"Huonoimmat moottorit" ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Motor & Parts, 22.9.2014.

  1. max

    max Double Gearhead

    DB 601/605 sarjan V-12 moottorien(Messerchmitt 109:n voimanlähde) peruskorjausjakso lienee ollut siinä 100 tunnin paikkeilla.
    Tosin sotavehkeissä tavoitteet olleet aika toiset,sillä Messerchmitt 109:n keskimääräinen elinikä oli laskettu noin 20 tunnin paikkeille.

    Nerokas motti,mutta sodan loppuvaiheessa raaka-aineissa joutuivat ilmeisesti koko aika tinkimään.No vähän Off-Topic,mutta isoista moteista jaksaa aina paasata.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Isällä oli RS40 crown, sillä 1,9l nelosella. ~300 000km ajettuna Suolahdesta Ylivieskaan vievällä reissulla katkesi mäntä rengasurasta. Välillä kulki normaalista välillä piti kauhean kolinan, vikahan selvisi vasta takaisin kotiinpäästyä.
    Toisesta samanlaisesta kone tilalle ja sillä tuli mittariin muutama kierros lisää.
    Kaikenkaikkiaan ~700 tkm sillä yksilöllä oli ajettu, kun matka katkesi rakennustarvikekuorman ajossa takajousen katkeamiseen.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead


    Mitä ne väärät huollot tuon koneen kohdalta on/oli.
    Miten tuota konetta saattoi käyttää väärin?
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    Eikös tuo Volkkari korjannut nyt tuon tsi -vian, kun tekivät sähköauton Golfista, mutta luulempa, että se yksikin liikkuva osa moottorissa on liikaa, sillä pitäähän sähköautotkin mennä rikki, että saadaan myytyä niitä 100-1000 kertaisen katteen osia kuluttajille, jotta lasipalatsit saadaan lämpimiksi.

    Itse veikkaan, että tulevaisuudessa kun puhutaan "huonnoimmat sähkömoottorit?" aiheesta niin VAG konsernin tuotteet on edelleen niitä huonoimpia.
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Taisin tarkoittaa tuossa kohtaa sitä 2.0tdi konetta :oops:
     
  6. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Moottorit tosiaan kasattiin huonoista materiaaleista kun Saksalla alkoi olla raaka-aine ongelmia WWII lopussa. Moottoreita myös sabotoitiin valmistusvaiheessa, liekö sitten orjat / sotavangit niitä rakennelleet. Battles With The Luftwafffe kirjassa on tarina kun lentäjä hakee tehtaalta uuden 109 K4 mersun, lähtee siirtämään sitä lentäen takaisin rykmenttiin niin moottori ylikuumenee ja leikkaa matkalla kiinni. Lentäjä tekee pakkolaskun pellolle, josta kone siirrettiin rykmentin korjaamolle maakuljetuksena. Rykmentin korjaamolla avasivat moottorin ja moottorista puuttui pari öljykanavaa kokonaan.

    Mekaanikko epäili sabotaasia moottorin valmistuksen yhteydessä.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eniten henkilökohtaista harmia aiheuttaneet moottorit ovat olleet
    '77 Betvoortin Perkins 4-pyttyinen diesel
    '86 Suzuki RM 80 cc crossipyörän moottori. Vastaava Hondan tekele vastaavassa käytössä pelasi ongelmitta.
    '00 Roverin 4-pyttyinen 1,8 bensakone. Kannentiiviste ja kansiropleemia, surullisen kuuluisa tuosta. Kestää jos kerran rempataan kunnolla. Jos ei niin ei.
    '63 Olssin 394. Osa harmeista johtui rempassa käytettyjen osien huonosta laadusta tai suorastaan virheellisyydestä. Remppa itsessään tehtiin laadukkaasti :cool:

    Noista ei kannata kovin laajoja yleistyksiä vetää, poislukien ehkä tuo Rover.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    pumppuun tuli 29 millinen nestepää, suutinpaineet nousi,
    joku viisas sanoi, että vain viimesen evoluutiovaiheen lohkon päätyssä lukee 5,7LD, tiiä silti sitten vaikka lukis kaikissa.

    Emmäkyltiä enkä ainakaan muista kaikkia variaatioita kun asia oli itellä tapetilla 10 vuotta sitten,

    mutta viimesen evon D3B kierresuutinkansissahan oli perinteisestä olds-kanavasta poikkeavat neliskanttiset imukanavat ja alsa-imari, itellä tosin ei ole lainkaan EGR kanavaa siinä päällimmäisessä kikkareessa.

    patin nimellinen teho oli 105 kaakkia, eli 15 -20 kaakkia aiempia versioita alhaisempi,
    mut potentiaali kyl edellistä selvästi suurempi,
    piti vaan saastemääräysten vastaisesti ruuvata syöttö takas kohilleen, ainakin camiina kulki savuttamatta 180kmh todellista,
    seisova satanen taittui vajaassa 13 sekunnissa 2,2 perällä.

