Huomiovaloista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 20.1.2013.

  1. atobee

    atobee Gearhead

    Trafin sivuilta:

    "Huomiovalot myös jälkikäteen

    Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan."
    http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... valaisimia

    Siis eivät kuitenkaan pakollisia? Eli saako auto olla muuten täysin "pimeä" jos on huomiovalot?? :eek:
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Näinhän se noissa uusissa autoissa on. Edessä palaa huomiovalot ja takana ei ole valon valoa.
    Olikohan se vielä niin, että esim. Saksassa ei edes saa palaa takana mitään huomiovalojen kanssa, kun täällä taas saa?
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Joo, nää nykyiset päiväajovalot palaa usein ilman muita valoja. Mullakin yhdessä autossa ollut näin.

    Mut mulla olis sellanen muistikuva, et ne vanhat keltaiset huomiovalot aikanaan paloi aina parkkien kanssa.
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    80-luvulla paloi aina parkit edessä ja takana , taisi olla niin määrätty.
     
  5. TiM

    TiM 1st gear

    Parkit piti palaa vain takana, mutta useimmiten paloi myös edessä sekä rekisterikilven valo kun se oli helpompi kytkeä niin. Vain takaparkkien sytyttäminen huomiovalojen kanssa vaati muutaman diodin ja vähän enemmän piuhaa.
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Kuorma-autoihin mitä on noita nyt laiteltu niin tärkeintä on lähinnä ollut tuo toiminta oikein kuin tuo mitoitus, tottakai korkeus ei niissä täsmää mutta ei niin tarkkaa ole ollut siittäkään kuinka kaukana ulkoreunasta on.

    Henkilöautossa mulla joskus mittailtu asennus paikkaa, ei kylläkään aina välitetty niinkään toiminnasta, kuin että syttyy kun auto sarttaa/virrat päällä.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites valomuistillisessa toi kytkentä tehdään?
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Poistetaan valomuisti ja kytketään huomiovalot syttymään automaattisesti. Sitten valokatkaisimesta ajovalot kun tarvii.
     
  9. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ja täähän ei sitten onnistu mitenjään halvalla uudemmista autoista missä valoja ohjaa ohjainlaite, jos onnistuu lainkaan. Ainut on jos katkoo johdot ja tekee omat kytkennät jota en suosittele koska yleisesti ongelmat siirtyy.
     
  10. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Juuri luin jostain lehdestä että uusien autojen kanssa on yleistynyt "pimeenä" ajo joka on suomessa laitonta (poliisin edustajan kommentti)
     
  11. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ei se nyt laitonta ole jos on lailliset huomiovalot!

    Se on yleistä että joka autossa (edes uusissa) ei ole ajovaloautomatiikkaan yhdistetty valon tunnistinta joka sitten määrittelee koska ajovalot syttyvät, eli on tarpeeksi pimeää. Nyt siis silloin tällöin tulee vastaan näitä jotka ylpeinä ajelee huomiovalot päällä ( vain siis keulalla palaa ) täysin pilkkopimeässä.
    Eli tottakai järkikäteen.

    Meilläkin esim. uudemmassa audissa on tuo valojärjestelmä ja vaihtaa kyllä heti ajovalot päälle kun sää hiemankin harmaantuu / pimenee. Tämänkin saa tietty säädettyä testerillä herkemmälle.
     

Kerro tästä muillekin!