Holley säätäjää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rane58, 29.9.2013.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oliskos täällä "etelässä" holley kaasarin säätäjää? Suositeltavaa korjaamoa tai muuta fakiiria... :wink:
    Alkanut ärsyttämään "nyykähdys" kun polkasee kaasua lujempaa.
    -Niin voihan se vika olla muuallakin, sytytys persiillään? Tai joku....? :oops:

    Vinkkejä, neuvoja ennen kuin talvi tulee, kiitos! 8)
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    tääl pohjosis susirajan yläpuolella, eli kehä3 ulkopuolella lahessa bb-motors... googlesta puh.num.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    On kai noita ny siellä PK-seudullakin. Ei se Holley mitään rakettitiedettä ole :rotfl: .

    Kysäse vaikka American Servicestä , SCE Engineering, Aallon Auto ja tietty Jamant.

    Tulikos vika yhtäkkiä vai aina ollut? Kiihdytyspumppu toimii ja ruikkaa riittävästi???
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

  5. Jora78

    Jora78 Gearhead

  6. saresks

    saresks Gearhead

    Mä olen jostain syystä kuvitellut, että ruskea nokka on vain 50cc pumpulle? Siinä kun näyttäs olevan reilusti enemmän nostoa. Ettei väännä paikkoja mutkalle kun iskee kiinni 30cc pumppuun?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    m uistikuvan mukaan punanen on "härskein" 30cc pumpun nokka. Nokassa on numero miistä näkyy tuotto cc:nä, ja lukema on kymmenen painalluksen keskiarvo. Sikshänb tossa pumpussa on ruuvi/jousi kmbo et ei mikään vääntyis ja et shotti ekstää sen aikaa mitä on suunniteltu ja tavoiteltu kun tallan lyö tiskiin. Eli mitä pienempi suutin, sitä pidempään ruikkii... Yleisin "vcirhe" mitä pumpun säädössä näkee on toi välys alussa, ja se aiheuttaa kyllä Ranen kuvaamia ongelmia. Oikee oppinen säätö taphtuu sitä pultti/mutteri/jousi hässäkkää säätämällä, käännetään läpät levälleen ja säädetään niin ettei pumppu pohjaa, vaan pulttijousimutteri hässäkälle jäis viel n. puol milliä teoreettista matkaa. Eli liuskamitta siihen väliin ja avaa ruuvia sen verran et mutu just irtoo siitä raudasta. Voisko tota enää ton selkeemmin selittää?
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Kirjassa "How to power tune Holley Carburetors" (Speed pro series) sivulla 42: "Warning! All cams can be used with 50cc accelerator pumps, but only some can be used with 30cc acc pumps. The brown and yellow cams are spesific to 50cc pumps. The accelerator will jam open if they are used with 30cc pumps and the adjustment factor is correct."

    Ei vivuston jousi ole siellä siksi, että se kompensoi pumppuun sopimattoman nokan aiheuttaman liikanostoa. Sen tarkoitus on estää paikkojen särkyminen hydraulisen lukon seurauksena kun kaasun/pumpun runttaa nopeasti pohjaan.
    Tietty voihan ruskeankin nokan kain sinne fyysisesti laittaa ja säätää siten, että se ei pohjaa talla pohjassa. Mutta kun siinä on liikaa nostoa 30cc pumpun liikeradalle, niin lepotilassa nokka kantaa ja Holleyn käppyrän mukaan sillä ei saisi kummoisia ruikkauksia aikaan.

    Sininen näyttäisi pesevän kaikki muut 30cc nokat ainakin tuon linkitetyn käppyrän mukaan.
     
  9. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Anteeksi, olisi pitänyt tiedotkin laittaa! :oops:
    Niin, se on ilman ryyppyä oleva Holley 750 tuplapumppu.[​IMG]
    Kyllähän autolla voi ajaa normaalisti mutta jos haluaa "äkäisen" lähdön niin "nyykähtää" ennen kuin ampasee menemään... :-?

