Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kompuran painekytkimen sammutuspaine on 9bar, iskareiden maksimi 150psi. Eli mielestäni riittävän hyvin on tontilla.

    Takaiskuventtiiliä en ajatellut tarvitsevani vai eikö nuo sähkösolenoidit ole tiiviitä? Jos solkut ei vuoda niin ei kait takaiskulle ole tarvetta?
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Takaiskuventtiili kompuran ja ilmasäiliön välissä on jees.
    Mulla oli ilmajousitusosien mukana takaiskuventtiili myös ilmasäiliön ja sähköisen venttiililohkon välissä. Ymmärtääkseni tuo takaisku on vaan häiriön varalle.
    Ilman ko. takaiskua tilanne jossa kompura ei toimikkaan ja ilmasailiö on tyhjä. Sitten yritetään ilmajousitteista autoa nostaa lisäämällä painetta ja yllätys yllätys auto putoaakin vain alaspäin, kun palkeista ilma menee ilmasäiliöön päin. :confused::eek: Huonolla tuurilla auto kerkee pudota tonttiin, ennenkun tajuaa ja sitten pitääkin saada jostain palkeisiin ilmaa ennenkuin matka jatkuu.
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ne saattaa joskus vuotaa.
    Ainakii itellä on Feston venttiilit välillä jääny vuotamaan. :(
     
  4. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Eilen pääsin vihdoin tiputtaan auton renkailleen ja tänään töitten jälkeen rupesin testaileen vehkeitä. Mulla on siis kytkin joka ohjaa molempia etupusseja ja kytkin joka ohjaa molempia takapusseja = 2 piirinen systeemi..

    Nyt kun ajan ilmaa peräpäähän niin perä nousee tasasesti ylös ja laskee tasasesti alas.

    Mutta kun ajan ilmaa etupalkeille niin vänkärin pussi alkaa täyttyä mutta kuskin pussi ei täyty ollenkaan???
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikö se täyty ollenkaan?
     
  6. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Menee jotenkin oudosti. Ensin täyttyy vänkärin pussi ja vasta sen jälkeen alkaa täyttyyn kuskin puoli. Eihän tuo haittais mutta mutta kun keula nostetaan ajoasentoon niin vänkärin puoli on 2-3cm korkeemmalla kun kuskin puoli. Kuitenkin palkeet tyhjänä keula makaa pohjaanlyöntikumeissa ja on samassa kohdassa.

    Takaluukusta tulee sähköventtiilin jälkeen ilmalinja tulipellin kohdille jossa T haara ja siitä menee letkut etupalkeille. Molemmille pusseille menevät linjat on yhtä pitkät.
     
  7. nuffield

    nuffield Gearhead

    Varmaan sieelä vänkärin puolellakin pitäs olla saman painonen immeinen jos etupalkeet on samassa piirissä että olis suorassa ja saattaa olla aika ikävä ajettava kun ilma karkaa toiselle puolelle esim. kaarteessa ajaessa.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sulla ei ole kallistuksenvakaajaa siellä?
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Aika kaukaa haettua, mutta tulipahan vaim miälee et onks pussit samassa kohassa tukivartta kummallakin pualella? Esim. mitta pallonivelestä pussukan reunaan.
     
  10. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Joo en tiiä tosta paineen karkailusta puolelta toiselle.. Onhan näitä rakennettu paljon tällä systeemillä ja toiset sanoo että tuo paine karkaa ja toiset sanoo ettei se mihkää karkaa..

    Ei oo etuvakaaja vielä kiinni ja pussit pitäis olla kyllä ihan samassa kohtaa kun molemmin puolin on samanlaiset kiinnikkeet tehtynä ja samanlailla kiinnitettynä mutta pitää vielä tarkistaa tuokin..
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tuli vain mieleen, onko molempien puolien tukivarsien ruuvit kiristetty silloin kun on ajokorkeutta vastaava tilanne. Se kumiholkki jänkkää vastaan yllättävän paljon ja eipä ne holkitkaan tykkää jos on kiristetty pyörät riipuksissa. Vakaaja korjaa kyllä tilannetta, mutta voi olla ettei 2piiri systeemissä ihan vaakassa tule auto nousemaankaan.
     