    Tollanen tuli huomattua kun hetken mielenhäiriössä nakkasin lohkon päälle vähemmän kulahtaneet -80 D3A kierresuutinkannet ja niihin passaavan rautaimarin ja tyhmäkäyntisaundista lähtien patin luonne pehmeni selvästi.

    että esikammioissakin kaiketi tapahtu jotain kehitystä ja jonka seurauksena palaminen tapahtui äkäsemmin.
     
  9. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Loiva offtopic mutta jos pitäis lähteä ajamaan Aasian halki niin wanhalla MB:llä sitten. Kerran 240D sammui ajosta kovan pamauksen jälkeen ja pienen analysoinnin jälkeen selvisi että nokkaketju on katkennut, venttiilit ottaneet kontaktia mäntiin ja nokka-akselipukit ( 3 kpl) kaikki murtuneet kun männät ovat tönänneet venttiileistä. Puristuksia kuitenkin oli joten uusi nokkaketju + uudet pukit....kävi ihan nätisti ja ennakko-odotuksista poiketen tällä ajettiin yli 2 vuotta ko. insidentin jälkeen :eek:
     
  10. passerby

    passerby Gearhead

    en osaa eritellä tarkemmin.. mutta tuossa jo koitin valottaa aihetta kun sanoin että laitettiin venyneet pultit takaisin.. no, tehtaan vikahan se tietty oli ettei pultit olleet tarpeeksi kestävät, eikä sinällään korjaajan syy..
     
  11. passerby

    passerby Gearhead

  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Vaikka tässä muuta sanotaan niin kyllä se taas tulee todistettua että koko moottori oli pelkkää suunnittelumokaa.. Iso diesel jossa samat tehot ku tämän päivän 1.6 litrasessa ja kestävyys venäläisen mossen tasoa.
    Annettiin ymmärtää että kansien oikaseminen, studien asentaminen, jakopään vaihto yms ovat huoltotoimenpiteitä. Mä olen tottunut siihen että autolla ajetaan yli 300tkm ennen tuollaisia " huoltoja"
     
  13. twincam6

    twincam6 3rd gear

    No, eiköhän Oldsin 350 dieselillä ajaminen ole jo vuosikymmeniä ollut
    harrastus siinä missä vanhalla Harrikalla ajokin. Nuo kaikki viat on tulleet jo 80-luvun alussa käyttäjille tietoon. Eli suunnilleen
    kaikki jotka ovat sen jälkeen kyseiseen mottiin sekaantuneet
    ovat tienneet että ongelmatonta se ei tule olemaan kuten Toyota
    dieselillä :D
    En ole erityisesti kyseisen motin fani, mutta onhan siinä tänä
    päivänä tyyliä jos joku jaksaa painia omalla tavalla legendaariseksi
    muodostuneen "alkuperäisen" V8 dieselin kanssa, ja ajaa sillä harrastus
    ja vaikkapa hyötyajojakin 8)
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Twincam6 kirjoitti: No, eiköhän Oldsin 350 dieselillä ajaminen ole jo vuosikymmeniä ollut
    harrastus siinä missä vanhalla Harrikalla ajokin. Nuo kaikki viat on tulleet jo 80-luvun alussa käyttäjille tietoon. Eli suunnilleen
    kaikki jotka ovat sen jälkeen kyseiseen mottiin sekaantuneet
    ovat tienneet että ongelmatonta se ei tule olemaan.

    Mutta sekään ei poista sitä tästä listasta.

    Hantta
     
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ford ohc-moottorit jostain 70/80-luvuilta,silloin oli 100 TKm aika maaginen raja jonka jälkeen oltiin jo laina-ajalla noissa tekeleissä.
    Meiltä Taunuksesta kone lähti remonttiin mittarin näyttäessä 86 TKm.
    Erikoinen yhdistelmä huonoa laatua,korkeaa kulutusta mut lyhyttä kestoikää!
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ristiriita Fordin ohc koneista. Itselläni oli ostettaessa 90 000 ajettu Taneli, alkuperäiseltä omistajalta, ja kaikki kuitit huolloista. Ajoin autolla hiukan yli 100 000 kilsaa, jonka jälkeen appiukko ajoi sillä mittariin täydet 300 000, jolloin kone porattiin, vaikka ongelma oli ainoastaan katkenneet männänrenkaat.

    Hantta
     
  18. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Fordin koneissa tuntuu olevan sääntönä että alakerralla ajaa 500 000, mutta yläkerran saa rempata viisi kertaa tuona aikana.
     
  19. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Siitä meidän tanarista katkesi mäntä noilla 86 TKM - lukemilla,1.6 voimanpesä.
    Kyllä ne kovasti veisteli "automiehet" tyyliin "osta tane - vaihda kone".
    Toki osana sopassa sen aikaiset voiteluaineet,eipä tainnut tanarissa olla lohkolämmitintäkään.
     
  20. xp

    xp Gearhead

    Tanen konehan ei kestä lyijytöntä bensaa, venttiilit alkaa kantaa.
     

Kerro tästä muillekin!