Hyväksytkä ajokilometrien seurannan verotuksen vuoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mudracer, 17.5.2019.

?

Hyväksytkä ajokilometrien seurannan verotuksen vuoksi?

  1. Kyllä

    12 ääntä
    8,3%
  2. En

    133 ääntä
    91,7%
  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    No,mutta noihan systeemit on uudemmissa autoissa jo valmiina.. GPS ja nettiliittymä,ollut jo vuosia.. Sisältyy ajoneuvon elektroniikkaan,on samaa väylää kuin muutin hilavitkuttimet ym..
     
  2. timuli

    timuli Gearhead

    Jotku kuulemma omistaa ja osa jopa ajaa niin vanhoilla autoilla,ettei niissä mitään gps himmeleitä ole. Kai niihin pitäis jotku vehkeet asentaa...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ilman omistaja, ollaan taas yhtä jännän äärellä kuin näissä kaikissa muissakin tekemällä tehdyissä markkinoissa millä ei ole mitään todellisuuspohjaa.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ilmammuuta ja seurannalla vielä.
    Täytyyhän jonkun jatkaa siitä mihin itä-saksa lopetti.
    Kansahan sitä oikeen janoaa.
     
    Jussi289, Inlinee ja sdfsd tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sit vielä päälle virkamiehistö pyörittämään tätä systeemiä, datakeskukset johon jokaisen kulkemisdata laitetaan, datan käsittely yms.

    Kaikki arvioidut kustannukset saa kertoa kymmenellä kun kaikennäkösiä rahan pumppaajia on maailma täynnä ilomielin myymässä konsultointipalveluita yms. muuta valtion pölhöille joita ei kiinnosta paljonko rahaa menee ja mitä sillä saa vastineeksi koska "ei ole mun rahojani".
     
    Pertti K ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sähköautot olisi tässä vaiheessa todella helppo ottaa latausenergiaan perustuvan verotuksen piiriin kun niitä ei tosiaankaan ole paljoa. Alku kankeuksista kärsisi tossa systeemissä hyvin pieni osa autoilijoista ja järjestelmää voitaisiin ajaa ylös pikkuhiljaa sähköautojen lisääntyessä.

    GPs systeemissä otetaan kaikki autoilijat kärsimään alkukankeuksista ja muista sekoiluista.
     
    Sounderi, Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. darpen

    darpen Gearhead

    No sit katotaan kilometrit myyntivaiheessa.
    Karpovin mainitsema mittari irti tilanne on ihan mahdollinen ja sen takia valtio sen gps:n haluaa.
    Ei tällä veromallilla oo mitään tekemistä ruuhkien ja luonnon kanssa, tarvitaan vaan lisää rahaa jaettavaksi kaikelle ihmisjätteelle.
     
    Jussi289, Gary Grand, Peeaa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Missä se bisnes on? Tossa tapauksessa autonvalmistajalle pitäis maksaa että se luovuttaa tietoja. Ylimääräinen kk maksuinen mokkula on isoimpia bisneksiä pitkään aikaan.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ja veron määrä tulisi varmaan olemaan esim.5000-10000km ajavalle 50snt/km
    10000-50000km 40snt/km ja jos ajat vähemmän kuin 5000 niin 2€/km jotta auton omistaminen kuitenkin tuntuisi rangaistukselta.
    ja laitteet asennuksineen omistajan piikkiin valtuutetun liikkeen asentamana/traficomin hyväksynnällä.
    tietty perusmaksu laitteesta vielä esim.100€/kk
    niin että miksipä ei,kyllä suomalaisen selkärangassa vielä sen verran joustoa on.
    korjataan ne napsahdusten seuraamukset sitten seuraavan hallituksen aikana.
     
    atobee, Pertti K, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Liikaa kupataan jo nyt autoilua.Kai siihen löytyy joku kiertokeino niikuin kaikkeen.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Jos seurataan vain auton liikkumista, ja verotetaan siittä, niin se on polttoaineen verotuksessa jo nyt huomioitu, ainakin fossiilisia käyttävillä. Sähköautoilta puuttuu käyttövoima maksuja, kun sähkö on monille muka ilmaista (joku sen maksaa aina, mutta ei aina akkuja lataava). Tietenkin tuossa voi olla jotain ympäristöpoliittisia vaikutusmahdollisuuksia?
    Seurantalaite on vain, ja ainosástaan bisnes sen laitteen tekijöille (Meniskö rahat ,Ollilan taskuihin, toisten tekemisillä?). Ei jatkoon.

