Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Tää Lappeenrannan "Pallonivelpakarinen" hylkäsi wannabe kustom Amazonini mm. rekisterikilven paikan takia (puskurin alla lievässä kulmassa) sanoen "Kilpeä ei nää kuin lentokoneesta". Nuorempi katsastusäijä vieressä yritti pitää pokkaa, muttei onnistunut. Pakarisen mulkku kysyi siinä myös että "Miksi rekisterikilpi ei voi olla samassa paikassa kuin alunperin, tai niinkuin normaaleissa autoissa..." johon minä että "Näyttääkö tämä samalta kuin "normaalit" autot" (Samalla hetkellä oli katsastettavana jotain -80 luvun nissaneita...). Voi vittu että vitutti, mutta kun menin uusinta näyttöön en ollu siirtäny kilpeä mihinkään, vaan luotin tuuriini ja se toimi hyvin. Näytössä sattui olemaan se nuorempi jolkki, joka virnisteli edellisellä kerralla ja se hyväksyi kilven ilman mutinoita... en malttanut olla kysymättä että missä se pakarinen on, ja sain todella tyydyttävän vastauksen "Lääkäri otti siltä kortin pois kun sillä on putkinäkö ??? Ei se voi enää tehdä näitä hommia ilman korttia !!!" Voi Wee et oli hieno fiilis, ja leima läiskähti ettei mitään. Voi olla että olin autoineni viimeinen pakarisen hylkäämä ???

    TA
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tietääkseni legenda elää yhä, että et jösses ollu viimenen...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aikanaan olin katsastamassa -86 Camaron Berlinettaa.. Inssi ei löytänyt autosta vilkkua.. :smile:

    Kyseisen auton vilkku ei ole viiksimallia. Päätti sitten hakiessaan täräyttää tilttiratin pystyasentoon..

    Pokka meinasi pettää, kun kyseli.. Missä vilkku on..

    Hieman vanhemman 70-l Camaron kanssa taas erään inssin naamalta oikein näki riemun, kun totesi "Taitaa olla vaihdettu liian leveät takarenkaat..".. Näytti aika surkealta, kun totesin, että löytyvät otteesta.. :smile:

    Sittemmin eivät ole saaneet Corvettea käyntiin, kun eivät painaneet kytkintä pohjaan.. Piti olla tarkkana, ettei kyseinen kaveri hajottanut lukkopesää, kun avain ei lähde ilman napin pohjassa pitämistä irti.. Omat ihmettelynsä aiheuttavat myös pakokaasumittauksessa neljä pakoputken päätä.. Saas nähdä, kun tulevaisuudessa syynäävät kuulemma jo iskunvaimentimetkin jollain testillä..
     
  4. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Kun helmikuussa 1992 rekisteröin 1991 Camaroni muuttoautona ajettuani n. 15.000 mailia, eli uusi auto käytännössä, oli tulla ongelmia, kun pakokaasutestissä lambda-arvo pyöri n. 1,20 seutuvilla. Mainitsin katsastusmiehelle, että tässä autossapa onkin ns. PulseAir-systeemi, eli syötetään ilmaa pakosarjaan ennen katalysaattoria, ja siten tuo arvo näyttää "poikkeavalta". Kaveri totesi, että "aivan niin" ja laittoi katsastushyväksynnän. Äänen sävy kyllä paljasti, että kuuli asiasta 1. kerran. Huoltojen yhteydessä kehuttiin, miten auton pakoputkesta tulee puhtaampaa "ilmaa" kuin mitä on korjaamohallissa !!!

    Eli autoja on hyvin erilaisin ominaisuuksin, että ei mitenkään voi kaikkia tietää. Kuten joissakin aiemmissa tapauksissa ei ole katsari osannut laittaa nappiautimaattiautoa edes liikkeelle; varmaan en minäkään, kun en ole koskaan moista edes nähnyt käytettävän, mutta kuullut toki tuollaisista.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    käytin kerran vanhaa fiat 124 sport coupea katsastuksessa ja nosturilla ollessa inssi pyysi painamaan jarrua kovaa. No jarruputkihan oli vähän hapan ja ruuttasi nesteet inssin rinnuksille. aattelin että kilvet lähtee, mut hemmo antoi leiman ja toivotti hyvää matkaa. ehdotti kuitenkin käymään huoltsikalla jarrunesteostoksilla, ettei pääse loppumaan kotimatkalla...
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kaverin katsastaessa autoaan, jossa oli tuplaputket, oli katsuri mennyt hämilleen ja kysynyt naapurikatsurilta, että mitenkäs tämä mitataan kun on kaksi putkea? Tämä oli sanonut "koska tässä on kaksi putkea, myös päästöarvot kerrotaan kahdella"... :wink:

    Oli kaverilla kuulemma vaikeuksia pidätellä nauruaan... Meni silti päästöjen puolesta läpi, vaikka kertoi kahdella. Eipä sanonut mitään siihen...
     
