"Huonoimmat moottorit" ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Motor & Parts, 22.9.2014.

  1. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Oho, ei sitten paremmin kestänyt???

    No joo, melko moni ysäri-mitsun kone on kova haisemaan kun se ölppä käryää.

    Pajeroissa kannentiiviteet kulutustavaraa.

    cdi-mesejen suutinongelmat

    Nortstar

    Jalta

    Onhan niitä!
    :p
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä on huonon koneen kriteeri? Tiedän paljon moottoreita missä on aika varmat tyyppiviat tiettyjen kilomeetterien jälkeen esim opelin 16v ecotekki, menee venttiilit taikka ainakin kansipahvi, sama pahvivika saabin 16valveissa.


    Navarassa olikos 2,5 litranen diisseli on oikeasti heikko, niitä paukahdellut taajaan.


    Volkkarin 1.6tdic myös paukuttaa kansipahveja hyvin tiuhaan, itsekin yhtä kansivaivaista joskus kävin katsomassa.


    Monen uudemman mondeon koneita myös kilkahdellut...



    Ei kyllä nykypäivänä myytävistä käytetyistäkään tule mieleen mitään myllyä mikä ihan järjestäen paskois ihan solmuun?
     
  3. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Juu siis tosi paljon ajettu tolla Passatin koneella, mistä katkes tuo kiertokanki. Mietin juuri että onko väsähtänyt kilometreistä kietokanki vai muuten naksahtanut poikki.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noilla kilsoilla lie tuuria kestääkö se 500tkm vai 700tkm, eihän sitä voi kovin huonoksi sitten enää haukkua.


    Kansiremontti 150-200tkm väleinkään nyt niin paha ole mutta yleensä jos käytettyä etsii niin kuitenkin juuri omalle kohdalle sattuu :odroll:
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ensimmäiset PRV:t oli kyllä aika paskoja. :poff: Uusista moottoreista nämä VW:n TSI:t on kyllä ihan huippuja. Uskomatonta, että nykypäivänä tehtaalta voidaan päästää ulos moottoreita, jotka kajahtaa 30t. jälkeen. :eek:
     
  6. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Volkkarin 2.5TDI siis se v6. Ekoista meni nokat ja kaikista kait pumput.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    northstar on hyvä motti,varhaisimmat mallit oli varustettu ala-arvoisilla tiivareilla,ei niistä motti itsessään hajonnut kuten myöhemmin ongelma poistui.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    VW:n 24D kestää uskomattomia kilometrimääriä oikein käytettynä. Kylmänä ei saa "rasittaa" ja ajon jälkeen jäähdytyskäyttö vaikkei turboa olisikaan. Turbon kanssa aivan ehdoton tuo jäähdytyskäyttö. Pitkässä kannessa kiertää nesteet väärinpäin siksi arka äkillisille lämmönvaihtekuille.

    Ja eikös se tuo 5.7 tiiseliki kestä oikein käytettynä aika lailla? Suurin syyhän hajoamisiin oli väärä käyttö ja huoltojen laiminlyönti ja Jenkkilässä epäpuhdas nafta.

    Mut taitaa näitä nykyajan susia olla kyllä eniten VAG-konsernilla...

    Ja aika näyttää kui nää kaiken maailman ecoboostit yms kestää. Vanhankansan mekaanikko arveli että 100tkm ois se missä hajoo.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Oliko ne niitä takamoottorisia missä 1.6TD?
    Henkilöautoissa ilman turboa kai kehuttu kone mutta transportterin perässä ei oikein luottamusta luonut.

    No entäs lada, vai saako sitä moittia? Takavetoiset 1500 koneet, kansiremppa siinä 120tkm kohdalla, toisaalta tasaista laatua, kun aika tarkkaan siinä meni. Meillä oli äidillä neljä sellaista, kun niitä sai ennen halvalla. Samarassa sitten 1500 kone oli vähän kestävämpi, kun kansiremppa tuli vastaan vasta 180tkm kohdalla. Autohan oli maastotöitä tekevälle muuten hyvä, menivät pahemmasta paikasta kuin nykyiset citymaasturit.

