Hyvästit lisäainelliselle bensalle!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Piit, 22.12.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mun Moparin matalapuristeinen 361 käy oktaanin puolesta 95E:llä ja lisäainetta pullosta, mutta olen laiskuuttani tankannut aina valmiiksi lisäaineistettua 98+:aa ST1:stä. Tulee ajot jatkossa halvemmiksi, kun on pakko alkaa läträämään pullon kanssa..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    hei haloo, eikös siitä juuri tässä keuhkota että sitä 98plussaa ei enää saa, vaan tosiaan tarttee ruveta läträilemään,.. niin kauan kun läträiltävää lisä-ainetta nyt vaan saa...
     
  3. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Eipä siitä ole kuin 3vuotta kun ostin iin shelliltä 20l lyijyllistä 99 :wink:
     
  4. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Onko kellekkään käynyt??

    Nimittäin olisko ollut Moblari joskus aikanaan jossa meuhkattiin että lyijyttömän käytöllä ei ole harrasteauton ajokilometreillä mitään merkitystä, vaurioita alkoi tulla vasta 50tkm kohdalla. Tietysti varma on varmaa ja moottorit yksilöitä, mutta silti kiinnostaa... onko tästä oikeita kokemuksia Suomessa?
     
  5. pannupää

    pannupää Gearhead

    "Valmiissa" ysiysissä ja 98+:ssa lienee kyllä lyijyt korvattu muilla (kaliumpohjaisilla) aineilla aikapäiviä sitten. Muistaakseni vuonna 1986?
     
  6. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Lisäaineistettua, ei lyijyllistä :wink:
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Et kyllä ostanut lyijyllistä. Lyijy poistui bensiinistä 90-luvun alkupuolella. Tarkkaa vuotta en muista, mutta meille asennettiin uudet säiliöt vuonna -89 ja silloin sai vielä lyijyllistä ysikakkosta. Muutama vuosi sen jälkeen muutin 2-tahtimittarin imuputken 98-säiliöön, koska lyijyllisen 92:n saanti loppui. Eikä pelkästään saanti loppunut, vaan lyijyllisen bensiinin myynti kiellettiin laissa.
     
  8. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Olkoon sitten lisä aineellista..ainakin luulin ostaneeni ihan aitoa tavaraa koska automaatin kylessäkin oli vielä lyijylätkä tallella ..hidasta toimintaa huoltoasemalta?? :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hello,
    Oheinen lisäaine kauppiaan weppisaitti kertoo perusteorian asiasta joten olkoon kemian luento siinä:

    http://netti.nic.fi/~marlin/lyijy.htm

    Tetraetyylilyijyn vaikutus palamisessa oli siis kaksivaikutteinen:
    1) Oktaaniluvun nosto
    2) Seetin suojaus

    Kohta 1) korvattiin aluksi jenkeissä MTBE:llä (metyyli-tetrabutyylieetteri) ja Euroopassa bentseenillä ja tolueenilla. MTBE:stä tuli jonkintason pohjavesi saastuttaja koska se ei hajonnut kovinkaan nopeasti luonnossa. Bentseeni on nykyään syöpää aiheuttavien listalla mutta tolueenia saa edelleen käyttää tähän tarkoitukseen (?) Käytännössä kuitenkin nykyään nämä aineet ovat eettereitä tai alkoholeja, koska niissä voidaan tuoda osa palamiseen tarvittavasta hapesta jo bensassa itsessään sitoutuneena. Kesällä 2002 Neste testasi tuttua etanolia tähän tarkoitukseen. TÄMÄ SIIS OFF TOPIC mutta liittyen tuohon lyijyyn.

    Kohta 2) hoidettiin karkaistuilla seeteillä ja madalletuilla puristuksilla 9.0 tasolle. Vuosi 1970 oli viimeinen pehmeäseettisten kansien vuosi GM:llä. Mulle on väitetty että vanhemmissakin Kalifornian saastelaite autoissa olisi ollut karkaistuja seettejä mutta en osaa ottaa kantaa asiaan.

    Suoja-aineet joita tänään kaupataan ennen 70:ä tehdyille kansille ovat valitettavsti liikesalaisuuksia enkä puolen tunnin googlauksella päässyt asiassa kovinkaan pitkälle. Vaikuttavat aineet niistä kerrotaan tasolla natrium, kalium tai fosfori pohjainen/toiminen aine. Periaatteessa noista pitäisi olla datasheetit (ns. "käyttöturvallisuus tiedote") joka kertoo asiasta enemmän jotta maahantuonti lupa irtoaa, mutta sekään ei kerro mitä se litku on, ainostaan kuinka se käyttäytyy.

