Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Onhan noita järkeviäkin!
    Ite ensimmäistä kertaa elämässäni autoa (tai siis foordia skipiduweinau) katsastin viime kesänä niin valot näytti vissiin puun latvoihin, kun kiireessä piti umpiot ed. iltana heittää paikalleen!
    No inssi sitten antaa 10mm lenkin ja räikän hylsyineen ja tokas että "säädä noi kohilleen ni mä vähän kattelen muuten tätä sillä aikaa".
    Eihän siinä mitään.
    Auto oli sellasella kiireellä edellisen 2 päivän aikana suurimmilta osiltaan kasattu että meinasin jo varata valmiiks viikon päästä tarkastusajan :smile:
    Mutta koeajopyörähyksen jälkeen inssi kysy että "otatko kilvet jo mukaan?"
    No öö tota kai mä ne otan...
    Oli nimittäin rekisteröinti katsastus ja auto oli ollu 3v pois liikenteestä...



    Tunteekos muuten kukaan Lpr:n suunnalta tätä inssiä nimeltään "AlapalloPakarinen"?
    Nyt tiedän mistä nickinsä saanut kun muorin auto jäi alapalloista kiinni :lol:
     
  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Onhan toi katastus aina sellainen varpuspierujen paikka, vaikka aina olen kohtuu asiallista palvelua saanu.

    Escon muutoskatsaastus turbolle oli ihan mieleen painuva kokemus kun ite inssi ei tieny etes mikä kikkula siella pellin alla se turbo oikein on. No aikansa ihmettelivät, lakikirjaa, meikäläisen tuomia dokumentteja niin totesivat että pitänee kai nuo hyväksyä ja iskivät muutokset otteeseen.

    Coronetissa oli lexan ikkunat ja katsuri koputteli niitä, virnisti ja sano "joo, minäpä hajen noi paperit tuolta tulostimelta niin pääsee pojat hurjastelemaan.

    Mustangissa oli takapainoset jarrut kun minä katsastin, mut mitään tekemättä olivat hyvät kun isän lähetin uusinta näyttöön.
     
  3. Toi piikillä läpi konepellistä tai mistä milloinkin on paskapuhetta olen kuullut tuon sata kertaa.
     
  4. 370

    370 Gearhead

    Joskus 80-luvulla katsastin Fury:ä, auto nosturilla ylös, minä autossa. Hetken oli hiljaista, sitten hillitön naurunremakka. Inssi oli hakenu kaverinsakin katsomaan perinteistä pakoputkiviritelmääni:Kaljatölkki ja pari klemmaria. Pakkohan katkennut putki on jotenkin korjata.
     
  5. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Poinntihan on siinä, että pykäliä ja sääntöjä on pakko noudattaa, vaikka kuinka voisi tuntua turhalta. Turha nipottaminen ja jenkkiviha on tietenkin täysin järjetöntä. Itse jenkillä ja automaatilla olen koko ikäni ajanu, ENKÄ VAIHDA. Mitä tuossa jonkun mainitsemaan autoliikkeiden suosimiseen tulee, niin meidän koululla hylättiin ainakin erään autoliikkeen kaikki autot, kun yksikään niistä ei liikenne kelpoinen ollut ja siis täysin syystä:) Ei edes oma auto päässyt läpi, ku toinen takaiskari oli huono...:sad:
     
  6. Zakke

    Zakke 1st gear

    Tuli puheeksi "kesäkatsastusmiehistä". Mitenköhän pääisis kesätöihin katsastusasemalle. Vaatiikohan se ammattikoulun autolinjan/oikean katsastus koulutuksen alle. Taidanpa soittaa Raision katsatusasemalle, ja kysäistä ko. asiasta.
     
  7. jaketin

    jaketin Gearhead

    on osunut kohdalle ihan asiallistakin heppua. vein dartin tattarisuolle katsastettavaksi, niin inssi löysi neljä vikaa dartista, yksi oli jarrut ei ollut tasapainossa, ohjauksessa väljää, raidetangon pää väljä, neljättä vikaa en nyt muista. mutta tämä inssi löikin leiman paperiin ja sanoi että korjaa noi viat. samana iltana korjasin kaiken muun paitsi raidetangon pään. uuden sain vasta seuraavana päivänä. meni kahtia, kun napautti pultinpäähän, aika huonossa kunnossa oli. kerrankin näin. viatkin korjasi iloisella mielellä, kun oli hyvä kohtelu...
     
