Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. ido59

    ido59 Gearhead

    Tapahtui tämäkin herttoniemen yksityisellä muutama vuosi sitten:

    Olin ostanut kaakkois-suomesta leimaamattoman custom cruiserin 455'llä. Otteessa luki moottorina 5l. Oldsin moottorit ovat päällepäin samannäköisiä, joten en uskonut kenenkään asiaan kiinnittävän huomiota.

    Aikani kunnostin autoa ja vein konttorille, jossa katsurin ensimmäinen kommentti oli "ootko ostanut tämän tuolta kotkasta päin, pojat puhuivat että tää on isolla koneella".

    Voi *ttu ajattelin, miten voi käydä tällainen tsägä, että kaikista suomen katsastajista juuri tämä on kotoisin samasta kaupungista kuin auto ja tuntee tämän auton.

    Sanoin kuitenkin vakavalla naamalla, että täältä ihan kulmilta helsingistä mä tän ostin ja kyllä se 307 on. Kaveri jatkoi valojen, jarrujen jne kanssa ja lähti hallista koeajolle takakumit savuten. Takaisin tultuaan nosti konepellin ja huusi toiselle katsastajalle, "tuus kattomaan mikä kone tää oikein on". Toinen katsuri löntysti paikalle ja totesi "no on se ainakin se viislitraa laita pelti kiinni." Tän jälkeen eka katsuri kävi toimistossa koneelta kattomassa missä päin autoa on omistettu ja tuli hymyillen takaisin ja iski leiman paperiin :smile:






    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ido59 2004-01-27 21:58 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Impala SS:n(en ole omistanut sitä 4:ään vuoteen) kanssa sain vääntää kättä puolitoista tuntia inssin kanssa. On kuulema niin monta Corvettea katsastanut että näkee heti että oon vaihtanut letukkaani suoraan Corveten koneen vaikka papereissa ei ole asiasta mitään mainintaa. Ei helkutti..Eihän siinä voinut kuin hymyillä itsekseen.Siinä se sitten pällisteli toisen inssin kanssa aikansa ja haki tietokokeelta todisteita väitteelleen,mutta niin vaan kävi että joutui nöyrtymään taulukoiden edessä. Pyysin vielä että josko anteeksi kehtaisi pyytää mokomaa rienaustaan,mutta ei vaan pystynyt.Siinä on nuoren miehen ammattitaito ja -maine kovilla.Syystäkin
     
  3. Lassi

    Lassi Gearhead

    Miekin oon kuullut saman jutun.Oisko ollut bemari kyseessä omassa kuulemassani versiossa.
     
  4. reeves

    reeves 1st gear

    Kyllä oli aikanaan paha paikka tuo katsastus. Siinä monta röökiä paloi vuoroa odottaessa.
    Minä katsastin Kuplaani jossa oli laskettu reippaasti keulaa(säädettävä etuakselisto).
    Eihän siinä ollut jousia juuri ollenkaan, joten hylkäys oli aivan aiheellinen.
    Mietin kuinka saada kupla joustamaan. Säädin etuakselin aivan yläasentoon. Sahasin alkuperäisiin nesteiskareihin reiät ja pumppasin nesteet kokonaan pois. Ohutta teippiä päälle ja lopuksi maalikerros ja eikun tyhjillä putkilla uudestaan konttorille.
    "No nythän tää joustaa"!! Meuhkasi inssi ja minä sain leiman kuplaani ja takaisin talliin ruuvaamaan keulaa alas ja lyhyitä kaasuiskareita kiinni.
    Kaikenlaista kikkailua sitä piti muutenkin silloin harrastaa.
    Terveisiä vaan sinne J:pään konttorille :wink:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: reeves 2004-01-27 22:47 ]</font>
     
  5. Heimo

    Heimo 1st gear

    Saman jutun olen minäkin joskus kuullut, tosin silloin oli kyseessä muistaakseni volvo ja paikkana Kitee.
    Totta vai tarua, tiedä häntä?

    Kiteellä tosin oli joskus oikeasti ollut joku tiukka pipo katsastamassa autoja, niin tiukka että jenkin omistajat ajoivat silloin suosiolla Joensuuhun katsastukseen, koska tämä Kiteen kaveri ei helpolla jenkkejä päästänyt läpi!

