Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. Reeds

    Reeds Gearhead

    Huvittavin juttu on nyt sitten se,että AKE on sulkenut suuressa viisaudessaan Satakunnan Autokatsastus OY:n kuukaudeksi.Avataan jälleen 1.12.Vuosittain määriteltävän hylkäysprosentin keskiarvo oli viime vuonna 27,7.Satakunnan Autokatsastuksen prosentti oli 20,9,mikä oli AKE:n teknisen johtajan Juhani Intosalmen mukaan merkittävän alhainen! Hylkäysprosentit olivat myös ko. aseman katsastajien kesken epäsuhtaiset.Entä sitten? Eihän kaikkien katsastajien kohdalle osu aina yhtä hyvässä/huonossa kunnossa olevia autoja!!! Eli...kaikki ok,kunhan valtakunnallinen hylkäysprosentti vain on tarpeeksi korkea.Asiatiedot 2.-3.11. Satakunnan Kansasta.Tsemppiä Satakunnan Autokatsastus OY!
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

    Kuten kaikkien valojen, tuonkin pitäisi vissiin olla jollakin tapaa hyväksytty. Nooh, minä askartelin koko rekisterikilven valon itse :) Jäi vielä silviisiin kesken että valo pääsee loistamaan taaksekin päin. Eipä tuosta älynneet huomauttaa.
     
  3. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    90-luvun alussa käväisin Herttomienen konttorilla näyttämässä Triumph mopoani. AKE käskystä tietenkin, olihan ko. konttori tuolloin se jossa tiedettiin mopoista edes jotain :D
    No varasin mukaan muutaman Triumph aiheisen kirjan, joista sitten ajattelin tarpeen mukaan sormella osoitella faktaa, jos Herrat olisivat muuta väittäneet.
    Sedät katsoivat pyörää, ja poistuivat sitten pyörän papereiden kanssa taukotilaansa. Siinä aikani palloiltuani (puolituntia), menin ja aukaisin kopin oven, vain kysyäkseni että `onko ongelmia?`. Sielä he pläräsivät mappejaan, ja vihaisina kehoittivat poistumaan.
    Hölmistyyneenä tuijottelin mappikasaa pöydällä, jossa oli A4:lle kopioituja postikortin kokoisia ja suttuisia pyöräkuvia. Että aika heppoisella pohjalla oli pyörämallin tunnistus tuolloin.
    Niin, eipä niissä mapeissa muita merkkejä ollut kuin Harrikoita ja liekkö edes Triumppeja ollenkaan :mad:

    softail_200
     
  4. Sepi

    Sepi Gearhead

    Kaveri oli ollut fiiattia katsastamassa ja valot ei ollut toiminut... Inssi oli sanonut et mee heiluttelee niitä johtoja, mahtaa olla kosketushäikkä, ja niin ne valot oli tullut korjattua... Käytin kerran tutun avo- Cadillacin leimalla, Inssi sano et aja raskaan kaluston halliin ku on niin iso!!! :D Ja eniten sitä näytti kiinnostavan rättikaton toiminta(sähköllä vai käsin)... Kerran samalla konttorilla inssi kutsu toisen inssin ihailemaan mun tähtiperä- Cortinan pohjaa ku oli kuulemma niin hyvä, ja sillon kiinnosti eniten se et mistä näitä vielä löytyy...! 8)
     
  5. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Taisi olla kyllä jotain muutakin hämärää siellä satakunnan autokatsastuksessa ku vaan hylky prosentit.
     
  6. CapriceClassic

    CapriceClassic 1st gear

    Liimasin 80 lätkää Capricen peräkonttiin konttorin pihassa, ja kun käännyin ympäri katsastus inssi seisoi selän takana.... Naureskeli vaan että meinaat varmaan jättää ton tonne katastuksen jälkeenkin. :lol:

    No jarrudyno sitten kertoi että takajarrut eivät oikein pitäneet, josta sitten tuli uusintakatsastus. Toinen hauska tapaus sattui sitten hallista ulosajaessa kun inssi meinas ajaa kulman takaa tulleen pakun kanssa yhteen ja joutui jarruttamaan paniikkijarrutuksen, hyvä oli hieman kalvenneelle inssille kuitata, että hyvin tää tuntuu näilläkin jarruilla pysähtyvän :lol:

    Ainiin... ja meni muuten läpi suoralla kyljestä pihalle tulevalla pakoputkella! (katsuri joko unohti tai "unohti" merkata korjauskehotuksen) :rotfl:
     