  8. NY stw 62

    NY stw 62 1st gear

    No kuuluuhan toi mun juttu tällekin alueelle... Eli ensi jenkkini 66 Dart. Olin sen just espoosta hakenut ja intoa uhkuen menin konttorille leimaa hakemaan, et pääsis kylille kurvailemaan... Eipä kaikki menny niinkuin piti... Inssi löysi autosta kaks eri runkonumeroo.... Alkuperäinen runkoaisan päässä niinku pitääkin ja toinen meistettynä sisäloksuun.... Sperkele se katsastus reissu päätty kyttikselle ja Dartti takavarikkoon... No minä suur kriminaali pääsin pois ja sain autonkin pois kyttikseltä... Alkup. runkonumeron perusteella entinen oikeilla papereilla ollu omistaja kiinni ja vanha luovari mulle kaks päivää ja Dartti liikku oikeilla papereilla... Eli kiitti vaan Dartista Espoon suuntaan...... :-o

    _________________
    -Pitkäkattonen on PoP-

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: NY stw 62 2004-01-29 07:50 ]</font>
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    No voi, johan nyt on ... :grin: :grin: Ei tuon ymmärtäminen mulle tuota ongelmia, mutta kun ... mä koitan tässä udella palstaa lukevilta (nimettömiltä?) katsastusmiehiltä, että eikö heitä yhtään ota kuuppaan puuttua täysin tyhjänpäiväisyyksiin, olkoonkin että pakko se on viran puolesta niin tehdä.

    Kysymykseen katsastusmies "Pakarisesta", niin häntä en henk.koht. ole koskaan tavannut mutta villejä huhuja olen kuullut...lähinnä tällöin on viitattu "Pallonivel-Pakariseen", mutta sama heppu ihan saletisti :grin:

    -JJ-

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: -JJH- 2004-01-29 08:27 ]</font>
     
  10. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joskus nuorena miehenä oli kiire Jyväskylän Suurajoja katsomaan, mutta Morris-vainaa piti leimata ensin. Eikun konttorille.

    Sillä kertaa siinä vekottimessa oli jarrut, mutta kun ingenjööri kaarsi pirssin toiseen halliin varsinaista syynäystä varten, iski Mr. Murphy. Hallissa oli sivulle taittuvat haitariovet ja niiden lukitusta varten tappi hallin lattiassa. Inssihän veti tapista tasan keskeltä yli ja matalahkon (lue: liian matalan) Minin äänenvaimennin nappasi kiinni ja repäisi putken poikki ihan pakosarjan vierestä. Loppu katsastus meni hyvin, mutta otteeseen ilmestyi merkintä "äänenvaimennus korjattava".

    Hallista ulos, EARit korviin ja kohti Jyväskylää...
     
  11. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Taitaa tarvita ammattikoulun lisäksi teknikon tai insinöörin paperit ja katsastusmies koulutuksen(kurssin).
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Käytin joskus Fiestaa leimattavana. Muuten ei ollut auton kunnosta mitään valittamista paitsi reksiteriotteeseen merkintä että etuiskarit vaihdettava, oli kuulemma koeajossa tuntuneet "löysiltä". Ihmettelin että mitä ihmettä, minusta ne on ihan kunnossa. Mutta kun leima kuitenkin tuli niin en sitä sen enempää meteliä alkanut pitämään. Olsiko ollut sitten seuraavalla viikolla kun paikallisen varaosaliikkeen pihalla oli iskaritestaus ja sen mukaan eivät paljoa uudesta poikenneet.
    Tuli sitten mieleen että kun tuossa Fiaskossa ei ole kallistuksenvakaajaa, niin onhan se aika kiikku, olisiko siksi tuntunut "löysältä".
     
  13. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Taas sama äijä ja alla Impala STW -82. Leima pitäs saada linttaan että kesään asti sillä ajelen, sitten osiksi.

