HYVÄ hallitunkki.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Nutlass, 6.4.2008.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    Aika paljon edesauttaa tunkin toimintaa jos sen nivelet yms pitää puhtaina ja voideltuina. Ei mee kauan ku vaikka jarrukliinereillä puhaltaa rasvat pois paineilmalla auttaen ja esim. moottoripyörän ketjurasvaa sitten perään.
     
  2. Luulija

    Luulija Gearhead

    Oma iso 2,25tn kiinantunkki taitaa olla kaputt, lieköhän tuolla ikää kokonansa 7 vuotta josta aktiiviaikaa satakunta nostoa. :x

    Autopukkina tuota ei ole koskaan käytetty ja käyttöohjeen mukaisesti on aina muistettu laskuvena jättää auki käytön jälkeen.

    Alusta asti on nosto ollut vähän työlästä kun "puoliväli" ylitetty, mutta nyt ei nosta yhtään siitä yli.

    Ainoa paikka mistä silminnähden vuotaa on tuo "pääsylinterin" männän juuresta. Korjaussatsikin tuli Bi*temasta hommattua laitteen ollessa parin vuoden ikäinen. Tuota ajattelin koittaa hyödyntää ennenkuin pilkon koko pas*an latanpaloiksi... :poff: Yllätys ei ollut suuren suuri kun huomasin vain parin o-renkaan olevan käypäisiä... :rotfl: Venttiilit tuli käytettyä auki, tuolla ylikuormaventtiilin asennolla ei ihmeempää vaikutusta tunnu olevan ellei sitten ole melkein kokonaan auki. Vaan mitkä on ne kaksi irtokuulaa siinä "pääsylinterin vieressä olevan 6-koloruuvin alla? Ovatko vaan helppo ja halpa suuntaisventtiili?

    Öljyäkin pitäisi laitteessa olla. Lisätty aika-ajoin hydrauliöljyä. :-?
     
  3. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Puhutko just näistä halvoista tunkeista? Meinaan ne on paskoja vaikka päällään seisois ei todellakaan ole kiinni jostain hifistelyistä.
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Motonetistä ostettu ~100 euron tunkki, nostaa 3000 kg. On toiminut hyvin jo monta vuotta, ja on aktiivisessa käytössä.

    Kyllä hyvänkin tunkin saa paskaksi huonolla ylläpidolla. Sama koskee muitakin työkaluja. Ei työkalujen kunnossapito ole mitään hifistelyä. Kunnossapidon laiminlyönti taas on idiotismia.
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Tottakai mutta noi v*tun paskat tunkit ei v*ttu tokene vaikka niille tekis mitä vahausta.
     
  6. Luulija

    Luulija Gearhead

    No tokenihan tuo aikalailla kun osan o-renkaista uusiin vaihtoi. Männänvarren huulitiiviste vielä hiukan vuotaa mutta niin vaan nostaa ylös asti paremmin kuin moneen vuoteen. :poff:

    Suurin syy tuohon vajaatoimintaan tais olla öljyn määrä ja laatu. Vaikka on säännöllisesti lisäilty niin vaihtamatta on jääny... :oops: Valkoista vedensekaista kuraa tuli sisuksista jonniin verran ja 10w30 kun ruuttasi piripintaan niin taas pelaa kuin Buikki. 8)
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla on ollut reissuissa mukana hyvä ja halpa tunkki. Siis kaks tunkkia. Se hyvä on vaan niin saatanan painava, että aika usein tulee käytettyä sitä halpaa (motonetista 49€ #80-7500). Sen kun voi nappasta yhdellä kädellä kantoon ja heittää takakonttiin. Ja onpa tuo widduilematta kestänyt aika kovaakin rääkkiä huonolla huollolla :eek:

    Toi iso on siinä ja siinä, että sitä jaksaa nostaa kaksin käsinkään, eikä se mahdu mihinkään :D Että jos nyt lähtis tunkkikauppaan, niin sieltä tulis joku kahden -kolmen tonnin pikkuinen ja ketterä hallitunkki mukaan. Ei noita korjaamojärkäleitä tuu ikinä mukaan otettua ja sit kirotaan tien poskessa, kun pitäs rengasta vaihtaa jonkun ruuvattavan rimpulan kanssa.
     
  8. garagektc

    garagektc Gearhead

    Joskus aikaan tuli hankittua Allied-merkkinen kapine..kertakaikkiaan rasittava..tai no, ei siinä muuta vikaa ole kuin että venttiilin toiminta on outoa, avaaminen varovasti ei onnistunut edes uutena (eikä vaikuta kiritäänkö kunnolla vai just silleen ettei valu)..lisäksi kun venttiiliä sulkee niin kuorma spurttaa jännästi alaspäin just ennen ku pysähtyy..Muuten härveli on tukeva ja halavatun painava..
    Ja etenkin kun joku eka kertaa kyseistä aparaattia käyttää on kiva seurata vierestä 8)
     
  9. frankie

    frankie 1st gear

    Motonetin 2t tunkki on paska. Autoa ei meinaa saada millään hienovaraisesti alas, vaan se rojahtaa kerralla alas vaikka kuin yrittää heruttaa sitä alas.
     
