Huhuako ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Raider Japa, 2.3.2016.

  1. three hundred

    three hundred Gearhead

    No itse jo museoiän ylittäneenä ja museo harrasteautolla ajelen hyvän sään salliessa... Tulee sitä vanhaakin joskus koetettua että hepat on tallella..... Tosin sivummalla eikä missään keskustassa ruuhkassa...
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätä mieltä. Ja lisäperusteluna vielä että yksi kuljettaja voi ajaa kerrallaan vain yhdellä autolla. Miksi maksaa 5 vakuutusta jos sattuu omistamaan 5 autoa? Tai 0 jos lainaa kavereiden autoja?
     
    valpas tykkää tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kyllä muuten, mutta suomalian ajoneuvollisten rangaistuslaitos ifart keksii kuitenkin, et sulla on mahdollisuus ajaa sillä rekalla niin kaikille joilla on polkupyöräkorttia suurempi kortti niin vakuutukset sen suurimman mukaan vaan, kun sulla on mahdollisuus

    Ja eihän toi voi hallinnon mukaan toimia, se kyllä toimii muualla mailmassa
     
  4. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Miten katsastustapahtumassa rumpujarrut käyttäytyy erilailla jarrudynamometrissä kuin levyjarrut ? (mitään absoluuttiarvoja ei jarrujen tehokkuudelle ei ole määritelty, riittää kun jarrutettaessa maksimivoimalla pyörät lukkiutuvat, sekä keskinäistä poikkeamaa ei ole yli sallitun) Ohjausnivelien ja tukivarsien ym. liikenneturvallisuus tutkitaan tarkastelemalla välyksiä. (liiallisia) Tässäkään tapauksessa mittaus- tai toteutustapa ei millään lailla huomioi onko rakenne olkatapeilla vai pallonivelillä.

    Katsastustapahtuman tarkoituksena on todeta että auto on määräysten ja vaatimusten mukainen ja turvallinen. (Sillä hetkellä. Viikon päästä tilanne voi olla jo toinen). Katsastusmiehen ymmärtäminen tai ymmärtämättömyys esim. 50-luvun tekniikasta ei ole katsastuskriteeri. Määräykset ja vaatimukset jotka koskevat vanhempia autoja toki pitää tietää.

    Se että katsastusmies "ihmettelee tai ihastelee" jotain asiaa joka ei ole katsastuskriteeri, on vain jutustelua asiakkaan pitämiseksi hyvällä mielellä.

    Kannatan kuitenkin vanhempien autojen katsastusaikojen muuttamisen tutkimista ja selvittämistä. Autotuojaliikkeiden lobbaus Trafiin on niin voimakasta että jos heitä kuuntelee niin vanhojen autojen katsastus 4 kertaa vuodessa ja hinnat kaksinkertaisiksi. (vähän karrikoiden). Heidän päämääränä on maksimoida uusien autojen myynti, vaikeuttamalla kaikilla tavoin vanhojen autojen liikenteessä pitämistä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onhan jarruille se joku teho mikä on määritelty. Onko se joku prossamäärä auton painosta? Jarrudyno nyt on suht järkevä vielä mutta se iskaritesti on aika bingokone. Jotkut autot se hylkää vaan heti ja jos auton lastaa täyteen tavaraa ja ottaa ilmaa pois renkaista se kone hyväksyy paskimmatkin iskarit.

    Sit noitten rengasrautojen käyttö korroosiovaurioitten hakemisessa on kanssa perseestä, miksei voi kädellä koputella onko pehmeetä? No ei kun suu vaahdossa multakin mäiskittiin oven pilarit ihan paskaksi ja kaikki sieltä sisältä niin että vedet menee koteloihin j tuulilasiinkin osu kerran kun hakkas sieltä läpi. Sit totes vaan että näytti vähän pehmeeltä, vittuako sitä sitten hajottaa täyty kun olis näyttänyt että tossa hitsaa. Nyt siinä on tollanen räkäpaikka kun parempaan ei aika riittänyt. Vedet menee kotelon sisään ja auto ei ole kyllä yhtään aikasempaa turvallisempi mutta katsuri oli ilonen, silti sitäkin uutta paikkaa oli vielä pakko hakata.

