Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. Matador71

    Matador71 Gearhead

    Jatkoa keskusteluille: Mistä sait sakot? ja Miksi sinut pysäytettiin?

    Eli huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

    Itsellä niitä riittää vaikka kuinka paljon euroautojen/jenkkien katsastamisesta mutta mites lie muilla?
     
  2. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Aikoinaan samaan aikaan oli konttorilla leimaan yrittämässä vanha takamoottori skoda jossa istui takana 3kpl helvetin isoja äijiä, inssi tuli auton viereen katseli hetken, nappas kilvet irti ja toivotti hyvää päivänjatkoa...
    Ihmettelin että mistähän on kysymys niin inssi sanoi hylänneensä saman auton 2kertaa aikaisemmin jäykän ohjauksen takia ja äijät koitti keventää ohjausta istumalla takana että keula nousisi :grin: :grin: :grin:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aikoinaan pickupissa oli lisäpenkki lavalla 3 henkilölle ja vikalistaa toista sivua ni huvittavin kohta oli ku katsastusmies totes et pitää olla varauloskäynti merkittynä selvästi sieltä katteen alta. Oli ehkä pienimpiä vikoja ni en jaksanu mutista vastaan vaan teippasin jeesusteipillä piikkipää vasaran lasin viereen ja kirjotin tussilla et varauloskäynti. Seuraavalla tarkistus kerralla tuli hyväksytty. Mitä nyt katsastussetä totes hiljaa itsekseen et voi helv...
     
  4. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Joitakin vuosia sitten hylättiin meikän e28 535 bemu jarrujen vuoksi.

    Syy oli olematon poljintuntuma! Yritin inssille selittää, että tässä hydraulinen jarrutehostin. No, inssi vastasi, ettei semmosia ole.

    Piti hommata maahantuojalta todistus "oudosta" poljintuntumasta.

    Vein toiseen konttoriin leimalle, ni inssi sanoi, ettei ole eläissään tehokkaampia jarruja kokeillu :smile:!
    .....Leima tuli.
     
  5. JR

    JR Gearhead

    Ei ole sattunut itselle, mutta on näemmä papereiden mukaan konttorilla joskus väitetty ettei noi ´89 Thunderbirdin pitkät toimi, vaikka ne kai oikeasti pelasikin. Oli toi "auto dimmer" (=valonvaihtaja) kai päällä, ja eihän se silloin päivällä ja valoisassa pitkiä tietenkään vaihda...

    Ja kerran kun vein tuota ´64 T-birdiä leimalle, niin konttorin äijä rupesi ihmettelemään että mitenkä tää ratti on ihan vinossa, ja eihän se nyt tälläin saa heilua! Autossa kun on sivuun siirtyvä "swing-away" ratti... Toinen ihmettelyn aihe oli se, että miksei toi seisontajarru pysy D:llä päällä. Sanoin että se on automaattinen, eikä pysy kun P:llä tai N:llä päällä. Se konttorin setä ei oikein näitä asioita ymmärtänyt, mutta leima kuitenkin tuli, kun kaikki pelitti. Haukkui siinä sitten samalla koko ajoergonomiankin. Ehkä jopa ihan aiheesta...

    _________________
    1989 Ford Thunderbird SC
    1964 Ford Thunderbird Landau

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JR 2004-01-27 16:17 ]</font>
     
  6. CC69

    CC69 1st gear

    Joskus 80-luvun alkuvuosina, jolloin katsastus oli vielä Pyhä Toimitus, vein 68-mallisen Toyota Coronani Helsingin Hakuninmaalle syynättäväksi. Katsastus eteni ja nosturilla ihmettelin että mihin se inssi häpyi kun alustasta ei kuulunut hetkeen vasaran takomista. Jonkin ajan kuluttua alapuolelta kuului taas eloa ja auto laskettiin alas. Lopulta tuli tuomion aika ja yhtenä korjattavana kohtana vikalapussa luki "Takaroiskeläpät lerpat" (takaläpät oli tällöin vielä pakolliset).

    Tätä lerppuutta kyselin sitten inssiltä että mitäs ihmettä tämä tarkoittaa, niin häiskä selvitti naama vakavana että ajossa läpät nousevat ajoviimasta vaakatasoon ja pyöristä pääsee rapa lentämään takanatulevan silmille. Demonstroipa vielä tätä tapahtumaa omalla kansiollaan.

