Huonoa bensaa / yllättävää nakutusta tänä kesänä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Futurage, 3.9.2015.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Onko muilla samanlaisia kokemuksia : noin kuukausi sitten ilmeni omassa ja parissa muussa Fordissa ennen kokematonta nakutusta.Ilmiö tuli ja meni ja kesti ehkä parin tankkauksen ajan.

    On selvää että asiaan liittyy paljon muuttujia, mutta ehkäpä jotkut muutkin ovat ihmetelleet samaa asiaa ?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Joo sama asia huomattu kun w-power vaihtui tähän nitro tuli jälkikäynti mottiin ei ollut tehty muutoksia
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No eihän täältä saa edes kun 98 oktaanista lamabensaa. Jenkkilässä on kai 60- luvulla ollut yli 100 oktaanisia aineita sillä jenkkiasteikolla (jossa 89 tais suunnilleen vastata meidän 98 bensaa). Ei ihmekkään että 60- luvun kovapuristuskoneet kolisee täällä, varsinkin jos nokka on kulunut pyöreeksi eikä venat aukea senkään vertaa mitä ne uutena on auennut.

    En itekkään pystynyt omassa Cadillacissa käyttämään tehtaan ennakoita kun näillä suomen bensoilla nakutti aina täyskaasulla. Sitten kun sääsi sellaset ennakot että täyskaasulla ei nakuttanut, ei osakaasulla mennyt mihinkään kun toi nykybensa ei edes pala kunnolla. Matka ajoon sai pistää ihan hillittömät ennakot ennen kun potki vastaan...

    Itte ajattelin siirtyä maakaasuun kunhan tänne tulisi asema lähelle, ei ainakaan nakuttaisi.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jo viime keväänä löyty hyvää bensaa Porista jolla tuli jopa jälkikäyntiä nakutusen lisäksi. Loppui kun tuli uutta bensaa tilalle. Oli muutenkin säädöt menossa. Onneks en kerinny kajota.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    huomannut saman... Tosin epäilin itse säätöjä, kun olen koneen avannut, mutta kun olen jo pariin kertaan säätänyt ja kone toiminut, ja sit välillä tulee nakutusta sekä jälkikäyntiä?? Onkos tää nyt sit isompikin ilmiö?
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla ei sentään jälkikäyntiä tullut koskaan tolla Cadillacilla, eikä nyt saasteoldsillakaan.

    Karpov, asutko Porissapäin? Eikö sinne pitäisi tulla jonkunnäkönen maakaasuasema tai mikälie terminaali olikaan?
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite asiassa st;ltä oon tankannu ny pari kertaa ja opeli alkanut sammuilemaan lähdössä ja aamusta ei jaksa syttyä kaikilla niin nopeasti kuin aiemmin
    voi tosin olla, et oon TB;lläkin tankannut
    ja kans maantie ajossa tuntuu välillä nykimistä

    Oon ajatellut et ois vaan hajoilemassa, mut täytyypä käydä nesteellä seuraavaksi
     
  8. makaro

    makaro 1st gear

    Kolmessa autossa tb:n bensatankkauksien jälkeen lyhyessä ajassa ruvennu nykii..kaverilla myös..soitti teebelle ja sanottiin että vika on muualla...toki mahdollista mutta kaikissa tapauksissa vika uusiutu aina tb bensalla ja katos nesten bensalla..tiä sitä sit...
     
  9. makaro

    makaro 1st gear

    ..ja nämä nyt kuukauden sisällä tapahtuneita
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mulla hyyty foorti kahesti ku tankkasin paikallisella nesteellä
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sielläkin. Terminaali juu mutta en tiedä tuleeko liikennekäyttöön asemaa mistä sais tankattua?
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saisivat tehdä liikennekäyttöönkin tankkauspisteen. Nykysin lähin piste on tampereella...
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Olen ratkaisssut nakutukset tankkaamalla vain 98-bensaa. Arkifoordi (mondeo 110cid/110hp) detonoi ensimmäisinä kesinä, kun ajoi kakkosella hiljaa marketin pihassa. Vaihdoin 95-->98. Tankkaan Slanttiinkin 98-bensaa, ei tarvi kuunnella nakutuksia.
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Se voi olla että bensan valmistajat eivät kiinnitä asiaan huomiota koska nykyautoissa on nakutuksentunnistimet,me harrastajat olemme marginaaliryhmä.Sama tyylisuunta kuin öljyissäkin, laahaavilla nokilla ajavat ovat pieni vähemmistö.

    Huono homma jos näin on, alkaa harrasteautojen moottoreita paukkumaan detonoinnin takia.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nykyään kun autot säätää itteään, on ihan sama onko bensa tasalaatusta vai ei. Eri asia on näissä vanhemmissa jotka ei säädä mitään itte.

    Mun muistaakseni e85 bensassakin oli joku kauhea haarukka paljonko sitä viinaa siinä on.


    Kyllä laahurinokkia vielä varmaan suurin osa on mutta nostajat on vähän eri kokoluokkaa mitä jossain amerikkalaisessa.
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Työkaverin saabissa näkyy kojelaudas mitä on tankissa ja aika vaihtelu tosiaan ton etanolin suhteen. Oon ite tankannu teboililla mut sielläkö vaihteleva laatu?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei ne kaikki "uudemmatkaan" itse säädä, lähinnä 90-luvun alun ruiskuista kokemuksia. Tai lähinnä kyse radikaalimmasta erosta venäjän 92 vs suomen 95/98 mutta kuitenkin.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Riittikö oktaaniluku moottoriin?

    Ei se itsesäätökään pysty mitä vaan tekemään. Jos vaikka nakuttaa kun sytyttää liika aikasin ja nakuttaa puristuksesta kun liika myöhään sytytetään, mitäs teet? Noissa on säätörajat ja jos bensan tai jonkun muun vuoksi auto tulkittee antureiden tiedot järjettömiksi, se sytyttää vikavalon ja menee vikatilaan koska se kuvittelee että anturit on rikki.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla ois käsitys, et toi venäläisten oktaani lukema ois ainakin aikanaan ollut vähimmäis lukema
    Eli mittarista löytynyt 86 ois ollu 86-92 oktaanista ja sit 95 ois ollu siitä ylöspäin
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu riitti ja vikaa oli vallan monenlaista nirsojen autojen suhteen jotka kumminkin puristusyen perusteella oisivat toimineet.

    Jälkikäynti, huono starttaus, nykiminen, nakutus ja yks teki maantiellä välillä niin että yks kaks sätkäytti putkeen. Sekin jäi kun bensa vaihtu.


    Sillon kun oli oldsi missä vähän enemmän ruttua niin huomas suomen 98 laatuerot kun tuli toisilla bensoilla jälkikäyntiä ja nakutusta, toisilla ei.
     

Kerro tästä muillekin!