Hyvä & halpa tyhjäkäyntiventtiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Iiro, 19.9.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Osaisiko tietäjät suositella hyvää ja halpaa tyhjäkäyntiventtiiliä. Mieluusti vielä sellainen joka ei ole jostain eksoottisesta mallista kotoisin että varaosia saa vielä viiden vuoden päästäkin....

    Haussa on sellainen malli, jonka voisi pultata 4-sylinterisen rivimoottorin DIY ruiskuimusarjan plenumin pohjaan ja letkulla syötettäisiin ilmaa sitten kaasuläpän toiselta puolelta.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tuollaista mietin kanssa, jos ei suoraan pultattavaa mallia löydy.
    Minkä kokoinen letku tuohon menee?
     
  4. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tuollaista ajattelin, tosin ideaalitilanteessa löytyisi "littanampi" malli joka menisi plenumin pohjaan helpommin ja ilman suurempia korokkeita ja välipaloja.
    https://www.ebay.de/itm/134228201954
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oiskohan 19mm. Tämänmoinen oli mulla vapaastihengittävässä 225 kutosessa pitkien noin 10mm letkujen päässä, jotka rajoittivat enemmän kuin venttiili. Sain kuitenkin aikaiseksi kylmätyhjäkäynnin säädön sekä sen verran säätövaraa, että automaatilla vaihde päällä ja vapaalla kävi suunnilleen samaa nopeutta. Nyt sama venttiili erään toisen vähemmän sopivan jälkeen on turbomoottorissa. Siellä huomasin omituisuuden: Jos vedän venttiilin ihan auki (100% pwm) ja moottori ryntää isoille kierroksille, venttiili saattaa jäädä "pohjaan". No laittelin rajat niin, ettei tule ihan täysiä pwm % ja alkoi toimimaan ihan mukavasti. Varsinainen tyhjäkäynnin säätö on sytytysennakolla - tämä on vain käynnistys ja kylmäkäyntiapuna.
     
    Iiro tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!