honda accord 90/91 automaatti *korjattu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja RockHQ, 30.10.2009.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tuli tilapäinen mielenhäiriö ja ostin oikealta puolelta ajettavan brittimallin '90 acuran automaatilla käyttöautoksi, ranskalaista synkkavammaista 80-luvun ostoskoria ei jaksanut tämäkään mies kahta vuotta pidempään.

    Ongelmat on nämä: turbiinilukko seilaa päälle-pois noin 15-30 sekunnin väliajoin, kun vauhtia on 50-70 mailia tunnissa. Motin kierrokset heittää 200rpm edestakaisin. Siis kytkeytyy, pysyy hetken päällä ja irroittaa, jonka jälkeen kytkeytyy uudestaan hetken kuluttua jne. Varsin v-mäinen kun ajaa matka-ajoa. Alle 50mph lukko ei mene päälle, niin kuin ilmeisesti ei kuulukaan, ja 75+ joko pysyy päällä tai ei mutta ei seilaa edestakaisin.

    Sen lisäksi, kun askilla on ajettu riittävästi kaupungissa valoista valoihin, eli yli puolen tunnin keikka ja paikat kunnolla lämpimänä, valoihin pysähtyessä valitsin D4-asennossa auton pysähtyessä kone käy normaalia tyhmäkäyntiä noin 5 sekuntia, minkä jälkeen kierrokset alkaa hitaasti tippumaan pikkuhiljaa ja motti lopulta sammuu jos en vaihda vapaalle

    Ensiapuna mä vaihdoin 2 kertaa askiöljyt, laitoin ELF:n Elfmatic G3:sta, mm. Dextron 3 luokituksena, Autodata ilmoittaa Dexron 2 riittäväksi luokitukseksi tolle askille.
    Netistä ei ole löytynyt mitään tohon askiin viittaavia juttuja. 4 vaihdetta, siinä on, turbiinilukko, mekaaninen throttle valve kaasarille eli vaijeri, joka liikkuu kun kaasua painaa.

    Kone on F20A3 jos se tähän auttaa. Mittarissa 148000 mailia. Muuten toimii kuin ihmisen mieli.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin muuten toi turbiinilukon päälle-pois ominaisuus ei ole se tärkein vaan se miksi toi kone kuolee. Luulin ostavani käyttöautoksi automaatin jotta ei tarvitsisi hämmentää keppiä, luulinko väärin? :lol:
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Se kuolee kun se turbiinilukko yrittää kytkeytyä.selvitä onko se sähkötoiminen eli meneekö askiin sähköjohtoa.yleensä se on sähkötoiminen.ensiapuna sitte tökkelin irti ja testaamaan.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hei, luulis ton turbiinilukon tappavan koneen samalta istumalta, tollanen 2 litranen 16-tappinen jaappanin moottori kun ei väännä 750rpm tai alle tyhjäkäynniltä yhtään mitään? Eli sen luulis olevan kerrasta Yatzy, niin sanoakseni eikä niin että se kuolee pikkuhiljaa.

    Tosta kun noita suomalaisia tuning-palstoja luin noilla samoilla potkulaudoilla on ajettu 300+tkm ja se tomaatti toimi niissä ihan hyvin. Jenkkilässä niillä on ruiskut ja tietokoneohjattu tomaatti, eli joe sixpack ei tunne koko vekotinta, mutta euroopan mallit on saaneet pärjätä kaasarilla ja hydrauliohjatulla askilla, näemmä?


    Sitäpaitsi toi aski on perinteiseen jenkkitoosaan nähden vähän erikoisempi, siinä ei ilmeisesti ole yhtään planeettavaihdetta vaan se on tehty manuaaliaskin tyylisillä akseleilla? Mutta en mä vaan tiedä. Voihan se olla, että lockup vittuilee mutta ensin pitäisi löytää joku johto sille.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tietokonepurkki sitä lukkoa varmaan käskee?

    mites kylmällä koneella, meneekö lukko päälle?
    mutsin kelika teki sitä että motaria kun ajoi, od (sähkönapilla) heitti edes takas kylmällä. eli kun kone lämpeni laittoi od:n päälle, sitten jäähtyi ja od lähti päältä.
    tuota sitten teki viimeiseen asti kunnes kansipahvi pullahti prkl... mut se pahvi ei liittynyt siihen lootaan mitenkään.

    eli olisko siinä joku lämpötilaohjaus?
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Sen verran mä selvitin että jenkkilän CB-korimallin accordeissa (90-93) on tietokoneohjattu tomaatti, ja ruiskupannu, eli 2.2 litranen versio tosta samasta aihiosta kuin mullakin. Mutta, niillä on myös askin ulkopuolella solenoideja askin "edessä" ja "alla, jota tossa ei ole ollenkaan, ja tietysti johtosarjat niille solenoideille. Tossa mun potkulaudassa ei ole sellasia ollenkaan, vaan jonkunlainen kickdown tai throttle valve-vaijeri kaasarille niinkuin esim. TH200R4 ja TH700R4 askeissa.

    Ja se vaihteisto toimii hyvin kaikissa muissa tilanteissa poislukien noi em. ongelmat. Jos lähdet valoista kevyellä kaasulla, vaihdot on nättejä ja oikeilla kierrosluvuilla, jos painat lapun lattiaan ne on kovempia ja korkeammilla kierrosluvuilla.

    Jotenkin lämpötilaohjattu se voisi olla, mutta kun mulla ei ole mitään mistä lähteä liikenteeseen ton jutun suhteen. Mulla on käytössä autodata 2009, sekä Boschin Esitronic jossa on korjausohjeita melkeen mihin vaan mikä on varustettu yhdelläkään tai oikeestaan milla vaan boschin anturilla, mutta tossa on 2-kurkkunen kaasari ja siinä se. Sytkä on Hitachin hoitama joka on ainoa elektrooninen komponentti mitä mä olen löytänyt.

