Hyviä "halpiskoneita".?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Zakke, 30.5.2005.

  1. Zakke

    Zakke 1st gear

    On tullut varmaan itse kunkin kirottua huonoja työkaluja. Toisaalta huono työkalu on parempi kuin ei työkalua ollenkaan.

    Mitä hyviä halpoja "kiinatyökaluja" tiedätte?

    Paras myyntivaltti noissa taitaa olla se 36kk tehdastakuu. Sitten vaan käyttää niitä kaikkeen työhön, vaikka kone savuaa. Sitten kun on kone paskana, niin takuuna vaihtamaan. Eipä noita viissiin kukaan korjaa. Takuuna saa aina suht nopeasti uuden koneen, nimim. kokemus kertoo. Ja pienellä järjellä tehdyllä korjauksilla esim. uusilla kunnolisilla pulteilla voi tehdä koneista siedettäviä.

    -Ferm 700-900W "pöytäsirkkelistä" sai ihan kätevän apuvälineen laminaattilattian laittoon, kun siitä repi turhat turvavarusteet mäkeen ja uusi pari kuluvaa pulttia. Hintaa laitteella n. 150€. Yli 22mm tavaraa en laitteella lähtisi katkomaan.
     
  2. amis

    amis 1st gear

    Mulla on joku kiinalainen pylväsporakone, täysin toimiva vehje, uudet hihnat kyllä parin vuoden käytön jälken vaatisi... Sitten on Gern metallisaha, ihan mallikelpoisesti on pelittänyt, tosin työkappaleen kiristystä on joutunut hiukan parantelemaan. Löytyy myös 2kpl Einhell 125mm/850w rälläköitä. Niitä olen yhden saanut vuosien saatossa rikki, muistaakseni joku laakeri leikkasi kiinni takuuajan ulkopuolella, enpä alkanut korjailemaan vaan ostin uuden :) Monesti parjataan kiinan-koneiden laatua, mutta olen itse ollut tyytyväinen. :odroll:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    taiwanilainen pöytämallin pylväsporakone, hyvin on toiminut.
    Kiinalainen iskuporakone, sekin toimii ja ollut hintansa arvoinen.
    Kiinalaisia hylsyjä, niistä saa halvalla pitkiä ku katkasee ja laittaa pätkän putkee väliin.
    Kiinalaisia kiintolenkkejä, meisseleitä, hohtimia
    metallisorvi, hintansa arvoinen, kiinasta tai taiwanista tms.
    peltimankeli ja -leikkuri kaukaa idästä
    sikkikone baltiasta
    Einhellin MIG

    Kyllä ne halvat hintansa tienaa. Ja kun on hintansa tienannut voi hankkia sitten kunnollista. Siinäkin on vaan se juttu, että kun noin halpa kone tienasi hintansa niin helposti ni sitä hankkii uuden halvan tilalle...

    Kun hankkii kallista laatua, ei saa kaikkia tarvitsemiaan koneita ja työkaluja jos on asettanut tietyn budjetin. Halvemmillakin se tienesti tulee. On tietysti jotain mitä ei kannata säästömielessä ostaa, poran-, sahan-, sorvinterät. Tölkinavaaja, kodinkoneet...
     
  4. Zakke

    Zakke 1st gear

    Voisin melkein sanoa että hylsyjä, lenkkiavaimia ja meisseleitä en kyllä ostais kiinasta. Ei siinä mitään jos työkalu menee rikki, mutta kun se pultti usein myös jää paikalleen kanta palasina. nimim. kokemus kertoo.
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    puhumatta siitä, kun tämä halpa työkalu hajottuaan lipee, niin että lyöt kätesi johonkin kulmaan. taikka onnistut saamaan nyrkistä ja siitä rikkinäisestä työkalusta naamaan. silloin kyllä ottaa hieman pattiin..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noo tallilla voi suosia parempia työkaluja, mutta sitte työkoneissa tai koneitten säilytyshalleissa voi pitää mukana paria halpissettiä "ensihätään" Yleensä siellä ei se tarve ole mutterin aukaisua kummepaa joten sinne välttäävät häviämään. Tallissa pysyvät kalut paremmin tallessa joten sinne raaskii vähä investoida.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Gernin pikkunen rälläkkä on kestänyt jo yli 2vuotta. Kesti jopa sen, kun leikkasin sillä melkeen joka päivä 3kk putkeen, kun oli autossa vähän peltihommia :lol: Siinä tuli jopa varahiilet messiin. Sitten löytyy Einhellin MIG. Kyllä sillä hitsailee, mutta kun rahaa saa vähän enemmän niin Kemppiä tai jotain muuta laatua kehiin...
     
