmaa toisioläppien akselin juuresta. Se ois just siinä sopivasti kohdalla. Ja jos näin on onko mitään tehtävissä.
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Ehkäpä laakerointi sopivilla kuulalaaketeilla, sitä en vain tiiä sopiiko mitkään pienoislaakerit hollikkaan. Weberin dgas kaasariin ainaki sopi mutta de onki eri kaasutin
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä holkitin yhen motskarin kaasarin läppäakselin reijät, siis teetin. Kaasari alumiinia, läppäakseli messinkiä ja holkit tehtiin teräksestä, oli niin vähän tilaa ettei olis kuulemma saanut ohutseinämäisiä pehmeitä holkkeja painettua paikalleen. Ehkä ne holkit nakertaa akselia mutta on ollut jo vuosia paikallaan, uus akselikin on tallessa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minä myös!

    Mulla oli melko huonoksi kulunut Carter BBD slantsixin imusarjassa ja siinä aika huono läppäakselin sovitus kulumien takia.

    Yllättäen läppäakseli oli kamalammassa kunnossa kuin kaasarin läppärungon sinkkivalu. Oli ne sinkissäkin olevat reiät soikeutuneet, mutta akselista puuttui painepuolelta olennaisesti materiaalia.

    Seppä holkitti läppäakselin! Sorvasi kolme holkkia akselille laiteltavaksi. Aarporasi kaasuttimen soikeat reiät noille uusille holkeille sopiviksi. Liimasi holkit akseliin kiinteiksi osiksi. Sit vaan kaasutin nippuun ja oli kuin uusi akselin sovituksen osalta.

    Siinä yksilössä vajaaksi kuluneen läppäakselin ympärillä kaasuttimen runkoon prässätyt holkit eivät olisi tehneet yhtä tiivistä lopputulosta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ...ensiapuna rappasin suosituksen mukaan jäykänpuoleista spray vaseliinia akselin päihin ulkopuolelle, niin paljon ettei päässyt vetään ilmaa raoista. Ei ole pitkäikäinen ratkaisu mutta siten vois nähdä onko vuoto akselilla.

    ...niin ja sillä vassulla sais olla vähän lämmönkestoa ettei heti valu pois.
     
  6. miolta

    miolta 1st gear

    Onko siitä imuvuodosta jotain haittaa? Pieni vuotohan on ihan ok noiden kaasuläppien juuresta.
    Siellä on monissa malleissa teflon-liuskat tiivisteenä akseleissa. Kato onko siellä sellaset ja vaihda jos on kuluneet.
     
  7. JarruPaavo

    JarruPaavo 1st gear

    Sieltä löyty semmonen muoviliuskat. Ei alkanu uusilla pitämään. Pitää alkaa suunnitteleen varmaan sitä holkittamista

    Aika riski imuvuoto siellä on kun tyhjäkäynti lämpimänä on yli 1000 rpm vaikka tyhjäkäyntiruuvi on niin pienellä kun saa.
    Testasin toisella kaasuttimella ja sillä rauhoitti.
     
  8. JOSPEED

    JOSPEED 1st gear

    Ettei olis toisioläpät liikaa auki? Se ruuvi on hantinpuolella vähän hankalasti ylösalaisin. Pienellä meisselikärjellä kuitenki operoitavissa. Ruuvaa sen verran kiinni että saat avattua ensiötä.
    Näistä ollu juttua useammassa viestiketjussa.
     
  9. JarruPaavo

    JarruPaavo 1st gear

    Säädin Holleyn ohjeen mukaan sillon ku kaasari oli pöydällä, olikohan se puoli kierrosta. On muuten perseestä säätää paikallaan.

    Mutta en kyllä oo kokeillu jos ruuvais pienemmälle. Pitää laittaa vielä pakettiin ja kokeilla se.

    Jenkkifoorumeilla sanovat että akselin kaulat vuotaa, ja jos ei oo välystä niin ei haittaa. Liekö niin?
     
  10. miolta

    miolta 1st gear

    Jos käytät kaasaria vielä irti, niin voit ruuvata sen toisioläppien säätöruuvin myös niin että se urakanta jää sinne yläpuolelle. Saat siis helpommin säädettyä paikallaan.
    Ja tosiaan ei siinä pieni imuvuoto haittaa, jos kaasarin saa vielä muuten säätöihin.
     
  11. JarruPaavo

    JarruPaavo 1st gear

    Kyllä se vaan perkele oli toisioläpät liikaa auki. Aika mikroskooppisen verran kestää pyöräyttää niin on hyvä. Siinä meni taas paljon turhaa työtä hukkaan

    Se toisiaan kestää vetää jonkun verran ilmaa akselin juuresta kunhan akseli ei oo väljä
     
    Vuppe tykkää tästä.
  12. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Tuli tuosta mieleen ku muinoin vaihtelin 1.6 fordin ohc mottiin kaks kurkkusen weberin, niin siinäki oli toisio läppä liikaa auki. Pikkusen säväytti ku eka kerran laitoin käyntiin. Kierrokset karjaisi välittömästi 5 tonniin. Piti vähän aikaa miettiä missä vika ennenku hoksasin pikkusen säätö ruuvin toisio läpälle. Ilmeisesti säätö ei oikeen ollu sopiva 1.6 koneelle ku kaasari oli otettu 2.0 koneesta ja siinä pelas hyvin:D
     

Kerro tästä muillekin!