    Eräs kuultu kommentti: "Tämmösiä nämä poikien autot ovat, hirveästi tehoja eikä mitään ajo-ominaisuuksia!"
    Kyseisessä autossa oli kiihdytysajoon tehty laatikko ja äijä oli lähtenyt suurimmalla vaihteella liikkeelle vaikka luuli ajavansa ykkösellä! Lopulta kun ei mitään oikeaa vikaa ollut löytynyt niin auto olikin "liian leveä". :smile:
     
  6. G500

    G500 1st gear

    Näin on käyny varmaan useammalle 4wd-maasturikuskille: "Voix tän jarrut kattoo dynolla, vai onx tää jatkuva-4-vetonen? Joo, voi kattoo kun se on takavedolla." Inssi sählää jotain jakolaatikon kepin kanssa, tökkää vahingossa nelivedon päälle, ajaa rullille ja kun rullat lähtee pyörii kuuluu PAM, KLONKS ja TÖKS. Auto loikkaa ylös rullilta, inssi hätääntyy ja jarrujen tarkistus loppuu siihen ja sit alkaa riitely...mulle on käyny noin jo 3 tai 4 kertaa ja aina on jarrut kelvannu.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    kun vein volareani konttorille, kävi sellianen juttu, että vuoronumeroni ohitetiin. menin kysymään että mitäs nyt?? se oli vahinko ja inssi sanoi että ottaa mun auton seuraavaksi. kun käveli autoa kohti, niin sanoi että tarviiko tuota katsastaa?!?!? sanoin ,että laita vaan leima paperin, niin hyvä on. mutta tarkisti kumminkin. auto sammui rullille ja inssi yritti laittaa p:n päälle kun pyörät pyöri. tuli ikävä ääni, mutta ei vaurioita. ajoi sitten toisen kerran vielä radan ympäri, kun oli niin kivaa...

    dartti on oma tarinansa. takapainoset jarrut ei mennyt koskaan läpi hesan konttorilla ,mutta espoossa meni. yksi suurin "himo" insseillä oli se, että hätävilkkujen katkaisija olisi pitä katkaista. kun ei saa vilkuttaa punaista. ikinä sitä ei katkaistu.. myös yllätys tuli kun raahasin mamman kerran mukaan. noin, että tuleppa katsomaan kuinka ne ropaa ja kolkuttaa darttia. koko katsastus kesti n.10 minuuttia ilmoittautumisineen. itse katsastus kesti 5 min. inssi juoksi dartin alta ,edes konepeltiä avattu. meikäläinen silmät ymmyrkäisinä ajoi äkkiä pois,ettei inssin mieli muutu. mamma ihmetteli, että miten niin katsastus on hankalaa....
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    vielä yksi juttu. eräs ystävättäreni, joka on ihan näyttävän näköinen, omaa myös pitkät sääret. hän laittaa minarin päälle ja konttorilla. kummasti meni käkkylä läpi katsastuksesta vaikka esim pyyhkijät ei toiminut. koko moottori puuttui. mimmi oli vain sanonut että kyllä ne äsken toimi :grin: :grin:
     
  9. harri60

    harri60 Gearhead

    1989 kävin katsastamassa -62 300:sta Chrysleriä. Inssi kehoitti menemään hallin puolelle odottamaan ja siellä aikani odoteltuani aloin ihmettelemään, kun autoa ei kuulu. Kohta inssi tuli naama punaisena ovesta ja sanoi: miten se lähtee liikkeelle. Ei ollut ennen nähnyt nappula-automaattia. Ilmastoinnilla, radiolla ja vaihteistolla samankaltaiset nappulat.
     
  10. Osku H

    Osku H 1st gear

    Itse kuulin tuon 90-luvun alussa sellaisena versiona että meisseli oltais lyöty inssin oman auton konepellistä läpi Kauhavan konttorilla. Varmasti legenda jossa mahdollisesti on hiukan tottakin mukana mutta on värittynyt vanhetessaan.
    Toisaalta en kyllä ihmettelisi vaikka k.o. konttorilla jonkun käämit olisivat menneetkin, sen verran k-päistä touhua konttorilla oli. Itse pyysin silloista tyttöystävää viemään auton syyniin, ihan vaan sen takia ettei oma pärstäkerroin ja pitkähkö tukka aiheuttaisi turhaa aggressiota arvon insseissä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiskin tältäkin puolen...

    Vanha Corolla tulee katsastukseen. Pohjan palkit näyttää omituisilta. Kaivelen niitä vähän... Mitä ihmettä, sepeliä ! Tyyppi oli paikannut palkit täyttämällä ne sepelillä ja eikun massaa päälle. Ja taas oli ollut kaveri peltihommissa... Aika monella oli tuonlaisia kavereita korjaamassa. Itse ei koskaan...

    Lada tuli uusintaan ohjauksen vian takia. Kierros pihalla. Ääriasennossa tuntuu omituinen klonksahdus. Omistaja ihmettelee, että olisiko romisosassa sama vika. Auto nosturille. Näkeehän siitä hölmömpikin, ettei simpukan ruuveihin oltu edes koskettu. Olisi edes putsannut ne ennen kuin yrittää...