  7. Medium Gorilla

    Medium Gorilla Gearhead

    Aiemman harrasteautoksi luokiteltavan huussin kanssa sattui pari hyvää tapausta konttorilla. Auto oli '80 Cutlass, vanha diesel jossa oli ostettaessa Letukan 305 tuhisemassa nokalla. Konversio oli tehty aikoja sitten ja papereissa oli vain moottorin tilavuus 5.73 ja muutoskatsastuksen päivämäärä. Kesän ajeltuani rupesi tekemään mieli lisää voimaa ja tottakai luonnollinen vaihtoehto oli Letukan 350. Tottakai unohdin mainita asiasta konttorilla kun koko ei kerran poikennut otteen tiedoista. Kerran sitten katsastuksen loppuvaiheilla inssi katseli konehuonetta, papereita ja meikäläistä.

    "Tuo moottori on vaihdettu."

    "Juu, niin on. Siinä otteessa näkyy muutospäivämäärä, joku edellinen omistaja on vaihtanut dieselin tilalle samankokoisen bensakoneen."

    Hetken hiljaisuus. Inssi katseli edelleen aika hitaasti huussia, löi pellin kiinni ja leiman paperiin.

    Toisen kerran oli sitten uusi kaasutin unohtunut perussäädöille ja tyhjäkäynnin seokset oli hivenen korkealla. Seuraavana aamuna paikallisen korjaamon kautta, seokset kohdilleen ja printti mukaan. Metrin perälieskalla konttorille ja lappua tyrkyttämään.

    "No niin, nyt näyttäs seokset olevan kohdillaan. Tosin tämä todistus on päivätty ensi kuulle, päivä on kyllä oikein mutta kuukausi on väärin..."

    Hivenen meinasi allekirjoittaneella naama venähtää printtiä tutkiessani, käristin jo itsemielessäni asentajaa vartaassa hiljaisella tulella. Onneksi inssi kuitenkin ymmärsi ettei tällä kertaa ollut kusetus kyseessä ja antoi leiman.
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Olin omaa farkkua leimaamassa kun vieressä ottivat savutustestiä scotsdalesta,katastaja paino kaasua ja oli ihmetelly että kiertääpä hyvin,omistaja vieressä meinannu että siinä onkin bensakone..
    Oli kyllä ihan muutoskatsastettu vehje mutta diesel merkit kyljissä ym. :odroll:
     
  9. Jiihaa

    Jiihaa 1st gear

    Tampereen Lakalaivan konttorista myös vaan positiivista sanottavaa, tuli lista asioista, jotka olis hyvä korjata, mutta ei korjauskehoitusta ja leima paperiin. Mielellään korjauttaa viat, kun niistä asiallisesti sanotaan, eihän sitä rikkinäisellä viitsi ajaa :)

    Härmälän katsastuskonttori taas tuhosi isäpapan volvon helmapellit. Hakkasi ruuvarilla meni läpi, sitten alkoi väännellä niitä irti sorkkaraudalla! Naureskeli vaan, että nythän joudut korjaamaan kunnolla. Omistajan poika.. Oli muuten aika lähellä, ettei nenä kipeytynyt ko. jolpilla :mad:
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ai vain lähellä?
     
  11. kole

    kole 3rd gear

    huvittavimmat jutut katsastuskonttorilla

    Jo muinoin 80-luvun loppupuolella selvisi aika myöhään yöllä että caminon katsastus olis aamulla klo 8.30. Just tultiin kuppilasta kun asian muistin. Kerkes siinä pari tuntia nukkua ja eikun viemään autoa leimalle, onneksi oli konttori kolmensadan metrin päässä, enkä tietenkään saanut selvää kuskia mistään. Voi v...u kun pelotti. ja konttorin pihassa aamukasteeseen lätkäsin sen kasikympin lätkän. Inssi tuli ulos autoa katsomaan ja siirsi takapellissä olevaan lätkää varovaisesti kun se oli märässä valunut puskurille asti. Kysyi että enhän minä autoa ajanut konttorille kun olen tuossa kunnossa (en tietenkään) ja voisko tuon lätkän liimata edes katsastusta edellisenä päivänä. Ajoi lenkin ja laittoi leiman paperiin ja kysyi oltiinko samassa kuppilassa viime yönä, ei sekään muistanut varmasti.
    Kultaista 80-lukua. Ei siis tänä päivänä. :soosoo:
     
  12. kartsa

    kartsa 1st gear

    Re: huvittavimmat jutut katsastuskonttorilla

    ostin tossa pariviikkoa sitten hyvinkäältä farkkubuickin katsastamattomana.vein leimalle eilen ja läpi meni. tänään tein etujarru remontin kun palat oli jo raudoilla.(jarrut oli katsastusmiehen mielestä hyvät)
     
