Holleyn power valve

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bätmobiili, 4.9.2006.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mites se koko nyt pitäis valita. Näyttää olevan 6.5Hg aika yleinen tehtaan asentama. Siihen oli ohjeissa joku laskukaavakin ja ton 6.5Hg:n pitäis olla hyvä performance koneissa joissa tyhjäkäynti alipaine on yli 12Hg.

    Mutta mites kun esim. V8:n testissä kun seosmittarilla haettiin niin hyvä oli 0.5-1Hg alle tyhjäkäynti alipaineen. Siinä artikkelissa sanottiin lisäksi että yleinen hyvä ohje on 1-1.5Hg alle tyhjäkäynnin.

    On mulla seosmittari ja sillä pääsee tutkimaan ens kesänä, mutta ihan ajatuspohjalta niin mikä oikea suunta?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yleisesti pw valitaan siten että mitataan tyhjäkäynti alipaineet ja valitaan sitä lukemaa matalampi vaikka 1-2 ins/hg. Jos tyhjäkäynnillä esim. 8ins/hg niin se 6,5 pitäis olla ihan passeli. Jos taas Tyhjäkäynnillä löytyy 12 ins/hg niin sitten esim. 10,5 on ok. Pääajatuksena kuitenkin niin että pw e rikasta tyhjäkäynnillä seosta.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Juurikin näin, eli ton power valven tarkotus on rikasta seosta kun imusarjan alipaine laskee, eli moottorin kuormitus kasvaa. Se alipaine automaattivaihteisesssa laitteessa pitäis sitte mitata vaihde päällä. Noi universaaliholleyt tulee yleensä 6.5 hg power valveilla, se yleensä kohtuullisesti toimii noissa pervomanssi moteissa.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Tai kun ylipaine kasvaa :rotfl:
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Näin mikäkin asian ymmärsin. Eli siksi ihmettelin todella paljon valmistajan ilmoitusta että 12Hg alipaineella 6.5 pw olis ok!!!! Kyllä tulee pitkä ja kuollut kohta vetoon tolla pw:llä. No kohta sitä pääsee sit tutkimaan että mitä se mittari vaihdepäällä näyttää....
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei välttämättä tuu mitään kuolleita kohtia tolla 6.5:llä, tai edes matalammalla. Perussäädöissäänhän noi on yleensä vähän "turvallisella", eli rikkaalla puolella.
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    juu ja kun tulee pikku vika (jumitus, reikä...) pw:een niin rikastus on mielenkiinoisen mielivaltaista :D
    sanoisin että se 6,5 on aika hyvä ensi kokeilu.
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Juu kaasarini on uusi #0-80457S eli 600cfm sähköryypyllä. Sen verran on kone käynyt sillä että kone on sisäänajettu ja nyt pikku parannusten (jäähdytystä tehostettu) jälkeen pitäis päästä ajamaan. Kaasarissa on vakiona 64 ensiöpuolen suuttimet, 39 toisiopuolen levy??? joka vastaa ohjeen mukaan 70 suuttimia. PW on toi 6.5Hg ja toisiopuolen jousi musta.

    Kone on Ford 400cid cleveland 2100kg autossa ja 260H nokalla (1200-5200rpm).

    Jostain luin että painavalla autolla pitäis olla erilainen jousi kuin kevyellä??? Jos on liian löysä jousi niin meneekö se sit rikkaalle? No seosmittarista onneksi näkee sit noita juttuja....
     
  9. gomopar

    gomopar Gearhead

    Kevyemmällä jousella toisio aukeaa nopeammin ja voi aiheuttaa sen että kone nyykähtää. Jonkinlainen nyrkkisääntö on että jos tunnet sen toision aukeevan niin se aukeaa liian aikaisin. Jos se aukeaa liian aikaisin ilmavirta kurkuissa pysähtyy, moottorin alipaine on lähes nollassa ja virtaus ei riitä vetämään polttoainetta kaasarin toisiopuolen buustereista ja kone laihenee hetkellisesti. Hitaammin kiihtyvässä moottorissa (Vrt. painava auto, matala stall speed, pitkä perävälitys) liian aikaisin aukeava toisiopuoli heikentää aika oleellisesti kiihtyvyyttä alakierroksilta.