    Jos taas laite helpottaa yrittäjän, ja työmatkaliikkujan korvauksien saamista, niin siihen se sopis. Toki onnistuu helposti ajopäiväkirjallakin, joita on vissiin sähkösiä, ja automaattisiakin nykyisin?

    Joku toiminto niissä pitäis olla, että milloin on Firman ajoo? Vai kattooko verottaja sen jotenkin siittä seurantatuloksesta?

    Mahtaakohan ministerit, ja muut päättäjät olla ajatellu asiaa ihan joka kantilta. Tulee sellanen viidakko tuostakin seurannasta, että ongelmia on luvassa?
    GPS ei toimi tunneleissa, ja antaa virheellistä tietoa siltojen alituksissa. Ei toimi oikeen esim. auton sisällä keskellä (ehkä rättikatllisissa toimii?).

    Sama, kuin sähkömittarin toimimattomuus kesällä. Laskutetaan koko vuoden keskimääräisellä kulutuksella!!!!!!!
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En kannata kilometriveroa, mutta epäilen että mielipiteelläni ei ole väliä asiasta päätettäessaä.
    Mutta toisaalta onko meillä vaihtoehtoja?
    Veikkaanpa ettei ole.
    Polttoaineen hintaan sidottuna verokertymä tulee pienenemään tasaiseen tahtiin ja koska veronkannossa ympäristöasiat on aina olleet vain sanahelinää säälimättömän verottamisen pönkittämiseksi, tulee verotus ennen pitkää siirtymään vaihtoehtoisiin tapoihin. Halusimme tai emme.
    Joku Taikajim voi heittää seuraavaksi keinon millä muulla kuin kilometripojaisin perustein autoilua voi verottaa niin että
    se kohtelee KAIKKIA tienkäyttäjiä tasapuolisesti ja pelkästään ajosuoritteen mukaan.
    Ei taida ihan heti löytyä.
    Asutuspoliittiset ja työvoimapoliittiset perusteet on sitten toinen juttu ja niiden kompensointi pitää hoitaa eri perustein, kuin tavaran ja ihmisten liikkuminen (verotuksen työmatkavähennys). Niiden sotkeminen liikennepolitiikkaan ei tee asioita tasapuolisemmiksi.

    Ruuhkamaksut ei ole ratkaisu, koska ruuhkat keskittyy niin pienille alueille ja silloin niiden ulkopuolella autollaan ajavat muuttuvat vapaamatkustajiksi. Ruuhkamaksujen tarkoitus on poistaa ruuhkia tietyiltä alueilta vaikka ne usein verokertymän kanssa poliittisessa ohjauksessa sotketaankin, kuten nykyinen ”automaattisakkojärjestelmä”.
    Polttoainevero ei ole ratkaisu, koska polttoaineen laskeva kulutus pienentää verokertymää tasaiseen tahtiin ja jonka tarve verottajalla on lähes poikkeuksetta ollut nouseva vakio.
    Sähkön tai vaihtoehtoisten polttoaineiden verotus ei ole ratkaisu, koska kaikki ei käytä sähköä liikkumiseen ja pelkästään liikkumiseen käytettävän sähkön veron irroittamisen valvonta ja ”lieveilmiöiden” (veronkierto) torjunta ja sellaisen jälkikäteen todistaminen on käytännössä mahdotonta.
    Jos joku harhoissa elävä luulee että verotus jotenkin muka kääntyisi oikeudenmukaisemmaksi, ei oikeasti elä tässä ajassa.
    Verottajalla on pitkät perinteet ns. pakollisten hyödykkeiden verottamisessa ja se on aina ollut hyvä väline kaiken maailman rahareikien täyttämiseen esim. autoilijoiden kustannuksella.
    Kuitenkin itse olen valmis maksamaan liikkumisestani enemmän kuin esim. taloni lämmittämisestä koska liikkumista voin säädellä helpommin kuin suomen talviajan kylmyyttä ja taloni lämmityksen tarvetta ja koska vietän talossani enemmän aikaa kuin autossani, on sillä siten suurempi vaikutus elämiseni laatuun.
    Käyttäessäni muutaman satasen ropposta oli työmatkavähennysten etu suurempi kuin autoilun kustannus. Se oli minulle palkkaetu.

