Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    No kerrotko kunka ne toimii? Itse en ainakaan guuglettamalla löytäny mitään selostusta toimintaperiaatteesta. Ainoostaan sen tiedon että kuorma-autoissa noita ilmajousia on.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Akselilla on venttiili (vähä kuten alb venttiili pakuissa) ja se säätää akselin asentoa kuormauksen mukaan, joissain ei ole vaimennusta ja joissain on sisään rakennettu viive, eli heitossa ensimmäiset heilahdukset menee sellaisenaan ja sit alkaa venttiili säätämään, monissa säätö tapahtuu rajoittimen läpi, eli vaikka venttiili säätää ei kärry lähe humppaamaan

    Kuorma-autoissa on pikkasen erilainen säätö ja yleensä ne säätää keskiarvolla, eli kun kuormasta otetaan vaikka 300kg pois ei alustan korkeus vielä muutu, mutta toiset 300kg pois, niin venttiilit säätää alustan ajokorkeuteen, suoraan tonni pois, niin alusta säätyy ajokorkeuteen viiven jälkeen

    Sit kun napataan kapulasta manuaali säätö päälle venttiili sulkee paineen tasosäädölle ja painetta lisäämällä tai poistamalla pusseista säädetään korkeutta

    Ja suurin osa ilmajousista on suunniteltu toimimaan jollain prosentilla täytöstään, osassa se on 50% yleisin taitaa olla jo mainittu 70-80%, jos säkit on täynnä ja hypätään jostain, voi olla helvetin moinen mäjäys ja sit lentää kipinät alustasta
    Vaikka se säkki on paksua, niin jos siihen neppaa se soi kuin rumpu ja pelkkä telinnoston pussin puhkeaminen ihan vaan neutraalipaineessa joka on joitain bar;eja särkee autosta sivuikkunan ja rikkoo tärykalvot, voi miettiä, millanen jysäys se on jossain 8bar paineessa ylikuormitettuna
     
  3. Rod Blacksmith

    Rod Blacksmith 1st gear

  4. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Olisko porukalla laittaa kuvia miten ootte toteuttanu etupään säkityksen kun kyseessä on päällekkåiset kolmiotukivarret 70 luvun autossa.. Ei sinne oikeen mikään palje tunnu mahtuvan kun mittailee ja jos mahtuu niin sitten ei saa kyllä oikeen laskettua maahan autoo..

    Ja kun ilmajousissa ilmotetasn leveys, esim 160mm niin onko se påätyjen leveys vai pussin leveys kun se on leveimmässä tilassaan (tyhjänä)?

    Guuglella en oikeen löytäny, ei pääse mistään oikeen kattomaankaan ja sokkons ei viittis alkaa pussia tilaamaan jossei se sitten mahdukkaan :/
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mihinkäs vehkeeseen oot pusseja survomassa?
    Laita vaikka kuvia etupään tuennoista .
    Osaa sillon porukka helpommin antaa neuvoja.
     
  6. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Opel admiral B vuodelta -70.

    Saakohan näistä mitään käsitystä...

    Iskarin meinasin siirtää tuohon tukivarren taakse ja pultilla tukivarteen kiinni kyljestä ja yläpää koriin tekemällä kiinnike joka hitsataan (vai pultataan, kumpi parempi) koriin?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.10.2016
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikös tuohon mene joku perus 6x2 pussi.
    Iskarin siirto ja rälläkkää/pilliä ja tekemään yläpuolelle tilaa ja sovitteet.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

  9. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Minkä moisia akselipainoja ooppelissa on? Löytyykö jostain lukuja?
     
  10. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Akselipainoja ei ainakaan papereissa ollu mainittu. Auton omamassa on 1500kg

    Kuinkahan vapaasti tuota ylempää tornia saa muokata? Ylätukivarsi on kyllä tuossa tornissa kiinni..
     
    Muokattu: 26.10.2016
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    voihan sen sähkönkin siihen automaattiseen tasosäätöön sotkea mutta menee äkkiä monella "sormetsuuhun"jo rakenteluvaiheessa. noista sähköttömistä tasoventtiileissä on yksinkertaisin esim. tuontyyppinen https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/tasoventtiili-bpw-saf.html jota käytetty iätajat linja-autoissa,kuormureissa ja varsinkin perävaunuissa.
    tuossa riittää ainakin liikerataa vaikka mihin rakennelmiin.
    lisäksi tuo erottaa automaattisesti oikean/vasemman puolen joka normiajelussa on ilmajousituksen pahin ongelma (hallisematon kallistelu)
    ja tasoventtiileitä voi olla 1, 2, tai 3, mutta ei neljää koska silloin on aina yksi pussi ns. "tyhjänä".
    kuormureissa yleensä takana kaksi ja ed. yksi. mutta esim perävaunut on vuosikymmenet pysyneet pystyssä yhdellä akselisto kohtaisella tasoventtiilillä.
    ja nämä raskaankaluston venttiilit ei ole mitään leluja vaan kestävät tuolla suolakylvyssä helpostikin sen miljoona kilometriä joten toimivat kyllä harrastevehkeissäkin muutaman kesän.
     