    Korjatkaa jos meni jotain vikaan?

    br;
    /jarit
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    entäs toi itäpensa joku tietävä kertois union paarilla, että lyijjy ois korvattu sinkillä,ainakin pakoputken pää itäpensalla harmaantuu niinkuin ennen hyvinä lyijjy aikoina ja tulpat punastuvat. taijjan siirtyä tiiseliä laittamaan pellin allen niin ei oo penssa ongelmia. hyvää ja rattoisaa jouluva.
     
  11. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    PRÖÖÖFFT (PIERU)
    Purettiin just 440 cid ,ajettetu pauttiarallaa 40000km ilman lisä aineita mihin ne venttiilit uppoo niin löydettäis ne.
    Ai niin joo -69 kone.
     
  12. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Niin emme pura konetta vian takia,vaan olisimme uusineet renkaan ja lakrut mut tarkistetaan ne TAAS parin vuorenpääst.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meilläpäin myydään venttiiliensuojaainetta (V-Guard) veijo essolla hintaan 3,5 eeroa/pullo, joka riittää 250 litraan pensaa.
     
  14. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Tuolla red line mainos-sivulla kerrottiin pullon riittävän 460 litraan mutta hintaa en sille tiedä.
    Mitenkähän tuo mun kone, kun on -79 318 mutta tehty 10,25 puritavilla takomännillä, että pitäskö lisätä mössöä vai ei?? Ilmeisesti seetit on karkaistut mutta mites tuo ruttu?
     
  15. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Muistaakseni Valvolinen lisäaineessa annostelu oli tuota luokkaa?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    RAAKA: Joo, voisi olla mahdollista. Joku väitti että isolohko moppen seetit ovat olleet jo ennen 70:ä kovia & karkaistuja.

    Toisaalta Nesteen ohjeistus lisäaineen käytöstä vetää rajan 1972:een joka mun mielestä on turhan myöhään. (mu-tu fiilis)

    Tommoinen URL:
    http://www.neste.fi/artikkeli.asp?path= ... ;4492;4499

    br;
    /jarit
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eh, jos satuit olemaan ostoksilla jossain siipivekottimille tarkoitetussa paikassa, niin saatoit saadakin lyijyllistä kolme vuotta sitten, mutta enää ei saa Shelliltä tai Nesteeltä Avgasia kuin niihin siivellisiin.

    99 ei ole tarkoittanut lyijyllistä kymmeneen vuoteen. Lisäaineistettua 99äkään ei ole ollut enää pariin vuoteen, 98e, 98+ ja 99 ovat olleet oktaaniluvultaan 98, mutta mitäs niitä letkujen merkkejä turhaan vaihtelemaan.

    Suomessa lisäaine bensoissa on ollut kalium-pohjaista sen jälkeen kun TBkin vaihtoi natriumista kaliumiin. Nesteen ja TBn pullolisäaine on myös kalium-pohjaista, RedLine taitaa olla natriumia. UK:ssa historic-järjestö testautti lisäaineet, joista ekassa testissä meni läpi neljä kahdestatoista. Mielenkiintoista oli, että kaikki neljä perustuivat eri aineeseen, kalium, natrium, magnessium ja fosfori.
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olen aivan varma siitä että lyijyllisen tarjonnan loppuminen jo 10 vuotta sitten aiheutti autooni venttiilirempan. en nimittäin koskaan tankannut muuta kuin 97:aa, sen loputtua 99:iä, jonka "piti" olla lyijyllistä. siis en edes teboilin lisä-ainesitettua terraa.

    kannesta paloi venttiili muistaakseni 1996. keltäs perkule vois periä kustannuksia... eikä tästäkään kauheasti ole huudeltu että nyt sitä näennäislyijyllistäkään ei enää saa. myynti kielletty, päivittäkää autonne uuteen tekniikkaan!
    valtiolta oikein microsoft-toimintaa! kyllä taas ottaa pannuun pelkästä periaatteesta.
     
  19. Piit

    Piit 1st gear

    Voisko tota enää paremmin sanoa kun impala67 :wink:
     
  20. Rockin' Reptile

    Rockin' Reptile 1st gear

     

Kerro tästä muillekin!