Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on Kiruna-hydraulit. Niissä kuuluu säilyttää alkuperäiset jouset lyhentämättöminä. Kaksitoimiset sylinterit asennetaan iskunvaimentimien paikalle ja joka nurkkaan typpikaasupallo jolla iskunvaimennus tehdään. Toimaa ilman pallojakin muttei silloin vaimenna kuin normaalikorkuisena. Ohjataan sähköisillä venttiileillä joka pyörää tai akselia erikseen, venttiilien määrästä riippuen. Paine saadaan ylimääräisestä ohjaustehostimen pumpusta. Sylintereissä on myös jäykkyyden säätö. Halpa ylläpitää koska KAIKKI osat saatavilla hydrauliikkaliikkeistä. Mulla on tekniset kuvat laitteistosta, helppo rakentaa itsekin. Jousitustyyppi säilyy alkuperäisenä, vain iskarit vaihtuu.
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ittelläni on vasta takana 6"x3 takana ja säätö toimii tällä hetkellä muoviputken päässä olevasta renkaan venttiilistä täyttämällä. Pakettia täydennetään pikkuhiljaa lisää.Magneettiventtiiliä,kompuraa,säiliöö
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinkas voisi toteuttaa esim. Amazonin etupään jossa iskari kulkee jousen sisällä?
    Vinkkejä?
     
  5. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Olikohan Air ride:n sivuilla missä oli kuvia pherssoniin asennetuista palkeista. Eli palje jousen paikalle ja palkeen päätyjen kiinnitys tolppaan tiiviisti.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Iskarin siirtämisestä itsetehdyn kiinnikkeen avulla löytyy kuva täältä, katso harrasteajoneuvot ja dragracing kategoriasta projektit albumista.
    Kyseessä '49 Fleetline. Nyt on ilmajouselle tilaa.

    Kokeile tuolta.
     
  7. MNeva

    MNeva 3rd gear

    Onko kukaan tehny vääntösauvajousitettuun moppeen ilmajousia? Kävi mielessä et jos monacoon rakentas.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkä kokoisia magneettiventtiilejä te ootte käyttäny ja onko mitään hajua niitten virtausarvoista ja kauan kestää ala asennosta ajokorkeuteen nosto? Tietäis vähän minkälaisia venttiilejä lähtee ostelemaan!
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tarkoittaako se ilmajäbään vai hydraulijäbään niitä magneettiventtileitä?
    Ilmajäbään on menestyksellä laitettu semmosia kaasutrukin polttoaineensulkuventtiileitä, paineet niissä on kumminkin luokkaa pari baaria ja yks kuppila. Noi hydrauliventtiilit on taas luokkaa +300bar.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    SIRAI tekee hyvia ilmalle tarkoitettuja venttiileita joilla toimintalampotilaalue on pakkasessakin .
    Itse kaytan 3/8 kokoa joka on mielestani nopea , 1/2 jos meinaat hyppyyttaa
    SIRAITA saa mm Onniselta, makso n 30e kpl + alv
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ilmahärdelleihin. No tuli ostettua camozzin 1/8 venttiilejä 40€ kpl. Noista pitäis virtaa 66litraa/min läpi et kyl sen pitäis riittää? En oo vielä laittanu kiinni et näkis miten nopeita ne on.
     
  12. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Ilmajousituksessa mulla on Danfoss:n 1/8" mankut, hintaa oli alle 50€/kpl. Alhaalta ylös nosto kestää ehkä 10s. ei ole tullut otettua aikaa. Kompurasta loppuu yleensä puhti ensin.
     
  13. koni

    koni 1st gear

    Silloin kun omaa ilmajousitusta rakentelin niin ostin kaikki 8 mankkuvenaa 300:lla eurolla paikallisesta Hydrauliikka liikkeestä, että kannattaa hiukan kysellä..

    Nyt voisin muuten myydä valmiin sarjan jollekin joka haluaa moiset autoonsa pistää.. (tarjouksia?) Itse taidan siirtyä Kiiruna hydrauleihin tai vakioalustaan.. Saapa näkyä..
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmeisesti just tolla paketilla tuli tossa testailtua ja hienosti (=nopeesti) toimii ja joka nurkka erikseen. Ainoastaan kompura vois olla isompi tuottoinen, pörisee aikas pitkään muutaman pössäyksen jälkeen. :D

    J.S.
     
  15. KÄD-1

    KÄD-1 Gearhead

    Mulla on kans noi 6"x3 62caddyssä ja ei oo kyllä hyvät ensinnäkin liian jäykät vaikka ajaa pienillä paineilla auto on kuin kengurukeppi no siihen vois vaikutta molempiin suuntiin toimivat iskarit ja sitten se suurin syy miks noi 6"3 lähtee kaatopaikalle on se että ne ei pysy yhtään ryhdissä kun niissä on yli 2bar painetta eli ne kääntyy ihan banaanille vaikka olen monesti muuttanut alakiinnikkeen kulmaa ja paikkaa..... rullat meinasin laittaa tilalle... minkälaisia kokemuksia muilla on noista 6"3?????
     
  16. bbford

    bbford Gearhead

    Ei juntille irronnut noista viesteistä että onko joku onnistunu leimaamaan suomessa tollasen esim. Air Riden ilmajousisarjan? Tällaisen millä rungon saa melkein maahan asti?Säätö vaivaiset 10"... 8)

    http://www.ridetech.com/productinfo/airbar.asp

    Kävin just konttorilla kyselemäs ja se oli siellä uusi asia,ei siis ollu vielä kukaan tollaista tyrkyttänyt.Soitti "isoille herroille" AKEen ja nekin oli vähän hukassa sen homman kanssa.Kun on se +- 51mm vakiokorkeudesta sääntö niin kuinka sitä luetaan tollasen kanssa? Vai riittäkö vaan kun ajaa konttorille ja säätää korkeuden vakioksi?
    Kuulemma jos autoon vaihdetaan madallussarja niin ne mittaa välin pyöränkaaresta renkaan keskiöön ja se pannaa rekisteriotteeseen.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä olen leimannut kajakin ilmajousilla. Ei tosin ollut valmis sarja vaan pussit ja kaikki muut hilut teollisuus komponentteja. Jousilautaset ja adapterit on omavalmisteisia. Autoa oli jo aiemmin hieman madallettu, kysyivät leimalla pitääkö korkeudet edelleen paikkansa. Koska näin oli asia merkittiin otteeseen vain "vaihdettu ilmajousitus".
     
  18. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Unohtu äsken kirjautua.
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä käsitin et konikin on leimannu ilmajousilla.
     
  20. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    Oon kuullut että joku uus eurokinnerikin on pk-seudulla leimattu ilmoilla, en vaan muista mikä.
     

Kerro tästä muillekin!