Huoltorampit autolle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 30.9.2015.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Karkaa ne (piilteeman rampit) vetävänkin akselin alta. Laitoin siihen etureunaan sellaiset roiskeläpät, joiden päälle rengas menee ensin, niin ei karkaa vetävän akselin alta mutta edelleen ei vetävän alta tuppaa luistelemaan karkuun.
     
  2. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Vaikka minulla on nosturi toisaalla käytettävissä, hommasin pienempiin kotipiharemontteihin Bilteman ohuesta kulmaraudasta hitsatut, pinottavat peltirampit. Kyllä niistäkin apua on, varsinkin koska niillä auton saa aika tukevasti ilmaan hiekkapihalla, vaikkei kovin korkealle.

    Monet hätäapukorjaukset ja öljynvaihdot olen niillä saanut tehtyä ja ihmeen hyvin ovat kestäneet. Pinottavina mahtuvat myös harrasteauton kyytiin koeajoille, ratapäiville ja niin edelleen.

    Mutta se on totta, että peltirampeille ajaessa saa - varsinkin yksin työskennellessä - olla tarkkana, melkein aina jompi kumpi kevyistä ja toisistaan irtonaisista rampeista karkaa helposti alta vetotavasta riippumatta. Pitäisikin laittaa niihin vaikka U-pultit ja kaksi poikkitankoa tai edes laudat alle jatkossa. Jos pyörä pääsee liian pitkälle, ramppiosa saattaa keikata ylös ja kääntyä alta pois, eikä etupään pieni huuli siten estä ajamasta rampista yli.

    Nykyisin olenkin suosiolla nostanut auton tunkilla ja käyttänyt näitä ramppeja renkaan alle laitettavina pukkeina, käy se niinkin.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Olikohan viime kesänä ku jotain touhusin ja yritin vallun keulaa ajaa tuommoisille peltirampeille, ja oli kyllä lievästi sanottuna yllätys ensikertalaiselle ku lähti rampit asfalttipinnalla ns. karkuun. :eek:

    Totesin ettei noilla kovalla pinnalla tee hevonhelvettiä jos ei pulttaa kiinni, ja aion jatkossa pitäytyä tunkissa ja pukit alle.

    Toisekseen vaikka asetin rampit kiinni renkaisiin ja tasan keskelle ja suoraan, niin siinä vaiheessa kun sain keulan ramppien päälle, niin kuskin rengas tuli puoliksi reunalta ulos. :odroll:

    Tässä vaiheessa lopetin noiden kanssa pelleilyn. :wc:

    Varmaan pehmeämmällä pinnalla toimivat.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itsellä on tosiaan tällä hetkellä sellaiset noin 30 cm nostavat vanerirampit, ne eivät luista tasaisellakaan lattialla, mutta se luistamattomuuden idea tehdastekoisiin nähden on tulokulman loivuus. Näissä mun rampeissa nousu on noin 85 cm matkalla. Käytännössä helpoin tapa ajaa rampeille on lykätä ne pyöriin kiinni, tai oikeastaan pyörien alle, niin kuin pyöräkiilat, näin pyörä alkaa heti noustessaan painaa ramppia maata kohden, eikä ramppi pääse liikkumaan. Tehdastekoisissa yleensä nousukulma on mielestäni liian jyrkkä ja rampit karkaavat edestä sen takia.
     
  5. jrasi

    jrasi Gearhead

    Bilteman ritiläramppeja olen käyttänyt isäukon pihassa, kun on tullu remuttua. Juurikin tuo karkuun meneminen on ongelma, jos yrittää yksin autoa pukeille. Hiekkapihassa on yleensä auttanut, kun lyö ison meisselin tai jonkun harjateräksen pätkän pystyyn pukin eteen.

    Himaan tulikin hankittua kunnon tunkki ja isot pukit, samassa ajassa on auto ylhäällä kun noiden rappurallejen kanssa leikkiessä.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Jossain jo kommentoinkin, mutta puusta tekemällä tuli hyvät rampit / pukit ja nimenomaan saa koko auton yhdellä kertaa. Jos pitää saada hiukan ylemmmäs, on helpompi laittaa hallitunkkikin alle ja nostaa edelleen korkeammalle ja laittaa jotkut kakkosvitoset lankut näidenkin alle.

    Idea siis näissä se, että ajetaan auto kerralla näille ja sitten kun se auto on näiden päällä, vedetään tuo keskiosa pois. On toimiva ratkaisu.
    Nyt kun on isommansorttinen autotalli, niin nämä luiskat ovat sopivasti käsillä eikä ole edes ihan millintarkkaa puuhaa näille ajeleminen, eli helppo näitä on asetella. Eivätkä karkaa alta, koska näissä on yhteensä sen verran painoa.
    Hinta? Mitä nyt kakkosvitonen puu maksaa, puolitoista euroa metri tms ja työtä vähän.

