"Hydraulit"

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja late, 2.1.2003.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lähin dealeri on tosiaankin Ruotsissa
    Delta Trading
    P O Box 409
    Eskilstuna, S-631 06
    Sweden
    Phone: 46-16-137-065
    Fax: 46-16-137-062
    Contact: Tom Clason
    E-mail: delta.trading@swipnet.se


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-03-14 14:34 ]</font>
     
  2. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Meikkällä on hinnasto jossain noille sigman jousille, voin kattoa ota privaattiviestillä vaikka yhteyttä
     
  3. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Edessä on 6*2 makkarapussit ja takana 6" rullapalje.Hinnat muistaakseni eteen n.130€ pari ja taakse n.300€ pari.
     
  4. vantastic

    vantastic 1st gear

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: diesel 2003-03-17 16:15 ]</font>
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Mikä on syynä, että takana on tuollaiset rullapalkeet. Onko siihen jokin syy miksi taakse ei käy tuollainen makkarapussi vai johtuuko siitä, että tuolla rullapalkeella taitaa saada enemmän liikevaraa tms..??
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  7. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Suuri kiitos kaikille...pussukat pistetään tilaukseen.
     
  8. koni

    koni 1st gear

    Sait halvalla tai muistit väärin. Jälleenmyyjä Porissa pyysi 6" rullapalkeesta 240Eur / kpl. Tilasin silti.
    Millaisia kompuroita olette käyttäneet noissa systeemeissä? Mulla on tossa varattuna ilma-iskareiden mukana tullut, mutta siinä on hiukan heikonlaisesti tuottoa verrattuna meteliin!!
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Sigmalla
    SP2441 (4 ½" x 2)80,73 eur
    SP1482 (6" x 2) 105,96 eur
    Hintoihin + ALV (hinnat / kpl)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-03-24 11:39 ]</font>
     
  10. koni

    koni 1st gear

    Nuo ovat niitä "makkara" -tyyppisiä ilmapusseja, niiden hinnat olivat suurinpiirtein noilla paikkeilla. En sitten tiedä, miksi tuo "rulla" -tyyppinen niin paljon kalliimpi.
     
  11. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Paikallisesta raskaankaluston tarvikeliikkeestä, sigman maahantuoma jousi.

    PNP30559 4 1/2" x3 140€/kpl (sis. alv)


    Ja pumppuja/kompuroita http://www.thomaspumps.com

    Suomen edustajaksi mainitaan ruotsin poika:

    Aldax AB
    Mr. Joachim Carlsund

    Götlundagatan 2
    SE 124 71 Bandhagen
    SWEDEN
    Phone: 011-46 (8) 447 1830
    Fax: 011-46 (8) 447 1839
    E-mail: info@aldax.se

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_s 2003-03-30 11:07 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_s 2003-04-01 16:34 ]</font>
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Huomatkaa myös noiden jousien kantavuus, eli mitatkaa akselipainot ja katalookista sitten noi eri palkeitten kantavuudet .Itellä oli noita 41/2 * 2 palkeita maksoi muistaaksein 4kpl 1400mk .Niissä kantavuus oli omaanpirssiin turhanpieni.
     
  13. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Nuo Air Riden jousethan ovat ihan Firestonen bulkki kamaa, eli ne on vaan valittu sinne Air Riden sarjoihin koska ovat siellä ukot katsoneet sopivimmiksi..

    Itse olen käyttänyt sitä Air Riden kataloogia lähinnä suuntaa antavana ja katsellut sitten Firestonen tarjonnasta ja Sigmalta niitä sopivia/vastaavia..

    Niihin ilmaletkuihin ja vanttiileihin kannattanee satsata ihan reilusti. Tuppaavat vuotamaan aluksi vähän (toleranssit..) ja ajan myötä pikkuisen enempi.. Ei kun kiristelemään.. :wink: Eli ottakeepi mielummin sitä vähän kalliimpaa tavaraa, eikä halvinta mitä rautakauppa myy..

    Sitten kannattanee laittaa ainakin taakse joku systeemi joka ottaavastaan hieman ennenkuin tuon "pussukan" ääripää tulee vastaan. Jos mikään ei stoppaa menoa, saattaapi käydä niin ikävästi, että jousi vaurioituu ja alkaa vuotamaan, ellei jopa pahempaakin.. Joo, kyllähän ne näyttävät aika järeiltä, mutta ei vara venettä kaada, jne.

    Iskarithan toimivat myös tuollaisina rajoittimina, ja ovat suositeltavat sinne mukaan. Niin eteen kuin taaksekin. Ei pääse kallistelemaankaan niin pahasti. :wink:

    Ottakeepi myös huomioon ilman siirtyminen ajossa jouselta toiselle! Olisi siis hyvä estää se, tietysti omaan systeemiin parhaiten soveltuvalla tavalla. Ajo on vakaampaa, eikä tule mutkissa yllätyksiä! Optimihan olisi, että saa "eristettyä" ilman jokaisee jouseen. Menosta ei tule liian kovaa sopivilla paineilla.

