Huhotushöyry

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terpatin, 7.2.2020.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tuota... Onhan se pcv-venttiilistä lähtevä letku kytketty imusarjan alipainelähtöön? Tuo koneen huohotus systeemi menee siten että ilmanputsarista menee letku toiseen venakoppaan ja toiselta puolen pcv- valven läpi imusarjaan.
     
    Muokattu: 9.2.2020
  2. Seevu

    Seevu Gearhead

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. Terpatin

    Terpatin 1st gear

    Kyllä tuo huohotusjärjestelmä on niin kun pitää. Ja pvc venttiili uusi + hyvä imu. Tossa muutama tyyppi vain ihmetellyt, että huohottaapa paljon. Tämä kun eka jenkki vehje niin ei käsitystä mikä normaalia ja mikä ei.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Antaa niitten ihmetellä ja kovaa ajoa vaan. Jos mielenrauhan haluat ni aukase ne venakopat ja kato sinne, näät kyllä heti jos on yhtään ylimäärästä nestettä ollu öljyn seassa.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Kuulostaa käyvän kaikilla. Ja höyryäminen näyttää huohotukselta. Pykälä päälle, jarrua ja kas, huohotuskaasua tulee vielä paljon enemmän. Moottorisi on väljä.

    Moottoriöljyäkin saattaa joutua lisäämään tiheämmin kuin uutena.
     
  6. Terpatin

    Terpatin 1st gear

    Mahtaiskohan seokset mennä kauheana hukkaan, jos laittais vähän tehokkaamman venttiilin tuo ikävä ylipaine vain tekee sen että tuppaa vuotamaan kaikki tiivisteet..
     
  7. 3964

    3964 2nd gear

    Jos kertyy ylipainetta ni joko huohotus ei toimi tai on alimitoitettu.

    Jos kone on väljä tai sitä kuormitetaan kunnolla tai molempia,joutuu yleensä huohotusta suurentamaan.

    Millainen reikä on putsarille menevässä linjassa pienin kohta?
     
  8. Terpatin

    Terpatin 1st gear

    Noin 12mm. Tossa siis semmone pyöreä yleismallin putsari ja vähän rajoitti mutkan kokoa, että sai tehtyä liittimen siihe.. voishan tohon tosiaa koittaa vielä avarammalla putkella tehdä sen.
     
    Muokattu: 9.2.2020
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Huohotuksen kanssa pitää muistaa, jos on 7l kone, niin se vatkaa sitä kampikammion ilmaa/höyryjä myös 7l toiseen suuntaan.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kannattaa miettiä, haittaako tuo huohotus niin paljon että pitää alkaa konetta avaamaan.
    Jos kone on jo väljä ja vanha, saattaa elvytyskin olla turhaa.
    Hyvällä tuurilla sopivan viskositeetin jämäkämpi öljy voisi lievittää oireita.

    Onko autossa öljynpainemittaria ja millaiset paineet tyhjäkäynnillä kuumalla koneella.
    Mitkä öljyt moottorissa?

    Tämmöisiin maamoottorihin ei kannata laittaa niitä ohuimpia öljyjä kun näitä ei ole niille suunniteltu. Joku 20W-50 sinkkipitoinen mobilistiöljy voisi olla ihan kokeiltava juttu tähänkin koneseen. (herkkä aihe :oops::oops::oops:)

    Jos öljy ei haise kabiinissa asti niin pelti kiinni ja menoksi :D
    Jos haisee niin ikkuna raolleen, rööki huuleen ja menoksi :cool:

    IS
     
    Inlinee tykkää tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Heh, hyvä kommentti Imusihdillä herkästä aiheesta, osu ja uppos :p Minä ku oon aina ihmetelly noita tervoja.

    Piti ihan tehtaan ( Oldsmobile) öljysuosituksista ottaa kuva. Nää kun on näitä samoja maamoottoreita jostain toisen maailmansodan jälkeen, ja 455:nen on vielä isoilla laakerikauloilla. Ajattelisin että tehtaan välykset on eri valmistajien välillä keskenään aikalailla samat, kaulakoko kertaa joku kerroin.
    Tuon kuvan mukaan kun kattelee Suomen kesää, 0-20c lämmintä 80 päivää 90:stä. Toki olettaen että kone on kunnossa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.2.2020
    Powerstroke ja Imusihti tykkäävät tästä.
  12. Terpatin

    Terpatin 1st gear

    20w-50 on ittellä. Vuotasi varmaan ku seula notkeemmilla.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ööö... minkä vuodon olet mielestäsi tukkinut tällä tervalla?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ei kai nää mitään 1 pyttysiä ole
     
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    mille öljylle nämä ovat "suunniteltu"?

    ite en ole ikinä saanu mitään öljynkulutusta/vuotoa lopumaan paksuntamalla öljyä
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Valmistajan laatu/viskositeettisuositus käytettäväksi kyseiselle moottorille eri lämpötiloissa.

    Vaihtoehtoisesti voi laittaa moottoriin kunnon kilpaliruöljyt ja ihmetellä öljynpaineiden katoamista tyhjäkäynnillä kuumana sekä öljypohjan tai kampuran etupään stefan tihkumista.

    Esimerkiksi vanhat mersut, joissa oli öp-mittari 0-3bar olivat varsin sensitiivisiä käytetyn öljyn viskositeettia kohtaan. Pelkkä öljynpaine ei tietysti kerro kaikkea voitelusta, mutta matala öljynpaine kielii siitä, että voitelu ei välttämättä tavoita kaikkia kohteita.

    Mersun vanhat moottorit kestivät hyvin ihan tavan delvacilla, jolle ne oli suunniteltukin. Amerikan moottorit eivät ole ainankaan sen edistyksellisempiä kuin 80/90-luvun mersun moottorit.

    Kyllä paksummalla öljyllä on hillitty öljynkulutusta, nostettu öljynpainetta tai vaiennettu moottorin ääniä kuumana. Kyllä ne yleensä muutenkin kolkottavat vähemmin paksummalla öljyllä, kone kuin kone.

    IS
     
  17. 3964

    3964 2nd gear

    Tuo on kaksi piippuinen juttu tuo öp.

    Korkea paine voi kertoa sen ettei öljy mene kunnolla laakereiden väliin josta seuraa laakeri vaurio.Kylmillä öljyillä tämä tapahtuu helpoiten kun öljy on paksua ja painetta paljon.

    Se 10psi/1000rpm on ihan ok nyrkkisääntö
     

Kerro tästä muillekin!