Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nimetön kirjoitti 2004-01-31 05:40:
    "Ai niin, unohdin sanoa... inssi haukkui runkonumeron puutetta, vaikka Ford Freak Clubin mukaan runkonumeron puute kuului asiaan.."

    Eipä mikään jenkkitehdas meistä numeroita runkoon. Suomessa vaan on asetus joka on tullut voimaan vuonna 1963 , joka vaatiin runkonumeron meistämistä runkoon autoa Suomen kilpiin katsastettaessa, joten katsurilla oli peruste vaatia sitä numeroa, sillä se olisi pitänyt maahantuojan siihen runkoon meistää reksiteröintikatsastusta varten..

    T.Metron meissaamaa runkonumeroa Capricesta metsästänyt ohjeilla: "voi se olla vesemmassa tai oikeassa eturunkoaisassa päällä sivulla tai alla. Tai sitten moottoripalkissa."

    Ja auto oli vuoden vanha ja massattu uutena numeron meistämisen jälkeen.. Oli kiva savotta :wink:
     
  2. Mixmax

    Mixmax 1st gear

    Ja sitten kun siitä numerosta rupeaa häviämään pari viimeistä, niin kilvet ei siirry tiskiltä autoon. Pari muutakin katsastussetää kävi katsomassa ja kaikki olivat sitä mieltä, ettei nyt moisen takia enää kannata niuhotta, kun tuulilasista ja oven tarrasta samat numerot löytyy. Ja kommenteillaan antoivat samalla hiukan ymmärtää, että näkevät suoraan, ettei kyseistä lahnaa ole edes yritetty "identiteettimuokata" arvokkaaksi versioksi. Eipä mitään. Ajoin Forssan pick nickiin siirto kilvillä, kun muita vikoja ei kerran ollut. Maanantaina takas konttorille tuoreen numeron kanssa ja kelpasi.
    "No laitatko ne teidän merkit numeron viereen?"
    "No eihän niitä tonne saa, kun on niin v****mainen paikka. "
    "No kirjoita nyt otteeseen, että on laitettu numerot uudestaan sinne."
    "Miksi?"

    Ooliskohan ollut sitä varten ettei tarvi seuraavalla kerralla selittää, että lahna on ihan sama kuin aiemminkin.

    Saatesanatkin sain lähtiessäni:"Niin, noi sivuvalotkin sun pitää vaihtaa kun ne on väärän väriset. Mä en muistanut viimeksi kirjoittaa niitä."
    Varmaan. Joo, joo, vaihdan vaihdan.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo nykyään kun bilkalla on ikää 14 vuotta, eivät enää sen runkonumeron kanssa juuri hinkkaa. Katsovat tuulilasinreunasta ja vilkuilevat lampulla että runkopalkissa siellä kolossa on joitain hieroglyyfejä..

    Voisi jo rungonvaihtaminen olla niin kallis tikki, ettei tonikäiseen se enää kannata.. Voi olla ajatuksen kulku..
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    "No voi, johan nyt on ... Ei tuon ymmärtäminen mulle tuota ongelmia, mutta kun ... mä koitan tässä udella palstaa lukevilta (nimettömiltä?) katsastusmiehiltä, että eikö heitä yhtään ota kuuppaan puuttua täysin tyhjänpäiväisyyksiin, olkoonkin että pakko se on viran puolesta niin tehdä. "

    No, eipä tarvinnut sen lyhyen kesätyön aikana jenkkejä turhista (esim punaiset sivuheijastimet) hylätä. Ei saanut harjoittelija niihin koskea. Olivat haluttuja vehkeitä katsastaa. Jos sinusta 100 wattiset on hyvät eikä haittaa vaikka muita häikäsiskin, niin ota pois katsastuksen ajaksi. Ei kannata katsastajia ihan puusilminä pitää. Tai mistä minä tiedän vaikkei noista enää huomautettaisikaan. En ole omissani noita kokeillut.