  12. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Ei oo tukivarsien puslia vielä kiristetty ollenkaan. Oli tarkotus kiristää vasta sitten kun saatu se haluttu ajokorkeus.

    Pitää huomenna tuo vakaaja varmaan väsäillä paikalleen ja ihmetellä taas lisää.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Saattaa olla myös pussissa itsessään vikaa

    Maasturimiehellä oli toinen makkarapalje rikki ja meni mutkalle kun tarpeeksi painetta laittoi sitä ennen muistaakseni nosti vinossa autoa
     
  14. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Voiko painekytkimen toimintaa testata mitenkää? En tiiä yhtään minkä kokonen se on joka on säiliössä kiinni.

    Täyttö tapahtuu toistaseks yhen kompuran kqutta ja vaikka kompura huutaa kymmenenki minuuttia niin ei katkase ollenkaan..

    Jännite tulee akulta releen koskettimelle ja siitä kompuralle ja ohjaus tulee virtalukon takaa ensin painekytkimelle ja sitte siitä releen herätteeseen.

    Vai ostanko vaan suosiolla uuden painekytkimen lowtoysilta?
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ittekin olen seisonut vähän sivummalla, kun ensimmäisiä kertoja kompuraa testailee. Varttitunnin kompuran huudattamisenn jälkeen alkaa jo odottaa pamausta...:eek: On toistaiseksi ymmärtänyt sammua...

    Ylipaineventtiili on suotavaa olla järjestelmässä häiriöiden varalle. Esim painekytkin herjaa tai pikkureleen kärjet palaa kiinni.
    Nuita ylipaineventtiileitä saa myös sieltä Lowtoysiltä.

    Hankala on noita painekytkimiä kotioloissa testailla. Jos auton ilmajärjestelmässä on asennettuna renkaantäyttöventtiili, ni siitä voi vähän mittailla miten paine kehittyy. Voi myös suhauttaa painetta järjestelmään, kunhan varmistuu ettei ole roskia tai öljyä ilman mukana.
    Voi olla jossain tilanteessa tarpeellinen lisävaruste.

    Yleensä noissa painekytkimissä on merkitty toiminta paineet. Järjestelmän max paine saisi olla mahdollisimman pieni, edellyttäen että auton saa aivan ylös. Kuormittaa kompuraa vähiten ja turha sinne palkeisiinkaan on ylimääräistä painetta laittaa. Toisaalta ei sitten jää ylimääräistä painetta "reserviin" ja huonona puolena kompura käy useammin. Palkeiden valmistajilla on sallitut max paineet ja sehän on ainakin yläraja.
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä on painekytkimeen liitetty painemittari.
    Helpottaa aika paljon sen säätöä.:rotfl:
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Säädettävälle painekytkimelle painemittari ehdoton, muuten ei välttämättä tarvi painemittaria. Noissa korkeudensäätö bokseissa on säiliöpaineelle anturi ja näytöltä voi seurata paineen tilaa.
     
  18. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Pitää seurailla tota kompuran käyntiä joskus enemmän ajan kans kunnolla.

    Ylipaineventtiili löytyy jo säiliön kyljestä niin pitäispä tuon ilman sieltä tulla ulos jos huonosti käy :odroll:

    Keulan vinonoston aiheutti etuvakaaja joka ei ollu kiinnitettynä ollenkaan. Jäis paljon "vikoja" pois kun tekis kerralla kaiken kasaan eikä testailis joka välissä... Tosin jokavälissä testsaminen on kertonu aina heti jos on ollu jotain propleemia korkeuksien kanssa..
     
  19. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Olisko kenellään hyviä ideoita miten sais etupäätä vielä alaspäin kun ala-asennossa alatukivarsi makaa iskaritornissa metalli metalliin. Droppaavia olka-akseleita ei oo ko. Automalliin saatavilla ja olen yrittäny tutkia netistä gm usa mallien olkia mutta mikään ei tunnu olevan edes sinnepäin näkönen.

    [​IMG]
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuvakulmasta näyttäis, et ois normaalissa matalassa ajokorkeudessa


    Oisko mahdollista koneistaa uusia olka-akseleita sopivalla dropilla
    Ikää taitaa olla sen verran ettei mahda olla merkitystä vaikka e-leimat ei ihan tän vuoden mallia oiskaan
     

Kerro tästä muillekin!