Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. topelius

    topelius 1st gear

    Oli ainakin nettiautossa myynnissä joku uusi audi missä oli ilmajouset.
    Sama audi taisi olla siinä mtv3:n "musiikkivideossa", missä oli se tooodella ärsyttävä puhuva pää. :mad:
     
  2. bbford

    bbford Gearhead


    Kuinka kalliiksi tuli? Jos saa kysyä?
     
  3. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Katsatus maksoi tietenkin normaalin muutoskatsastuksen verran. Taisit kuitenkin tarkoittaa jousitusta?

    Ne oli suurin piirtein: kompura 350, letkut+liittimet+säiliö+mittarit 150, mankut (8x) 400, pussit 500.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ilmajousitus

    Itte en oo vielä leimannu ilmajousilla mut keväällä pitäis leimata.
    Mullaki on ite tehdyt sovitepalat ja niitä irtopalkeita, hintaa palkeille tuli
    n. 280€, magneettiventtiilit n. 150€ liittimet n.30€, kuorma-auton vanha jarrupainesäiliö 20€, letkut n.30€, ym. putkinippeleitä duunista.
    Kompuraa ei vielä oo mutta eiköhän se tuu talven aikana ostettua
     
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Siis 1400e osiin? Ei ihan halpa toikaan ole.Ihan vaan jos tuolta tilais valmiin kitin joka olis pulttaa kiinni,kaikki olis ihan uutta ja varmasti(?) toimiva.Uudet iskarit,kompura,venttiilit,tankki,putket,ohjain namiskat yms..Laskin et olis luokkaa n.2700e koko paska.Siihen vielä summit 2" dropped spindles mukaan että keula varmasti laskis kans,niin hinta olis aika lailla tasan 3000e.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmainen mainos (toivottavati kukaan ei suutu).

    Kannatta katsoa www.lowtoys.com
    esim. C 1500 pickup Ilmajousitus paketti + Linkki 2667 eur

    Lähellekkään kaikki tuotteet ei ole sivuilla joten kannattaa kysyä esim sp:llä.

    T. tomi@lowtoys.com
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    No juu, sen verran tuosta tulee. Hiukan halvemmallakin olis voinut päästä valitsemalla halvemmat mankut ja toisenlaiset pussit. Kaikki hilut oli mullakin uutta. Bolt on kit:ä ei vaan ollut saatavilla. :) Hyvin on kuitenkin toiminut vaikka ei ollutkaan valmis sarja.

    Pahus ohjain unohtui. Se ei kuitenkaan paljon maksanut kun toimii vain manuaalisesti ja hain osat lähimmästä elektroniikkakaupasta. Niin ja puuttui tuosta listasta vielä kompuran painekatkaisijakin.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead


    Kiitos linkistä. Mahtava pick up!!!!
    Onko leimattu noilla vanteilla ja jousituksella?

    Käykö toi universal 4-linkki satsi tollaseen ´73-´87 fullsize chevyyn?
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tero_S
    Kerroppa lisää tuosta ohjaimesta
     
  10. bbford

    bbford Gearhead

    Konttorilta tuli soitto ja ne oli vihdoin saanut isoilta herroilta vastauksen ilmajousitukseen.Eli niiden kanta oli että noihin asennuksiin aletaan vaatia mikrorajakytkimet (eli katkaiseen kompuran virran)mitkä rajoittaa liikkeet +-51mm. Jep jep jep.. Muuten saa laittaa tollaset. On se hienoa,osa porukasta on jo leiponut kamat kiinni ja leimannu ne,nyt sit jossain alentaan vaatia tollaisia.Toki noi nyt lentäis heti hyllylle leiman jälkeen mutta silti.Perkl...
     
  11. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mun ohjain on vielä ihan yksinkertainen manuaalimalli. Eli kapulassa on keinukatkaisjat jokaiselle palkeelle ja tulevaisuuden varalle valitsin josta saa päälle automaattitasonsäädön (jos se joskus sadaan valmiiksi). Katkaisijat komentaa trankkuja, jotka ohjaa sähkön mankkujen keloille.