  7. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Oli viime syksynä vw caddya katsastaessa inssillä paljon sanomista: turvavyössä nirhauma, ovipahvit jäi kotiin (olin rakentelemassa sillon uusia), ja taakse piti laittaa heijastimet. Sitä en kyllä ymmärtäny ko auto on menny vuodesta -84 läpi ilman niitä heijastimia, vaan ei siinä auttanu ku maxista ostaa euron heijastimet, hakea keskeneräiset ovipahvit ja teipata rispaantunu turvavyö, vaan leima tuli. Oli muuten ensmäinen kerta kun autoa vien katsastukseen...
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja tuoko on sitten jotenkin parempi (turvallisempi) kuin rispaantutnut? Ei ymmärrä...
     
  9. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu ei varmasti ole, oliskohan toisella kerralla jääny inssiltä huomaamatta se vyö? Ku kyllä ne rikkinäiset vyöt pitäis uusia eikä korjailla jollain kikka virityksillä.
     
  10. GTX71

    GTX71 1st gear

    Kävipä kerran Satelliittia katsastaessani...
    Satun kuulumaan siihen ihmistyyppiin, jolla jää kaikki aina viimetippaan ja sitten pukkaa stressiä ja hikikarpaloita, eli taas kerran tuli tehtyä sellainen "toimiiko tää nyt varmasti-tarkastus" hieman nopeasti. No, katsastukseen kuitenkin pääsin ja tarkastuskin sujui hyvässä hengessä. Sitten piti avata konepelti, että katsastusmies voi tarkistaa runkonumeron... Olisittepa nähneet MINUN ilmeeni, kun epäuskoisena tuijotin vaihdelaatikon öljytikun paikalla törröttävää suurehkoa suppiloa, sellaista taipuvavartista :odroll:
    Sitä se kiire teettää... Öljytikkukin oli onneksi tallella, kauniisti asetettuna sisälokarin päälle. Katsastusmieskään ei asiakaspalveluhenkisenä nauranut kovin paljoa...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Sitä se kiire teettää... Öljytikkukin oli onneksi tallella, kauniisti asetettuna sisälokarin päälle. "

    No toissa vuonna suoritin Helsinki-Tallinna-Tartto-Viljandi-Pärnu-tallinna-helsinki kierroksen Capricella TH:n öljytikku nätisti konepellin alla tuulipellillä maaten.

    Aloitin keikan kiireessä lauttaan Lauttasaaren Shelliltä mitaten öljyt ja
    päätin reissun kotiin palatessa Shellille öljyjen vilkaisuun. Olihan se helppoa tökätä valmiiksi ATF:ätön tikku reikään :wink:
     
  12. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Itsellä pelkästään positiivisia kokemuksia katsastushommista ja asiakaspalvelusta, viimeksi käyttöauton katsastuksessa syyskuussa. Isä käyttää autoaan Tampereella Lakalaivassa yksityiskonttorilla ja taas siellä heinäkuussa istuttiin juomassa kahvia ja syömässä piparia kun auto tarkastettiin ja tuotiin oven eteen. Mitään kitinääkään ei kuulunut auton kunnosta, ihme kyllä. Viimeksi Plymouthia katsastaessa peltisarjat tekivät auton maavaran keulasta erittäin pieneksi ja katsastusmies käski leiman lyömisen jälkeen peruuttaa auton nosturilta pois kun ei eteenpäin olis päässyt. Siinä sitten pari jäljessä tullutta autoakin piti peruutella pihalle että pääsin sieltä lähtemään. Ja niinkun inhoan aiheuttaa huomiota.