    Taunuksessa on tosi kirkkaat valot. Valot pois ja umpion lasin läpi tiiraamaan. Hehkun kannasta voi lukea "100 W"...
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Nuo pari ensimmäistä tapausta oli ihan selkeesti hylsy-kamaa, mutta tää viimeinen...voi että, Nimetön lienee itse katsuri, joten pakko kysyä, enkä tarkoita vittuilla vaan ihan asiallisesti: eikö se yhtään ketuta puuttua tuollaisiin, suoraan sanottuna, pikkuseikkoihin? Tiedän että lait ja asetukset on ne, jotka määrää, mutta eikö se tosiaan pistä yhtään vituttamaan katsuria kun "joutuu" känisemään aavistuksen ylisuurista polttimoista, muka väärän värisistä vilkuista/parkeista, äärivaloista, (taka)penkin pehmusteen paksuudesta, "muka" väljistä ovien saranoista...? :smile:

    -JJ-
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Muistatteko sellaista ohjelmasarjaa, jossa oli Turo's Heavy G:n Hara ja kolme näitä Werner Brosseja. Yksi jakso oli autoista. Siinä on mm. se mainio Katsastuslaulu. No, sitten keskustelivat katsastuksista ja tämä Hara kertoo, kuinka Fiat 127:sta oli akku heikossa hapessa ja simahti nosturille ja ihmetelleensä kuinkas sen siitä pois ajaa. "Emmää vaan tiiä", sano katsuri ja lähti pois. MISSÄ ON MUN COPYRIGHT?? Toi nimittäin sattui mulle 80-luvulla vaimon Fiat 127:lla Riihimäen konttorilla. Tosin auto ei käynnistynytkään ennen nosturia, no, kevyt rimpula, kaksi katsaria työnsi sen nosturille. Pohja koputtelun aikana akku löysi ilmeisesti hankaussähköstä 0,2 amppeeria lisää virtaa, koska lähti just ja just käyntiin ja sammui hallin pihaan. Tosin ei siitä pidemmällä olisi tarvinnut lähteäkään ilman leimaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2004-01-28 09:55 ]</font>
     
  14. PasiK

    PasiK 1st gear

    Leimasin tässä joku vuos sitten vanhaa Orionia, joka oli seissyt reilun vuoden puunalla. Ajoin vekottimen konttorin pihaan ja jäin odottelee inssiä. No inssi tuli ja istahti jakkaralle. Startti sanoi naks naks eikä peli lähtenyt käyntiin. Inssi sanoi, että keskeytetään katsastus, ja hön käy kahvi kupposella, niin hae nurkantakaa pajalta lisävirtaa, niin jatketaan puuhaa. No auto saatiin käyntiin ja inssi ajoi auton sisälle halliin. Puhuttiin, ettei sammuteta sitten autoa sisällä. Seuraus oli se, että auto keitti, kun flekti ei lähteny pyöriin. Eikä siinä kaikki: ölykellon kalvo petti ja tuli vielä öljytkin konttorin lattialle. Hävetti muuten pikkusen...

    Auto sai kyllä seuraavalla kerralla leiman, joka riitti vielä seuraavat 2 vuotta..
     
  15. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Jälleen kerran herttoniemen Hitlerin vastaanotolla. Aikoinaan olin pakotettu ostamaan nissan cherryn väliaikaiseksi kulkineeksi varastetun autoni tilalle. Iltahämärissä ostin alle tonnilla vanhaa rahaa katsastamattoman kirsikan. Huomasin kyllä, että sillä oli annettu pikku pusu jollekkin, koska hiekkapelti oli vähän vääntynyt mutta ajattelin, ettei se paha voi olla. Seuraavana päivänä kylmilttän leimalle ja sain ensi kosketuksen tähän katsastusmiesten tartsaniin. kaikenlaistahan moisesta eläimestä autoksi löytyi enkä jaksa ruveta tässä luettelemaan. Paras oli kuitenkin tämä kyseinen hiekkapelti, jonka ukko määräs hitsattavaksi (oli revennyt liitoksen kohdalta). Minä sitä sitten heftasin varovasti minkä pystyi muutamalla pisteellä kiinni. Korjasin myös muut pikku viat ja takaisin leimalle. Nyt repesi helvetti, kun katsuri huomasi runkopalkin ratkenneen myös. Olin pannut saman merkille korjaillessani hiekkapeltiä mutta totesin, ettei ollut merkintää lapussa. Katsuri änkyttää ja puhisee, ettei tällaisella voi ajaa. Riitelyä ja napinaa kunnes haki vanhemman inssin paikalleen ja kauhun sekaisella äänellä selittää, että kato nyt tätä! Vanhempi inssi vilkaisee auton alle ja sanoo "tämä nyt on tämmöstä tekohengitystä, lyö leima paperiin" ja eihän se nilkki muuta voinut! Naama oli punaisempi, kuin moskova vappuna, kun se tärisevin käsin leimasi kieltämättä erikoisessa kunnossa olevan nissanin. Liekkö naamani jäänyt muistiin (tai nimi) mutta aina sen jälkeen katsastuksessa oli tämä ukko vastassa ja pommppaus oli varmaa..
     