    Oikeastaan tuo rajojen vaatiminen sisältyy jo nykyiseenkin lakiin, koska jousituksen korkeuden muuttaminen on muutoskatsastettava. Kompuran ohjaaminen jousituksen korkeuden mukaan on typerää, sitä ei edes AKE voi vaatia. Kompurahan tuottaa vain paineen ja venttiileillä ohjataan korkeus sopivaksi. Tasonsäätö sen sijaan voidaan vaatia, nythän sellainen löytyy kaikista ilmajousellisista kuorma-autoista ja linja-autoista. Vanhemmissa järjestelmissä se on mekaaninen ja uudempiin on tullut elektroninen. Myös raskaan kaluston maavaraa voidaan säätää esim. kuormauksen helpottamiseksi.

    Minä rakennan omaan automaattisen korkeussäädön, siis sellaisen joka asettuu aina samalle korkeudelle, (jos osaan) koska esim. rullaavien palkeiden korkeus ei näy painemittarista kuten makkarapalkeiden.
     
  12. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mitä meinasit käyttää asennon tunnistamiseen?
     
  13. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Ensimmäinen ajatus oli joku potikka, esim. kaasuläpän asentoanturi tms./nurkka +logiikka ohjaamaan mankkuja. Yksinkertaisimmat logiikat eivät osaa ohjelmoitavia asentoja (manuaalisesti oikeaan korkeuteen ja set) tai mikä todennäköisempää niin en vain osannut ohjelmoida.

    Nyt olen suunnitellut yksinkertaisesti induktiivistä rajaa siten että jousituksen ollessa liian ylhäällä anturi(t) ohjaa mankkua(ja) päästämään ilmaa pois palkeista. Kun tullaan rajalle mankku sulkeutuu ja kello/viive käynnistyy. Jos viiveen kuluttua ollaan edelleen alla anturin tunnistus kohdan ajetaan ylöspäin kunnes anturi kytkee. Piiri ajaa pientä liikettä edestakaisin mutta vain jos ohjain on automaatti asennossa.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hmm. toi rajakytkinjuttu olis sinänsä aika hyvä porsaanreikä. 20" putket ja 4" liikevara rajakytkimillä rajattuna. :)

    Ainoo vaan, et rajakytkimet pitäis varmaan laittaa ohjaamon puolelle ettei ne saa suolaa ja kuraa. Vai saakohan niitä vesitiiviinä?
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tossa kaaviokuva rajakytkimille.
    [​IMG]

    Eihän se käytännössä mee ihan noin, mutta tohon tyyliin. Sama periaate pätee ilmajousitukseenkin, komponentit on vaan erit.
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onks tää jo tuttu? LINKKI

    Eli uuden vuosituhannen tekniikkaa ilman ilma- tai öljyvuotoja...


    ***Ystävällinen ylläpitäjäsi muokkasi urlin linkiks. (anteeksi) ***
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    +-51mm?? Käyttis Citikka nousee ja laskee ton nelinkertaisesti. No tää tehdas tekele eikä laki sitä koske, eihän?
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei kai laki tehdastekoisia sitten koske. CX:n paino on muuten aika lailla saman verran kun midsize jenkin, eli periaatteessa koko systeemin vois väittää olevan sitikasta? Itte ajattelin just porsaanreijäks semmosen, et "ajokorkeus on kato tää +/- 51mm ja sit toi yläasento on renkaan vaihtoa varten NIINKUIN ESIMERKIKS CITROEN BX:SSÄ" mutta toi rajakytkinsysteemi tuntuis olevan vieläkin helpompi. Sikälimikäli rajakytkimet ei oo kalliita. Tietääks kukaan muuten semmosen hintatietoja?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myykö joku slamspecialtics:in jousia euroopassa?
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

Kerro tästä muillekin!