    Kaikesta pienestä mutisi kokoajan kuten koelaudassa on nappi josta toimii äänimerkki, olisi kuulemma siirrettävä ratin keskelle koska olisi sitten alkuperäisen kaltainen! Ei tosin merkannut vikalistaan.. Hakemalla haki ja syynäs koko ajan joka nurkkaa että jostain vois napista.. Sitten otti tautisen sorkkaraudan ja hakkasi pitkittäistukivarsiin reiät, molemmin puolin. Olihan niissä jo pehmeetä alkua, mutta vastaavan pehmeyden joku toinen olisi päästänyt kevyesti läpi, koska näytti suhteellisen tasaiselta eikä reikiä ollut näkyvissä.. Kyllä riepoo.. Takapuskuri pitäisi vaihtaa koska on ruma ja ruosteinen(Onko rumuudella jotain väliä?). Vielä tähdensi monta kertaa että "näin katsastus miehenä saa luvalla hakata reikiä autoon"!! Tekis mieli tehdä valitus koko äijästä.. Kyllä tuli otettua yhteen. Samaisen äijän mukaan oikean puolen etuovi jossa pellin reuna on irronnut siitä alapellistä pitää korjata hitsaamalla. Mikään muu menetelmä ei käy. Syy hitsaukseen on kuulemma se, että pitää olla alkuperäisen kaltainen! Kuulemma ei kelpaa vaikka tekisin kuitu oven! Väitti tiukkaan äänensävyyn että se ovi on kantava rakenne.. En ihan heti usko sitäkään!

    Tulipahan tähdennettyä monta kertaa ukolle että kun en ole tätä entisöimässä.. :smile:

    Noh, pilli vinkumaan ja sitten myöhemmin uusintanäytölle.. :smile:
     
  14. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Vanhana valtion virkamiehenä voin kertoa virkamiehen kultaisesta säännöstä:

    Kuka tahansa lukutaitoinen (7v. ->) osaa lukea lakia ja sääntöjä ja toimia niiden mukaan.

    Uraansa aloittelevan virkamiehen tulee näin tehdäkin, mutta jos henkinen kehitys on normaalia niin varsin pian punnitaan todelliset taidot siinä kuinka paljon voi antaa periksi rikkomatta lakia. Säännösten, asetuksien ja direktiivien toleranssien oikeaoppinen tulkinta takaa seesteisen elämän sekä virkamiehelle, että hänen asiakkailleen. Pipokin lakkaa kiristämästä.
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kaveri oli 80-lopun lopulla muutoskatsastamassa 67 Coronetin omatekemää vetokoukkua, alkuperäistä kun tuskin helposti olisi ollut saatavilla.
    Oli etukäteen soittanut konttorille ja kysynyt, että tarvitseeko omavalmistekoukussa olla sitä niitattua valmistajan lätkää, missä on painot etc..ei tartte, vetokuula pitää olla tehdastekoinen ja koukulle saa vain 1500kg kantavuutta.
    Työpaikallaan oli tehnyt RHS palkista ja paksusta lattaraudasta osat ja ammattihitsari oli sen sitten hitsaillut läjään.
    Katsastuskonttorilla auto sisään ja tarkoitus oli ajaa se jarrudynon yli nosturille, mutta kun jousituksestaan lasketun coronetin etupalkki nappaa kiinni lattiaan.
    -"Eihän tämmöstä autoa voida hyväksyä, liian matala!"
    -"Nyt ollaankin muutoskatsastamassa koukkua, ei autoa. Koukku on varmasti oikealla korkeudella"
    Inssi ottaa mittanauhan käteen ja mittailee; kaikki ok... jupinaa..jupinaa.
    - "Missä tässä on se valmistajan lätkä, se pitää olla!"
    -"Kun soitin tänne katsastuskonttorille ennen rakentamisen aloittamista, että pitääkö se olla niin vastaus oli, ei tartte, mutta kantavuutta saa vain 1500kg"
    -jupinaa, jupinaa...
    Auto nosturille:
    - "Itekö oot hitsaillu, ei ei tämmöset saumat kestä"
    -"Tuossa on hitsarin luokkahitsauspaperit, enhän minä ite näin vaativia juttuja...."
    - jupinaa, jupinaa...
    - "Ei Ei Eihän tämä näistä kiinnityksistä kestä mitenkään!"
    - "Tuossa on valmistajan manuaalista kuvat ja lbs:it kuinka paljon saa vetää näillä alkuperäisillä vetokoukun kiinnityspisteillä"

