Huono käynti...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 7.11.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Arvon kanssaharrastajat, jakakaapa näkemyksiänne. Eli toyotan 5R (=4 syl. 2-litraa), vanhempi malli, ei ihan täydellistä käyntiä autoon löytynyt vaikka jakajaa käänteli miten, itseasiassa ei ollut juurikaan merkitystä millään jakajan kääntelyllä. Paukkuu putkeen, pari vaimenninta olen jo räjäyttänyt sekä pakosarjan tiivisteen...

    No sain ohjeita, että tulpanjohtojen vastus tämmöisellä vanhalla puolalla ei saisi olla yli 10kOhm ja tulpanjohdot onkin pari vuotta vanhat ~2kOhm vastuksella mutta puolan ja jakajan välinen voi olla jopa alkuperäinen ja näytti yleismittarilla ~10kOhm...
    Tulpat on myös ne pari vuotta vanhat ja ei ole vastukselliset, ajettu korkeintaan pari tuhatta.

    Sittenpä tuossa äskettäin, kun sain akun ladattua täyteen tein puristuspainemittauksen. Ensin käyttelin koneen lämpimäksi ja sitten siinä kokeilin käydessä tulpanjohtoja irti, ykkösen johdolla ei mitään merkitystä tyhjäkäyntiin, kaikilla muilla nyykähtää, kun irrottaa. Tulpat pois, ykkönen ja kakkonen väriltään mustia mutta ei kuitenkaan mitenkään karstaisia tai öljyisiä, väri vain musta. Kolmonen aika vaalea, kuten pitäisi hyvän tulpan olla ja nelonen hiukan tummempi mutta ei kuitenkaan musta.

    Ykkösessä paineet 10,75bar, kakkosessa 9,5bar, kolmosessa 8,25bar ja nelosessa 9,5bar.
    Ykkösen tulpanjohdon kun ottaa pois, niin kovemmilla kierroksilla huomaa, ettei se käy kaikilla mutta edelleen tyhjäkäynnillä sillä ei ole mitään merkitystä. Mitäpä arvellaan?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Imuvuoto tuli ekana mieleen, mutta kun luin viestin loppuun, niin olisko sittenkin vaan tulppavika..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tulppavika veikkaan kanssa. Mutta miksi se tulppa on pimentynyt onkin se parempi kysymys. väljä virranjakaja, huono puola, kärjet, liian rikas seos yms..?
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, semmoinen oleellinen eli tulppien/johtojen ristiintestaus jäi tekemättä, kylmyys kangisti sormet ja aivotkin.

    Tosin käyntihäiriö on ollut olemassa aina, mitä auto on minulla ollut. Siitä syystä silloin vaihdoin piuhat ja tulpat mutta ei se miksikään muuttunut. Silloin ei tullut testattua johtoja irrallaan.

    Imuvuotokaan ei ole täysin poissuljettu, tässä on imusarja ja pakosarja päällekkäin samojen kiristysten alla. Se pakosarjan tiiviste petti tässä joku aika sitten ja vaihdoin uuden, pinnat oikaistiin mutta uusi tiivistekään ei kestänyt montaa kuukautta. Syyllisenä pidin ja pidän vieläkin tuota jälkipolttoa...
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo on uudemman malliseen, missä on erilainen jakopää ja virranjakajakin pyörii toisinpäin.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulpalle ääni, niitä menee jatkuvasti jos on seokset tai ryypyt tai mitkä ikinä vähänkää poskellaan vaikka ikää ei oliskaan.
     
  7. Taitaa olla itseasiassa teollisuusversion eli jonkun trukin jne.versio. Lähinnä ajattelin, että tuossakin on ihan hyviä vihjeitä vianhakuun.

    Hiukan offtopicina siinä oli kuva bensafiltteristä. Se on aika jännä noissa..
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Onkos tuossa vielä perinteinen virranjakaja? Voitko kokeilla siihen toista kantta ja pyörijää?
    Tuo mustuneet tulpat ja että päästää syttymättömän seoksen putkeen ja tuo, että ykköspytyn johdon irroitus ei vaikuta käyntiin, viittaa kipinän puutteeseen.
     
    Poke tykkää tästä.
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Joo....... Hiilisilta kannen sisällä, niin roiskii kipinää minne sattuu....
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, kyllä ne vuonna '71 vielä japanissakin käytti perinteistä kärkijakajaa. :)
    Kansi ja pyörijä on vaihdettu myös tulppien ja johtojen kanssa yhtä aikaa mutta taitaa vielä pari iskemätöntä löytyä.

    Kun muistaisi huomenna katsoa tulpan mallin, niin voisi hakea uudet tulpat.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kannattaa ehken kattoa kuin hölppä se jakaja on. Ja et kärjet aukeaa kans jokaisen nokan kohdalla.
     
    Poke tykkää tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    BP6ES, ilman vastusta pitäisi olla oikea.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tässä videonpätkässä:
    https://photos.app.goo.gl/pk25pC3DfpmskjT4A
    On uusi tulppa ykkösessä.

    Tässä taas on vanha johdon päässä. https://photos.app.goo.gl/H5QcfAJ6oPJmS2YbA
    Tulppa makaa omalla painollaan putken päällä ja hiukan hypähtelee tärinästä.

    Vanha tulppa: https://photos.app.goo.gl/A8N9n1SJK1Ar1M3C7


    Ja venakopan otin auki, kaikki venat liikkuu suht saman verran eli ei ole nokka sileänä.
    Kolmosen huonompi puristus voi johtua siitä, että pakopuolella välyksiä ei oikeastaan ollut vaan lievästi ehkä kantoi.

    Taitaa olla nykyaikainen lepuuttava moottori, yksi pytty tulee mukaan vasta isommilla kierroksilla...
     
  14. [​IMG]

    Eikös toi nyt eniten muistuta tuota nokista tulppaa?
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onko tuolla toisessa topikissa mainittu imuvuoto ykkösen kohalla mahoton vaihtoehto?
    Sais olla aika paha vuoto mutta mistä sen tietää?
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei kai se mahdotonta ole.
     
  17. jariha

    jariha Double Gearhead

    ettei vaan oo syttypielessä... nuista videoista ääntä saanu mut tuli mieleen...
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Imuvuoto tarkoittaisi laihaa seosta ja silloin tulppa ei olisi noin musta. Mutta kannattaa toki tutkia, joskus aika mystisiä. Mutta perusjutut ensin: ilmaa ja bensaa oikeassa suhteessa, kipinä oikeaan aikaan, puristukset.
    Tuossa tosiaan ekana tutkisin ykköspytyn kipinän vaikka ajoituslampulla. Onko säännöllinen ja oikea aikainen.
    Vaikuttaako starttipilottimen suihkuttaminen imusarjan ulkopuolelle ykköspytylle menevältä osalta?
     
    Muokattu: 9.11.2019

Kerro tästä muillekin!