    Jaltan koneista on kanssa huhuja kuulunut, etteivät kovinkaan pitkään kestäneet mutta ei taida noista itäystävän moottoreista oikein käytännön kokemusta monellakaan olla, ei minullakaan.

    Mutta mitenkäs se sumujen saarten urheilullinen V12, Jaguar, ei ihan ongelmaton taida olla sekään?
     
  10. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Mersun vanhat diisselit. Ei hajoa ajamalla. Ei saada myytyä kalliita merkkikorjaamon korjauksia tai uutta autoa parin vuoden välein :lol: :poff:
     
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Ittellä menny 2 kpl Mesen 124 riisselimotteja rikki muutaman vuoden sisässä. Toisessa ajoitusta oli liikaa muutettu ja toisen taisivat katsastuksen huutomittauksessa hajoittaa.

    Mut ajomäärät noilla oli aika hurjia, mittariakin toisessa oli ruuvattu (en itse vaan kuulin jälkikäteen).
     
  12. twincam6

    twincam6 3rd gear

    LS1978 tarkoittanee ilmeisesti 123 korissa olleita Mersun koneita,
    nehän olivat todella vahvoja, etenkin dieselit, remontti tuli yleensä
    vasta sitten kun olivat niin väljiä ettei niitä saanut enää edes piuhan
    päästä talvella käyntiin. itelläkin oli 240d ja 300d, hyvät kokemukset
    kummastakin.
    Kyllähän 124 kopan dieselit kesti tosi isoja kilsamääriä, mutta
    niissä oli jo lapsentauteja, etenkin 250d kansiongelmat, 200d oli varmaan paras, ja 300d myös melko huoleton.

    VW:n 2,4 kuutosdieselhän oli ihan kuuluisa kansiongelmistaan,
    vaikkakin niillä ajettiin isojakin kilometrimääriä.
    Itelläkin yksi LT28 oli. Niissä oli kansi parhaimmillaan 7:stäkin
    kohtaa halki. Itse käytin kyllä aina jälkikäyntiä koneelle.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    no camiinassa oli puolisen miljoonaa ajettu kun ostin,
    savutti ja hoohotti vitusti joten enstöiksi nappasin auki,
    se oli ihan hiljan rengastettu, mutta renkaat ylösalasin ja väärässä järjestyksessä, ylemmät mellaa ja alemmat jumissa.

    kampurakin oli jo koneistettu ekaan alikokoon ja kaulat virheettömät, laitoin sit vaan uudet renkaat, lakrut ja venaohjurit,
    nyt oon päästelly pattiin sellaset 150 tkm lisää, kansipaffit pitää vaihtaa aina sillon tällön,
    mosan ainoot muut korjaukset on ollut startti ja pumpun värinävaimennin, hehkut näemmä muuttu "ikuisiksi" kun modasin vähän relettä,

    siitä tietää varautua ja tilata uuvet paffit ku plussapallo käy lämppärissä moikkaamassa heti käynnistyksen jälkeen,
    esikammion ja imuventtiilin väliseltä vyöhykkeeltä liekkirengas halki (ei siis poikki) yleensä joka pytyssä.

    viimesin paffipari tosin on kestänyt jo "luvattoman" pitkään kun kokeeksi jätin kansipulttien kireyden vajaa pari kiloa alle ohjearvon.