    Inssi jupisee ja auto pois nosturilta. Vaikka miten yritti niin mitään huomautettavaa ei löydy, paitsi siinä vaiheessa kun teki uutta rekisteriotetta.
    -"Koukku on selvä, mutta sinä et saa ajaa tuota autoa."
    -"Miten niin muka en, mulla on rekkakorttiin asti ajokorttia...???"
    -"No kun sulla on tuo käsi paketissa."
    Kaverilla oli oikeasta kädestä keskisormi paketissa kun oli telonut sitä töissä.Hermostuu..
    -"JO NYT P****LE, NÄYTÄ MULLE ENSIN LÄÄKÄRIN PAPERIT ENNENKUIN MENET TUOMMOSIA LAUKOMAAN...."
    Nappaa rekisterioteen ja lähtee...

    Tapahtui Kuopiossa ja saattoi olla tuo Tupiksen mainitsema Kyheröinen.
     
  16. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Parin viime vuoden on katsastus ollut omalle kohdalle melkein pelkkää iloa kun vakikonttorille on siunaantunut tuttuja töihin :smile:

    Ja kyseisellä konttorilla saa asiakas esittää "toiveen" katsastajasta niin eipä ole negatiivista paljon kertynyt. Aiheesta on mainintoja tullut mutta turha mussutus on loistanut poissaolollaan, niinkuin pitääkin olla. Asiasta saa sanoa mutta turhasta ei rutista.

    Ainoastaan yksi Alpo Torvi (nimi muutettu syyttömien suojelemiseksi) on tuottanut negatiivisia kokemuksia. Lotjan katsastus pomppas runkonumerosta ja varoituskolmiosta yms.

    Muuten on katsastuksessa etsitty alipainevuotoja, säädetty valoja ja herkistelty jarruja yms. leiman edes auttavaa toimintaa

    Eli erinomaisesti on sujunut.
     
  17. kime-81

    kime-81 1st gear

    Tulipa vain aiheesta mieleen ku käytin autoa viimeviikolla jälkitarkastuksessa, niin siitäkin huvista veloitetaan nykyään 10eeroa, oli ainakin minulle yllätys, ja samalla tuli mieleen et tuohon hintaan jo kannattaa hakea hylkäyksen aiheita vaikka vähän tarkemminkin.
     
  18. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Siihen tarvitsee 1/2 vuotta korjaamokokemusta tai sitten ammattikoulun autopuolen ,katsastuskoulutuksen lisäksi.
     
  19. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Täytyy kait itekin kertoa yksi positiivinen kokemus lojon "valtakunnankonttorista"
    Kaverin nimeä en nyt muista, mutta se joka tietää raskaan kaluston asioista..
    Noh faija osti 4-akselisen täysperän joka oli seissy viimeset 2 vuotta. Ed omistaja oli tehny jarrurempan, mut suojakilvet odotetusti oli hiukka hapertuneet. Hain mennessä VHL:stä parit uudet mukaan ja eiku rissoille.
    Kaveri teki 3h !! töitä jotta sai jarrut ottamaan vaaditut 50% Tyyliin: luki iltistä ja painoi jarrua jotta ruosteet lähtis. Välillä pieni lenkki ja säätöä ja takasin rissoille Leimahan siitä tuli ja täys kymppi asiakaspalvelusta.

    Kyselin muuten kaikennäköistä noista laveteista, mittoja ym ja aina kaivettiin vastaus papereista. Esimerkillistä palvelua.

    Mutta: Blazeria kun ko konttorilla yritin katsastaa, niin hlöauto/paku puolen inssi meinas tiputtaa blazen nosturilta, loppu vehkeestä nostotehot!
    Noh siirryttiin sit raskaan kaluston puolelle niin löytyhän sitä vikaa nivelistä kun kuorkin testerillä kokeiltiin! :-x :-x
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jyväskylässä Laukaantien katsastusasemalla kävin kerran Buick STW:tä leimauttamassa, ei tullut leimaa, oli liian himmeä rekisterivalo... samassa paikassa, Corvettessa oli väärän väriset parkkivalot -> ei leimaa, MB:ssä pakokaasutestissä liian korkeat arvot -> ajokielto.
     

Kerro tästä muillekin!