    No samaan syssyyn hylkäs kun vm. 80 suomiautossa ei ole runkonumeroa, ties vaikka olisin varastanut korroosiovaurioituneen rungon ja pistänyt alle???? Sama helv pelleily -69 mallisen kanssa missä ei jostain syystä tuonnin yhteydessä ole runkonumeroa laitettu. Ihmetteli että miksi se numero on tossa tuulilasin alla eikä rungossa. Olis ottanu luurin käteensä ja soittanut gm amerikkaan että miks te teette nää autot ihan päin persettä?

    Yks kerta katsastaja päätti varmistaa että onko mun saastelappu väärennös. Se meni kaasuttelemaan mun autolla ja oli ihan ihmeissään kun se menikin läpi ja tutki joka paikan kun tän vuotiset ei mene tälläsiin päästöihin mitenkään. Varmaan puol tuntia se kaliproi sitä mittariaan ja otti uusinta kokeita kun "en tiiä mutta jotain hämärää tässä on, jollain nyt huijaat"

    Yhdessä oli siisti massakerros kun oli pellitetty sitä autoa ja kopisi kun nyrkillä koputti. No ei kun se massa pitää hakata paskaksi siittä kohtaa kun "nää ruostuu tästä" ja aikansa hakattuaan tajus että "tää onkin vielä säilynyt hyvänä" no on juu kun 5 kilsaa sillä kesäkelissä ajettiin konttorille...

    On mua ihan aiheestakin hylätty esim. dynolla hajonneesta jarrusylkästä sun muusta, väljästä nivelesrä yms. etten ihan kaikesta valita.

    En panis pahakseni jos toikin mielivaltasuus joskus lopetettaisiin. 2 asiaa tässä autoharrastuksessa harmittaa yli kaiken, se kun ei saa osia ja se kun pitää auto katsastaa. Onneks ensmäinen on suht harvinaista.
     
    Muokattu: 1.10.2016
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Uuteen massaan muuten ei saa lyödä tarkistus raudalla, jos katsuri pieksää massat hajalle, niin trafille vaan ilmoitusta

    Konalaanhan tuotiin autoja kauempaakin leimalle, kun siellä ei sillä koneella murjottu niveliä 40lukusesta buikista jolla ajetaan leimalle ja melkeen se 30 päivää seisoo kruisingeissa

    Satuttiin kerran jotain käyttis kotteroa leimalle ja hallissa oli 3 jenkkiä ja jonossa meitä enne 2 ja meiän jälkeen tuli vielä useempi
    Niin kysyin sitten et miksi, vastaus oli kun täällä katsastetaan eikä rikota tarkoituksella
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on ollut satumainen tuuri, kun vuodesta -82 alkaen olen katsastanut 3-5 kpl autoja vuosittain, eikä kertaakaan ole katsastuksessa ehjää autoa rikottu eikä edes hylätty.:D Viallisille on kyllä tullut hylkäyksiä.
     
    Mikkis ja Inlinee tykkäävät tästä.
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Rupesin, 40-luvun Oldsin omistajana, miettimään että minkähänlaisia metodeja ne sitten käyttää niihin normaalia maantieajoa kestäviin niveliin että saavat ne rikki? Ainakin missä katsastuksissa minä olen käynyt niin aika mietoa käsittelyä ne saa verrattuna esim. routareikään 80 km/h ajaessa.

    Oldsin ikkunan kyllä onnistuivat kerran rikkomaan kun löivät oven kiinni niin lujaa että tuli särö avoinna olleeseen laminoituun sivuikkunaan. Korvauksen sain kyllä siitä. Selvisipä samalla miksi se toisen oven ikkuna oli säröillä jo ostettaessa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin ei kai se kone niveliä luulis hajottavan, tai sitten ne on jo muutenki siinä kunnossa että sopis vaihtaa.
     
  10. Jsp

    Jsp Gearhead

    Itsellä on ollut sellainen kokemus että katsuri on tehnyt autoon vauriota tietämättömyytensä takia. (Nuori katsuri)

    Jotenka olen aina lähtenyt katsastukseen mukaan ja löpissyt mukavia.
    Aina olen neuvonut esim että tässä ei ole käsijarru vipua vaan kahva joka pyöräytetään.