    Että ei ainakaan mulla oo patista mitään moitittavaa semminkin kun meijän perheessä olleista kolmesta ikiliikkujaksi luonnehditusta vaparihiasesta kahdesta kajahti kone aika vähillä kilometreillä, toisesta putos pakoseeti ja toisesta katkes veivin pultti,
    äijä onneks kuuli sen heti eikä alkanut perinteisesti kaasutella vikaa pois, vaan sammutti ennenku molemmat pultit katkes, joten siitä selvis veivinvaihdolla.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla hajos tuollainen MB 200d siinä 360tkm kohilla, jota ennen oli niitä perinteisiä jakokettinki vaivoja, ja etukammiot tahto vuotaa pariin otteeseen. Lopulta venttiilit paloi eikä enää käyntiin lähtenyt. Kulutustakin löyty se 6-7L, joka on valtavasti voimavaroihin nähden.
    Kai se kone Jaltaa just hitusen parempi on mutta ei paljoa?

    115-korissa oli alle 200tkm ajettu 300d 123-korisesta, ja se nyt pelas mutta kulutus melko jäätävää 9-10L, senkin kun suhteuttaa voimavaroihin.

    Noi kaks on ne mun mielestä huonoimmat :-?
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei niitä 5,7 koneita sen huonommin huollettu aikoinaan, kuin muitakaan moottoreita, ne vain sattuivat hajoilemaan, mitkä mistäkin syystä. Itse seurasin Oldsin huoltoa vierestä -80 luvun puolivälissä, ja lähes viikottain tuli pajalle kansipahvivikainen, tai akselipoikkivikainen 5,7 diesel. Jos niitä on säilynyt näihin päiviin kourallinen, se ei tee siitä mitenkään hyvää konetta, ja jo kansipahvivaurio tekee mielestäni koneesta suden, vaikka muuten pannu kestäisi miljoonan. Ekoissa tappajadieseleissä oli suuri syy mittatoleranssit, jotka olivat bensakoneluokkaa, eli mäntien korkeus heitteli luvattoman paljon, ja korkea mäntä taputteli kantta sillä seurauksella, että kansipulttien reijänympärystät nousivat ylöspäin, jolloin kansien plaanaus ei riittänyt, vaan olisi pitänyt plaanata myös dekkitasot. Kun kansitiivisteet oli pari kertaa vaihdettu, alkoi alakertaa antaa periksi, elikkästen pultit venähtivät, ja lohko antoi periksi pukin kohdalta, ja akseli poikki poks.

    Hantta
     
  16. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Jos ei tollainen 115 tai 123 diesel ole aikanaan uudesta asti ollut
    itsellä, on aika vaikea sanoa että "siinä 360tkm kohilla", olivat
    etenkin nuo 123 ex taksinluttanat ja matkamallit aikanaan suunilleen
    maailman suosituimpia mittarirullattuja juurikin kestävyytensä
    ansiosta. 200tkm mittarista pois, uudet polkimenkumit ja ehkä tiukka o-rengas öljynsutarin putken varteen että paineet nousi ja myyntiin :mad:
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huollettavuuskin lie yks seikka vaikka joutus remonttia useemmin tekemään, työntötankokoneeseen vaihtaa yleensä paffinkin mieluummin.

    Mersussahan sai jakokettinkin syöttämällä vaihdettua mutta saabissa ei taida onnistua?
     
  18. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tuosta sellainen tulee mieleen että aika monta Chevyn 305 moottoria
    on tullut vastaan, missä on kansipahvi vikaa. Kun taas esim 350
    moottorissa Olds/Chevy, tai Olds 307 koneissa ei taasen kansipaffi
    vikoja niin usein tapaa. Osaako kukaan valaista mikä 305 :sta pahveja
    herkemmin polttaa?
     
  19. xp

    xp Gearhead

    Volkkarin TSI. Ne ei ole yksittäistapauksia. 40 jakopää, 60 turbo, 80 jakopää. Netistä löytyy juttuja.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Kolmella työkaverilla ollut chryslerin tila-auto. Jokainen valitti kalliista koneremontista. Niissä oli rivinelonen ja siinä kaksi erillistä kantta. Yksi kansi per kaksi sylinteriä.
    Hajoaminen sattumaa tai sitten todella paska kone.
     

Kerro tästä muillekin!