Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. lake ender

    lake ender Gearhead

    Heidt'sin keulassa se kumi on alatukivarressa pussin ja alapallon välissä. Pussin yläkiinnikkeessä on rauta, joka tapaa kumiin kun pussi on tyhjä.
    Kotisivuilta löytyy kuvia.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

  3. Jimi

    Jimi Gearhead

    Hei

    Pistin sulle s-postia
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Vastattu eli ei ole pusseja enää.
     
  5. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Mitäs ne amerikan jimit käyttää lisäpaineena ilmajousille, ilokaasua vai hiilihappoa...mulla on blazerissa sellanen koko takakontin levyinen pullo josta menee hanan auki ollessa kamaa letkua pitkin ilmasäiliöön. Pullo on nyt tietysti tyhjä eikä sitä varmaan täällä saa täytettyä niin vaan.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    co2 ilmakin käy
     
  7. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Juu, no entäs voikohan tuota käyttää lisäilmasäiliönä avaamalla vaan hanan ja antamalla kompuran täyttää letkun välityksellä tuota painepulloakin?? Tossa on joku regulaattori ja paine mittari, kyllä se tuntui mittari värähtävän kun avasi hanaa ja ilmaa pääsi säiliöstä siihen suuntaan...

    Nyt sitten paljastui tosta blazesta miks se on niin leppoisa ajaa ja pomppiikin niin mukavasti nopeilla venttiileillä...aloin vaan miettimään kun töyssyistä jäi vähän heijailemaan...iskareita ei ole :D

    Mitäs ootte mieltä, tekiskö eteen vaan iskareille kiinnikkeet sivuun, vai yrittäiskö haalia jostain shockwave-tyyliset ratkaisut....takana oli toisella puolella iskari, sinne niitä ei oo kovin paha toteuttaakaan.

    10 päivän sisään tarvis alottaa rekisteröintikatsastus, saa nähä mitä leimamies tuumaa jos en sitä ennen saa eteen iskareita :D

    pulkka on siis -94 s10 blazeri takavetona, kunnon teinirassi
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kyllähän se säiliö toimii lisänäkin, kompura(t) vaan huutaa pitempään, mutta harvemmin... Painehan on ollut pakosti lisäsäiliössä isompi kuin järjestelmässä.
    Uskosin vaativan iskareita. Shockwave ois aika ihanne, mutta saat varmaan tarvittavan vaimennuksen helpommin(?) ja halvemmalla "iskarit sivulle" mallilla. Lisäksi ei tarvi miettiä hyvin (?) toimivan järjestelmän pussien liikkumavaran/ tilojen/voimien tms. varalta.
     
  9. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Juu, kompuroita on sentään kaksi...

    Onkohan väliä minkälaista iskaria ilmapussien kanssa käyttää, eikö ne ihan normaaleita nesteiskareita oo mitä ne noissa sarjoissa toimittaa mukana?

    edit:

    Taitaa olla ihan hyvä vaihtoehto tilata tollanen setti:

    http://www.streetbeatcustoms.com/ezs75430.html

    Onkos tuolta tilailtu, varmaan on ollut puhetta mut piruuttaan kyselen
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ridetechin sarjassa tuli kaasuiskarit mukana. Kaipa nestekin on ihan ok.
    Minä oon tykänny noista sarjoista, kun ei tarvi kaikkee soveltaa ite.
     
  11. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Joo, oon nyt löytäny noita valmiita kiinnikkeitä muualtakin, hitsattavia ja pultattavia, toiset on sellasille mcpherson-iskareille missa yläpää tulee päältäpäin kiinni, mikä voiskin olla parempi. Kääntyvyyttä noi tulee rajoittamaan...kaasuiskareita tuntuu olevan paljolti käytössä.

    Valmis kiinnikkeet plus iskarit olis aika jees niin ei tarvis täällä arpoa sopivaa iskaria... vaikka ei se niin vaikeeta liene.

    Kannattaa kyllä kysellä ilmavehkeitä jenkeistä tilaillessa iskareiden laita, foorumeita lukemalla oon ymmärtänyt että iskarit pussivehkeissä ei ole kovinkaan peruskauraa sielläpäin.