    Ja ite en noista mitään ymmärrä. :(
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Nyt olisi hienoa tietää, että missä vaiheessa tämä ongelma on tullut ilmi?
    Probleema voi hyvin olla esim. pelkästään siinä, että JOS käytetään vakio bensapumppua ja bensalinjaa, niin näiden tuottokyky ei yksinkertaisesti riitä täyttämään kohokammioita, kun haetaan max. tuottoa.
    Ei käynyt myöskään vielä selväksi, mikä kone ja onko sille tehty jotakin?
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oldsmobile 98.Ninety Eight, Luxury Sedan 425-super-rocket. 1966.
    -Kone laitettu 2v sitten täysin uusiksi, porattu 0.30 ylikokoon, nokka vaihdettu alhaalta vääntävämmäksi, osia koneistettu alan ammattilaisilla.
    Alkuperäinen rochester-kaasari ei toiminut/riittänyt alkuunkaan, moottorin purkaneet ja rakentaneet tutut asentajat laittoivat tuon holleyn.
    Ei se tollei nykinyt alussa, jos on säädöt tärinästä muuttuneet? :oops:
    -Enkä enää onnistu noita asentajia vaivaamaan, yksi jäi eläkkeelle ja muutti jonnekkin korpeen toinen on muuten vaan klesa... :(

    Minen tuohon holleyn ruuvikasaan uskalla koskea, menee vaan enemmän persiilleen. :odroll:
     
  12. Fangio13

    Fangio13 Gearhead

    Huomenta,suosittelen lämpimästi että varaat ajan BB-motorsiin.Et tarvitse etukäteen ostaa mitään varaosia tai pähkäillä missä vika tai miten se säädetään. Itse ajoin 300km siirtymän ja auto tuli kerralla säätöihin,kotiaviemiseksi vielä aimo annos oppia!
     
  13. aspenSE

    aspenSE 3rd gear

    sama juttu.BB-motors.susittelen.
     
  14. Stude35

    Stude35 3rd gear

    Myös tyytyväinen BB-motors:siin
     
  15. coistinen

    coistinen Gearhead

    Omassa tehtiin säädöt kohdalleen Sämpyn moottoridynossa keväällä ja seokset oli tip top kunnossa koko kierrosalueella, nyt ajettiin kauden päätteeksi takapyöriltä testiveto niin kävi rikkaalla muuten paitsi huippukierroksilla oli tikissä.
    Mihinkään säätöihin ei ole koskettu kevään jälkeen.
    BB tuli kans mieleen ensimmäisenä ja säätö ammattilaisella kannattaa todellakin.
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead


    425cid kone,alavääntönokka mallia laahuri hyd,autolla painoa pari tonnia ja aavikko 2.75-3.30 peräruuvi+vakio turbiini?

    Tuolle kombolle 750DB holley??Joo varmaankin nyykähtää alussa ihan 100-varmasti.On sitten kaasarivalinta ihan mettäs mun mielestä jos ajelukonetta on tehty.Sori vaan mutta noilla moottorispecseillä pääteltynä toi on juurikin enemmän Cruising and Towing-mosa kuin Burning my hides-karjuja?

    Se että orkkis Rochester on vaikka 700-725cfm ei tarkoita että se toimisi paremmin 750db:llä...

    Rochesterissä enskaläpät samaa kokoa kuin esim 570-620 holleyssä joka muuten sopis varmana paremmin sun koneelle..


    Kiihd.pumpun ropaamisella saatat saada kyykkäämisen lievemmäkis,et ehkä pois kokonaan,erillainen nokka kaasariin,pienemmät suuttimet kiihd.pumpun squirtteriin,,helpompaa laittaa 600-650cfm karburaattori ja ala cruisaamaan.

    Seuraavaksi saat kaivaa VAC mittarin ja vaihdat sen Power-valven joka tuossa Hollikan 750:ssä kokoa 7.5-6.5..Veikkaan että sun kone tekee 12-15 vakuumia eli tuo lisärikastus power-valvelta tulee niinkuin Nurmoolaiset talvisodassa:auttamattomasti myöhäs..

    Ihan turhaan lykkäät 750db holikkaa mosalle joka on tarkoitettu asuntovaunun vetämiseen.

