Hyvännäköiset takaheijastimet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja 4dFunClub, 28.12.2002.

  1. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    '94 Letukkaan pitää laittaa jonkunlaiset takaheijastimet maahantuontikatsastukseen. Onko joku nähnyt fiksuja malleja tarvikkeena? Pitänee olla E-hyväksytyt? Esim. alumiini- tai kromatulla muovikehyksellä? Takasumuvalokin taitaa olla pakollinen? Onko takasumarin katkaisijan merkkivalo pakollinen? Mitenkä, jos sen laittaisi toiseen peruutusvaloon? Oransseja polttimoita saa kyllä, mutta entä punaisia 21W? Riittääkö neliösenttimetrit? Sitten vielä ne kylkivilkut. Mielessä on käynyt ainakin 70-luvun Toyotan vilkut ja uudehkon Bemarin vilkut. Molemmat edustaa nuolenkärkimuotoilua. Toitsussa vaan kiiltävä kehys. Spinneristä pisti silmään Mondeon leveä V-malli (kirkas). Ehdotuksia otetaan vastaan.
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Takasumuvalon katkaisijassa kuuluu olla merkkivalo.
     
  3. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Takasumuvalon tulee olla hyväksytty, ja sen lasissa on oltava siitä merkintä.
     
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Miten noi on toteutettu uutena suomeen tuotuihin? Ei kai niissä mitään traktorimaisia irtosumuvaloja ole?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joku vuosi sitten laitettiin yks grand am leimakuntoon, takasumari pitää tosiaan olla hyväksytty ja katkaisija merkkivalolla. Kysyin silloin saako laittaa etusumareiden kanssa samaan katkaisijaan mutta ei, koska pitää kuulemma toimia eri aikaan. Kuitenkin joissain nykyautoissa ne on samalla katkaisijalla!
    Takasumari laitettiin helman alle ja katkaisija kojelaudan alle, molemmat omistaja uhkasi repiä leiman jälkeen pois. Samoin takaheijastimet liimattiin kevyesti puskuriin jotta ovat helppo poistaa.
     
  6. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Eikös takaheijastimiksi kävisi heijastava punainen liikennemerkkiteippi? Siitä voi muotoilla haluamansa kuviot ja liimata sopivaan paikkaan. Liikennemerkkiteippi on muuten sitten kovaa ainetta eli mielellään ei maalipintaan kiinni, on tosi ilkeä raapia pois. Mutta esim. takavalojen laseihin? Ainakin omassa autossani riitti kun takavalojen lasin keskellä on halkaisijaltaan n. 3 cm punaiset pyöreät heijastimet, eli niiden ei tarvitse olla suuretkaan.
     
  7. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Ei käy, heijastimien täytyy olla hyväksyttyjä, ja siitä merkintä heijastimessa.
     
  8. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Itse veisin kyllä auton konttorille ilman mitään heijastimia ja muita turhuuksia.Oma capricekin on leimattu mun aikana kaks kertaa ilman lätkää ja heijastimia.Ens vuonna taidan koittaa pehmeellä penkillä.:grin:
     
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    Lätkättömäksi pakuksi (100kmph), yli 1.8/1.875 tn painavan, saat muutettua ensivuonna, jos;

    1) rek. 1981 tai jälkeen
    ja
    2) abs:it
    ja
    3) ainakin kuljettajalla airbag.

    Tuon verran Kimmo Sasi sai aikaan...

    - Uutta Vuotta -
     
  10. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Nykyautoissa on monissa samalla katkaisialla(sumuvalot). Mutta ei kait ne samanaikaisesti toimi -> Asento 1. Etusumarit syttyvät. Asento 2. Takasumuvalot ja etusumuvalot palavat samanaikaisesti. En ole varma, mutta tälläisella ratkaisulla olleet kaikki millä olen itse ajanut.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No joo, mutta se katsastussetä selitti että on sellaisia kelejä (=lumipölly) jolloin takasumarin pitää palaa mutta etupäässä taas ei saa! Mitens se tuollaisessa hoidetaan?

    Heijastimet yms. räpellykset pitää olla rekisteröintikatsastuksessa, tuskin niitä sen jälkeen kukaan vahtiikaan.
     
  12. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Tuo ei kyllä ole oikein oikein. Kun ajattelee näin. Etusumarit ei minua ainakaan älyttömästi haittaa vastaan ajavassa oikein muulloin kun vesi sateella, milloin asfaltti kiiltää niin pirusti. Takasumari taas häikäisee miltein aina lukuun ottamatta virallista hernerokka sumua ja paksua lumipöllyä. Mutta eipä ne säädökset mene kovinkaan loogisesti yleensäkkään.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Ihan vertailun vuoksi: omassa käyttöbemarissani (-83) pelkkää takasumuvaloa ei saa päälle. Kytkimessä 3 asentoa: 1-pois, 2-etu, 3-etu ja taka.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No just näin!
     
  15. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Päteekö lisäjarruvaloon ja takasumuvaloon samat koko- ja luximääräykset? Eli voisinko laittaa takasumuvaloksi sellaisen pitkän ja matalan lisäjarruvalon?
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No ei. Sumarissa pitää olla sumarin e-hyväksyntä lasissa.
     

Kerro tästä muillekin!