Hyvästit lisäainelliselle bensalle!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Piit, 22.12.2003.

  1. Piit

    Piit 1st gear

    Kävinpä eilen tankkimassa Olsmoni ja siinä ohimennen kyselemään kassalta kauanko vielä saa lisäaineellista bensua Suomenmaasta ja vastaus oli JÄRISYTTÄVÄ!!! Lisäaineelista bensaa EI ENÄÄ SAA MYYDÄ SUOMESSA!!!! Joku laki kuulema oikein tullut joka kieltää moisen kaupankäynnin !!! Voi herran jestas sentään!!! Kiva nyt ajella -70 ja vanhemmilla autoilla ku kannet ei kestä lyijytöntä gasoa !!! Lisäainetta tietty saa ostaa mut se maksaa 4.5e ja riittää pariin tankilliseen ja kuinka kauan sitäkään enää saa ??? Pitääkö tämä paikkaansa ja jos niin ISO KIITOS taas valtiolle vanhojen harrasteautoje "tukemisesta" !!! :eek:
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ainakin Shellin joku edustaja joskus minulle väitti, että huoltoasemalta ostettava lisälitku on hinnoiteltu aika tarkkaan siten, että per litra hintaa tulee samanverran kuin mitä esim. 98E:ssä ja 99:ssä on hintaeroa.

    -JJ-
     
  3. CDV62

    CDV62 Gearhead

    Niin minäkin olen sen muistaakseni joskus laskenut. Ainut vmäinen homma tuossa on se että joutuu turaamaan sen pullon kanssa aina tankatessa.
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Lisäaineistetun bensan myynti olisi loppunut lähiaikoina varmaan muutenkin. Bensa-asemat kun joutu(i)vat tekemään ne uudet säiliöt ja maan puhdistukset ja mitä niihin eu-normeihin nyt kuuluukaan. Ei varmaan kannata rakentaa säiliötä "wanhan" mallin bensalle, kun myynti laskee koko ajan autojen vähetessä. Meilläpäin ainakin 99:stä pyydettiin kiskurihintaa. Näitä lisäaineistettuja 98:ja ei tullut seurattua. Halvemmaksi tuli puljata lisäaineen kanssa. Jos noudattaa annostelua, niin se yks purkki riittää kyllä pitkään.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs se nyt oikein sitten vaatii, että wanhalla koneellakin voisi ajella lyijyttömällä bensalla?
    Seetien uusinta, vai?
    Eikös se tulisi pitemmän päälle halvemmaksi/helpommaksi?
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kauhulla voi vain odotella kun tuon putelin hinta joku päivä noinvain kaksinkertaistuu...
    kysynnän vähyyden nimissä tms.
    huoltsikathan voi hinnoitella sen lisäaineenkin periaatteessa kuinka vaan.

    kuinkakohan pian tuo lisämömmö vanhenee? kannattaiskohan sitä ostaa varastoon?

    omaan autoon teetin kansirempan yhteydessä uudet lyijyttömyyttä kestävät seetit, ettei sinänsä ole varsinaisesti meikäläisen huolenaihe. ja väitänpä että vaikka aina 97:aa aikanaan tankkasin, niin kansiremppa johtui nimenomaan siitä että lyijyn määrä bensassa väheni jo 90-luvun alun "lyijypensoissakin"...
    mutta en säästelisi lisä-aineen käytössä jos kone on vielä vanhoilla kansilla. kansiremppa on kohtuukallis- varsinkin kasikoneeseen.
     
  7. Piit

    Piit 1st gear

    Joo toi hinnan määrittelemätön taso just muakin huolestuttaa,kuka sen määrää et se on esim.ens viikolla vielä se 4,5e sehän voi olla vaikka 14,5e ??? Ja sit toi on kans totta et jos kysyntä on huonoa ni ei sitä kauan ole kaupan ja MITÄ SITTE ??? Koneistamoon ja asentamaan karkaistuja seetejä ja jotain rosteri venoja ::: ei per..le kyl mul nyt taas on sellanen päähän potkittu olo !!
     
  8. towncar

    towncar 1st gear

    Eiköhän siinä nyt kuitenkin ole hiukkasen ideaa.Lyijy ei ole niitä ympäristöystävällisimpiä aineita ja turha lyijyllisen bensan käyttö ei tunnu viisaalta. Auton ku auton saa tietääkseni muutettua toimimaan lyijyttömällä bensalla. Ja jos harrasteautolla ajokilometrit ovat vuodessa vähäiset ei se lyijyjen heitto tankkiin nyt niin ylipääsemätön vaiva ole. Kaiki energia maksaa eikä halvemmaksi tuu: kyllä valtio osaa omansa ottaa.
     
