Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    saa olla, mut vaan +/-50mm
     
  2. joope

    joope Gearhead

    Eikös jarrujen tasausventtiili mee hämilleen kun perän korkeus ei enää korreloi kuorman painoon? Ja haittaako tuo mitään?
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Whuut?

    En mä oo ainakaan huomanny hydraulien käytöstä tulevan mitään ongelmia jarruihin.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saanko kysyä onko herrakanilla käytännön vai teorian kokemusta hydrauleista ja ilmajousista autokäytössä?
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Sekä että, tosin toisten autoista vaan.

    Aina saa kysyä, ihan vaikka nimimerkilläkin.
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, luulis sen venttiilin sekoovan. Haitat: alusta matalalla, enemmän jarruvoimaa takana, alusta korkeella, vähemmän j.v:aa. Eli ei enää kuorman mukaan. Ainakin ilmajousiin on saatavana vastaavanlaisia venttiileitä tasonsäätöön.
     
  7. joope

    joope Gearhead

    Sori, nyt on liian niukkasanaista mulle, en tajua. Siis onko tasonsäädöllisiin autoihin omanlaisensa jarrujen tasausventtiili? Vai mistä venttiileistä nyt on kyse?
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Tarkotin venttiiliä, mikä pitää auton korkeuden vakiona kuormasta huolimatta. Samallailla nivelöity tangolla akseliin, kuin jarrujen kuormantunnistusventtiilikin.
     
  9. joope

    joope Gearhead

    No nyt herää kysymys, että miten sellaisessa autossa tuo jarrujen kuormantunnistusventtiili toimii, kun auton korkeus on sama kuormasta huolimatta?

    (Eikös vanha kansa sano, että yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata. :oops:)
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Oliskohan kuorman tunnistus ilmajousien paineesta. Kun kuorma kasvaa on pussin painetta nostettava jotta taso säilyy, eli paineesta pystyy kuorman tunnistamaan. Kuorma-autoissa ja busseissa noita systeemeitä on, joku sen alan ammattilainen tietänee.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on Scanian hytin ilmapussien tasonsaatoventtiili ohjaamassa takapaan korkeutta
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minkä kokosia venttiilejä ootte käyttäny, onko mitään virtausarvoja tiedossa, minkä hintasia ne on ollu ja mistä hankittuja?
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Meilläpäin on Pro Hopperin tehtaanmyymälän puutteen takia käytetty noita teollisuuden 4/2-venttiileitä. Pääasiahan niissä on (ainakin myyjän mielestä) se, että ne on 300 barin, ei 30 barin malleja. Mulla on 8mm ulosmenoilla noi ja merkki bosch, kaverilla tais olla vickers. Mä voin kattoa tossa tarkemmin noita nippelitietoja niistä. Vai tarkoititko noita ilmanpainejuttuja?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tollo(ko)?

    En ehkä mukana teidän jutuis! En minä ainakaan tarvi mun autos mitää V*.un tunnistimia!! Napista kärry ylös ja napista kärry alas.. Ja aina se on pysähtyny samal taval!! =)





















    :mad: :mad:
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Todennäkösesti autossas ei ole moista kuormanmukaan toimivaa jarrupaineen säätöä.
     
  16. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Re: Tollo(ko)?


    Ei ole mullakaan ilmajousissa muuta kuin ylös/alas napit.

    Kuorma- ja linja-autoissa kuorman tuntevat jarrupaineensäätimet on kuitenkin pakollisia varusteita, eli sieltä löytyy vastaus joopen kysymykseen, riippumatta siitä millainen nappikäsi nimettömällä on.
     
  17. joope

    joope Gearhead

    Autossa olevien laitteiden kai täytyy toimia, tuskin ne katsastusmiehet huvikseen hiacen tasausventtiilejä tarkistelee? Mutta (en moista kyllä tekisi, mutta ihan teoriassa) jos hiaceen laittaisi jonkun ylös-alas systeemin, saisiko jarrun tasausventtiilin poistaa, eihän se ainakaan toimisi niinkuin pitää? Sehän voisi olla jopa vaarallinen. Vai pitääkö hissivärkkien rakentelu rajoittaa niihin autoihin missä ei moisia ole koskaan ollutkaan?

    Lähinnä olen ite ajatellut että laittaisi jeeppiin ilmapalkeet taakse että saisi perän pidettyä suunnilleen samalla korkeudella rajusti vaihtelevista kuormista riippumatta, mutta kyllä kaikki pomputtimetkin kovasti kiehtoo...
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tarkotin noita ilmaventtiilejä et minkä kokoisia ja paljoko mahtaa virtaa läpi litroja?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko suomessa hydrauliikka-asentajia? paljon semmoinen maksaisi dollareissa/euroissa? :pinup: :pinup: :pinup:
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    On. En muista nähneeni hydrauliikka-asentajia myynnissä, mutta varamiespalvelusta, tms. firmasta kannattais kysellä semmosta vuokralle.
     

Kerro tästä muillekin!