    Tuolla 750db:llä saat miehekkäät bensalaskut,tekee ehkä kaasupohjassa 20hv enemmän mutta tapaa ajettavuutta ja herkkyyttä alkumatkasta.


    Toki,jos auto onkin keveempi 3-500kg,perä 3.55 ja tiuhempi,stallia +3000 niin jätä se hollikka kiinni ja unohda toi mitä kirjoitin ennemmin.

    Mun parit sentit tälle keskustelulle..
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ei ne tuplapumpun toisiot aukee sen enempää kuin vakuumitoimisenkaan ellei survo kaasua pohjaan.

    Ja kaasu pohjassa (läpät auki) oikein säädetty 750 vakuumi ja tuplapumppu tuottaa aivan tismalleen saman verran tehoa, paskat jostain +xxx määrästä tehoa.

    Bensaakaan ei varmasti mene sen enempää kuin millään muullakaan. Yleensä ne jotka noista täällä huutelee, ei oo itse nähnyt saati ajanut kyseistä laitetta.
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Se mitä tarkoitin tuolla tehon muutoksella tarkoitti että isolla kaasarilla tekee kovempaa huipputehoa kuin pienemmällä joka oli ajettavuudeltaan parempi.
    Eli jos lykkäät vaikka tuon mosa dynoon,se tekee enemmän HUIPPUvoimaa tuolla 750db:llä kuin esim 600vacuumilla.

    Mutta ajettavuus on sitten ihan eri juttu.Eli average(käyttökierrokset,jotka tuolla ko.motilla about 700-3500,on sitten taatusti helpommin pielessä 750db:llä kuin 600vac)

    425 motti vaatii +4000-5000rpm että alkaa tuo 750 kaasari olemaan alueellaan,ja sinne asti tuo OLDS ei tuollaisella nokalla mene niin ettei käppyrä ole laskenut jo 2500rpm ennemmin..


    Tuplapumppu antaa toisiopuolelta soppaa vaikka olis mitkä kierrokset kun kaasua vain painaa.Ja melkein jopa väittäisin että tulee muuten toisiopuoli nopeemmin mukaan liikeradassakin(tässä voin mahdollisesti olla pihalla ku lumiukko)

    Vakuumi antaa vasta sitten kun moottorin imu sen käskee.


    Juu totta että vain ensiöpuolella ajettaessa ja olettaen että se mosa pystyy hyöduntämään moisella läppäkoolla olevan kaasarin ilman "boggia",se ei syö yhtään enempää gasoa mutta:

    -Jokainen motti vetää X-määrän ilmaa käydessään.Tämä on vakio.
    -Montako kertaa minuutissa se vetää tämän määrän on muuttuja.
    -Kuinka suuresta aukosta se ilma tulee,on myöskin vakio(kaasarin koko)

    Moottorin käydessä tasaista kierrosnopeutta..
    -Jos tulevan ilman aukko suurenee(kaasarin kurkut suurenee),ilmanvirtaus hidastuu.Jolloin signaali joka ottaa polttoainetta heikkenee.Jotta signaali kasvaa,joudutaan nostamaan kierrosnopeutta.


    Kun läppiä avataan liikaa,aletaan sotkemaan perustoimintaa kaasarista.Tämä käy Hollikassa helposti kun Ensiöpuolella oleva transfer-slot paljastuu liikaa kun yritetään korjata käyntiongelmia aukaisemalla läppiä.

    JOs oikein nyt muistan,niin se että tämä ura paljastuu heikenti kiihd pumpun antamaa soppa määrää koska uran aukeaminen liikaa "kuivatti" kanavaa bensasta jonka piti tulla mukaan leikkin vasta kun kierroksia on tarpeeksi ja kiihd pumppu antaa oikean läjän soppaa.Saa korjata vapaasti virheitäni.

    Tässä kohdassa seokset onkin sitten jo persiillään,motti rikkaalla ja kun lähdet liikeelle,ei soppaa tulekkaan oikein kun kaasari vetelee sitä väärästä piiristä jo tyhjäkäynnillä.
    Ja kiihd pumppu ei annakaan soppaa tarpeeksi,joutuu päästämään petaalin ja polkaseen uudestaan että kone jaksaa nousta.