    Säästää mukavasti takajarruja eikä hajota 50 vuotta vanhaa konetta/laatikkoa kun katsuri lähtee käkkäri päällä ajelemaan koska käsijarruvaloa ei kyseisessä autossa ole koskaan ollutkaan.


    Pidän omista autostani hyvää huolta jonka takia hylsyjä tulee harvemmin.


    Jään tässä nyt kutkuttelemaan mitenkä käy iskareiden kanssa kun ne on jo menettänyt puolet tehoistaan.. Toki vaihan ne jossain vaiheessa mutta ei ne vielä vaikuta ajoon negatiivisesti. Auto ei siis jää pomppimaan.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Oon jo aikaisemminki kertonu, mut toi iskaritesteri taitaa olla täyttä huuhaata. Faijalla oli joskus taunus minkä etuiskarit oli niin loppu et ne pohjas heti jos hidasteesta ajo kävelyvauhtia kovempaa. Silti katsuri kehu et onpa hyvässä kunnossa, toinen puoli näytti muistaakseni jotain 74% ja toinen vissiin aika lähelle. Tai sit se kerto kuinka loppu ne iskarit oli eikä katsuri tajunnut...?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  12. Jsp

    Jsp Gearhead

    Itellä oli iskarit 50%. Mut ei ne vielä pohjaa. Tuntuu ihan normaalilta ajossa. Ja jos autoa heiluttelee käsin niin kyllähän se keinuu mutta ei se pomppimaan jää kuitenkaan.. Alusta on alkuperäinen 50 vuotta vanha joten kyllähän ne on jo kuluneet. Ainut vika tässä on se että iskarit on 100 euroa KAPPALE. Elikkä 400 euroa iskarit, 200 euroa per lehtijousi eli 400 lehtijousiin ja sit siihen päälle eteen kierrejouset 100 kpl.. Tulee melko kallis tikki hylsyn takia..

    Eri asia jos löytäis ennen katastusta käytettynä halvemmalla sellaset jtn.. 10-25% kuluneet jouset tilalle joilla ajais jonkin aikaa...
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin, en tiedä mitä toi iskaritesteri kertoo, ei tunnu kertovan ainakaan mitään iskareiden kunnosta...
     
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Yleisesti ottaen katsastamaton auto voi olla vaarallinen sekä käyttäjälle että muille liikenteessä liikkujille.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tietyt autot se hylkää aina. Toiset on ihan paskaa ja saa joku 60/61 tuloksen, toiset uudet iskarit tietyissä autoissa vetää sitä 20/15 tulosta. Koko testi on niin helppo kusettaa että sellasetkin iskarit saa menemään läpi millä koko auto on ihan holtiton.
     
  16. Jsp

    Jsp Gearhead

    Samoin myös katsastettukin.


    Kyllä sen uskoo että uusi auto pitäisi olla hyvässä kunnossa iskareiltaankin kun on paljon enemmän asioita mihin alusta vaikuttaa.

    Mutta joku vanha ladan käppänä tuskin hetkahtaa jos iskarit on 10% kulunut. Samalla tavalla lotkottaa mennä jopa 60% kuluneillakin. Sellanen tupakkiaskin muotonen auto paljoo välitä iskareista.


    Taitaa olla katsurin korvien välissä minkä se päästää läpi tuossa iskaritestissä.
     
    kaarne tykkää tästä.
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Takaiskareiden huijaamiseen riittää kun laittaa painoa konttiin. Eihän se tiellä toimi sen paremmin...
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu kyllä noita ovat kattoneet ja päästäneet surkeillakin tuloksilla läpi. Esim. Alfa romeot päästettiin paikallisella konttorilla aika surkeilla tuloksilla läpi kun pari kertaa vein asiakkaan alfan konttorille ja käskivät vaihtaa iskarit, kun ne oli vaihdettu, yhtä surkee tulos.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja ilmaa pois renkaista
     
    caprice305 tykkää tästä.
  20. kaarne

    kaarne Gearhead


    *lol*
     

Kerro tästä muillekin!