  16. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    No yks hauska on kaverin lancialla kun oltiin leimalla eikä päästöistä mennyt läpi, no nurkan taakse ja tyhjäkäynti johonki reiluun 1500 kierrokseen ja peruutettiin leimapisteen ovelle, inssi löi mittarin kiinni ja päästöt oli tippunut sopivasti, ei muuta ku leima paperiin ja säätää tyhjäkäynti takas. Eli vähän puusilmä inssi.

    No sitten noita löytyy kun ei osata automaatilla ajaa, kaverin caminoon hyppäsi kerran inssi sisään ja antoi kierroksia, nykäisi siinä vaiheessa summan mutikassa kepistä niin lähdettiin hienosti nykäsemällä... Mun caminoa taas yks inssi ajeli hienosti säätelemällä nopeutta jarrulla, kierrokset jossain parissa tonnissa ja livautteli jarrulla aina vähän kerrallaan, jes.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    on sattunu muutama mukavakin katsastus kerta kerrankin olin jyväskylässä taunusta katsastamassa valojen suuntaus pielessä ja päästötesti hylätty no siinä sitten inssi ohimennen suuntas valon kohalleen ja anto ruuvata päästöt kohalleen! eräänkerran tattarisuolla katsastin 2.8granadaa siinä takajarrut ei oikein ottanu tasaseen(ero n.50%) niin inssi pumppas ja pumppas niitä kävi välillä ajamassakin pienen lenkin. meni siinä lähemmäs puolituntia mutta onneks sai jarrut pitämään sen verran että sai papereihin sopivat lukemat. sama granada pomppas kerran kun ei ollu eturipustuksen kruunumuttereissa sokkia!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä olen aina saanut asiallista kohtelua konttorilla. Leimakelpoiset kotterot ovat saaneet leiman ja vialliset on hylätty.

    Nykyään pelottaa eniten liikenteessä liikkuvat "katsastetut" autot. Yhdessä kotterossa oli toinen takaiskari totaalisen paskana -> hengenvaarallinen ajaa mutkaan. Yhdessä viikkoa aiemmin leimatussa vehkeessä ei ollut jarruja.
     
  19. Konte

    Konte 1st gear

    Pontiaciin vaihdettiin takaiskarit automaattisella korkeussäädöllä ennen leimaa. Katsastuksessa keskusteltiin, että tarvis jotenkin tutkia noiden takaiskarien toimintaperiaatetta, mutta homma jäi ja leima tuli. Ajaessa ihmettelin kun auton perä pomppi kuin rusakko hangessa aina korotettujen suojateiden ja vastaavien kohdalla. Iskarit irti ja siinäpä se: uudet tarvikeiskarit vielä tehtaan rasvassa ja ilman mitään eloa. Alkuperäiset alle ja auto taas kuin pitääkin olla. Menee joskus risakin läpi vaikkei väliksi olisikaan...
     
  20. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Juu olin Alfaa katsastamassa Hervannan konttorilla, katsastus oli lopuillaan ja inssi ei ollut löytänyt mitään vikaa. Pakko sen oli kuitenkin jotain keksiä(eihan Alfa nyt ekalla saa läpi mennä), no sieltä se tuli hetken hiljaisuuuden jälkeen auton alta naama virneessä ja sano: no nyt löyty! taka jarrupaineensäädin on jumissa. sanoin että miten niin? No kun se ei jarrua painettaessa säädä mitään. sanoin sille että sehän säätää vain silloin kun kuorma takana muuttuu, eli enemmän painoa taka-akselilla niin enemmän jarruvoimaa takana. Ei kelvannu, hylky. No vaihdoin kyseisen murikan ja samalla sen vivustot ja parikymmentämetriä jarruputkee auton alle. Uusinta näyttö. Inssi katteli hämmästyneenä ja tokaisi että ethän sää ole tehnyt tänne mitään! Jumalauta kun hermostuin ja karjuin sille että etkö perkele näe että kaikki osat kiiltää kun uudet koska ne on uusia! Joojoo muttakun ei toimi vieläkään. No perkele kun se säätää sen helevetin painon mukaan niitä jarruja!! No inssi haki kavereita taukotuvasta siihen ihmetteleen, ja hetken kuluttua oli leima lapussa. Tämä kyseinen mulukku ei uskonu vieläkään vaikka muut olis hyväksyny sen jo ekalla kerralla.
     

Kerro tästä muillekin!