  9. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Niin, lyijyllistä bensaahan ei Suomessa ole myyty ainakaan kymmeneen vuoteen.
     
  10. sampop

    sampop 1st gear

    Jos joku nyt tota lisäaineen hintaa alkaa nyt yhtäkkiä nostaa, niin ei muuta kuin tilaamaan lavallinen jenkeistä.

    Siinä esimerkiksi jollekin kerholle sopiva varainhankintakeino. Jos joku alkaa 4,5 eeron putelista (joka siis maksaa jotain 2 eeroo että sen myynti kannattaa) huutamaan 14,50, niin joku kerho ottaa asiakseen myydä vaikkpa 7 eerolla niin jää vielä pari yksikköä vaivanpalkkaa tai pikkujoulun polttoainetta.
     
  11. Geebe

    Geebe Gearhead

    Osaisiko joku kemisti-metallurgi-fyysikko-insinööri kansanomaisesti kertoa mikä varsinaisesti venttiilikoneistossa ottaa nokkiinsa jos lisäaine puuttuu. Tuntuu tuo seeti tiivistyspintana niin mitättömältä lyijynkorvikkeen perään, helpommin ymmärtäisin ohjurien masentuvan jos venttiilinvarsi ei saa liukuvoidetta.

    Mitä käy jos ei käytä lisäaineita ?
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Pakoventtiilit uppoaa kanteen. piste.
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mä oon ymmärtänyt asian siten, että ilman lyijyä tai jotain sopivaa korvaavaa ainetta olevaa polttoainetta käytettäessä (siis koneessa joka vaatii nimenomaan lisäaineellista), venttiilit sulkeutuessaan ikääkuin hitsautuvat mikrotasolla kiinni kanteen. Seuraavalla kierroksella ne taas repäistään auki ja tuota jatkuu kohtuullisen nopeaan tahtiin. Lyijyn ja muiden lisäaineiden homma oli kaiketi tuohon väliin pientä "kalvoa" rakentaa ja siten suojata seetipintaa. Nykyään kai sitten suojaus hoidetaan karkaisemalla seetipinta ja käyttämällä esim. rosteriventtiilejä...?

    Ilman aamukahvia ja ulkomuistin puolelta heitin tuon, jos menee mettään, niin katsotaan moniko tulee perässä :grin:

    -JJ-
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kallistako? Mulla kestää yksi lisä-aine purkki koko kesän ja ajan mielestäni paljon harraste autolla. Joten halpaa on!
    Hyvää Joulua!
     
  15. Piit

    Piit 1st gear

    Kyllä kai sen purki saa kestämään vaikka kaks vuotta jos sitä ei käytä ku tipan per tankkaus,mut ainakin se huoltoaseman pitäjä sano et kaks tankkia ja pullo :wink:
     
  16. PAPH

    PAPH Gearhead

    Taisi olla huoltoaseman pitäjän myynti puheita. Kyllä se annostelu ohjeen mukaan käytettynä jonkun tuhatta kilsaa kestää. Tai sitten sulla on melkoisen suuri tankki :grin:
     
  17. Paha

    Paha 1st gear

    Millä lisä-aineella ajelet kun noin paljon meinaat tankilliseen pistää?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostakaa uusi 540cid BBC joka käy 98E:llä niin ei tarvi kikkailla. Ihme narinaa.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Äläpäs nyt nimetön Tojota Varis- kuski ala kuittailla. BBC:llähän me kyllä ajetaan mut köyhän pitää säästää ja alle 10000 € konebudjetilla ei tollasia tilailla. Montaks on itelläs?
    Ja mikä kauheinta niin käyttöautoissa on tyydyttävä jopa vanhoihin SBC-koneisiin :eek:
    Vaan no hätä niin kauan kun kemikaaleja on saatavilla, lisäaineet ja tarvittaessa vielä oktaanibuusterit tankkiin niin taas rokataan.
     
  20. Piit

    Piit 1st gear

    ...jahas,eli usein tutustuminen käyttöohjeisiin auttaa ??? Pitänee lukea annostusohe purkin kyljestä eikä uskoa sokeasti huolttis äijää !!! Tulee sillätavoin sit ehkä puhuttua VÄHEMMÄN läpiä päähänsä !!! :lol:
     

Kerro tästä muillekin!