    Muuten toisiopuolen seos on aika lähellä (tai pitäisi olla) sitä mikä on ensiöpuolella silloin kun powervalve on auki. Jos toisiopuoli aukeaa tasakaasuajossa vaikka 120kmh nopeudessa niin polttoaineenkulutus nousee aika rajusti johtuen siitä että se toisio on rikkaammalla. Se on tarkoitettu aukeamaan vasta kun koneen kuorma kuorma kasvaa ja tarvitaan sitä lisäilmaa ja rikkaampaa seosta.

    Tuollaisen nelikurkkuisen kaasarin voisi kuvitella olevan yksikurkkuinen silloin kun kaikki reijät on levällään. Jos laskee läppien pinta-alat yhteen niin se on vaan aika iso yksikurkkuiseksi :odroll: . Jos jonkun koneen päällä oleva sanotaan vaikka 45 mm yksikurkkuinen vaihdetaan vaikka 60 mm:seen niin koneeseen tulee aika paha aivastusongelma. Senpä vuoksi alakierroksilta lähdetään liikkeelle vaan 2 kurkulla....

    Niin... ja kiskoneet on sitten eri juttu :rotfl: :poff:
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi toisiopuolen avautuminen perustuu ohivirtaavan ilman määrään, joka saa aikaan imun joka alipainekellon välityksellä aukoo toisiokurkkuja. Toi jousi ei niinkään vaikuta aukeemisnopeuteen, vaan siihen kuinka paljon milläkin alipainekelloon muodostuvalla alipianeella toisiokurkut on enimmillään auki. Tietysti, jos toi jousi on liian tiukka, myös käytännön aukeemisnopeus hidastuu, mutta noin yleisesti tota toisiopuolen aukeemisnopeutta noissa hidastaa lähinnä tuo kanavan koko joka alipainetta sinne kellolle muodostaa. Se on meinaan rajoitettu tosi pieneksi. Bansa/ilmaseos tulee buustereista, ne on ne reikäkäikäleet jotka ovatsiinä kurkun keskellä. Ohivirtaava ilma tekee niihin aipainetta, jok,a sitten kiskoo bensaa mukaan ja sekoittaa sen ilman kanssa. Jos läppä aukee liian nopeesti moottorin tarpeeseen nähden ja toi virtausnopeus pääsee liian pieneks, ei toi virtaus jaksa imeä bensaa mukaansa, jolloin motti ikäänkuin kaatuu nenälleen. Lievässä tapauksessa se toipuu siitä hetken päästä, jolloin sitten taas rynnätään, tota monet luulee "toisiokurkun aukeemiseks" ja tavoiteltavaksi ominaisuudeksi. Oikeesti sitä toisiokurkkujen aukeemista ei vacuumiholleyssa sais edes huomata, sen pitää tapahtua pehmeesti. Mut tää nyt on vaan tällasta hifistelyä, turhaa tietoa.
     
  11. gomopar

    gomopar Gearhead

    No ei tuo kait nyt niin kovin turhaa tietoa ole :odroll:
    Mielestäni on ihan hyvästä tietää jotain kaasuttimien toimintaperiaatteesta. Ite on joutunut noita takavuosina opetteleen kantapään kautta kun ei ole ollut ketään jolta olis saanut 'oikeaa' tietoa. :D
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Melkein sanoisin, että kannattaa kokeilla vähän kevyempää jousta. Mustahan on kaikkein jäykin jousi, jollei kulutuksen minimointi ole ensisijainen tavoite. Mulla oli 289:ssä 612 suuttimet ja vastaava levy ja musta jousi. Nyt on joku kirkas jousi, eikä kulutus ole matka-ajossa olennaisesti muuttunut. Toisaalta onhan toi 400 38% isompi kuin minun starttimoottori, jonkun Holley opuksen mukaan isompi kone avaa nopeammin ja/tai enemmän samalla jousella.
     
  13. garagektc

    garagektc Gearhead

    ihan hyvä pointti gomoparilta tuo tutustuminen toimintaan.
    olen kerran kuullut kun kisapaikalla "mekaanikko" analysoi säätöjä sanoilla "ei oikein tunnu auttavan sama mitä ruuveja kääntelee" ja siinä kosla kävi tyhjäkäyntiä parikymmentä sekuntia jona aikana tyyppi käänteli joka ainutta kaasarin lähimaastossa olevaa ruuvia täysin mielivaltaisesti...

    no, eipä aikaakaan kun pikamatkan varrelta näkyi savumerkkejä mäntävaurion seurauksena.

    mites se menee, mittaa kahdesti, mokaa kunnolla :D
     
  14. montego

    montego 1st gear

    Mullahan on suur piirt.samanlainen kone ja kaasarina on uutukainen 600 hollikka,holley on nyt vakio säädöillä lukuunottamatta että tuo jousi on violetti,toimii myös pitemmällä keltaisella jousella.
    turbiinina mulla oli tuo sizzler,nyttemmin on taas vakio turbiini ja perävälityksestä en osaa sanoa, mutta kierroksia satasen vauhdissa 2000rpm.
     
