Hyndi H1 pakkari 2004 2.5 turbokiisseli ei käynnisty ilman eetteriä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 5.1.2022.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Ihan sama onko kone kylmä vai kuuma.
    Aina joutuu tarjoamaan hiukan jarrucleaneria jotta saa koneen tulille.
    Käy sitten heti nätisti vaikka koko päivän mutta kun sammuttaa ja yrittää tartata niin ei lähde vaikka pyörii todella hyvin.
    Hehkujahan tuon ei pitäisi lämpöisenä enää tarvita joten jääkö KP-pumppu ainoaksi vikakohteeksi?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Suutinvika, ei tee startatessa painetta, kun se paine karkaa, ei riitä tavara palotilaan...
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Rado

    Rado Gearhead

    Eli joku suutin siis valskaa jää "kantaa"?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No Huyndain koneen rakennetta en tiedä, mutta oletan että on CRD, ja yleensä jos suutin kusee ylivuodosta paluuuulinjjaan, ei railipaine riitä koneen käyntiin startatessa, suumulla lähtee koska kierroksia on jo sitten enempi korkeapainepumpulle... Ja voihan se vika olla korkeapainepumpussa tai sen paineen säätimessä...
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ylivuotomittaus olis eka homma, jos on eroja ylivuodossa pienimän ja isoimman välillä, suuttimia vaihtoon...
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Saako tuosta luettua railpaineet testerillä?
     
  7. Rado

    Rado Gearhead

    Miten ylipainemittaus tehdään?
    Jokaiseen suuttimeen erikseen paluulinjaan joku manuaalinen mittari vai miten?
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ylipaineesta en osaa sanoaa mutta ylivuoto mittausta suosittelisin.


    Tuosta soveltamaan, yleensä käynistymisen estävän havaitsee ilman mittakuppejakin, kun startatessa ei normaalisti tule kuin pikku pisaroita paluuletkut irroitettuna, ja rikkinäisestä lentää kaaressa. Vaikeusastetta sitten lisää huomattavasti jos kaikki suuttimet on yhtähuonot niin ei ole vertailu kohtaa paljonko on normaalia, mutta se on aika harvinaista.

    Ylivuotomittaus sitten hankaloituu jos pakuukinjoihin ei pääse käsiksi, esim renaultin 11litrainen jossa paluut tulevat kannen sisällä olevaa porausta pitkin kaikki samaan reikään. Tuollaisessa yleensä helpoin tapa on ottaa kaikki irti ja testata irrallaan.
     
  9. Hillbilly89

    Hillbilly89 1st gear

    2004 H1 voi olla vielä myös Mitsun esikammio diesel koneella eli Hyundai 2.5TCI. Aika paljon ratkaisee kummasta 2.5 l koneesta kyse TCI vai CRDI
     
  10. Rado

    Rado Gearhead

    ^tuon näkee miten?

    On se tuo vanhempi TCi joten siis siihen neuvoja
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Siinä tapauksessa saa unohtaa kaiken mitä tähän mennessä on pohdittu, myös aloistus viestin hehkujen ja kp pumpun osalta kp pumppua kun ei ole vaan jakaja tyypin ruiskutuspumppu. Ja esikammio kone vaatii toimivat hehkut lämpöisenäkin jotta lähtisi kunnolla käyntiin.
     
    tukkijulli tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Tarkasta yleismittarilla hehkujen vastusarvot.
     
  13. Rado

    Rado Gearhead

    ^kiitokset
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Nykykielellä TÄÄ
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Rado

    Rado Gearhead

    Tarvitsee siis MUKA hehkuja vaikka kone olisi normilämpöinen (90 astetta ja käynyt 2h tyhmäkäyntiä) ja suoraan sammutuksesta yrittää heti/välittömästi uutta starttia?
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Kyllä ainakin joissain esikammiodieseleissä hehkut on aina käynnistyksessä mukana.
    Lämpimänä lyhyemmän aikaa.
    Kylmänä hehkutus päällä vielä käynnistymisen jälkeenkin.
    Diesel tarvitsee syttyäkseen lämpöä ja puristuksia.
    Voi olla pumpussa tai koneessa tai suuttimissa väljyyttä, jolloin puristukset ja lämpö ei riitä.
    Toimivat hehkut tuo tarvittavan lämmön ja kompensoi heikentynyttä puristusta tai huonoa suihkun kuviota.
     

Kerro tästä muillekin!