Hypereutectic männät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kiljunen, 2.8.2024.

  1. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko noi männät käyttökelpoisia, miedoilla ahdoilla? olis mukava kokemuksia/faktaa eikä mutuilua... Paljon ainakin summit noita myy. Jotain 20v vanhoja aiheita täältä löytyy vähäisillä kokemuksilla...
     
    Muokattu: 2.8.2024
  2. 383

    383 Gearhead

    En laittaisi
     
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ihan vakiomännätkin kestää lievillä ahdoilla (alle 0.5bar) niin miksei paremmat hypereunukki männätkin. Mutta jos kone levällään ja nyt oot rakentamassa sitä nippuun, niin tottakai kaivaa kuvetta vähä syvemmältä ja laittaa suoraan takomännät. Kaikki männät antaa periksi ahdetussa detonoidessa, takomännät antaa sulle vaan muutaman sekunnin enempi aikaa reagoida ennenku ovat rei'illä.

    Oon useamman moottorin ahtanu ihan normi männillä, mutta syystä etten ole avannu konetta tai rakentanu juuri noita ahdinta varten. Jos patti levällään niin takomännät toki kannattaa laittaa. Tulee halvemmaksi ku vääristä säädöistä johtuva koneremontti.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    On ollut myntimiesten idea 50v. Valuseokseen lisätään silicoonia.

    "A hypereutectic piston is an internal combustion engine piston cast using a hypereutectic aluminum alloy with silicon content greater than the eutectic point of 12 weight percent silicon."

    Samaan tyyliin kuin VWn CIMAt.... Molemmat ovat valuja.

    Tein kerran testin asiakkaan (tunnettu virittäjä) edessä; Löin CIMAa ruuvipenkissä vasaralla ja meni päreiksi. Sitten panin Wisecon ja pyysin asiakasta tekemään saman. Ei saanut rikki, ei edes tullut näkyvää lommoa takomäntään. "Käteen sattui!" sanoi ja siirtyi Wiseco'ihin.

    Ahdetussa suuri vaara koska laihoja seoksia ja nakuttamista on aika mahdoton eliminoida yksinkertaisissa kotivirityksissä.
    Takomännät ehdottomasti. "Halvin tulee usein kalleimmaksi".
    Tai sitten vakiot, kuten jo suositeltiin.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead

    Tuossa ohimennen lukiessani tuli mieleen se, mikä etu on näillä hypereutektisesta seoksesta valetuilla männillä? Vaikkapa nyt normi valumäntään? Kun niitä kuitenkin valmistetaan.Onko vakiona joissain moottoreissa?:rolleyes:

    EDIT: ÄÄH! Ptryy takasin! Luinkin sitten Wikistä, pienempi lämpölaajeneminen suurin etu!:)
     
    Muokattu: 3.8.2024
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu pystyy tekemään vähemmän kylmänä kolisevia koneita plus jossei tee männänreikaiden katkosrakoja hypereunukin vaatimilla isommilla raoilla, saa kuitenkin ehkä kuulla ison kolahduksen!
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Lämpölaajeneminen, saadaan tiukemmat välykset ja päästöt alas. Taitaa kaikki perus vapari kikotin koneet olla jostain -90 luvun lopusta tähän päivään olla noilla männillä. Sit diesel, ahdetut bensat tai rajummat vaparit on takomännillä.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei kai sentää alumiini seokseen oo silikoonia lisätty, silicone on täs tapaukses suomeksi pii:tä.

    On vaan kaikki vakiomännät mitä myydään juuri noita hypereutectic mäntiä ja kun lohko porattu ylikokoon....
     
  9. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "jossei tee männänreikaiden katkosrakoja hypereunukin vaatimilla isommilla raoilla, saa kuitenkin ehkä kuulla ison kolahduksen!!

    Uutta minulle. Miksi?

    Itse ostin usein seuraavan ylikoon renkaat ja viilasin 1/2 pienempään välykseen mitä oli suositus.
    Hyvin toimi ja tehot paremmat :)
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne männät johtavat lämmön paremmin, jolloin männänrenkaillekin tulee osansa lämmöstä. Jos ylin rengas on suoraan paketista, eli perusvalumännän mitoissa, se hyvin todennäköisesti kasvaa lämmön ansiosta raon umpeen ja sitten tarttuu sylinteriin ja tulee mäntärikko. Tai vieläkin pahempaa.

    Sportsterin konversiomännät 883cc => 1200cc ovat usein hypereutistisia ja niissä on paketissa ohjeet, kuinka männät kuuluu rengastaa. Ahtimen myötä vaihdoin siinä kohteessa Wisecon takoihin. Samalla tuli laitettua tuhdimmat kiertokangetkin.
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ei kivikauden ilmajäähdytettyjä moottoreita kannata moderniin tekniikkaan verrata....
    Muutenkin Jenkit ovat vuosikymmeniä jäljessä Eurotekniikkaa.

    Jotkut wanhat ideat kyllä toimivat loistavsti, kuten Corvetten koneet. Puikkokoneesta saa samat tehot ja kestävyyden kuin exoottisista Italialaisista 1/10 osan hinnalla.
    Oikeastaan hauskaa että tehokkain GM kone on puikkokone!
    Toivoisin, että uudessa Mustangissakin olisi sellainen "maatalousmoottori" moniventtiilin sijaan. Silloin tulisi kaupat. No, ainahan voi tehdä LS swapin Musseenkin....

    Moderneista prätkistä, etenkin Japanilaisista, kyllä kannatta ottaa oppia ja soveltaa osia.
     
  13. kerkko tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  15. Laivamoottoreissa on.

    Minusta pienemmissä on yhtenäinen. Voin toki olla väärässäkin.
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    muistaakseni esim cumminssin ja pillarin koneissa on kauan ollut kaksiosaisia mäntiä...
    laki valurautaa ja helmat jotain muuta
    edit: https://www.ebay.com/itm/174183823518
     
    Muokattu: 3.8.2024
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hmmmmm. Kun slanttiin ei ole pattipäämäntiä katalogitavarana, niin jos tekisi ”kruunut” jotka olisivat läpiruuvattu vakioihin tasapäämäntiin. Tavattoman korkean puristuskorkeuden ansiosta männän sisällä on erinomaisen tasainen sisäkatto.
     
  18. Kappas..Niitä on noinkin pienissä männissä.

    Joskus on kuulemma jokkiksessä hitsattu männän päälle pattia. Tässä on jotain keskustelua aiheesta:

    https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?t=60243

    Slantin mäntien ongelma taitaa olla, että ne jä aika paljon dekin alle, jos olen oikein ymmärtänyt?
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead

    Voitaneenkin sitten puhua voimanpatista jos hitsattu lisää tavaraa mäntään! :)Varmaan muuttaa muotoaan jonkinverran?
    Aikoinaan sorvailin Risto Virtalalle hänen jenkeistä tilaamille Wisecon aihiotakomännille muotoja.

    Olivat siis sellaisia, missä noin 10 mm työstövaraa. Siitä kun sopivasti sorvaili kauhian terävällä kevytleikkuisella pikaterästerällä, niin eipä enää männäntappi mennyt reikäänsä!

    Virtala sanoi, sää olet puristellut männät pilalle!:oops:
    Mää siihen sitten, älä sää ny viitti , aine elää!:D Veikkaisinkin, mäntätehtaallakin viimeinen vaihe valmistuksessa on männäntapin reikä,kriittinen tärkeä juttu!:)
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei jää 170 kokoisessa. Ei ole höylättävissä.
     

Kerro tästä muillekin!