Hydraulisten nostajien asennuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Patsi, 5.8.2013.

  1. Patsi

    Patsi 3rd gear

    Yksi nostajista on pitänyt pientä naputusta ja tarkoitus olisi laittaa uusi tilalle. Kaikkia nostajia en rupea vaihtamaan.(koneremppa tehty n. 5v sitten jolloin nostajat uusittu) Koneena moparin 361.

    Onko uusien nostajien asennuksessa muuta toimenpidettä kuin puristella astiassa öljyt sisään?

    Kuten kuvasta näkee vanha ei ole juurikaan pyörinyt kulumisjäljestä päätellen. Käsin tuntui kuitenkin pyörivän ihan ok. :-? Liekö johtunut tuosta nostajan väljyydestä..
    Onko tuosta pyörimättömyydestä paljonkin haittaa nokalle? Nokka näytti kuitenkin olevan ok.

    [​IMG]
     
  2. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Kyllä sen tosiaan pitäis pyöriä, tuskin on kovin pitkäikänen jos ei pyöri.
    Nokka voi olla kulunut tasaseksi, jolloin se ei enää sitä nostajaa pyöritä. (se nokka on alunperin vähän viisto, joka sen nostajan pyörimisen saa aikaan)

    Mutta eipä tuo yks nostaja ja tiiviste kovin suuri investointi oo kokeilla. Valitettavast oma veikkaus kyllä on, että nokka-akseli alkaa olla tiensä päässä.

    Nostajan tulis pudota omalla painollaan sitä nokkaa vasten: Putsaa reiästä öljy ja mahdollinen muu törky, voitelet nostajan kevyesti vaikka jollain sprayöljyllä, ja sovitat paikoilleen. Jos putoaa paikoilleen, eikä tunnu suurta välystä, on nostajan poraus ok...

    Kannattaa sen uuden nostajan pohjaan laittaa asennuksessa jotain paksua tavaraa, jotkut käyttää STP:tä, mutta on ihan siihen tarkotettuakin rasvaa olemassa...
     
  3. Achti

    Achti Gearhead

    Kannattaa myös varmistua siitä että saako niitä esitäyttää yhtään millään öljyllä
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Just meinasin kysyä että miks ne pitäis täyttää.. :) .. Eihän ne saa siihen hajota jos paine käy hetkeks poiskin,jossain jopa neuvottiin ettei nimenomaan saa täyttää,ainakin sbc:ssä.
     
  5. Patsi

    Patsi 3rd gear

    Vanha nostaja tuntuu ainakin valahtavan alas omalla painollaan. Nostajan sivussa näytti olevan muutamassa kohdin pieniä naarmuja.

    Nokka näyttäisi "kuluma"jäljen perusteella siltä kuin nokan pinta olisi hieman kaareva, eli siis kulunut tai kiillottunut vain keskeltä.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Itse en esitäyttänyt mitenkään kun viimekesänä vaihdoin kaikki nostajat kun yksi ei tuntunut nostavan öljyä.

    Nyt kun remppasin koneen täysin niin pumppasin nostajat täyteen öljyä akkuporakoneella kun kone oli läjässä, tämä tosin on suositeltavaa taas kun nokka pitää sisäänajaa.

    Ei tosta viimekesänä ainaskaan mitään harmia koitunut kun en esitäyttänyt niitä.
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Se korkein ja eniten kuluva kohta on nokan toinen reuna. Toi kulunut keskeltä kuulostaa jo alkaneelta nokkavauriolta. Pyörimätön nostaja kertoo samaa.

    Ja ei Moparit tarvitse nostajiin mitään öljyn esitäyttöä. Nokkarasva laitetaan sisäänajoon ja muutoin kiinni vaan ja käyntiin.
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    itse asensin uuden nokkapaketin ja mm nostajat fordin fe mottiin,
    ne oli edelbrockin, siinä oli varoitukset huutomerkeillä,
    ei missään nimessä saa puristella / täytellä nostimia ennen asennusta. Noh, londooksi noi tietty oli.
    BTW ehkä fordissa eri tavalla kuin moparissa :odroll:
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    sama edel rpm paketis oldsiin, varotuslaput kans
     

Kerro tästä muillekin!