    Kesätöihin pääsee, jos opiskelee oikeassa paikassa (nyt ammattikorkeakoulu ?) oikeaa alaa (autotekniikka) ja ei ole liikennerikkeitä tilillä. Ainakin silloin vaadittiin tuotakin.

    "Sitten kysyin siltä että mistä helvetin pöpilästä olet karannu ja hae tänne joku täysjärkinen inssi avuksi ennen kun avaat suutas enempää?!? "

    Hieno homma. Tuolla rempseällä tyylillä palvelu on varmaan erinomaista missä tahansa ? Oletko jo yrittänyt poliiseille puhallusratsiassa vaikka: "Vittuakos te paskalakit täällä rehellisiä ihmisiä kiusaatta..." jne. Kyllähän se kuitenkin on niin, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Eli ei tartte hirveästi ihmetellä palvelun tasoa katsastuksessakaan.
     
  5. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Kyllä tarvii ihmetellä.
    Lohjan yksityisellä eräällä petteri punakuonolla oli ongelmia kuullun ymmärtämisessä: odotin vuoroa yli tunnin ja heti konttorille tullessani kerroin jotta asconan katsastus JA OMISTAJANVAIHDOS.

    Noh siinä lueskelin autolehtiä ja seurailin sivusta kuinka jälkitarkastus mammat pääsee edelle..

    Katsuri tuli hakemaan avaimia ja lähti ajaan jarrudynolle ULOS (kuormis dyno). No minä ihmettelin hallissa jotta missä viipyy, hajosko kotsa vai mikä kestää..

    Kävin pihalla niin toinen katsuri sanoi asconassa istujalle et ajaa halliin, tarkoitus oli ite tutkia mitä vikoja löytyy.. Tämän olin myös sanonut sille petterille jonka heiniä noi rekisteröinnit on..

    Laahaava kuskin etujarrukin oli rajoissa MUTTA ed vuonna korjatut ruoste"paikkaukset" lähti käsin irti + hantin jalkatilaan menee 0,5 m2 peltiä..

    niin ja kuskin etunakki oli sibelius..

    Eli leima on loppu ja kuukausi aikaa korjata (ja ajaa omalla riskillä).

    No kello oli jo yli kuus kun mentiin takas kanikoppiin. Rahat levällään jne päivän päätöstoimet täydessä käynnissä..
    Kysyin et mites se rekisteröinti?
    7 päivää on kulunu ja odottelin tunnin jona aikana olis ollu hyvin aikaa tehä ko homma..

    Mutinaa mutinaa johon totesin et 4vrk on tehty lumitöitä ja pinna ei enää veny.
    Mutinaa -jos nyt sitten- mutinaa -mikään pakkohan tätä ei olis- mutinaa..

    Loppujen lopuksi rekisteröinti onnistui 18.15 lähdettiin konttorilta.
    Emännyksen naputuksen saattelemana " Tällänen ***** ruostepommi!!"

    Jotta konttoreilla ei turhaa ole niitä naisimmeisiä siellä tiskin takana PALVELEMASSA asiakkaita..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: lucifer74 2004-02-05 08:43 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oli hieman epäselvä viesti. Minä ainakaan en hiffannut mikä tuossa oli erikoista, muuta kuin että oli ongelmia sekä ruostetta ja muija naputti.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kävin kerran katsastamassa naapurin kuorma-autovania. Inssi löysi renkaan kyljestä valmistajan tuoteselostemerkinnät ja alkoi väittämään, että siinä on 2-kankaiset renkaat! Yritin selittää, että "tiedäthän nyt itsekin, ettei semmoisia ole edes olemassa muuta kuin kottikärrynrenkaissa. Sehän on yleisesti tunnettu asia". Ei auttanut. Se näytti, että "katso nyt, tässähän lukee 2 plies rayon..." Uusintaan otin sitten STRO:n normikirjan mukaan valmiiksi oikealta kohtaa avattuna. Siitä näytin inssille, että katso nyt, renkaan kyljessä oleva merkintä "Load Range E" merkitsee samaa kuin "10 Ply Rating". Sitten kelpasi, mutta silti täytyi maksaa turhasta reissusta uusintakatsastuksen hinta.
    Jostain syystä paperille painettu asia menee aina paremmin katsastusmiehen tajuntaan kuin selvä näköhavainto tai yleisesti tunnettu tosiasia.
     