    [​IMG]
     
  7. roud-ari

    roud-ari 1st gear

    [​IMG]

    Mulla oli tuommoset rampit askarreltuna vanhan työpaikan pihalla. Runko oli kertakuormalavoista, päällä vesivaneria puretusta kuorma-autosta. Ajorampeissa oli semmosta kumipintaista vaneria, jostakin olin löytänyt.
    Painava ku synti kun kastuivat, mutta tukeva ja asiansa ajo. Nuo oli siis elementtejä että sai purettua säilytystä varten, ja sai keskimmäisen palan pois että pääs paremmin auton alle.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lueskelin noita ongelmia pukkien karkaamisesta. Hitsatkaa piikit siihen rampin alkupäähän alaspäin niin puree maahan/asfalttiin kiinni. Omat itsetehdyt todella jyrkällä nousulla lähtivät aina karkuun ennen kun hitsasin sellaaset piikit ramppien alkuun. Toi poistettava keskiosa on kätevä.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Transitissa ei ole etupalkkia, niin tunkin alle saamiseksi joutu ajamaan keulan yhelle pukille kunnei kahta ole, mut on siitä ihmeellinen, ettei kovin usein karkaa alta

    Tehty U-palkista tasanne sekä nousu ja takana on neliöputkea jalkoina jotka on alapäästä avoimet, tuli vaan mieleen voisko se olla miksei karkaa alta ja sit nousun kärki on aavistuksen ajopinta "painoinen" eli seisoo kärjellään, jolloin ne rampin palkin kyljet ei toimi suksina
     
  10. jarona

    jarona Gearhead

    Huutokaupat.com:ssa on myytävänä källin näköinen houltoramppi/ajosiltanostin..
    Ite tehty mutta näppärän näköinen josko tekis itsellekin, mutta minä ku olen
    raskaan metallin mies niin siitä tulisi helposti liiankin jämerä (painava).
    Jos joku osaisi laskea lujuudet moiselle ja kertoisi että 2500kg:aa kestää
    niin olisin iloinen.
    Linkittää osoitetta en osaa enkä ny rupee harjoittelemaan mutta kampe
    löytyy sieltä ajoneuvotarvikeosiosta vielä lähemmäs pari vuorokautta.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Paljos oli ny hintana?

    Tollanen on melkonen arvoitus kylhän se sen tipon kestää vaan kuin monta kertaa
     
  12. plagu

    plagu Gearhead

  13. jarona

    jarona Gearhead


    Kyllähän tuonmallinen kestää, varsinkin kun minä teen, miettikääpä vaikka
    nosturia joka yhden saranan varassa roikuttaa kymmeniä tonneja mutta
    se että siitä saatais kompakti ja siirreltävä niin siinä olisi
    miettimistä..
    Saatan innostua suunnittelemaan mutta onhan teitä muitakin tekniikan
    ihmelapsia siellä joten haastan pähkäilyyn. :odroll:
     
  14. ReB

    ReB 1st gear

  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kylhän se kestää vaikka minä tekisin, mut se siirreltävyys on sit tosiaan eri asia

    Tosin meillä se ei sanois, ettei siihen kyytin ajettaisi 5000kg belarusta :odroll:


    Noi kuvathan kannattaa ottaa talteen ja tekee hyvin pitkälti samanlaisen, ainoolla erolla, et alas laittaisin jotain, ettei toi A aukene ja kans laakeemmaksi tota A;ta. Oikeen etupainonen auto ja nopeesti jarruttaa niin voi olla, et puskuri kohtaa maan, kun etuoven puolessa välissä tossa tipossakin painopiste on


    Sit mallista riippuen vois noi etutopparit tehdä säädettäväksi, jolloin voisi etuperin lastata esim. matalemman kuorma-auton lavalle


    Ja ajosillat varmaan tekisin nurinpäin olevalla silta kaarella, meillä suorat ajosillat on moneen kertaan taipunu
     
  16. cdi

    cdi Double Gearhead

  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitenhän jos jonkun raskaamman kuin ducaton akselilla tekisi ja vetopää etujalkaan, niin vois siirtää ylhäällä ollessa

    Käsijarrun vaan vaatisi, ettei karkaa alta. Vois olla melkonen näky kun sopivassa paikassa lähtisi valumaan pitkin katua :poff:



    Suomalia on vaan siitä kuppanen maa, ettei saa tehdä siitä hinattavaa, ois ollu näppärä jos iso-e kortissa niin auto lavalle ja ramppi koukkuun ja purku ajamalla yhdistelmä suoraan ja peruuttaa vaan rampille ja kuula irti :D

    Vaan onko autotrailerille määritystä kuinka korkealla lava saa sijaita??
     
  19. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tuli joskus ostettu biltemasta iso hallitunkki joka nostaa 80cm korkeuteen, en tiedä onko enää siellä myynnissä, sillä nosti akselista aina ilmaan, tunkin alle laitettiin välillä kapulaa lisää. Pyörien alle laittoi irtovanteita niin auton sai mukavasti metrin korkeuteen. Sehän tuntui suorastaan juhlavalta silloin, nykyään on onneksi autonosturit ja tilat niin ei millään viitsisi enää vastaavasti ährätä.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    En taitais itse mennä auton alle joka seisoo metrin korkeudessa irtovanteiden päällä. 8" vanteitakin on siinä vaiheessa jo 5 päällekkäin.
     

Kerro tästä muillekin!