    Nyt tullut muutama kesä ajeltua takapää "pusseilla" versiolla ja sen verran innosti, että suunnitelmissa on laittaa eteenkin "ilmaset" ja muuttaa samalla takapään systeemiä hieman.. Toteutus edellisen omistajan ja toiminut hyvin. Etupään kanssa vaan tahtoisin hieman erityyppisen ratkaisun.. :wink:
     
  14. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mitenkäs olette toteuttaneet (tai ajatelleet toteuttaa korkeuden säädön?

    Raskaaseen kalustoon näyttää olevan tarjolla sekä mekaanista että sähköistä säätöä. Mekaanisia venttilejä löytyi hyllystä 150€/kpl. Sähköisistä ei tiedetty tarvikeliikkeessä mitään mutta webistä (esim. http://www.wabco.com) löytyi jotain tietoa.
     
  15. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Oman jousitukeseni kun rakensin hommasin myös sellaiset tasoventtiili joita käytetään kuorma-autoissa,kun ajattelin että etupää pitäisi olla aina oikealla korkeudella että renkaat eivät kuluisi.En kuitenkaan koskaan laittanut niitä kiinni ja olen säätänyt korkeuden painemittarin mukaan,eikä näiden n.10000 ajetun km jälkeen ole renkaat kuluneet kuin normaalin kulumisen.Jos haluaa toteuttaa korkeuden säädön tasoventtiileillä sekä käsi säädöllä tarvitaan tosi monta mangneettiventtiiliä jotta homma toimisi.
     
  16. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Automaattista tason säätöä ajattelin lähinnä siksi että ei tarvisi aina vilkuilla mittareihin. Ja kun autolla saattaa ajaa joku muukin niin ei aina jaksaisi olla selittämässä että mitä pitää tehdä että laite on ajokunnossa.

    Sähköistä säätöä tyyliin (tosin säiliöllä ja toisella magneettiventtiilillä):
    http://www.airliftcompany.com/ARLS.htm
    tekis mieli mutta hintaa näyttää laitteilla olevan. Ohjausboxin älystä riippuen tuota voisi ohjata myös manuaalisesti tai sitten antaa automaatin hoitaa kinneri oikealle korkeudelle.

    Ilmajousia yms. englannista: http://www.maxhydraulics.com/index.html
     
  17. koni

    koni 1st gear

    Miten sinä tai joku muu jolla systeemi on käytössä olet/on hoitanut tuon asian?

    Ilmapussit on jo paikallaan, mutta letkut, magneettiventtiilit, säiliö yms. on vielä irrallaan..
     
  18. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Itselläni on erään toisen tekemänä tällä hetkellä tuo takunen. Etupään kun kasaan aion tehdä hieman muutoksia juuri tuohon osuuteen.

    Nykyisin ilmaa lisätään ja poistetaan "käsipelillä" ja perstuntumalla/mittareista. Ihan ok, tulee yksinkertainen.

    Jos teet esim. T-kappaleella vaikka takapään ( :wink: ), niin tällöin pitäisi molempiin jousiin tankista/kompurasta menevään letkuun laittaa venttiili, siis päästää jousiin päin, mutta ei ulos sitä reittiä. Sitten toisella T/Y-kappaleella niin, että siinä on se "poistoletku" jossa taas vastaavat venttiilit ja vetää ne sitten siihen namiskaan (venttiiliin) jolla päästät ilmaa ulos. Saattaapi kuulostaa vähän monimutkaiselta, ja sitähän se taitaakin olla.

    Jatkossa/tulevalla systeemillä olisi tarkoitus tehdä sähköisillä venttiileillä ja niin, että venttiili per kulma (jos lompuuki antaa periksi).

    Toivottavasti tuosta nyt ymmärsi.. Jos ei, niin voin yrittää vaikka piirtää mitä ajan takaa.

    Muidenkin ratkaisuista olisi kiva kuulla.. Nyt tulevaa häpsyyki on lähinnä esim. Air Riden katalookeja vakoilemalla ja "ilmastettuja" autoja tutkimalla. :wink:
     
  19. B 49

    B 49 Gearhead

    Jos halutaan auton neljää kulmaa säätää,niin joka palkeeseen tarvitaan täyttö- ja poistoventtiili=8 kpl.Sit pitäis vielä olla neljä mittaria mistä näkis paineet,että saa auton edes suunilleen oikeeseen asentoon.Siltikään ei oikeen tiedä onko se kallellaan johonkin suuntaan.Vaikee sanoa siitä kuskin penkiltä.Aika monimutkainen systeemi.Fiksumpaa olis ehkä lisätä vaikka taakse kallistuksen vakaaja estämään ilman valumisen toiselle puolelle.
    Joku kyseli miksi takana käytetään rullapaljetta.Edessä sitä ei käytetä siksi että sinne ei mahdu rullapaljetta.Toinen asia on se,että noi rullapalkeet on oikeasti jousia ja makkara tyyppiset ei.Eli se rulla toimii takana paremmin,pehmeempi ajaa,enemmän säätöä jne.
     
  20. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Mulla ei ole kuin edessä kallistuksenvakaaja eikä mitään takaiskuventtiileitä eikä ole kallistellut vaikka mutkaan on ajettu kovaakin
     

Kerro tästä muillekin!