  13. timos69

    timos69 1st gear

    Olin nuorena poikana (valtiollisten katsastustoistojen aikaan) katsastuksessa. Ennen katsastusta olin Datsun 120AF malliseen unelmaan tankannut kaikki nesteet kuntoon, vaihtanut pyyhkijät yms...
    Katsastaja osoittautui heti erittäin brezneviläiseksi ja kun kaikki muu oli hyvin mennyt, tuli pissapojan testi... Katsastusmies ruiskutti pissapoikaa, kommentti oli: OLETKOS RYYPÄNNYT!!! :eek:
     
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Kaiken kai ovat nähneet vaan puikulan kaasupoljinstartti ei oikeen auennut. En ensin neuvonut kun ei oo hyvä olla liian viisas konttorilla, lopux oli pakko kertoa...
     
  15. Healer

    Healer 1st gear

    Juu, aikoinaan eronneena yksinhuoltajana ja blondina marssin Kuopiolaiseen autokauppaan V...... L....... ja kattelin sieltä käytettyä ja halpaa kulkupeliä no kaksi äijää hyökkäs palvelemaan ja löytyihän sieltä ihan jees oloinen audi 80, peräisiin 80 luvun lopulta. Välttämättä halusivat katsastaa sen itse. Syykin selvisi jonkin ajan jälkeen eli pahimmillaan pyttyjen vuotoprosentit oli 75% ja päästöt katsastuksen mukaan olivat puhtaat. No eiväthän he koskaan liikkeessä löytäneet mitään vika, vikalista niin pitkä ettei mitään mieltä sitä tähän kirjoittaa, uuden koneen olisi loppujen lopuksi tarvinnut. No aikani riitelin ja soitin kuluttaja-asiamiehelle ja liikkeen ns. perustajalle Joensuuhun, siinä vaiheessa kauppa purettiin ja sain rahani takaisin. Lupasivat myydä auton jollekin tee-se-itse-miehelle vaan tarkistinpa tiedot ja auto on myyty Lappeenrantaan jollekin naisraukalle.... Sen auton kanssa ei talvi ole kovin helppo... Niin että kyllä ne autoliikkeet tuntuu joskus saavan ihan mitä vaan katsastuksesta läpi. Onneksi ei tarvinut itse katsastaa... ei olisi leimaa tullut... Kävi nätisti kun oli hieman fiksattu myyntiä varten vaan eipä käynyt kauaa... samaisesta liikkeestä olen kuullut muitakin ikäviä juttuja... On se onni että saa ajaa 19 vuotta vanhalla buickilla joka toimii!!
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä rakensin yhteen voortiin (2.3d) uuden koneen, kun edellinen otti ja hajosi ryntäytyksessä (vasta 450 tkm ajettu ja mäntä hajosi).

    En tiedä mitä oli onnistunut säätämään ketuilleen, mutta ainakaan mitään rajoittimia ei ollut toiminnassa. Syöttöpumpun ajoitus oli pistetty kohdilleen korvakuulolta ja syöttö hihasta. Toisin sanoen kasasin padan kahdesta vanhasta raadosta kiireenvilkkaa. Lohko oli sentään porattu ja plaanattu tasaiseksi..

    Auto kulki kuin pieni eläin ja katsastuksessa kelasi mittariin 6000 kierrosta ennen kuin katsuri totesi että "ei helvetti, en mä uskalla tätä polkea enempää" :eek: Vikalistaan tuli siis merkintä että päästöarvoja ei saatu mitattua. No, ajelin takaisin hallille ja rysäytin mojovan kolarin matkalla. Koko apparin kylki sisässä, etupuskuri paskana ajovalo ja vilkut paskana jnejne.
    Auto kuitenkin vielä kävi kiltisti, niin eikun syöttöä pienemmälle ja pienin fiksauksin sain kierrokset pysymään alta viiden tonnin.

    Inssillä oli hyvä ilme, kun palasin takaisin sillä raadolla saastetestiin :D Eipä se voinut sitä enää hylätäkään, kun vikalista oli kädessä... Leima paperiin ja baanalle.
     
  17. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Mulla oli aikanaan kupla... vanha ja tosi xxxxanen, leimalle se sitten kuitenkin piti saada, koska kahdelle kulkineelle oli tosi tarves. Blondin elkein sitten konttorille, valmistautuen jopa vähän... asenteella, että läpi on mentävä... puhutaan katsastusukko pyörryksiin jos ei muuten onnaa.