  10. 63S88

    63S88 Gearhead

    Itseäni siteeraan tässä vain...
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Lienevät sitten yksilöitä, kun tolla omalla saa kyllä valutettua millintarkkaan auton alas jos niin haluaa :eek: Ei toi nyt tietenkään mikään huippu ole, mutta on se hintansa jo haukkunut.
     
  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    Noista laskuista tuli mieleen niin oisko ihan paska idea viritellä laskuventtiilin tilalle esim hydrauliletkut tms ja venttiili vaikka tunkin varteen josta saisi ihan oikeasti hallitusti laskettua alas

    En nyt juuri ulkoa muista mutta eikös toi lasku toimi silleen että rattaan välityksellä pyöritetään karaa jonka takana on kuula joka tukkii reijän sylinteriin ja päästää toista kanavaa pitkin takaisin säiliöön.

    Jos tukkisi säiliöön menevän kanavan ja laittaisi esim hydauliletkun laskukaran reikään kierteellä ja erillinen paluu suoraan säilöön ?

    Menee rakentamiseksi mutta olisiko mahdollista ?
     
  13. samppa78

    samppa78 2nd gear


    Todettu hyväksi, tosin kallis 348 eur.. mutta varmasti hyvä!
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Täällä on varmaan työkaluista kiinnostuneita, ladatkaa huvikseen tuo kataloogi. Pirunmoinen määrä autoalan erikoiskaluja, tunkkejakin on joka lähtöön, ja ainakin ne on Made in Usa. Oma tunkkinsa tietenkin myös auton pyörille, vaihteistolle, jarrurummuille, vauhtipyörälle, haarukkatrukille, lumiauralle, prätkälle, pickupille jne. Ja päälle joka talliin kuuluva 3 tonnin moottoripukki.
    http://www.otctools.com/products/catalog.php
     
  15. azu

    azu 1st gear

    Haen vähän pidempää ja matalampaa tunkkia joka ei heti vuoden päästä leviäsi käsiin, joten AC:n DK13HLQ olis muuten varmaan paras valinta, mutta esim. yhden saksalaisen putiikin hinta 475EUR on kyllä liikaa satunaiseen harrastekäyttöön. Toinen firma myy 371EUR (DK20Q olis selvästi halvempi, 237EUR), mutta tuo on joku "vain ammattilaisille, hinnat ilman ALV:tä (noihin mainittuihin laskin mukaan), rekisteröidy ja kerro firmasi nimi"-tyyppinen tapaus joten voidaan unohtaa. Onko tiedossa jotain hyvää diileriä?

    IKH:n kauppaamat espanjalaiset Megat vaikuttivat päällepäin ihan asiallisilta. Onko niistä kokemuksia? T2 mallista olisivat luopuneet hintaan 350EUR (listahinta 440EUR tms). Brittifirma tarjoaa samaa 211EUR sekä matalampaa T2X-mallia, jota IKH:lla ei ole, hintaan 260EUR. Jos noita ei lyttyyn haukuta, niin voisinpa kysyä toimituskuluja.

    Muita vaihtoehtoja?

    Myykö muuten joku suomessa yleismalleina sellaisia levitettäviä "nosta koko perä/keula kerralla ylös"-adaptereita, joita esim. AC:n tunkkeihin myydään lisävarusteina?
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Meillä on on ollu käytössä pari vuotta ja on todella toimivaks osoittautunu. Mahtuu matalankin auton alle ja nostaa sen mitä lupaa. Laskunkin saa hoidettua hitaasti ettei rojahda alas.
     
  17. ursus2

    ursus2 Gearhead

  18. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    joo, maksoihan tuo silloin ihan kivasti... :oops:
    mutta kun halu oli saada kerralla hyvä. :D
    jälkeenpäin voi todeta että AC:lla autojen siirtelykin tallissa sujuu, ei vaan se kumiläpyskä tunnu kestävän moista, mutta tunkki itse kyllä kestää.
    ja mahtuu auton alitsekin menemään kokonaisuudessaan, kun varren kääntää ala-asentoon. Hyvä tunkki.
     
  19. Milestone

    Milestone Gearhead

    Sattumankauppaa hallitunkkibisnes..

    perustelu:

    Ostin noin vuonna 1986 king kong -hallitunkin halpahallista. Testasin
    sen parkkiksella kaupan pihassa ja auto putos alas että mäjähti!!

    Kauppias vaihtoi sen heti samanlaiseen ja tuo kahden tonnin king kong
    toimi moitteetta vuoteen 2003, siis 17 vuotta, jolloin yltiöpäisesti nostin
    sillä rintamamiestalon välipohjaa ja tunkin nostomekanismi vääntyi
    tuhannen solmuun vaikka sylinteri olisi toiminnut vielä.. kolmenkympin
    (markan) hallitunkilta kohtuullinen saavutus..

    Sitten parinsadan (euron) hallitunkilla muutaman kauden renkaat alle
    ja poks!!

    Nyt on käytössä taas joku perintönä saatu kiinan ihme - ja hyvin toimi
    viimeksi tänään...
     
  20. JS63

    JS63 3rd gear

    Itselläni on Nike, ja kimppatallilla AC, molemmat oivia pelejä. Taisivat olla melko samassa hintahaarukassakin.
     

Kerro tästä muillekin!