    Tässä nyt vähän samaa asiaa (+ hieman lisää) mitä kirjoitin "aiva hyvät" patentit yms. viritelmät threadiin:

    Jostain tämän kesän tai syksyn Seurasta luin juttuja mitä katsastuskonttoreilla on tapahtunut ja mitä katsastusmiehet on nähneet vuosien aikana. Joku isäntä oli tehnyt helman autoonsa puusta. Oli vielä tervannutkin sen ettei mätäne. Ja olikohan se jollain toisella olohuoneen verhot laminoituna helmaan.

    Eräässä Austin Minissä ei vaihteet pysyneet päällä ja omistaja tuli uusintakatsastukseen kahden kaverinsa kans. No eikun koeajolle, katsastusmies ratin taakse, omistaja viereen ja 2 aikuista miestä takapenkille. No pysyhän ne vaihteet päällä kun takapenkin miehet veti jostain vaijerista. Katsastusmies huomas tämän ja totes että aika hankalaa hommata joka ajoon 2 ukkoa takapenkille. Hylkyhän siitä tuli taas mutta oli ollut kaikilla kuitenkin hauskaa.

    Eräästä autosta oli pudonnut hallin kynnykselle takapuskuri ja toisen auton ratti jäi katsastumiehen käteen. Ja erään Volkkarin jarrupoljin painui liian syvälle. Uusintakatsastuksessa ei enää painunut kun polkimen alla oli lankun pätkä.

    Ei nyt mikään varsinainen korjaus mutta hyvä oli juttu jostain asiakkaasta katsastuksessa joka oli niin hermostunut että ajoi pysähtymättä hallin läpi. Eli läpi meni katsastuksesta mutta katsastusmies halus vielä uusintakierroksen. Ja eräs isäntä unohti vaimonsa konttorille. Oli kuulemma ollut hieman kireä tunnelma kun sen sieltä muisti hakea pois.

    Ja 70-luvulla oli kuulemma tapana puhdistaa jarruhihnoja ruokaetikalla. Näin jarrut saatiin hetkellisesti erittäin tehokkaiksi.

    1990-luvun alkupuolella joku maahanmuuttaja, musta mies oli kuljettajantutkinnossa että vaihtaa ulkomaisen ajokorttinsa täkäläiseen. Katsastusmies tuli pihalle ja kysyi että milläs autolla ajokoe ajetaan johon ajokokelas että vaikka tällä. No lähtivät sitten lenkille ja tulivat takaisinkin. Ei mennyt läpi mutta joku suomalaismies tuli ihmettelemään että mihin ihmeeseen hänen autonsa oli kadonnut. Tämä suomalainen oli jättänyt auton konttorin oven eteen ja ja ajokokelas luuli että se oli konttorin järjestämä auto ja lähti sillä huristelemaan.

    Eräs mies oli kuulemma autoaan katsastamassa poikansa kanssa. Katsastusmies kysyi onko varoituskolmiota johon poika että on, isi kävi lainaamassa sen naapurin autosta.
     
  13. jonep

    jonep 3rd gear

    ja maanantaina autoja leimaamaan ekaa paivää noin niin ku katsastajana............ :rotfl:
     
  14. sixkasix

    sixkasix Gearhead

    Viikko sit Kädii katsataes meinas inssilt jäädä auto rampil, ku ei voinu ajaa sitä alas ku ois jääny pakoputken pöntöt siihen, no toinen inssi kepil jeesi ni saihan sen ehjän alas. Eikä toi oo ees matala...
     
  15. veekone

    veekone Gearhead

    Menin 90 luvun alussa rekisteröinti katsastukseen 65 novalla turun konttorille.Auto oli jenkeistä tuotu ja eihän sikäläisissä papereissa lue koneen kokoa joten vaihdoin pikkulohkon tilalle 454:sen ja tarkoitus oli väittää novaa alkuperäiseksi 427:si,ajattelin inssien olevan aamulla vielä niin nukuksissa että juttu saattaisi toimia.Hirmu kiireellä kahdeksaksi konttorille,ihmetys oli melkoinen kun inssi alkoi kyselemään konttorilla olevien autojen värejä ja siirtyi lopulta liikennevalojen väreihin ja kysyi minkä värisillä valoilla risteyksen saa ylittää.Lopulta selvisi että kun noin kilometri ennen konttoria luistelin renkaat savuten keltaisilla risteyksen läpi niin hän pysähtyi viereiseltä kaistalta valoihin.Loppu katsastus meni meni ihan hyvin,alkuperäiseksi koneeksi merkittiin 427 yksipiiri rumpujarruilla ilman tehostajaa.(vaikka 427:n valmistus alkoi vasta 1966.)
     