    Kyllä se sen kuplan syynäs tarkkaan, sisäpuhaltimesta oli laitettu letku tuulilasille ja inssi vaan karju mulle että anna kierroksia vaan, pakko sieltä on joku hönkäys tulla ja kai se sitten oli jonkun "puhalluksen" tapaisen sieltä tuntevinaan... läpihän se meni lopulta kevyen verbaalisen suostuttelun jälkeen... silloisella isännällä oli naama kuin hangon keksi, kun vuosi ajoaikaa killerille rapsahti.
     
  18. punaniska

    punaniska 3rd gear

    5 vuotta sitten ostin käyttöpeliksi 64-vuoden chopatun 2dht impalan, natsiletukaksi kaverit sitä silloin haukkui. Auto oli todella hilpeä kirves kustomi, ja olin jo varautunut, että katsastus tulee olemaan kiperä. Tuulilasi oli keskeltä halki, juuri sopivasti silmien kohdalla.
    - no rohkeasti konttorille, ja katsastusmies pudisteli päätään. Kovana puhemiehenä sain useimmat pikkupuutteet puhuttua, ja sivulle tuleva suora putkikin oli ihan kiva katsastajan mielestä.
    - vikalistaan laittoivat sitten puuttuvan numeron konehuoneesta, katkaisimien puuttuvat merkinnät ja tuulilasi.

    - ei muuta kuin ihmettelemään puuttuvaa numeroa..auto oli maalattu niin moneen kertaan, ettei sitä todellakaan meinannut löytyä, onneksi mr rustylife näki kangastuksen auringossa, josta saatoimme toiveikkaina erottaa numerosarjan näköisen suherruksen.
    - katkaisijoiden alle laitoin maalarinteippiä, ja jokaisen katkaisijan kohdalle humoristisen kuvauksen laitteesta, esim pisupoika, töötti, starttinappula yms.
    - tuulilasin suhteen ajattelin jälleen luottaa puhekykyihini

    - asemalla uusintatarkastusta tehnyt kaveri vain pudisteli päätään, kun näytin korikoodia muistuttavaa painaumaa pellissä, merkinnät katkaisijoissa naurattivat oikein ääneen, ja tarina jo tilatusta matkalla olevasta tuulilasistakin upposi kuin vanhaan ihmiseen! Juuri kun sain leiman, ensimmäisen tuomion antanut katsastaja tuli ulos, ja ehti vielä hokea jotain liian matalalla olevista takavaloista, mutta minä loikkasin autoon ja poistuin leima otteessa niin liukkaasti, että takaluukku aukesi vahingossa. Että semmoinen, kustomit on parhaita talviautoja muuten!
     
  19. lennu

    lennu 1st gear

    jep

    Inssi ajoi tanelin dynolle ja poikkipalkki pamahti PAHASTI lattiaan.
    Kysy "onnks tää hieman matala?!!"

    vastasin etten tiedä kun oon vasta ostamassa tätä 8)
     
  20. sherrods

    sherrods 1st gear

    :eek: joopas. kaytin vankurin leimalla... jatkoajan toivossa. lukkokakkosella ajeltu jne... pelkäsin päästöjä. alibabapumppu paskana jne.. Katsurikin sanoi notta nolottaa noita kaseja huurattaa, kun on miljoona liikkuvaa osaa. öljyt vaihdettu noin 4tkm sitten.
    TULOS 0.37 ja rundeja noin 3500 r/pm. siis 6,2 kiesel
    ja keskipenkin olin juuri ruuvannut kiinni (jota se aikaisemmin ei ole ollut kolme kapua rinnakkain ja yksi lisävarasäälittävä takana), noita edes katsonut. tai ehkä olan yli että on siellä sellaanen. Asiasta kuitenkin pudotti värkin, kun on näköjään simpukalta lähtevä nivellys oikeesti riittävän väljä... ja tietty toinen etuvilkku on sammahtanut viime yönä.
    80 lätkääkään ei katteltu. ei kyllä toi taida tarvitakkaan.
    melkeen pudotin koiraboksitkin pois . ettei väliseinäksi luulisi ( on isot). reen sentään otin pois katolta ( hyvä niin olisi jäänyt oveen...)
    :pinup:
    onkos kellään kokemuksia tuosta aliapainepumpusta vaikuttaako muka jotenkin sitten päästöihin? nyt tuntuisi että parempi ilman, olis tietty kiva saada lämpöä jaloillekin...
     

Kerro tästä muillekin!