Hyd rollerin valinta 540 bbc moottoriin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja studio57, 12.9.2014.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun säädöissään olevaan ränttis-koneeseen vaihtaa economy-nokan ilman muita kunnollisia säätömuutoksia on tosiaan turha odottaa kulutuksen laskua, saattaa jopa nousta. Mutta se ei ole tietenkään nokan vika.

    Kerronpa tästä esimerkin toisinpäin: Vakio kone, carter 600 ja 70% E85. Kaasariin ei tarvinnu tehdä viinan takia oikein mitään, toimi hyvin ja kulki vähällä.
    Sitten autoon vaihtui hieman viilattu kone ja varsin rauhallinen virinokka mutta alipaineet kuitenkin selvästi huonommat kuin vakiossa.
    Tankissa samat seokset ja sama kaasari niin se ei edes käyny kunnolla tyhjäkäyntiä ennen radikaalimpia muutoksia. Koko aluetta piti rikastaa todella reippaalla kädellä että sai pelaamaan moitteettomasti ja sytkäänkin omat muutoksensa.
    Runsaasta rikastuksesta huolimatta polttoainetalous ei kärsinyt ollenkaan samassa suhteessa, mutta kuvitelkaapa miten kakku maistuisi sille vakio koneelle jos tämä sama kaasari laitettaisiin siihen näillä uusilla säädöillä.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    No jos vähän vielä,nimittäin hyvä työkaverini Niko asuu Espoon niipperissä,ja yhtenä iltana kun oli tapansa mukaan tullut kotiin polkupyörällä niin oli mitannut huippunopeudeksi 80,4 km/h.
    Oli ollut lievä alamäki, mutta ei ollut kuitenkaan käytössä kireempiä ketjuja eikä myöskään viilattuja rataspakkoja;eli ihan stock tavaralla tämä nopeus saavutettiin.
    Sanosin että aika hyvin.

    P.S todisteena näin kuvan nopeusmittarista,jossa oli todellakin tämä 80,4 km/h.
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    Pekka, kiinnostava tutkimus! aika pienellä dieselin kulutuksella vetää tuollaista kuormaa juna!! olikos tarinalla vihreän onnellinen loppu ja sähkömoottorinen oli egoloogisempi vaihtoehto?
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei niitä vertailtu keskenään, muistaakseni.

    Sähköradalla ajetaan sähköautoilla, kuten sinäkin varmaan muistat Scaletrix-autoista:

    [​IMG]

    Dieselveturi, jossa mittauslaitteisto sijaitsi, on vuosimallia 1965, eli ei ihan uusinta uutta:

    [​IMG]

    http://vaunut.org/kuva/48614?kv=1965

    Lienee nykyäänkin hengissä:

    http://vaunut.org/kuva/73439

    Mutta itse aiheeseen. Tai ainakin aiheen sivusta. Eli jatketaan polttoaineenkulutuksella.

    Säätelin viime vuonna jenkkilässä rakennettua uuden liiton 427:aa (GM:n omalla moottorinojauksella). Jenkkilässä tehoa oli irronnut moottoridynossa luokkaa 630 heppaa.

    Suomessa lukemasta jäätiin, mutta vääntöä sentään irtosi muistaakseni vähän alle 840 nyyttonia. Päästöjen kanssa ei ongelmia (auto uudehko + katit) ja kulutus huiteli jossain 8...10 litran välillä matka-ajossa tasakaasulla. Lukemat toki vain pikaisella kokeilulla, eli sivusilmällä seurasin kulutusta katusäätöjä tehdessäni.

    Auton paino kuskin kanssa reilu 1500 kiloa, manuaali ja pitkät välitykset. Käytös kokolailla kuin vakioautolla. Aavistuksenomaista nykimistä 1000...1100 kiekan kohdalla kuutosvaihteella osakaasulla. Muuten ookoo.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sellasia ne LSD tripit on. Unohtu listasta et otsapinta-ala neandertalialisen luokkaa. Ei, nykytekniikka on hienoo ja jotain kehitystä on tapahtunut kahesta venttiilistä, keinuvivuista ja työntötangoista huolimatta. Dynossa on ehkä tarkemmin tullut seurattua tota faktaa, lähinnä noita BSFC lukemia ja tietty koknaikulutuksiakin. Mitään se ei kyllä just kerro sitten käynännön ajelukulutuksesta, mut "mottorin teoreettisesta hyötysuhteesta" täyskaasulla kai jotain.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No mites kulutuksen kanssa kävi?

    Terv. epäuskoinen
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

    Helsingin reissulla vei 19litraa/satkulle ja oli lambdan mukaan vielä rikkaalla 13.8-14 välillä. Nyt saatu maantiellä 14.7 havinoihin mut en oo mitannu kulutusta.
     

Kerro tästä muillekin!