  8. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Erikoista oli HUONO PALVELU Lohjan yksityisellä kats asemalla.

    Vähennä aivosolujesi tuhoamista, niin saatat ymmärtää lukemasi..
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Renkaista tuli mieleen. Heinolassa talvirenkaaksi ei käynyt merkintä M-S tai M/S, piti olla M+S.

    Joskus 80-luvulla meni leveämpien renkaiden muutoskatsastaminen kiusanteoksi. Soitin konttorille ja kysyin voinko muutoskatsastaa seuraavat renkaat: eteen 185 ja taakse 295.
    Hetken mietittyään katsastusmies sanoi, että tuo tänne vaan. Katsastuksen alettua katsastusmies totesi, että eturenkaiden ja takarenkaiden välinen leveysero saa olla 50mm, eipä viitiinyt mainita puhelimessa. No hommaamaan uusia (käytettyjä) renkaita, eteen 235 ja taakse 275 ja konttorille...
    No nyt olisi muuten ollut ok, mutta toinen katsastusmies meni lukemaan ajoneuvoasetusta, se takarenkaan 275 on yli 70mm:iä leveämpi kuin alkuperäinen koko tjsp. ei tullut leimaa...Tässä vaiheessa tais hallin lattialle ja pihalle alkaa jäämään raitoja...

    Sit mä menin porvooseen muutoskatsastamaan sen alkuperäisen rengasyhdistelmän (kuten myös ekan koneen vaihdon).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopuristi 2004-02-06 11:17 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hauskoja tarinoita ovat, mutta kyllä katsastusmiehilläkin tietysti olisi yhtä hauskoja ja jopa surkuhupaisia tarinoita kerrottavana katsastuksista ja ennenkaikkea korjauksista joita näkee. Kuitenkin pitää muistaa että ei ne lait ole sen katsiukon keksimiä... ja kyllähän katsastusmiehissäkin löytyy autoharrastaji, itsekkin tiedän ainakin pari. (jopa jenkkiauto harrastajia)
     
  11. Scartman

    Scartman 1st gear

    Kyllähän noissa katsastusmiehissäkin on ollut moitittavaa. Kävin joskus vuonna yks ja kaks katsastamassa kaverin opelia hakuninmaan katsastusasemalla ja nuori jolppi joka katsasti autoa, alkoi naama punaisena huutamaan perkeleitä auton edestä."
    Perkele, tämä rekisterikilpihän on nippusiteillä kiinni". Hylky tuli kyseisen asian vuoksi. Oliskohan pari vuotta myöhemmin ollut sama kaveri kun mentiin jälkitarkastukseen pakuvolkkarilla. Kaikki viat oli korjattu. ( Vaihdekeppi meni peruutus asentoon ilman mitään ja edessä katolle oli joku laittanut äärivalot jotka oli keltaiset, kun piti olla valkoiset. Korjauskehoituksessa mainittu vielä että vaihdettava tai poistettava. ) No Tää Jolppi sitten Naama punaisena taas Rusikoi vaihdekepin kaksin käsin peruutusasentoon kun ei yhdellä jaksanut sitä väkisin vetää sinne. Äärivalojen poisto ei sille kelvannut, vaan piti olla valkoiset, vaikka lapussa selvästi luki että " vaihto tai pois". Kaiken huipuksi lähti sitten ajamaan hallista ulos täyttä häkää revittämällä, mutta kuinka ollakkaan, unohti ottaa pakokaasuletkun irti. Pakoputki paskana ja inssinjolppi valkoisena että mitäs nyt tehdään? Leima tuli kuitenkin samantien.
    Mutta ei nyt silti pidä yleistää, kyllä asiallisiakin kavereitä löytyy. Tänään juuri kävin leimaamassa käyttörassia ja kohtelu oli asiallista. Leimakin tuli parin pienen maininnan kera että tuo ja tuo kohta kaipaa varmaan pian korjausta. :grin:
     