    +Vacuumi on tässä ko.moottorissa varmasti todella korkeella,jolloin ku lähdet liikenteeseen joudut pedalittamaan että se ei kaadu naamalleen kun ei jaksa mennä.Power valve ei anna lisärikastusta oikein.

    Mä oon ymmärtänyt että kiihd pumppu laittaa liikkeelle,ja ennenkuin ollaan kunnolla enska suutinpuolella,niin power-valve antaa alipaineen käskystä lisä soppaa että kone pääsee ala-kierroksilta nousemaan pehmeästi pääsuutin piirille.

    Jos yhtään näiden vuosien jälkeen oon ton ymmärtänyt oikein niin voitko väittää ettei liian iso kaasari veisi enempää bensaa,johtuen siitä että seokset vaan on persiillään.Joo voi se käydä,ja jopa toimiakkin.Mutta paras hyötysuhde,pehmeä ajettavuus tulee vasta kun saadaan kaasarin koko,käyttötarkoitus ja moottorin koko+käyttökierrosalue kohdilleen.

    Ja nyt puhutaan siitä käyttöalueesta,ei huipputehosta läpät auki.

    Mitä tulee kaasarien säätämiseen niin vuodesta -96 asti oon enemmän ja vähemmän ropannu kaasarienkin kanssa.
    Kadulla ja radalla.

    Mutta yksi asia ei muutu:
    Iso osa käytösongelmista,varsinkin lähtövaiheen "bog" johtu liian isosta kaasarista,ja siitä kun yritetään saada sitä toimimaan,tehdään säätöjä jotka kumoavat sen kaasarin oikeaa ja alkuperäistä toimintaa.

    Esimerkkinä mun ex-57 letukka jossa oli 435hv 350 sbc kone,mekaaninen rulla,kokeilin 1-ja 2 tasoja,3.73 perä,3800stall 10.1 ruttu.

    750db:llä siinä oli aina se nuupahdus kun tinttas jalan lattiaan liian nopsaan.Vaikka kokeiltiin mitä kiihd pumpuista ennakoihin.Molemmilla imusarjoilla.
    Kokeilin 650 DB:tä ja ongelma katosi..Vartille en päässyt tällä 650:llä mutta sen koeajon se toimi kuin eri auto,ja suti samalla lailla.Eikä puhettakaan että olis nuupahdellu,jalkaa sai antaa ihan suruttä ja kone vastas ihan eri lailla.
    Niin ja meni 1500kg painoisena 12.02 vartilla.

    Sitten tein 406 koneen ja kas kummaa,sama 750db joka pienemmässä nuupahti,ei osoittanut mitään ongelmia isommassa koneessa..Tämä 406 sitten meni 11sek puolelle samalla autolla,tehot jossain +500 luokkaa.

    Ja kyllä,kaasarin sai laittaa eri perussäätöihin tuolla 406:lla kuin 350:llä..se jopa kävikin paljon keveämmin tyhjää kuin 350 kones..MUTTA ei kannata verrata sitä tuohon 425 OLDS koneeseen vain kuutiotuumiltaan.(Stall,välitys,paino...)

    Kaikki virheet mitä tuossa mun kirjoituksessa on, saa ja pitää korjata :D

    En häpee myöntää jos jossain kohdassa oon vääräs.

    Mutta väitän edelleen että tuosta autosta tulee parempi ajaa noilla osilla,tuossa rungossa kun vaan ottaa sen 750db:n pois ja laittaa vaikka 600vac kiinni.Jos on auton omistajalla mhdollisuus niin kokeile ennenkuin viet sitä säädettäväksi ja saat 2-300e laskun siitä..uus kaasari maksaa 3-500e.Ja sitten myyt 750DB:n 440mag:lle 150e:llä:rotfl:
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Voisin itseasiassa tarvita 750 tuplapumppua, uupuu tuosta stroukkerista toinen kaasari kun jouduin lainaan sitä Hemiin :/ Siinä siis ollut 2x750db
     

Kerro tästä muillekin!