Huolenaihe: Suomi-autoja ulkomaille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nixon, 20.5.2013.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    Sahk huolestuu lehdessä

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288566736061.html

    Hintojen nousu uhkaa suomalaista ajoneuvohistoriaa. Yhä useampi maamme historian kannalta arvokas ajoneuvo päätyy rajojen ulkopuolelle.

    Suomen tieliikennehistorian säilymisen suurimmat ongelmat liittyvät tällä hetkellä olemattomaan valvontaan sekä kaupallisesti kasvaviin maailmanlaajuisiin intresseihin.

    Lopputuloksena yhä useampi Suomen yli 30.000 museorekisterissä olevasta tai muulla tavoin historiallisesti arvokkaasta ajoneuvosta katoaa uusien omistajien myötä ulkomaille lopullisesti.

    - Laki kulttuuriesineiden maastaviennistä suojaa teoriassa Suomen tieliikenteen kehitystä ilmentävien ajoneuvojen maastavientiä, mutta vain teoriassa, Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton puheenjohtaja Timo Kaunonen sanoo.

    Tuoreet ongelmat johtuvat erityisesti historiallisten keräilyajoneuvojen globaaleiden huutokauppahintojen rajusta noususta sekä EU:n rajavalvonnan puutteista.

    - Yhdistyksemme on huolestunut tilanteesta.
     
  2. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Re: Sahk huolestuu lehdessä

    Eikö tuo sahk ole se sama nakke-kerho jonka ansiosta esim. vanhat vähänajetut paloautot pilkotaan traktorin peräkärryiksi?
    Niitä paloauton koreja tai säiliörakenteita kun ei saa muuttaa järkevämmäksi eli et saa museorekkariin, kuin palovarusteilla.

    Jos kotomaassa harrasteautosta tarjotaan pari tonnia ja nixmanni silmää räpäyttämättä kympin niin ei siinä paljon Suomihegemonia paina.
    Laita autosi tsättiautoon tarjolle niin saat vastailla sataan älykkääseen sähköpostitarjoukseen, kun se on ilmaista kysellä. Suomihegemoniaa... :lol:
     
    1purehell ja PPRCuda tykkäävät tästä.
  3. Puutera

    Puutera 3rd gear

  4. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Mulla on 87v-vanha auto myynissä ja ainut varteenotettava ostaja on venäläinen,saa nähä lähteekö auto rajan taakse.
     
    Naukkis tykkää tästä.
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    Eikös nyt kukkahattutädit ja viherpiipertäjät ole onnessaan, kun vanhoista autoista päästään eroon :rotfl:
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Näin mä olen käsittänyt. Ja omistajat paalaa ennemmin kuin myy halvalla. Ulkomaille vaan.
    Money talks, bullshit walks, sano jenkki.
     
  7. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Varmaan ovat. Saman onnellisen olon taustalla ei kuitenkaan ymmärretä, että energian kulutus ja haitalliset päästöt eivät lakkaa/vähene maailmanlaajuisesti, vaikka vanhat autot poistuisivat Suomi -nimisen valtion alueelta.
     
  8. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Re: Sahk huolestuu lehdessä

    Tässäpä kaikki oleellinen. Turha itkeä kun itse on soppa keitetty.
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Jaa no mä oon ostanut nettiautosta kaksi klassikkoa ihan etteivät joutuisi huonoille teille, eikä ole aikomus päästää niitä käsistä maailmalle. Ja käsittääkseni myyjille jäi ihan hyvä kokemus kaupoista.

    Kummallekkaan autolle ei mulla varsinaisesti ollut tarvetta. Toinen oli vielä kalliskin.

    Että ei kun mukaan talkoisiin.
     
  10. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Ihan sama kuka sen rahan mun kouraan laskee.Ei ole mitään omantunnon tuskia myydä ulkomaille,jos ei Suomesta ostajaa/rahaa löydy. ´90 luvulla ja vuosituhannen vaihteessa myin parit ´65:set rätti Electrat Ruotsiin,koska meikäläisiltä tuli lähinnä alaleuattomia puolet hinnasta tarjouksia.Ensimmäisen myynnin syy oli kämpän osto,eikä siinä vaiheessa todellakaan kiinnosta suomihekumointi.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No eiköhän me olla kuitenkin voiton puolella, mäkin oon ostanu ulkomailta jo kolme harrasteautoa enkä ole myynyt vielä yhtään takaisin :D
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Komppaan edellistä, mutta jos oikein saivarrellaan, niin onkos näillä ns uustuontiautoilla mitään "historiallista" arvoa Suomessa? Varmaankin tuon sahk:n kanta koskee niitä ihan oikeasti suomi-historian omaavia ja sen tieliikennehistoriaa ilmentäviä autoja. Ne on vähän ns asia erikseen. Muut harraste/klassikko yms yms autot on kauppa/sijoitustavaraa..myydään ne sille joka eniten tarjoaa.
    ps:..myydään vaan ne korinvaihtoavot saksalaisille...ne ei eroa tiedä... :D
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Korinvaihtoavot/muskeliautot, piilofarmarit ja lava-camarot ovat erityisen arvokkaita suomalaisen ajoneuvoverotuksen historian kannalta. Marginaalia toki, mutta sitäkin erikoisempaa ja suomalaista.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Huoli on aihellinen varmaan kourallisessa vanhoja arvoautoja jotka on oikeasti kiinnostavia keräilijöiden silmissä.

    Tieliikennehistoriaa ilmentävissä suomiautoissa ylivoimaisesti suurin uhka on romutus, kun suurin osa niistä perus/säästömallin ruostekasoista ei kelpaa edes suomalaisille harrastajille saatikka että joku niitä hakis täältä ulkomaille.

    Lähihistoria häviääkin sitten aika tehokkaasti afrikkaan, mutta näilläkin toinen vaihtoehto olis aika suurella todennäköisyydellä romutus.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

  17. leemu

    leemu Gearhead


    Tämä.
    Vaan nämä suomi-erikoisuudet eivät miranol-miesten silmissä ole edes romuraudan arvoisia ja niitä tullaan tuskin koskaan saamaan mr-kilpiin.
     
    cb125twin tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!