Hyvää kommentointia Kalajoella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja juhan, 23.7.2007.

  1. juhan

    juhan 1st gear

    Kuka oli se naisääni, joka tiesi kertoa moottoripyöristä niin paljon.
    (Teki selostajasta apulaisensa) Oliko kyseessä sama henkilö kuin
    tv-ohjelmassa lauantaina?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kata Wuorio. Minunkin mielestäni hoiti kommentoinnin hienosti.
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Mielestäni Katan kommentoinnit olivat aivan loistavia! Hyvä selkeä ääni. Erittäin hyvä asiantuntemus. Uskalsi kertoa jos jostain syystä ei jotain tiennyt. Haastatteli kuskeja ja kertoi viimeisimmät kuulumiset varikolta ym. ym. Lisää tällaista.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Ihan hyvä kommentoija,ainoa pieni miinuspuoli siinä oli ettei ymmärtänyt lopettaa kun viivalle oli jo oikein Autojakin asettumassa mut siinä oli varmasti myös varsinaisen kuuluttajankin vikaa,no eipä tuo muuten hyviä kisoja huonontanut :D
     
  5. Lelu

    Lelu 1st gear

    Kymmenen pistettä Katalle kalajoen prätkä kommentoinneista,on tosi hienoo et osa-aika kuuluttaja viitsii käydä varikolla haastattelemassa tiimejä ja välittää kuulumiset koko yleisölle,tollasta palveluu kun sais autopuolellekin.Joskus kun Pöntisen Harri oli kuuluttamassa näitä kisoja niin hänellähän oli tapana kulkea iltasin tiimien pilttuissa ja kysellä kuulumisia ja taustoja tiimeiltä ja sopivasti huumorilla höystettynä välittää sen yleisölle ja johan oli yleisöllä ja varikolla naamat hymyssä.
     
  6. Henski

    Henski 1st gear

    Kyllähän Kanasen Jamikin on usein nähty kyselemässä varikolla kuulumisia. Varsinkin tiettyjen tiimien tai Dyhma Reen aikana läppä lentää melko iloisesti. Mun mielestä erittäin viihdyttävää ja aika-ajoin :lol: myös asiantuntevaa kuulutusduunia. Ja kisaradio on kyllä maailman paras keksintö!! Harmi vaan kun omassa kilpurissa ei oo ratioo....
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ai niin sulla on sama juttu kun meilläkin että joutuu ajelemaan vaan sellasella perusmallilla missä ei oo ilmastointii, sähköikkunoita eikä edes ratioo :poff:
     
  8. Henski

    Henski 1st gear

    Joo, hinnat alkaen mallia on niin siviili kuin harrastevessakin. Toista se muilla VIP-henkilöillä....
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nii-i. Vipissähän on ratiokin mut sehän onkin luxus-asuntoauto :rotfl:
     
  10. Cata

    Cata 1st gear

    Kiitokset kehuista, oli ihan mukavaa vaihtelua tuo kommentaattorin homma. Pari vastausta palautteeseen:

    ANTEEKSI että pari kertaa meni pitkäksi (eli autolähtöjen päälle), ei kyllä mennyt paljoa, ja yritin parhaani mukaan ehtiä höpöttää, mutta kun on niin kova höpöttään... Finaalissa jos ehdin kommentoimaan niin lupaan parantaa tapani tuolta osin.

    Ja mitä tulee tuohon kommenttiin että "on tosi hienoo et osa-aika kuuluttaja viitsii käydä varikolla haastattelemassa tiimejä" (Lelu) niin mulla se on ehkä toisinpäin, että mulle on enempi vaiva viitsiä mennä kuuluttelemaan niitä kuulumisia, kuin hengailla varikolla juttelemassa tiimien kanssa (sehän on mun toinen koti) :D.

    Niin se Jamikin kaipaili että olisi kiva jos autopuoleltakin joku kerkiisi tulla joskus kommentoimaan autopuolen kuulumisia, että ei kun sana kiertämään ja joku autotiimiläinen torniin finaaleissa? Kun ei se Jami nyt kerkii kaikkeen perehtyä ja joka puolella suhata kuitenkaan.

    Niin ja juu, selostin mä sen meidän Speed Weekendin koosteenkin, kun piti joku siihen saada. Se nyt oli vähän tylsän kuuloista (omasta mielestä) mutta tulipahan tehtyä..

    Finaaleissa nähdään, ja toivottavasti kuullaankin.

    -Cata-
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

     
  12. hejo

    hejo 1st gear

    Kyllä oli tuossa Mantorpin kisaradiossa ja meidä kisaradiossa oli eroa kuin yöllä ja päivällä,kyllä me suomalaiset Jamia kaipasimme kovasti ja vissiinkin jo ihan kielen vuoksi :D .Tosiasiassa siellä kommentaattorit puhuivat 99% vain ruotsia,me suomalaiset luonnollisesti edes jotenkin toista kotimaista ymmärsimme mutta sääliksi kävi muita joille se Englanti olisi ollut varmaan ymmärrettävämpi selostus kieli. Edes PRO kiekat eivät saaneet kommentaattoreita vaihtamaan paikallista kieltä Lontoon kieleen satunnaisia sanoja lukuunottamatta.Jami aina suomalaisella kohteliaisuudella vaihtaapi kielen englanniksi mikäli kisaaja on muulta kuin suomesta.
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ahaa, itse en radiota avannutkaan mutta normaalikuulutuksissa kyllä puhuttiin paljon englantia - ja oli ihan hyviä kommentoijia.
     