    Mutta 50€ seteli luvattu sille joka kertoo miksi ja miten tää korjataan.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    oliks toi 50e lupaus?
    hyvä idea... myyt eteenpäin :wink:
    voitinkos jo 50e???


    ei vaan, eikö siihen lootaan mee johdon johtoa?
    jos ei niin sit vaan pura ja kokoa. venttilikoneistossa joku solenoidi varmaan kiukuttelee. tai sen nopeustunnistin.

    en mä noista mitään tiedä, kunhan veikkailen vaan.
     
  8. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    vihjeeks vaan että löytyy askia että turbiinia.. :)
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    50 juuroa lähtee sille joka kertoo miksi toi lintta oireilee ja miten se korjataan. ei sille että nauretaan "olisit ostanut GM:n", niitäkin on ollut vuosien varrella.



    Ja Gt-racing, pidetään mielessä?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    en mä noin naura, oisit ostanu moparin... joo elä hermostu näin yö syömmellä.

    tollaset viat on persiistä.

    niit johtoja siis ei ollut? sit joku paskakikkara jonkun solenoidin välissä tekee mukavaa.


    ps. mä tappelen gm:n kanssa...
     
  11. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Turbiinin lukkolevy poikki,paskana,rikki
     
  12. ford59

    ford59 1st gear

    Oireita haistellen tulee väkisin sama mieleen kun pikkulohkovoortilla: turbiinilukko! Lukko koettaa kytkeytyä väärään aikaan (jonkun pienen painevuodon aiheuttamana?). Turbiini ei pysty omatoimisesti laskemaan tallspeediä jolloin moottori sammuisi (ellei siellä ole jotain jänniä säätyviä lapoja!). Toinen vaihtoehto on että moottorin ohjausjärjestelmä kiukuttelee laskien seoksia, tyhjäkäyntiä tms. niin ettei tyhjäkäynti jaksa vaihdelaatikon vastusta?
     
  13. santtuv

    santtuv Gearhead

    Siskolla oli 12 tappinen sonta eiku honta ja siinä teki juurikin nykimistä jossain 80 vauhdissa.
    Kierrokset nousi ja laski ja tuntui kun olisi heitellyt pykälää isommalle ja takaisin alas.
    Onneksi siihen katkesi kaksi tulppaa kanteen niin möin sen romun pois.
    Nyt kaveri hairahtui tuollaiseen 16v 91 automaattiin ja käväisin sillä ajamassa
    niin eikös se kanssa ruvennut nykyttämään ihan samalla tavalla.
    Taitaa olla niin kutsuttu ominaisuus jota myös jotkin tyyppiviaksi nimittävät? :eek:

    pssssst löytyy myös muita tuon japanin ihmeen omistajia:
    http://www.dynamiitti.com/forum/viewfor ... c053f2a1cb

    tuolla ed.mainitsemallani palstalla kehuivat että säätövaijeria kirimällä pitäisi mennä tuo vika pois..
    JOko laitan tilinumeron ? :lol:
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No, sammumisongelma ratkes ihan omin neuvoin, tyhjäkäynti oli kuumana vaihde päällä noin 600-650 kierrosta minuutissa, ja kun sähköflekti lähti päälle, laturin kuorma kasvoi sen verran isommaksi, että koneen kierrokset notkahti vieläkin alemmaksi, imusarjan alipaine alkoi heittelehtimään ja siitä johtuen sytytys myöhäistyi, se riittikin. Tyhjäkäynnin nosto 750 k/min ja ongelma poistui.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Korjaantuikos se lootakin samalla?
    Ilmavirran Mikalla Lannevedellä oli joku aika sitten tuollainen Hondan automaatti korjauksessa, sieltä varmaan jotain tietoa löytyisi.
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    kiitos vinkistä, mutta mä en soita yhtään mihinkään tän ongelman takia koska en mä aio korjauttaa tonnilla-parilla tota laatikkoa jos se menee paskaksi. Antaa noiden kavereiden tehdä sitä mitä ne osaa rauhassa. Mulle tulee päivittäin kymmenia turhia puheluita joissa kysellään laidasta laitaan kaikkea käsittämätöntä, turhauttavimpia on ne jotka kysyy ensimmäisessä lauseessa hintaa ja vasta toisessa kerrotaan ongelma, joko kuviteltu tai oikea.


    Lootassa on vielä se turbiinilukon päälle-pois ongelma, mutta huomasin tossa, että kun kiihdyttää todella kevyesti nopeudesta 50mph ylöspäin, lukko ei temppuile ollenkaan. Eli niin että kaasu on ihan aavistus normaalin matkavauhdin yläpuolella. Toisin sanoen TV-vaijeria pitänee kiristää vähän. Muutenkin toi auto cruisaa ihan höyhenenkevyellä pintakaasulla mukavasti 70-80mph asti, siitä eteenpäin joutuu jo painamaan kaasua vähän enemmän.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olet varmasti aivan oikeassa. :D
     
  18. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Aski tuli kuntoon TV-vaijerin kiristämisellä, otin millin-kaks vuosien varrella syntyneitä väljiä pois vaijerin säädöstä ja avot, sehän toimii. Tää on mulle ensimmäinen automaatti, joka lukitsee turbiinin täysin hydraulisesti ja sen perusteella mitä TV-vaijeri, kierrosluku, haluttu tai päällä oleva vaihde ja ajonopeuden summa kertovat, mutta tuntuu toimivan ja yllättävän hyvin vielä?!

    P.S ehkä OD:n turhin viestiketju koskaan :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!