Ihmeellisiä myyjiä! (sivuten aihetta ihmeellisiä ostajia)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja pete78, 15.7.2007.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Tuossahan se syy tulikin. Haluvat/Koettavat saada romut liikkumaan. Jos laittaa erikseen myyntiin niin sieltä viedään 'parhaat päältä' ja loput jää jalkoihin.

    Eipä silti että se tuosta en hyväksyttävämpää tekis.
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ihan ilman sarvia ja hampaita - mutta onko tinkivara se suurin 'deal breaker' auton ostossa?

    -JJ-
     
    cdv70 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No tossa ei silti kokonaan purettua autoa myydä. Luulis noin vähät osat liikkuvan erikseen.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla on ostaessa ollut tapana tuijottaa rahasummaa jonka joudun maksamaan vs. auton haluttavuus ja kunto, ei alennusta jonka mahdollisesti saan. Vielä kun olen huono / laiska / liian hyvätapainen (heh) tinkaamaan, arvostan myyjiä jotka hinnoittelevat auton kerralla kohdalleen. Olen sekä myynyt että ostanut autoja 0-alennuksella.
     
    fordgranada, Gary Grand, cdv70 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tinkimiset hoidetaan paikanpäällä jos koetaan tarpeelliseksi. Viime aikoina myydessäni kamppeita olen ilmoittanut näille tiukanhinnan kyselijöille jotta se neuvotellaan paikanpäällä ainahan hinnassa on liukumaa... Ja joku on suoraan maksanut pyydetyn hinnan. Kas kun en viitsi hinnoitella mitään yläkanttiin tyylillä "jos joku hullu vaikka maksaisi".
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Minä en esim. nyt lokakuussa lähtenyt Joensuun takaa 400+ km matkan päästä varsinaisesti renkaita potkimaan, vaan sovin moottoripyörän hinnan kyllä ennen lähtöä - tingin hiukan puhelimessa - ja siellä näin siistin pyörän, maksoin rahat, juotiin kahvit ja ajoin kotiin. Yksinkertaista ja toimivaa.
     
    kuutio, wilburi ja Mokaman tykkäävät tästä.
  7. multsi

    multsi 2nd gear

    Mäkin suosin kyllä lähtökohtaa, että paikan päällä auton vieressä perustellusti hintaa tingataan naarmujen, kuluneiden renkaiden tms. virheiden takia. Monella tuntuu kyllä olevan puhelimessa jo tapana vaatia viimeistä hintaa. Kokemuksen mukaan yleensä kun sen "viimeisen hinnan" puhelimessa antaa, niin sitten paikan päällä alkaa kuitenkin lisävinkuminen juurikin perustuen vasta siellä havaittuihin virheisiin, vaikka ne olisikin puhelimessa kertonut jo rehellisesti.
     
    kuutio, cdv70 ja eilhik tykkäävät tästä.
  8. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Juuri näin!

    Eli ku välimatkat on pitkiä, ei tosiaan jaksa ajaa turhan päiten paikalle vaan huomatakseen, notta oma ja myyjän kanta vekottimen arvosta poikkeaa rajusti toisistaan...

    On sitte makuasia, tinkiikö puhelimes vai paikan päällä lopullisen hinnan.
     
  9. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    No tääkin valitettavasti on totta joidenki ostajien kohdalla ja iteki joskus sapettanu, ku oon kertonu härvelin viat puhelimes, hinta on sen perusteella sovittu ja sitte yritetty tinkiä lisää samojen vikojen perusteella...

    Mut pääsääntösesti itellä hyviä kokemuksia ku hinta on sovittu etukäteen.
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Oma kokemus myin yli 12t€ autoa pari kuukautta ja lopuksi tarjoukset luokkaa 7-10 tai kaksi ruoskaa vaihdossa, pakko oli ryhtyä kauppaa hieromaan uudesta ja tarjoukset 8-12,5t€ ja lopuksi meni 12,8t€ tuliterään pakettiautoon.
    Käteisellä ei alennusta ja siinä sopivat välirahat niin kerranhan se kirpaisee tosi asia yli 10t€ autoja ei yksityisiltä osta kukaan , joulupukki juttu mutta totta.
    Tinkaus suoritetaan kasvotusten ja tuotteen ääressä näitä nettiunelmoitsijoita kyllä riittää silti.
     
    -JJH- tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu jos hinta epäilyttää niin valmis tinkaus ennen paikalle menoa. Sitten ei just käy mokamanin mainitsemaa hupsista.


    Oikean hintaisista tuotteista harvoin tarvii tinkiä mutta kovin harvoin niitä on.


    Ja tinkausvaran ois paree mennä hinnan kassa käsi kädessä. Esim 400 autosta 200 tinki on jo härski jos siihen ei ole aihetta. Sitten taas 12000€ autosta 10000€ tarjous musta ihan ok jos sille perusteet.
     
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mun mielestä tinkaaminen kuuluu kaupankäyntiin joskus enemmän joskus vähemmän...ja itellä ollut yleensä se noin 10% tinkivara myydessäkin. Joskus olen kyllä saanut tonneillakin pudotella pilvilinnapyyntejä että kalat on alkanut otille. Puolen hinnan tarjoajiin ja muihin low ballereihin on yleensä turha aikaansa tuhlata.
     