    Jestas että pokan pito oli työlästä silloin, mutta virkamiehelle ei passannut nauraa päin näköä. Oli ne sen verran isoja herroja siihen aikaan. Samalla selvisi se nosturilla ollut "hiljainen hetki" kun inssi tietty lerputteli roiskeläppiä.

    Viat korjattiin ja läpät jäykistettiin sitten jälkitarkastukseen ja leima saatiin.
     
  7. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Appiukon autoa aikanaan hakkasivat pohjaan kun viimeistä päivää ja appiukko hermostui ja tarjos porakonetta kun sattui oleen mukana jotta saa helpommin niitä reikiä. Siitä kans ei hyvää seurannu :grin:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin, sattui kerran näin ollessani Turun katsastusasemalla, että jarrut eivät ottaneet täysin tasaisesti. Silloin nimittäin ,70-luvulla, koeajettiin myös radalla ja painettiin jarrut pohjaan kumit savuten.

    Kolmannen kerran ukon jarruttaessa savupilveen ja saaden kaarani pysähtymään, heitin ukon ulos autosta ja otin paperit hölmistyneeltä jarruttajalta ja kaasuttelin samantien Uudenkaupungin katsastusasemalle. Leima tuli kirkkaasti. Kehuivat jarruja ja ylistivät muutenkin kaaraani.
     
  9. Muki

    Muki Gearhead

    Pickup hylättiin väljän apusimpukan vuoksi. Niin, olihan sillä ajettu jo melkein kaksikymmentä kilometriä. Emme nielleet asiaa ja vaadimme päästä takaisin nosturille, mihin sitten haalittiin vähän lisää väkeä ao konttorilta tätä apusimpukkaa tarkastelemaan.

    Tuon takana täytyi olla poliittinen syy. Aika oli 90-luvun alku ja paikka Hakuninmaa.

    Näitähän on tapahtunut aika monille silloin.
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Corvettea olin katsastamassa yksityisellä asemalla Herttoniemessä ja minulle kohdalleni sattui oikein vastahappoinen inssi. Kaveri oikein hakemalla haki vikoja autosta ja kun muuta ei löytynyt, niin väitti että jarrut ovat takapainoiset, pitää säätää etupainoisiksi.

    Ei auttanut selitykset, että yksipiirisissä jarruissa on kutakuinkin mahdoton säätää jarruja, jos ei asenna säätöventtiiliä jarruputkiin. Ja tehtaalta lähtiessä jarrut olivat täsmälleen tuossa kunnossa. Ei tullut leimaa, vaan jouduin ajamaan samantein Hakuninmaan konttorille, missä auto todettiin hyväksi. Jarruja oikein kehuttiin tuolla asemalla :wink:

    Lieneekö Herttoniemessä jarrudyno ollut poissa vireessä, mutta sen katsastusaseman kierrän jatkossa kaukaa.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kerran transitin katsastuksessa paikallisella konttorilla hylättiin siitä, että käsijarrun teho ei ollut riittävä (mustanharmaa karu transit). Jarruosat oli pari viikkoa aiemmin uusittu, joten arveltiin ettei vika oikein voi olla siellä. Ja autolla sitten vain ajettiin ja käytettiin käsijarrua normaalia enemmän pari viikkoa.
    Uusintanäytöllä oli eri mies mutta mittarit näytti samaa. Kommentti " nythän nämä pitää hyvin mutta käyttöjarrussa on vähän heittoa".
    Leima kuitenkin tuli.

    Buickin ostettuani kävin kyselemässä perävaunupainoja, kun niitähän ei ole otteessa merkitty. Ensin hetken aikaa konetta näpyteltyään insinööri sanoi ettei näitä autoja ole rekisteröity suomeen muita kuin tämä yksilö (1983 Electra farmari) ja painoihin ei voi ottaa kantaa. Pitäisi olla maahantuojalta todistus.
    Lisäksi, kun auto seisoi 50m päässä parkkipaikalla kylki ikkunaan päin, niin herra insinööri näki röntgenkatseellaan ,että koukku on asennettu väärin.
    Oli viimeinen kerta kun sillä asemalla kävin.
     