  14. Jami K.

    Jami K. 1st gear

    Kisaradio on herättänyt mukavasti keskustelua, kiitos siitä. Kommentoin tässä radion vastuullisena ylläpitäjänä.
    Jos ajattelemme lajiamme ja radiota vaikkapa maailmanlaajuisesti, radiomme on oikeasti varsin hyvä kisaradio. En tietenkään halua ottaa kantaa puheen sisältöön enkä musiikkiin, ne ovat aina makuasioita. Mutta esim. NHRA:ssa moisella formaatilla ei tietääkseni järjestetä kisaradiota. Englannissa kisajärjestäjä Keith Bartlett kehaisi kerran Alastarolla käydessään radiotamme, että heillä Santa Podissakin tarvittaisiin juuri tällainen toimintaidea radiolle, Podin Nitro FM kun ainoastaan "käy välillä kisoissa". Ja jos arvaan oikein, meidän radioideamme on matkannut nyt Mantorppiin.
    Hyvä niin, mutta vaatimattomana katsoisin FHRA:n olleen tämän asian kanssa tavallaan pioneeri. Meidän äänentoistojärjestelmämme kisoissa esimerkiksi perustuu nyt radioon, ääni viedään langattomasti kaiuttimiin. Kun vertaamme muihin moottoriurheilulajeihin meillä ja muualla, parempaa ja helpompaa tiedonkulkujärjestelmää ei taida olla, siksi on yllättävää, että radiota ei käytetä enempää. Se, että esim. Ylen Radio Jyväskylä lähetti runsaasti MM- rallista ohjelmaa ollen "ralliradio", se ei todellakaan ole lähellekäään vielä meidän kisalle omistautunutta radiolähetystä.
    Olen iloinen siitä, että radio on otettu vastaan hyvin ja "löydetty", olisikohan tämä 5. vuosi kun meillä se on säännöllisesti käytössä. Meillehän myönnetään vuosittain samat taajuudet/kisapaikka, jotta ne olisi helpompi muistaa, siksi ne kannattaa laittaa ylös: Motopark 96,2 MHz, Alastaro 106,4 MHz, Kalajoki 105,3 MHz ja PowerPark Weekend Alahärmä 96,2 MHz.
    Rakkaat ruotsalaisveljemme ovat muuten aina olleet sitä mieltä, että Suomessa puhutaan liian vähän englantia kuulutuksissa. Eräänä vuonna lisäsin englantia kuulutuksiin oikein roimasti. Kysyin sitten palkintojen jaossa Håkan Nilssonilta, että mitäs pidit kisasta, mies täräytti, että hyvä muuten mutta englantia saisi olla kuulutuksissa enemmän! Ja nyt, vaikka meillä on kaksikin kommentaattoria puhumassa englanniksi, naapurimme eivät ole tyytyväisiä kielen määrään... Nå, britit ja muut kisaajat kuitenkin ylistävät englanninkielen osuuttamme.
    Silti, kuulutuksissa lähdemme aina kuitenkin siitä, että palvelemme ensisijaisesti yleisöä, se maksaa tapahtumaan lipun hinnan. Siksi kaikessa mitä mikkiin suoltaa, suomea tai muuta kieltä, vitsiä tai asiaa, pitää olla jatkuvasti skarppina. Esim 9-10 tunnin pituisiin lajittelupäiviin kaiken täytyy olla tasapainossa, että porukka jaksaa olla kiinnostunutta.

    Parissakin OD:n threadissa on kommentoitu ja myös kiitelty kisakuulutuksia. Omasta puolestani kiitän tästä kovasti (hattu kourassa). Mutta erityisen iloinen olen siitä, että kehitysajatuksia on tullut esiin, lähinnä "toisen kisaäänen" käyttö on saanut keskustelua aikaan.
    Cata Vuorio avusti Kalajoella, ja teki sen ansiokkaasti, kiitos vielä, Cata, finaaleissa nähdään. Tästä asiantuntija- avustaja- roolista on keskusteltu jo varsin pitkään, eikä siihen ole kovin helposti ratkaisua löytynyt. Esim. Kalajoen Paroni, armoitettu moottoriturpa Aukki Hämeenkorpi on kiinni mm. Eaglen tehtävissä, joten itkuvirteni ei auttanut, Aukki ei avusta mikrofonin varressa toistaiseksi.
    Etsintä on kuitenkin tuottanut tulosta. Finaaleissa on mahdollista kuulla autopuolella myös toista ääntä, mutta palataan tähän kisassa, ettei luoda paineita...

    Kiitos vielä kommenteista!

    Jami K.
     

Kerro tästä muillekin!