Huhuako ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Raider Japa, 2.3.2016.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tuo sun nuoruus aina pilkistää läpi. Jospa oikeasti lopettaisit tuon larppaamisen ja pysyisit siellä sun trolliketjullas.
     
    Kustomi tykkää tästä.
  2. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Kaarne on vaarallinen muille od:laisille. (Hermot) Taitaa olla parasta ennen päivä menny ohi......
     
    Kustomi tykkää tästä.
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Iskaritesti on värähtelijä, jossa on määrätyn taajuinen heräte. Autojen jousituksien ominaistaajuudet vaihtelee, joten eroja tulee autojen kesken.
    Monesti testissä mennään ominaistaajuuden (eli resonanssin) yli. Sen huomaa, kun liike suurenee jossain kohdassa, kun tärytys alkaa, ja loppuu. Sillä on merkitystä, kuinka kaukana auton jousituksen resonanssitaajuudesta on se tärytystaajuus.
    Sitä en tiedä, miten se laite nuo prosentit mittaa. Onko vähän samanlaista kuin Loirilla?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siinä on vaaka joka kai mittaa sitä paljonko pyörät on kiinni maassa.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Iskaritestit.. heh, Olin laittanu caminoon uudet Monroe Sensa Track iskarit ja pariviikkoo myöhemmin tuli paikalliseen varaosapuljun pihaan monroen iskaritestimasiina.
    Ajoin caminon testiin ja tuli hylky.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Se iskaritesteri mittaa renkaalla olevan kuorman jonka jälkeen se ajaa tärytyssyklin ja se prosenttiarvo kertoo paljonko pienin pyöräkuorma mittauksen aikana on suhteessa staattiseen mittaukseen.

    Esim. vaaka näyttää 600 kg => kone ajaa tärytyksen => näytölle tulee lukema 75% => testin aikana pienin pyöräkuorma on ollut 450 kg.

    Tuttu katsuri jutteli jotta toi prosenttiluku ei sinällään aiheuta toimenpiteitä, enempi he katsovat että molemmat puolet antaa samansuuruisia arvoja.
    Ja oikein huonon iskarin kuulee ja näkee testerissä kun akseli hyppii resonanssitaajuudellaan liki holtittomasti.
     
    Ranee tykkää tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Halpaa kun saippua. Minun museopeliin ei uusia saa ja yhden kunnostin niin oli yli 400.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Kumpi on iskaritestissä parempi rengaspaine? Korkea, vai matala? Rengaspaineet pitäisi tietenkin katsastuksessa olla kohdillaan, mutta........
    Uskoisin, että kovalla paineella sais helpommin samoilla iskareilla hyväksytyn?
    Jos jäykistää jousitusta, niin saattaisi olla, että testilaite ei saisi nostettua jousituksen resonanssitaajuuteen? Silloin heilahduksen vaimenntimen ei tarttis vielä toimiakkaan?
    Tai sitten oikeen löysä jousi, jotta resonanssi olisi alhaisella taajuudella, eikä liike kerkiäis kovin suureksi (siis voiman vaihtelu, kun auton massa kerkiäis painamaan sen heti alas). Edellyttäisi vaan tosi löysää jousta, ja suurta jousittamatonta massaa......
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Vetelä rengas joustaa niin paljon, ettei se iskari testi kykene pomppauttamaan sitä rengasta

    Tulee hyvä tulos vaikka iskarissa ei ole öljyjäkään sisällä


    Surkee sattumut, kun oli iskari ja takarenkaat ja samanpuolen jarruletku samassa hylyssä

    Noh molemmat romikselta, käsin painellessa iskari toimi jees ja nousi iteksiään ylös kuten ehjä tekee
    Olihan se ehjä siihen ensimmäiseen heittoon asti, kunnes pullautti varren/turvan stefan ulkoiseksi ja öljyt pitkin maantietä

    Ei sit kukaan tajunnu kattoa siitä alle menneestä renkaasta paineita ja vasta hallilla huomattiin et jaahas onhan siellä yläpuolella ilmaa ja alapuolella vähemmän

    Gummiin ilmaa ja öljyt sisällä pitävä iskari paikalleen
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Löysät renkaat eli iso profiili vähän ilmaa
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Nuo mun kseenalaistamiseni ei oo vielä testattuja, joten mitään vastuuta en pysty ottamaan vielä. :)
    Volvo meni iskaritesteistäkin läpi rengaspaineilla 3,5 bar.
    Olis hyvä saada kokemuksia, mitä rengaspaine vaikuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!