  12. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Moi,
    Suurimmat sallitut akselimassat ovat suunnittelun lähtökohta. Ne löytyvät varmasti ainakin Trafilta.
    Oletetaan, että erillisjousitetun etuakselisi suurin sallittu massa olisi 1000 kg. Pyörää kohden siis 500 kg. Kuvien perusteella näyttäisi siltä, että jousi sijaitsee renkaan keskilinjan ja alatukivarren nivelpisteen puolessa välissä (suunnilleen). Tästä seuraa se, että palkeella pitääkin olla kantavuutta 1000 kg sen 500 kg:n sijaan.
    Ihan ensimmäiseksi siis kannattaa laskea palkeelta vaadittava kantavuus. Lujuusopin opettajaani siteeraten: "Muista tukireaktiot!"
     
  13. 401

    401 2nd gear

    Eikö raskaassa kalustossakin nykyään käytetä sähköisiä tasonsäätö venttiilejä ja painemittaus oo joka säkille?itekkii haaveilin siitä tasonsäädön tekoa ihan noilla mekaanisilla venttiileillä millä saavutettas se normaali ajokorkeus mutta kaikki muut asennot ois mukava saavuttaa muuten ku mekaanisilla tasonsäätö kahvoilla.sillä kohtaa loppu järki mitä kaikkee siihen ois oltava sen lisäks että niitä muita asentoja ois sähköllä ohjattavissa ja mekaaninen tasonsäätö ohitettavissa.
     
    Muokattu: 27.10.2016
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    Joo niin ovat ja vieläpä ihan uusimmissa väylällä toimivia.
    Raskaassa kalustosta olis kaikki muutkin sovellettavissa mutta kun ovat 24V kamaa.
    Mutta nuo 30v sitten käytetyt sähköttä toimivat voi säveltää osiltaan harrastekäyttöön.
     
  15. 401

    401 2nd gear

    Liekkö se pussikohtanen painetunnistus sitä varten just että ei tule sitä yks säkki tyhjänä ilmiötä?
     
  16. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Mistä noita kantavuuksia tietää? Aika harvassa mallissa on ilmotettu..

    En tiiä oisko helpompi ekku kasata tuo ilma-alusta ja saada se toimiin ja sitte rakentaa tasonsäätö ympärille ja saada se toimiin?

    Tai sitte rakentaa kaikki valmiiks ja lopuks laittaa pussit kulmiin niin pystyis ajamaanki autolla kun siellä on kierrejouset alla, kun tää mun projekti kuitenki venyy taas elämän mittaseks operaatioks
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    ei liity pussien paineanturit varsinaisesti tuohon ilmiöön. siinä on kyse tavallaan siitä samasta asiasta kun jakkarassa on aina yksi jalka lyhyt epätasaisella alustalla.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rizzla tais kysellä elektroniikkafoorumillakin... Nykyäänhän on noilla robo-harrastajille vaikka minkälaista etäisyysanturia tarjolla. Joku voisi soveltua kesäkulkineeseenkin. Pikkuprossu ja softalla sitten sopivat reagointiajat tasomuutokseen. Loppuhan on sitten pelkän mielikuvituksen varassa. Antureita ja muuta esim. https://www.pololu.com/
     
  20. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Hmm. Joo mulla oli mielessä joku "perus" ajatus eli rajakytkimet akseleihin jotka ohjaa venttiileitä että pysyy ajoasennossa. Siinä välissä timeri joka tarvis X määrän ohjausjännitettä rajalta ennenkun rupee säätään aina nurkkaa ajokorkoon ettei joka töyssyssä sit täyttö/tyhjäys venat hakkais päälle. Tämä ohjattais kytkimellä päälle.

    Sit toinen kytkin jossa olis min/max asento ja siinä välissö jotkut tilan muistavat releet mutta taitaa vaatia jotain mikrokontrolleria ja ohjelmaa että saa toimimaan?

    Mietin tonne toiselle foorumille kirjottamisen jälkeen että taidan ajatella tätä edelleen tosi vaikeella tavalla vaikka omaan päähän tuntuis ihan loogiselta ja mietin että nuo rajakytkimet ja timerit vaan nii varmasti toimis sillä ja olis aika perus yksinkertanen. Sit vaan kytkin joka sammuttaa nuo rajakytkimet ja avaa kaikki päästöpuolen venat että auto laskee ala-asentoon..
     

Kerro tästä muillekin!