  16. Lexa

    Lexa 1st gear

    Jees...tuli 80-luvulla tähtiperä Cortinaan vaihdettua 1,6 OHC ja eiku katastamaan. Luvat oli kunnossa mutta en kerenny mainita vaihdosta mitään kun katastusmies käski aukoa konepellin...ja hirviä huuto, että mikä h***tti täällä on :eek: ? Mää siinä sitte selittään 1,6 ohc ja luvat tuossa - ei muutoksia muutako akku takakonttiin...

    Mistäs sitä tietää mikä kone tää on?
    Mää sormella osotteleen lohkon valumerkintöjä- kato tässä lukee isolla...
    Ei noista voi tietää... :soosoo:

    Onneks toinen tuttu katastusmies kävelee tännepäin ja sanoo jo kymmenen metrin päästä, jotta Fordin 1,6 näyttää olevan...

    Toinen naama punasena lyö pellin kiinni ja ajaa jarrutesteriin...no siihen se istu pohjapanssarista roikkuen. Edellinen omistaja oli katkaissut jousista jonku kierroksen...Noh, hylykyhän siitä sitte.

    Vaihoin sitte laatikko Cortina GT:n jouset ja katastaan uusiksi...eiku sama sälli katastamaan...käytiin sitte vielä kolmannenkin kerran vai meniköhän peräti neljä kertaa ku kilipiin yritti (joka kerta uudet viat!). Kai se hemmo sitte väsy ennen mua :D
     
  17. harri60

    harri60 Gearhead

    Ajankohtahan oli -81. Vein -66 Coronettia leimalle, kun olin vaidellut 273:sen tilalle 383 Magnumin. Arolta olin hakenut luvat ja kaiken piti olla ok. Katsastusmies nosti hallinoven ylös ja huusi: AJA SE KOSLA SISÄÄN. Arvelin hommassa menevän aikaa about ½ tuntia, mutta 4:jän katsastajan ja 2½ tunnin kuluttua oli leima paperissa. En viitti tähän kirjata kaikkia teräviä lausahduksia ( onkos tää oikein kasi, eihän tää tämmöinen käy, onkos pojalle selvää että?). Kantelin muuten monena seuraavana vuotena korjaamokirjoja mukana konttorilla, mutta nykyään on konttorilla palon mukavanpaa käydä. Ovat saaneet ammattilaisia töihin ja itsekkin on pykälistä pikkasen selvillä.
     
  18. Harri

    Harri 1st gear

    Onhan se konttorin touhu muuttunut, nykyään syynääjät morjestaa jo siviilissäkin...no asiaan ; ei se nyt erinomasen ihmeellistä ollut mutta muutama vuosi sitten kun vein Jeepin muutoskatsastukseen kun olin korottanut sitä ja lisäksi raksinut takaa kallistuksen vakaajan kokonaan pois ja edessä korvannut kiinteät linkit pika mallisilla ( JKS quicker disco's) ja tietenkin oli vielä tää normaali vuosikatsastus lisänä. Kaveri ajoi Jeepin nosturille ja siitä alle ihmettelemään, siinä meni puolisen tuntia josta varmaan puolet niitä pikalinkkejä ihmetellessä kunnes kaveri viimein muisti että pitäähän tää varmaan katsastaakin, no leima tuli kerralla 8)
     
  19. HyDe-

    HyDe- 1st gear

    Astroa ku käytii katsastamassa, ni inssi ei löytäny muuta vikaa ku että rekisterikilven valon kupu puuttuu...
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    :eek:

    Mulla kelpas Caprice vuos sitten leimalle, vaikka taka rekisterinvalon muovinen kantaosa roikku johon varassa, eikä siinäkään mitään kupua ole...

    Kotonta lähtiessä laitoin sen kyllä sinne paikalleen, mutta eihän se siellä ylhäällä pysy, vuoden verran roikkunu eikä ees oo poltin palanu, taitaa olla bilteman kestopolttimo :lol:
     

Kerro tästä muillekin!