  8. Zakke

    Zakke 1st gear

    Tuli piilteman kuvasto, sai tuota manitsemaani pöytäsirkkeliä sieltäkin 130€. Ainakin näyttää erehdyttävästi samalta.
     
  9. VRC

    VRC 1st gear

    Kiinalainen halpahallista ostettu pikkurälläkkä, sitä on kiusattu jo vuosikaudet eikä tunnu menevän millään rikki. Tosin vaihdoin siihen heti alkuun kulmavaihteeseen molybdeenirasvat, taisi olla vikatikki.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead


    Voi olla merkki kohtaisia eroavaisuuksia paljonkin mutta itte vaihdoin sellasen vanhan satasen pikkurälläkän kolmekertaa alle kuukaudessa, huonoin yksilö kesti alle puolituntia............Heitin ostokuitin hevon v***n ja ostin kalliimman koneen jota ei ole tarvinnut vaihtaa nyt kolmeen vuoteen. Onhan se hienoa että saa uuden koneen vaihdossa mutta entäs kun on Sunnuntai ja pitääs tehdä jotain, Kone paskana homma seisoo, eikä se uuden hakeminenkaan ole ilmaista.
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Pienissä rälläköissä kannattaa huomioida ettei osta halvinta ja pienintä. En ainakaan alle 800w pikkurälläkällä tekisi mitään, muutaman olen niitä polttanut, ne on yksinkertasesti liian pieniä... Riippuen hommasta tietenkin, mutta tän suuntasia on omat kokemukset :odroll:
     
  12. VRC

    VRC 1st gear

    Tämä kinkkivehje tuli nimenomaan ostettua silloin kun suhteellisen kallis merkkirälläkkä (AEG) ilmeni olevan savulla toimiva ja piti saada joku äkkiä tilalle että homma jatkuisi.

    Näitä halpisrälläköitä on minulla nyt useita, ei paljon itketä jos yksi pettää, toinen vain peliin.

    Tämä "samalla-rahalla-viisi-halpisrälläkkää-kuin-yksi-laatuvehje" -politiikka toimii sikäli hyvin että laulu kaikuu koko ajan, pettää ne kalliimmatkin joskus ja niiden takuuhuoltokeikat venyvät kokemusten mukaan usein viikkojen mittaisiksi.

    Toki myönnän että laatuvehkeellä on monesti mukavampi työskennellä, ergonomia yms. on parempi mutta rälläkkä on minusta aika brutaali laite, sen tehtävä on vain pyörittää laikkaa, muusta viis.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ittelläkin on käytössä 3 pikkurälläkkää, on kätevää olla yksi kone jokaiselle käytössä olevalle laikalle, fiiberille, katkaisulle ja hiontalaikalle. Sitte isompaan katkaisuun on 230mm vanha sininen AEG joka ei varmaan hajoa koskaan, itellä ja serkkulassa kestänyt jo melkein 20 vuotta kovaa käyttöä. Ihan uskomaton vehje.

    Liukulaakeroitu punainen AWD on äänekäs ja täristää, en suosittele, hinta tosin oli vain vanhan satasen luokkaa joten ei voi valittaa.

    Musta pilot on ostettu k-raudasta ja on parinkympin hintaansa nähden asiallinen, kokeilin kaupassa ja tykästyin. Terän lukitusnappi on tosin hieman hentoisen oloinen.

    Vihreä 600W Bosch joka oli suunnilleen tuon sinisen aeg:n ikäinen alkoi tässä pari päivää sitten kakoilla :cry: harmio sinänsä, koska oli oikein käteen sopiva ja kuulalaakeroituna miellyttävä käyttää. Johdon ja hiilet tarkistin ankkuria myöten, mutta jotain kränää siinä tuntuisi olevan... harmi.
     