  12. Fargo

    Fargo Gearhead

    Se Herttoniemen aseman hyypiö on ihan oikeesti perseestä, olen käynyt 3 kertaa siellä, ensimmäisen, ainoan ja viimeisen. Poika lähti talvella GMC Jimmyllä (diesel) ulos savumittaukseen ja hesari meni väliin kun lähti gemssu lapasesta lumisella pihalla ja melkjein kahva edellä LT-volkkariin. Autossa oli vikaa tietenkin, eihän maasturi takaveto päällä revitettäessä saa liukkaalla noin tehdä. Löysipä siitä niin paljon vikaa että olis varmaan kilvet lähteny jollen olis kesken kaiken pois lähtenyt, jätkä kyllä väitti etten saa poistua mutta luovutti kun meinas saada turpaansa. Kummallinen asema muutenkin, viime viikolla vaihdoin ehjän alaåallon vaniin kun oliu muka väljä, raidetangonpää kyllä olikin muttei siitä mitään sanottu...
    Ai niin, se GMC meni hakuninmaalla läpi laakista, ylisuurista renkaista tosin tuli sanomista.
    Oli 80-luvulla katsastus oikeen sirkusta, väärän näkönen jätkä tai auto niin ei läpi millään, nykyään saa joillain asemilla läpi vaikka millaisia paskoja.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täähän se melkein pahin homma nykyään on, hengenvaarallisia pommejakin saa katsastettua! Ja sit niitä myydään just katsastettuina.
     
  14. vw79

    vw79 3rd gear

    kantzii mennä katsastukseen baskeri päässä ja piippu suussa ja muuten hassuissa vaatteissa. kattovat konttorilla autontuojaa joksikin autoista tietämättömäksi taiteilijasieluksi ja päästävät rajatapaukset säälistä läpi.

    uskokoon ken haluaa!
     
  15. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Vieläköhän naisautolijoiden kotterot syynätään tarkemmin kuin "autoammattilaisten" eli äijien?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lahden Saksalan yksityisellä konttorilla on harrasteajoneuvo myönteinen hemmo töissä, ajaa Mussella. Keväällä ryskä sammu rullille, akku vähässä hapessa, haki akkukärryn antoi virtaa. Tekniikka kiinnosti aidosti, jäi muuten hyvä maku.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No mullakin loppui Kuplasta sähköt, kiitos vanhan akun ja palamaan jätettyjen valojen. Ei lähtenyt enää nosturilta käyntiin. No katsurit työnsivät käyntiin, ja leima tuli :wink:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa olla euroautofani tämä Hertsikan mies. Mulla meni vento läpi vaikka oli toinen jarruvalon polttimo pimeenä ja edestä parkkivalo :smile: Kyseli vaan, että oliko parempi palvelu kuin edellisvuotisessa paikassa, Matin renkaan ja auton talossa olevassa kontorissa.
     
  19. ZF

    ZF 1st gear

    A-katsastuksessa Saabi 900 hylättiin siitä
    että oikean ajovalon lasille oli kertynyt
    korteutta>> tämä kun voi aiheuttaa oikosulun
    ja autopalon. Selvitin inssille että 12V jännitteiset johdot voi laittaa vaikka
    juomalasiin eikä oikusulkua tapahdu ellei johdot osu yhteen. No ei se uskonu.

    Menin ulos pyyhkimään lasin ja tulin uusinta katsastukseen 30minuutin päästä. Johan
    kaverilla leveä hymy: jokos kunnossa hyvä homma ja leima tuli...siis rahan ahnetta porukkaa...
     
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Oiskohan leima herunut, jos olisi todennut, että todennäköisemmin se auto palaa, kun katsurin päästä putoaa kusitippa, aiheuttaa oikosulun ja polttaa auton...? :grin:

    -JJ-
     

Kerro tästä muillekin!