Hummer H2 oven saranat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja sämpy, 8.9.2017.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Otsikon mukaiseen laitteeseen on kuulemma alan liikkeistä kyselty uusia saranatappeja tai saranoita, mutta niitä ei saa?

    No tuli eteen tällainen saranavammainen tapaus ja korjaaminen olikin melko helppoa. Itse asiassa tapit eivät juurikaan kulu, vaan saranoissa on irtonaiset laakeriholkit jotka kuluvat. Olivat vielä millikokoa tai ainakin lähellä sellaista, eli kaulukselliset n. 6mm korkeat ulkoa 12 ja sisältä 10mm. Löysin sellaiset paikallisesta teollisuustuotteita myyvästä yrityksestä.

    Ovet nousevat pois tapeilta, kun ottaa kummastakin saranasta 10mm kantaisen pikkupultin pois, lisäksi ovenrajoitin irti korista ja johtosarja. Niin ja tuulilasin edestä ne korkeat kotelot, lähtevät nostamalla. Johtosaralle on liitin kojelaudan alaosassa, läpivientisuojassa on kynsi joka näkyy kun kiertää kumia 90 astetta ja painaa muovikyntää hiukan ruuvarilla. kynnyslista ja jalkatilan sivulista irtoavat nykäisemällä. Koko irrotus onnistuu 10 minuutissa kun on harjoitellut. Saranapuoliskot saa irti pulteilla korista ja ovesta, otimme molemmat koska ne samalla lasikuulapuhallettiin ja maalattiin.

    Saranatappien alapäissä on levitysprässäykset jotka pääsee leikkaamaan tasaiseksi helposti kulmahiomakoneella, tämän jälkeen tapit saa lyötyä tuurnalla irti tukien kyseistä kohtaa viilapenkin leukoihin ja pääsee uusimaan holkit. Kun uusia tappeja ei saa, pistimme vanhat takaisin ja varmistimme ne alapäistä stanssin sijaan pikkuhitseillä. Tässä on tietty riskinsä että jos huono hitsi murtuu niin saranatappi voi ajan kanssa irrota, mutta toisaalta rakenne on sellainen ettei oven tippuminen taida olla mahdollista?

    Ei roiku ovet enää. Puol päivää meni kahdestaan tehden. kun samalla maalailtiin saranat ja ovien alareunoja. Vittumaisinta oli oven saaminen takaisin tapeilleen, ne perkeleet painaa aika paljon. Ja saranasta kannattaa napata valokuva ennen kuin pistää kaikki palasiksi, että osaa myös kasata ne oikein.

    Muutenkin ollut aika fiksusti rakennettu ja helposti huollettava laite. Ruostesuojaus on vähän heikko, melkein koko runko piti hiekkapuhaltaa ja epoksimaalata, tankin kannatinpalkit oli jo melko pitsiä. Tankki piti irrottaa, kun bensalähdöt oli ruostuneet seulaksi, mutta sekin oli muuten helppoa, paitsi pikakiinnikkeiden irrotus tuplakokoisiksi paisuneista ruostuneista bensalinjoista.
     

Kerro tästä muillekin!