  14. amis

    amis 1st gear

    Mulla oli kans isäukon vanha 230mm sininen AEG, joka on varmaan yli 10v vanha ja ollut raksafirmalla käytössä koko ikänsä. Erittäin asiallinen peli, ei koskaan nikotellut. Tykästyin siihen jopa niin paljon että ostin itelle tarjouksesta uuden 230mm/2300w lentävän ja palautin isälle vanhan. Toivottavasti uusi AEG on vähintäänkin yhtä hyvä kuin entinen :D
     
  15. rt68

    rt68 1st gear

    No rälläkkää en kyllä halpismallia osta! Kerran olin tekemässä serkulle peltitöitä Suzuki maasturiin(miten ihmeessä se oli edes ruostunut?, Eihän ne yleensä ) kun hänen vanhasta rälläkästä meni hiilet loppuun ja siihen hätään serkku haki sitten 30mk maksavan rälläkän. Taisi olla kiinanpoijalta jäänyt tasapainoitus pois kun kone ei meinannut käsissä pysyä ja vähän toista tuntia kesti kunnes sylki käämit mäkeen. Kädet oli kuin metsurilla, tärinästä ja puristamisesta valkoisena. Ei ikinä kiinalaista rälläkkää, vaikka takuuna saikin uuden. (Joka täristi muuten samalla tavoin)
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse ostin Kärkkäiseltä 10€ rälläkän ja kulmavaihteen rattaat on varmaan viilannut joku sokea kiinalainen mummo kun rälläkkä päästää helvetillistä ujellusta. :lol:
     
  17. hannux

    hannux 1st gear

    kulmurit

    Jos löytyy kaksi halpaa ja hyvin toimivaa rälläkkää, toiseen voi laittaa katkaisulaikan ja toiseen tavallisen. Jos vielä ostaa kolmannen, voi siihen laittaa 'virsikirjalaikan'
    Aika hyvä systeemi, oon käytttänyt.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Rälläkkähommissa kuulosuojaimet päähän :eek:

    10e koneet toimivia mutta 6e tms on liian tehottomia jo pakoputkihommissa tympäsee.

    Mutta pienitehoinen on joskus turvallisempi.

    Mulla on ollu pelkästään noita halpiksia, 2 konetta kestäny 10v ainoa mikä hajoaa on verkkokytkin (en ole jaksanut keskittyä ja katsoa mikä jumittaa, skaa täynnä kai)

    Tuurissa oli sama mig kun itellä 270 mä maksoin 335e :mad: on tosin monta autoo harsittu.
     
  19. JPK

    JPK 1st gear

    Mä oon kyllä saanut rikki yhden AEG:n ison rälläkän! Peltikattoa putsasin paskoista maaleista YM. sonnasta ja muutaman kymmen neliön jälkeen AEG kuoli mystisesti. Ei mitään savua tms. Sen jälkeen on käytössä ollut Elun iso rälläkkä ja on kyllä todella hyvä ollut, vaikkakin raksalla tulee leikattua tiiliä yms. pölyävää niin ei mitään vaikutusta meno vaan jatkuu. Pikkurälläkkänä on toiminut AEG. Välillä on savunnutkin mut toistaiseksi on kestänyt. Mut tietysti kannattaa muistaa että mulla on noi koneet olleet melkoisen rankoissa töissä, joten luulisin et kyl kotikäytössä kestää kyseiset merkit todella hyvin.
    Kyl tulee kans muutenkin ostettua jonkin verran noita halpiskoneita, jos kyseisen koneen käyttö on vähäistä, mut jos esim. uuden akkuporakoneen ostaisin, niin siinä en kävisi säästelemään.
     
  20. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Katoppa hiilet siitä isosta AEG:sta. Ne ku loppuu, hiilen sisällä oleva jousitettu "nasta" napsahtaa esiin, jolloin hiilen tynkä ei yllä ankkuriin. Tämä estää koneen palamisen ajamalla hiilet loppuun.

    Ite oon ostanut nyt remppaa himassa tehdessä Starkilta TOOLMATE merkkisiä kiinalaisia koneita, ja täytyy sanoa että vannoutuneena laadun perään huutajana olen kyseisistä koneista totaalisen yllättynyt. On tehokkaita ja kestäviä, on tullut niille aikas kovaa kyytiä annettuakin.
     

Kerro tästä muillekin!