Hybridit ja sähköautot.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LamaAjanElvis, 15.9.2012.

  1. darpen

    darpen Gearhead

    Tosiaan jos vaihtoehtona on toi 2v/30000km niin ymmärrän täysin.
    Itellä vaan on tullut tutuksi vuosien varrella toi 1v/15000km niin sen puoleen ei huollot hirvitä.
     
  2. ramman

    ramman Double Gearhead

    taloyhtiön tolppapaikka joka kuuluu liikehuoneiston vuokraan jonka minä maksan. lupa latailuun kysytty taloyhtiön hallitukselta, että eipä tuossa mitään verottajalle ole ilmoittamista.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kokonaisuuden kannalta ei ole välttämättä paljon merkitystä sillä että tartteeko öljyt vaihtaa 1 vai 2 kertaa / 2 vuotta. Tai hyöty voi kääntyä jopa useemman vaihdon puolelle. Harrastekeskusteluissa yleensä enempi parempi.
     
  4. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Toi 5,5l kuulostaa kyllä aika vähältä. Muijan corolla taitaa mennä tohon matka-ajossa. Mitä nää uudet autot viä talvella pätkä ajossa (mielellään yli 2l koneella), kun oma talvi camry automaattivaihteilla vie 12-17l ,kun ajan tota 4km työmatkaa ja kauppareissuja.
     
  5. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Taitaapa juu. Muutenkin ne laitoksen kokonaiskulut selviää tavan omistajalle vasta sitten kun sen härvelin omistussuhde päättyy.

    Rakentelua: mitäpä jos - joku rakentais vaikka tommosen TH-700:n kuoren sisälle hybridivoimalinjan eli sähkömoottori ja planeettapyörästö (jota vähän virheellisesti myös portaattomaksi vaihteistoksi kutsutaan)..? Vois kumikin palaa ilosemmin kuin pelkällä bensalla.
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Auton lämmitykseen käytettyä sähköä ei toistaiseksi ole katsottu luontaiseduksi, mutta käyttövoimaksi menevä on tavallaan sama, kuin saisi työnantajan kortilla tankata.
    https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...tojen-latauksesta-tyopaikalla-vaikeaa-6687813
    Tietysti jos itse maksaa paikan, niin eihän se sitten ole työnantajan maksama luontaisetu.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tämä voi näyttää turhalta nipotukselta.
    Tuossa aiemmin oli puhetta että köyhällä (+ mahd. työttömällä) ei ole varaa näihin pienten käyttökulujen vehkeisiin. Se ajatellen, tuo on kenties varsin kohtuullista.
     
  8. ramman

    ramman Double Gearhead

    no hybridillä ajaa noi matkat pelkällä sähköllä eli pensankulutus 0 litraa / sata :odroll: sähkö on kuitenkii ihan hiton paljon halvempaa ku pensa.
    mitä tolla hybridillä tullu tossa kaupungissa asioilla pyörittyy niin ei oo kertaakaan viel pensakone hurahtanu käyntiin.
     
  9. Petri111

    Petri111 1st gear

    Ite huollatan SRT:n 6000 kilsan välein ja ei paljon noi hybridit//sähköt kiinnosta.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tule vain ulos kaapista. Kiinnostaa kuitenkin kun kävit tämän lukemassa ja ihan kirjoittamasa tänne.
     
    kalvetinhet, pantera, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Mulla toi huollattaminen on just yksi asia mikä uusissa autoissa ällöttää. Oon 20 vuotta tehny aina itse kaikki remontit, hitsaukset, maalaukset ja pienemmät koneistukset. Kotona aika hyvät olosuhteet remppailla ja se nyt sattuu oleen myös harrastus. Toki jos joku muu autoiluni maksaisi, niin uutta käyttö autoo vaan perseen alle.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ainakaan Toyota-hybridin huoltamisessa ei ole kyllä ihmeellisyyksiä, tuosta voi kattoo Toyotan huolto-ohjelmat:
    https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto-ohjelmat.json
    Youtubesta löytyy ohjeet kuinka vaikka polttomoottori pakotetaan käyntiin syylärin nesteiden ilmausta varten tai jarrunestepumppu takajarrujen ilmausta varten.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tarkotettiin kai sitä että ne paperilla yksiniertasetkin jutut on vähän monimutkasempia johonkin uuteen autoon mitä johonki amatsooniin.

    Mitä autossa tekee jarrunestepumppu?
     
  14. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Voi olla että oma mielipide hybrideistä ja sähköautoista vielä muuttuu, mutta tässä on hyvää aikaa seurata tilannetta. Meillä on pari tosi hyväkuntoista vanhaa käyttöautoa, mitkä varmaan juotuu romuun tai Afrikkaan laittaan kun ei itse enää käytä. Voi siis rauhassa odottaa tekniikan ja verotuksen kehittymistä.
     
  15. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Üllatus: pumppaa jarrunestettä. Sille voi kyllä olla joku hienompikin nimi ammattipiireissä mutta sähköpumppu se on. Liittyy siihen että tehostus pitää saada muualta kuin polttomoottorin alipaineesta. Jarruja ilmatessa / nesteitä vaihtaessa poljinta ei tartte pumpata koska pumppu työntää niin kauan kuin poljinta painaa. Helpompi tehdä kuin vanhaan bensa-autoon.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jarrunestettä pitää pumpata myös silloin, kun ajonhallinnanestot puuttuu kuskin tekemisiin jarruttelemalla yksittäisiä pyöriä. Ja taitaahan nuo ABS-yksikötkin olleet aina pumpullisia?

    Nuo aiemmin mainitut 30tkm huoltovälit ei kyllä lupaa hyvää käyttöiälle. Eiköhän sitä polttomoottoriakin tuona aikana kuitenkin jonkun verran käytetä, muttei välttämättä niin paljoa kerralla, että öljyt kerkeäisivät kunnolla lämpiämään. Eihän tämä tietysti ensimmäisen omistajan ongelma ole, kunhan ymmärtää ajoissa vaihtaa pois.
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Joop. En ole varma onko ns. Absipumppu k.o. hybridissä sama laite mikä tuottaa jarrutehostuksen. N.s. konservatiivisten laitteiden kans tosin en ole huomannut että Absipumppua vois käyttää hyväksi jarrunesteiden tyhjennyksessä/ilmauksessa.
    Ja sitten herää myös kysymys että kun se Absipumppu kuitenkin on, niin miksi vitussa pitää jarruille olla myös alipainetehostin? Eiks se Absipumppu vois tehdä tarvittavan paineen paineakulle käyttöä varten valmiiksi?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ok, en ole vaan ikinä kuullu tota termiä.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan siksi alipaine tehostin että on joku varasysteemi mikä toimii tarpeeksi ilman sähköä eikä ole riippuvainen tietsikka ohjauksesta ja on suorassa yhteydessä pääsylinteriin.

    En tosin tiedä miten absipumpulla voisi asioita toteuttaa tai miten paineakusta paine saataisiin ilman sähköjä täysin mekaanisesti käyttöön. Abs loota muutenkin yksi mysteeri itelle kun on sen verta raivostuttava laite että lähtee ekana pois autosta jos sellanen autossa on niin ei ole tullut tutkittua miten toimii.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Suurinpiirtein tämmönen systeemi on tuossa E-mersussa mulla, mutta sekin siitä luopui muutaman vuoden jälkeen. Ja se on kuulemma joku syy vältellä ko. mallin Mersuja.
     

Kerro tästä muillekin!