Hyvä Moparin pallonivelten irrottaja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja busgods, 2.9.2014.

  1. busgods

    busgods Gearhead

    Pitäisi väliaikaisesti irroitella raidetankojen päitä paikaltaan Moparin a-koppasesta. Ainakaan pieni Bilteman laitos ei sopinut mitenkään. Onko tiedossa joku versio joka todistetusti toimii mitoiltaan ja kestää enempi kuin yhden tai kaksi vääntöä?? Motonetissä ainakin näytti olevan useampi versio muttei nyt viittis mennä ihan lonkalta ostamaan... Kiitokset mahd. vinkeistä.
     
  2. sepi74

    sepi74 1st gear

    2kg moskula.
     
  3. busgods

    busgods Gearhead

    Ehhe. Joo, tämä hienosäätötyökalu löytyy joo. Tarkennetaan nyt sen verran että nivelet on ehjät, irroitus tilapäinen. Moskalla tulee helposti eteen myös uuden nivelen vaihto eli vähän hellemmät metodit käyttöön.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja muutenkaan ulosvetimissä ei noi halpakauppojen kalut oikein loista, esim Kukko, Bahco on varmemmin toimivia.
     
  6. niclas

    niclas Gearhead

    [​IMG]

    Näitäkin työkaluja porukka käyttelee lähes poikkeuksetta väärin, eli väännetään vaan pultista lisää kunnes akselitappi vääntyy/kautta poikkeaa... isku tekee ihmeitä kartioiden irroituksissa.

    Edellä mainittu hakkaa lekalla silmukkaan toiminut ainakin mulla aina, välillä vaan meinannut antaa luonto periks kun valuolka-akselia pieksää niin maan vimmatusti.
     
  7. busgods

    busgods Gearhead

    Ok. No helpoltahan tuo näyttää ja varmaan toimiikin jos pääsee lyömään. Osaan tuon tankosysteemin niveliä ei kyllä pääse lyömään. Tarve olis saada irti se välitanko ainakin kuskin puolen päästä ja siis kuskin puolen olalle menevä tanko sisemmästä päästä.Ehkä ohjainlaitteet kestää moskaa, ehkä ei. Mutta tila siellä loppuu. Syy koko duuniin on startin vaihto. Näyttäs ettei tule ilman tankojen irrottelua pois.
     
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  9. busgods

    busgods Gearhead

    Hmm. Tuossa näyttäis sopivan ohuilta nuo haarukan päät jotta mahtu nivelkappaleiden väliin ja tuo etäisyyskin on säädettävissä. Täytyis oikeastaan vielä tutkia riittääkö pelkän "pitman-armin" irroitaminen tilan puolesta nyt tähän hommaan. Sen taitaa päästä paukauttamaan nivelen päästä irti edellä kehutulla tyylillä.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kannattaa hankkia ulosvedin sillä säästyy turhalta moukaroinnilta.
    Armpitti irtoo helpohkosti siitä centerlinkistä, mutta ohjaussimpukassa se on lujassa. Ei vällttämättä erkane in car hommana.
    68 valiantissa tarvitsi irroittaa raidetanko ja centerlinkki että sai startin vaihdettua. Autossa on 273 v8 ja ministartti.
     
  11. busgods

    busgods Gearhead

    Hyvä vinkki. 318 pikkulohkon kyljestä tuo pitäis mulla saada ulos, startti on tosin iso paha Mopar original. Tiellä on aika pahasti automaatin jäähdytysputket, pakoputki mallia "istuvuus huono" ja sit nämä ohjauksen tangot. Tankoja irrottelemalla luulen että tilaa tulee riittävästi, mikäli pakoputki pitää irrottaa vielä kaiken päätteeksi menee se vaihtoon, sen verran kiinniruostunutta kamaa... Lähdetäänpä nyt sitten liikkeelle tuon centerlinkin ja raidetangon irrotuksella.
     
  12. JTE3

    JTE3 Gearhead

  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pätevän näköinen tuokin. Se musta kokkare ei oikein sovi ylä tai alapalloniveleen.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onks se nyt aivan varma, ettei tule ulos vaikka konetta hieman tunkilla nostamalla? Mulla on ollu a-kopassa erilaisia koneita, sarjoja ja startteja enkä ole ikinä raidetankoihin kajonnut starttia irroittaessa.
     
  15. busgods

    busgods Gearhead

    Mikään ei taida olla näissä hommissa olla yhtä varmaa kuin epävarma. Enpä lähde nyt kokeilemaan lähtisikö konetta nostamalla vaiko eikö. Pari palloniveltä irti ja startti sujahtaa alakautta lohkon ja pakoputken välistä ulos. Korvasin samankokoisella rempatulla orkkisstartilla ja paketti kasaan. Irrottelussa toimi tuo VATAn laitos ja lyötävä kiilahaarukka kohtuullisen hyvin. Lyömään ei olis päässyt suoraan oikein millään. Kiitokset työkaluvinkeistä tarinoineille.
     

Kerro tästä muillekin!