  12. TNT

    TNT 1st gear

    W123 farkkumesereuhun jarrutasapainon säädin oli kuulemma toissavuonna irti auton pohjasta. Ei ole koko laitetta ko. autossa, inssi retuutti automaattisesti säätyvien takaiskareiden säätöeluukkaa voimainsa tunnossa :grin:.
    Sopii arvata, oliko helppo saada pässi inssi uskomaan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: TNT 2004-01-27 17:55 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: TNT 2004-01-27 17:56 ]</font>
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Inssi nosti entisen autoni nosturille ja alko kolistelemaan.
    Sitten vähän aikaa kolisteltuaan lopetti ja toi mulle 13mm hylsän jostain taka-akselistosta!
    En vieläkään tiedä että missä v***ssa se siellä oli jemmassa :smile:
     
  14. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Tapio kirjoitti:"Corvettea olin katsastamassa yksityisellä asemalla Herttoniemessä ja minulle kohdalleni sattui oikein vastahappoinen inssi."
    Oliko silmälasit ja lyhyt vaalea tukka, ikää n. hiukka vajaa kolkytä? Semmosen kanssa oon tuossa samassa paikassa joutunu tappelee jokaisen auton kanssa mitä oon katastanu. Aina se jostain on keksiny pompauttaa. Viimeksi yhen saabin jarruista vaikka ottivat sen verran tasaisesti, että ero jäi selkeesti alle 30 % niin äijä polki niin monta kertaa, että sai kerran tuloksen tasan 30 % ja eiku hylkyyn ja määräs levyt vaihtoon. No en vaihtanu, herkistin kyllä jarrut, soitin konttorille ja kysyin ko. herran työvuoron ja menin uusintaleimaan kaks tuntia äijän vuoron päättymisen jälkeen ja leimahan tuli. Sen jälkeen en ole enää kyseisellä asemalla käynyt, enkä käy!!
     
  15. slantti

    slantti 1st gear

    Vanha rekka-kuski renki kertoi isännän käskeneen viedä rekka katsastukseen ja käy viinakaupasta kaksi pulloa kossua.Tämä tapahtui kultaisella 60-luvulla. Renki teki niinkuin isäntä käski ,ensin haki kossut sitten konttorille. Pullot oli kuskin ja repsikan välissä näkyvillä kun herra isoherra katsastusinsinööri hyppäsi puikkoihin. Oli kerran katsahtanut pulloihin ja nappasi toisen ja työnsi pussihousujen taskuun sekä läväytti leiman rekisteri-otteeseen samantien. Isäntää ei ihmeemmin vituttanut kun renki ei tuonut kuin yhden kossun.Ennen vanhaan katsastusmiehet katsastivat autoja jopa kotonaan.
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    Sama herra...
     
  17. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Se ukko on ollu natsi entisessä elämässä!
     
  18. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    En tiedä onko sama mulkku, mutta ko konttorilla rikottiin sen mun ekan pikapin 5,7dx kone..

    Ainut konttori missä suostun nykyään käymään on lohjan yksityinen. Jarno osaa hommansa ja on joustava. Nlan kruisinki päivänä meinasin myöhästyy katastuksesta oikein kunnolla, kytät kun piti luentoa kuorman sidonnasta.. :sad:
    ..niin soitin konttorille et olen tulossa, tankkaan parasta aikaa tienposkessa..

    Konttori oli menny kiinni 1800 kun kurvasin pihaan 1815, mut eiku auto pukille. vuotava putki , risa lämppäri ja töötti ei olis haitannu, mut raidetangon väljyydestä jäi kiinni ettei kruisattu.
    Ne samat smurffihitlerit kun oli väijyssä nlas. :-x :-x
     
  19. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Kaverilla oli HT corollan pohjan alla möyrinyt ja kohta oli käynyt hakemassa kiintolenkin. Selitykseksi oli sanonut, että oli vähän tuo oikeanpuolen takajarrun letku hieman löysällä.....leima.

    Voi olla ihan legenda, mutta kuulemma kylän pojan isällä oli ollut sellainen reissu, että katsastus mies oli kolistellut TARPEETTOMAN kovasti pohjaa ja sanonut lahkosi lopuksi. Äijä oli sitten pyytänyt samaista meisselia lainaan ja lyönyt katosta läpi ja kertnut, että meneehän se vaikka terveestä pellistä jos tarpeeksi kovasti lyö.

    Itsellä kävi viimeinen reissu sillä asemalla syksyllä 2002, kun katsastaja pyysi halliin, niin siellä oli minun vuoden vanha tuulilasi pyyhkijä testin alla vinkumassa.....saatana että söi miestä.
     
  20. TNT

    TNT 1st gear

    Ja taitaa olla nykyisessäkin. Jos haluatte näyttää kanssaeläjille, miten iso mies itkee, viekää Hertsikan konttorille korinvaihtopeli, saavat orkun just.
     

Kerro tästä muillekin!