    Mulla on tosiaan pakko mainita 3/4 tuuman etuletkut ja venttiilit on joka kulmassa aika lähellä pusseja, keula on aivan saatanan hätäinen, laskeminen on aika varovaista hommaa ettei jysähdä kerralla pohjaan, varsinkin kun musta tuntuu ettei mitään pohjauspalikoita ole. Oon jättänyt parkkiin silleen että jää pusseihin pieni paine ettei tuu seisotettua ihan paskaksi noita jos ja kun se lepää pelkän pussin varassa tuolla ihan alhaalla.

    Perjantaina kruisailemaan mutta lauantaina sitten leimalle oletettavasti hakemaan ajokielto!! Moikatkaa kun tuun vinossa vastaan kaivarissa

    :rotfl:
     
  12. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Onks tässä pk-seudulla joku käynyt ilmapusseja katsastamassa, olis kiva mennä sellaselle asemalle toisaalta missä olis joskus aiemminkin katsastettu noita niin ei menis niin paljon aikaa ihmettelyyn ja vatvomiseen mahdollisesti.

    Lauantaina ei päässyt leimalle koska asema ei halunnut mua palvella varatusta ajasta huolimatta.
     
  13. Juha K

    Juha K 3rd gear

    Jahas jos sitä alkas pikkuhiljaa keräileen ilmajousituksen osia tohon omaan kajakkiin. Tänään töistä tarttu romukasasta mukaan 10l painesäiliö, 4kpl magneettiventtiileitä, kuorma-auton hytin rullapalkeet joista tulee iskarit läpi ja 2kpl hytin tasoventtiileitä.

    Koittaa tekeekö noilla kuorma-auton ilmapusseilla mitään, jos ei ni pitää ostaa kunnon pussit. varmaan tollaset 4.5"x2 riittää taakse ja eteen noi 6"x2 niinkuin Tero S:lläkin
     
  14. MNeva

    MNeva 3rd gear

    Millasia mankkuventtiileitä olette noissa käyttänyt? Ku ainakin noi tavalliset mitä kuorma-autoissakin on,niin kun virran katkasee mankulta palje tyhjenee. Ja en ole näissä rakennetuissa vekaissa nähny mitään ilmaohjattua lohkoventtiiliä.
     
  15. rikuBJ

    rikuBJ 1st gear

    Olisi tarkoitus rakentaa land cruiser bj40:seen ilmajousitus, mahdollisimman hyvin metsässäkin toimiva.
    Tarve olisi mahdollisimman pitkällä iskulla oleville pusseille esim. kolmen makkaran palkeelle, mistähän näitä voisi alkaa kyselemään? Ja onnistuuko ilmastoinnin kompressorilla paineistus?
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jeepissä vastaava toteutus?

    [​IMG]

    http://www.vtkustoms.com/Jeep.html
     
  17. rikuBJ

    rikuBJ 1st gear

    juu jeepissä näyttäs olevan jotakin sinnepäin itse tekisin sen pitemmillä pusseilla ja akselin päältä en tuolla tavalla tukivarsilta koska olisi tarkoitus tamä auto katsastaakin. Aikaisemmin mainittu auto pilot air management system voisi kiinnostaa ja sen tarkempi toiminta akselin kallistuessa. Sitten pitäs saaha pitkät kolmipalkeiset pussit, ehdotuksia otetaan vastaan auton kok.paino n.2400kg.
     
  18. JaniM

    JaniM 1st gear

  19. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eihän kenelläkään ole jäänyt hyllyyn yhtä ylimääräistä Ridetechin paineanturia??? Eilen meinasin lähteä illalla pyörähtämään kylillä ja huomasin auton vajonneen ala-asentoon ja paineet järjestelmästä olivat myös kadonneet. Syyksi paljastui ilmatankin paineanturi, joka vuotamisen lisäksi antaa niin virheellistä tietoa ettei kompurat täytä järjestelmää. :mad:
    Tämä kirottu pieni nutikka sitten taitaa lopettaa ajokauden tähän, ellen mistään löydä korviketta... :(
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    mistähän noita ilmapusseja vois katsella , ajatuksissa pontiacin kierrejousen korvaus pusseilla sellaisen todella pehmeän kyydin toivossa.

    Air ridesin sivuilla homman tuli mutka heti, kun yritti etsia oman ajoneuvonsa sillä ohjatulla toiminnolla.. ei tunne noin vanhaa pontiac gran prixiä..
     

Kerro tästä muillekin!