  15. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ei tähän aiheeseen ole vielä yhtään huonoa juttua tullut :)

    Vois sitä löysempää jousta kokeilla sit samalla kun toden näköisesti saa power valven vaihtaa...
    Aika mielenkiintoinen juttu toi että se olis jäykin jousi ja sillä sais tavallaan taloudellisuutta lisää. Valmistajan ilmoituksen mukaan kaasari on kaliproitu 350cid koneelle performance käyttöön tehtaalta lähtiessään.

    No pitää ensin vähän ajaa että näkee mitä seos ja alipaine mittari näyttää. Kai sitä vähän joutuu kokeilemaan aikaisemmin aukeavaa pw:tä ainakin....
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Lootasta tullessan pitäis olla väritön jousi. Mustalla toisiopuoli ei 350:llä aukee kokonaan ikinä, mikäli oikein muistan.
     
  17. gomopar

    gomopar Gearhead

    Se taloudellisuus on enempi kiinni siitä paljonko sitä konetta rankoo. Normaali ajossa se toisio ei käytännössä aukee lainkaan. Mä oon koittanut nuo säätää niin että kun kaasun linttaa pohjaan niin toisio aukee jossain 3000 rpm. jos sen on virittänyt aukeemaan aikaisemmin niin lopputulos on ollut pääsääntöisesti laiskempi. Toki se riippuu niin koneesta, painosta perästä jne. Mun pointti on se että normaalisti ajaen se toisio ei oo auki eikä myöskään vaikuta kulutukseen.

    Niin tarkoitit kai myöhemmin aukeavaa powervalvea. Eli mitä pienempi lukema sitä kovemman kuormituksen (pienemmän alipaineen) se vaatii
    ennenkuin se aukeaa. Ja niinkuin tossa aiemmin mainittiin kato se alipaine tyhjäkäynnillä vaihde päällä (automaatti).
     
  18. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Joo power palve on tarkoitus vaihtaa. Ja luokkaa 1-1.5Hg alle sen vaihdepäällä alipaineen.

    Tuskin toi 400:n sit sitä toisiota kanssa kauheesti jaksaa aukoa mustalla jousella, mutta katotaan se sit kun päästään kunnolla ajamaan. Ainakin ohjelappu väittää sitä mustaksi ja vielä ei oo kaasaria auottu -> kokeillaan ensin tommosena....
     
  19. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Aiheeseen liittyen, olen kirjoitellut tarinaa Holleyn sielunelämästä tonne: http://www.torinoproject.com/Tech/Tekni ... ottori.htm Siellä sivun alalaidassa on useampikin tarina aiheesta. Ei varmaankaan kattavasti, mutta kuitenkin ja monesta asiastahan voi olla montaa mieltä... :lol:
     
  20. vahvis

    vahvis 1st gear

    Power Valven valinnasta pähkinä:
    Aina vaan sanotaan että PW valitaan lukema X alle tyhjäkäynti alipaineen. Millon jaetaan kahdella ja milloin suositellaan 1-1.5 alle. Vaikka monessakin ketjussa/videossa mitä on tullut selattua, mainitaan että tykimpi nokka laskee alipaineen tyhjäkäynnillä tosi alas, niin ikinä ei ole ohjeistetty PW:n valintaa sellaiseen koneeseen, jossa se lukema on TODELLA alhainen.

    Nyt olisi tilanne, eli tyhjäkäynnillä vaihde silmässä alipaine on niinkin alhainen kun 2.5 in./hg. Kruisailu/kuormituslukemia en tarkkaan muista mutta sanotaan nyt suuntaa-antavasti kruisatessa 15 ja kuormalla sitten jotain muuta. Ei kuulosta järkevältä alkaa etsimään power valvea alle tuon tyhjäkäyntialipaineen. Pitääkö kumminkin lähteä liikkeelle tosta kruisailupaineesta ja valita joku 7.5 in./hg vai häh?
     

Kerro tästä muillekin!