    Tottakai olis mukavaa laittaa joku muu kuin itse täyttämään verottajan kassavajetta, mutta esim. kaltaisteni sähkiksillä ajelevan syyttäminen vapaamatkustamisesta, silloin kun itse ajelee päivittäiset lyhyet työmatka-ajonsa muutaman satasen kotterolla, jos toinen maksaa pelkästään ostohinnassa arvonlisäveroa 10T€, ei ole oikein täysipäisen tarinointia. Sillä kymppitonnilla kun kuitenkin makselee niitä polttoaineveroja jonkin aikaa. Ilmaista lataamista ei ole jos ei satu sitä esim. työnantajalta saamaan (siitä sitten verottajalle 30€/kk vero, mikä noin on tuplat latauksen todellisiin kustannuksiin verraten) ja kaupassa käydessä sitä ilmaista sähköä saa käytännössä reilun 10 sentin edestä, joka toki riittää tässä maassa persaukisille kateuden perusteeksi.
    Sähköautoilija maksaa tuon ostohinnan alvin koska sähkikset nyt vaan sattuu olemaan tällä hetkellä kalliita ja käyttövoimaveroakin hän maksaa enemmän kuin vastaavan bensa-auton kuljettaja, lisänä sähkövero, sähkönsiirron vero ja kaiken maailman alvit päälle.
    Siitä ”vapaamatkustamisesta” olen siis vahvasti eri mieltä ja tässäkin, kuten yleensä ne todelliset vapaamatkustajat ja porsaanreikien käyttäjät nariseekin kaikista eniten.

    Lisäksi kannattaa seurata päivänpolitiikkaa sekä vallitsevaa ympäristövouhotusta ja laskeskella siitä, siirtyykö verotuksen painopiste lähitulevaisuudessa perinteisiin vai vaihtoehtoisiin (sähkö, biopolttoaine jne.) energialähteisiin, jos poliitikot puhuu koko ajan fossiilisista luopumisesta. Sen voi tehdä myös ilman minkään värisiä silmälaseja ja kateutta, eli puhtaasti laskutikkumeinigillä ja ilman ideologista tausta-ajattelua.
    Joka siihen kykenee, nukkuu lähitulevaisuudessa yönsä paremmin.
     
    Muokattu: 18.5.2019
    Jussi289, Pertti K ja valpas tykkäävät tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikös sitä alvia ole maksettu muista kuin sähköautoista sitten?
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tottakai, mutta ostitko autosi uutena?
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Ostin,ja nyt se on tallissa tyhjänpanttina. Saisko siitä Alvin palautusta?
     
    valpas ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kysy verottajalta, mutta tokkopa saat.
    On oma häpeä jos seisotat sitä käyttämättömänä. Alvin nimittäin saat takaisin myydessä toki kohteen arvonalenenmalla huomioituna.
    Pääosa autoilijoista ei osta uutta.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Eli sillä onko sähköauto vai bensiiniauto ei ole väliä vaan Alvi maksetaan molemmista? Pitäis etsiä kuitti ja katsoa onko siinä alvit ja muut eritelty.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Aivan, mutta tekeekö se sähkiksestä ”vapaamatkustajan” kun se maksaa sitä suhteessa enemmän?
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    En minä sitä osaa sanoa mutta onko sähköautossa isommat alvit ja verot?
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Veroton myyntihinta ratkaiseen tässä ja omassani se on yli kaksinkertainen verrattuna vastaavaan bensamalliin ja sitä ei kuitata käyttävoimaan perustuvalla pienemmällä ostohinnan autoverolla ja vuosittain 25% suuremalla sähkömallin ajoneuvoverolla mikä osaltaan lisää tuota eroa bensamallin hyväksi.
     

Kerro tästä muillekin!