Holley toisiopuolen takaiskukuula

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pptalo, 20.11.2017.

  1. pptalo

    pptalo Gearhead

    Ensin hieman tarinaa, tämä kaasari ei ole pelannut minun aikana koskaan täysin. Alkaa rötäämään kun syöksyttää. ;-)
    750 vacum
    Viime talvena ostin uuden ja se on pelannut hienosti. No nyt tälle vanhalle olisi taas käyttöä ja otin sen taas työn alle, jo toissa kesänä epäilin ettei toisiopuoli aukea ollenkaan ja vaihdoin kalvon ja löysemmän jousen (keltainen).
    Nyt kun purkasin sen taas niin aloin ihmettelemään kuulaa joka on alipaine reijässä joka tulee näkyviin kalvoa vaihtaessa. Sehän estää alipaineen nousemasta kalvolle?
    Mikäs tässä nyt oikein heittää?

    Olisin laittanut kuvan, mutta kun toi google palvelin ei olikein ole yhteistyössä minun kanssa
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä kai kuulan alkuperäinen tarkoitus on estää toisiopuolta aukeamasta liian äkkiä, ettei "bogia" esiintyisi.
    Toisiopuolihan aukeaa kun ensiöpuolella on saavutettu riittävä virtaus, ja tämä virtaus muodostaa alipaineen jolla toisiokurkkuja avataan.

    Tuskin on rötäämisvika siitä kiinni että toisiokurkut ei aukea, voi olla että rötäminen esiintyy vaan sillä hetkellä kun ne toisiokurkut aukeaa? Bensan saannissa epäilisin olevan jotain vikaa mieluummin, ensiö tai toisiopuolella.

    Edit: vähän kirjoitin eri kuulasta alunperin...
     
    Muokattu: 20.11.2017
  3. pptalo

    pptalo Gearhead

    Jostain lueskelin että nelireikänen menee laihalle kun virtaus menee liian suureksi jos toisio ei aukea.?? Kuuluisiko tuolla kuulan alla olla joku ura mistä alipaine pääsee nousemaan. Nyt on kyllä aivan tiivis.
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Se kuula kuristaa virtausta toision auetessa, mutta sulkeutuessa ilma liikkuu vapaasti. Jokaisessa lukemassani kaasariopuksessa sanotaan, että älä jätä sitä kuulaa pois, koska silloin läpät aukee liian nopeasti. Toisioiden aukeamista ei oikein pysty varmistamaan, kuin laittamalla paperiliitin vivun ympärille kalvorasian alle ja sitten ajelemaan. Sen jälkeen näkee onko paperiliitin liikkunut alaspäin vai ei.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Onks tuo purettu ihan täysin osiin ja putsattu! Miul oli ongelmia 600 vakuumi holleyn kanssa! Siihen tulokseen jäin, kaikki irti ja palikat ultra pesuriin!
    Vaihtelin osat tiivisteet ym?

    Mistä epäilet, ettei aukea, toisiot?


    Edit, siis toisen holleyn sain säädettyä, sinne päin kohilleen, ja tuntu et veti paljon paremmin, kuin se omani!
    Jossain kanavissa reijissä paskaa, ajan myöta / seisonnassa muodostunut???
    Tää vaan omaa arvailua, kun kaiken muun mahdollisen tein, täältä saatujen ohjeiden mukaan!?
     
    Muokattu: 20.11.2017
  6. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kaasari on putsattu ja purettu täysin osiin 2 kertaa ja toisiopuoli ollut auki vielä muutaman kerran päälle.
    Toi paperiliitin onkin varmaan ihan toimiva juttu.
    Epäilykseni ettei toisio aukea ollenkaan kun ei esim. ilman putsaria ajettaessa ei kuulu kunnon murinaa. Eikä ollut kunnon vetoja. Toisio puolen suuttimien vaihdot ei vaikuttanut mitään.
    Nyt kun äsken sitä vielä ihmettelin niin toisio läpät oli lähes kiinni. Voisiko se vaikuttaa ettei läppien päälle mennyt kunnon imua, kanava kalvollehan lähtee läppien päältä?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kannattaa aloittaa sillä paperiklemmaritestillä. Suuttimissa ei ylensä oo kauheesti tarvetta muutoksille, holleyn ohje et jos tarvii mennä neljä pykälää suuntaan tai toiseen ni etsi vikaa jostain muualta, on aika hyvä useimmiten. Yks suutinkoko on n. 1.5% muutos seossuhteessa, ja yhden suuttimen toleranssi 1%,ä joten muutokset vähintään kaks kerrallaan ni muutosta pitäis tapahtua siihen suuntaan mihin halutaan. Toisiopuli avautuu holleyn vavuumissa "siphoning effectillä", eli ensiöpuolen läpi virtaava ilma tekee sen alipaineen jolla toisio avautuu. Vacuumi on pehmeä toimiessaan, sen "seat of the pants" tunne on rauhallinen. Joskus muinoin päätettiin 451:ssä vaihtaa prepattu 3310 holley 1050 dominaattoriin. Terävyys oli ihan toista luokkaa kadulla ajettaessa, mut Porissa ajettiin kummallakin ja vacuumi oli muutamia satkuja nopeampi. No, se oli kaikin puolin kohallaan ja ehä se dominaattorilla olis ollut hieromalla nopeampi, mut sit taas katuajo ja kulutus olis olleet kenties rauhattomampia. Auto oli 1600 kiloinen ja kulki korkeeta kymppiä vartilla silloin.
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kyllä sä voit myös kokeilla ajaa ilman sitä kuulaa, kunhan et hukkaa sitä...
     
  9. pptalo

    pptalo Gearhead

    Nyt kaasari taas kasassa ja kaikki kanavat taas tarkastettu, yhtään epäpuhtautta en löytänyt. Kiikarit päässä kun katsoi sen kuulan alle niin näkyi pieni jälki. Aivan kuin siihen olisi tehty klommo josta alipaine pääsee nousemaan. Kokeilin työntää paineilmaa vastapäivään ja läpi ei mennyt. Isonsin klommoa ja nyt ilmaa hieman kulkee. 5kk. päästä testaamaan joko toimisi tai paperiklemmari liikkuisi.
     

Kerro tästä muillekin!