    Karpov tykkää tästä.
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Perustin tuon yksityisiltä myyjiltä tinkimistä siihen, että täysin vastaavan auton saan noissa tapauksissa halvemmalla liikkeestä.

    Olen ostanut monia autoja suoraan puhelimessa sovitulla hinnalla, nettiauton pyyntihinnallakin ilman mitään tinkivara kyselyjä, jos pyynti mielestäni on ollut jo kohdallaan.

    Monet tonnit säästänyt siinä että kaiken tekee suoralla kaupalla, oman ruoskan myynnin ja uuden oston, ihan lottovoitto jos vaihdokistani saan mitään järkevää vaihdossa toiseen.

    Nyt oli tapaus, pitkähkön välimatkan takia pistin lähempänä asuvan veljeni tarkastamaan puhelinkeskustelussa/ myynti-ilmoituksessa huippukuntoista perhefarkkua, joka siis yksityisellä kaupan. No, veli oli heti katsonut ja sanonut myyjälle että auton vasen kylki kolaroitu joskus ja toisen puolen etulokari paikkamaalattu. Lopulta myyjän rauhoituttua, veli oli näyttänyt paikat mistä asian huomasi, myyjä ei siis ollut itse asiaa huomannut aiemmin.
    Nyt muutama viikko tuosta, tuon auton myynti-ilmoitus nettiautossa edelleen muuttumattomana, että mitäpäs sitä tommoisia mainostamaan.
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, kyllä noi mun (vähäiset) kokemukset yksityisenä myymisessä on aika linjassa tämän kanssa. Mitä enemmän sen myytävän kiesin hinta nousee kohti 10te maagista rajaa, niin sitä vähäisemmäksi yhteydenotot alkaa käydä ja vastaavasti suhteessa low-ball tarjousten määrä alkaa nousta.

    Toissa vuonna, kun olin myymässä rouvan -08 Imprezaa pois ja pyyntiä siinä oli alta 10ke, ja tämä oli chattiautossa silloin myytävistä Imprezoista hyvinkin kilpailukykyinen hinta ja kilsoja kiesissä ei ollut kovinkaan mahdottomia. Niin oli siinäkin aika hiljaista - Torin tai chattiauton kautta ei tainnut tulla yhtäkään etäisesti fiksua yhteydenottoa? Loppuviimein parhaan hinnan sain (-5% pyynnistä), kun paikallinen Rinta-Juopon myyntimies soitti ja osti sen meiltä suoralla kaupalla pois!

    Henk.koht. suosisin muuten suoria kauppoja yksityisten välillä, mutta mulla ei riitä hermo taistella kaikenmaailman munapää-kekkeruusien kanssa näyttö-aikatauluista, puhelimessa kusettamisesta, tunnearvojen lisäämisestä hintoihin yms. yms. Ne muutamat tonnit, mitä menetän autoliikkeen katteisiin tulee kyllä takaisin, kun ei tartte käydä autokauppojen jälkeen terapiassa ja ostaa kottikärryllistä mielialalääkkeitä, verenpainelääkkeitä ja erektiolääkkeitä vitutukseen ja toipumiseen...

    -JJ-
     
    signet, Inlinee, riviera56 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Saa pahimmillaan "suvun" kylään 300€ autokaupoista , näin omakohtainen pihansiivous kokemus aikoinaan piti olla uusi ja juuri leimattu tuolla rahalla. (niin ne jotku vaan luulee)
     
    Karpov tykkää tästä.
  16. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    No itse auto oli liikkeessä edelleen myynnissä ja menikin koska ostaja vielä oli yhteydessä autosta ja kyseli siitä, 13,9t€ oli maksanut kun kysyin hintaa ja pidin sen jälkeen omaa 12t€ hyvinkin realistisena suoramyynti pyyntönä.
     
  17. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Ihmeellisistä myyjistä tuli mieleen, että hieman puistattaa sellainen passiivis-aggressiivinen äijäily tyyliin "ja renkaanpotkijoiden on turha kysellä" tai "tinkijät voi mennä vaikka markkinoille".

    Yleensä kun nuo sanat löytyvät tiedoiltaan puutteellisista ilmoituksista. Ostajana siinä tulee helposti sellainen mielikuva, että enpä halua tuon kanssa kauppaa tehdä.

    Toki sellainen terve arroganssi on ihan fine, enkä itsekään jaksaisi sellaista katsoa kun tonnin auton helmoja koputellaan toista tuntia. Mutta näin 360-tarkasteluna kannattaa miettiä, miksi joku käy ihan paikan päällä katsomassa autoa todetakseen ettei osta. Itsellä on ollut tapana Nettiauton ilmoitusta väsätessä tehdä teksti ensin wordiin ja sitten kopioida se ilmoituskenttään.

    Sellainen sopivan mittainen muttei liian raskas teksti kyllä karsii ne epärealistisimmilla odotuksilla varustetut kotelon koputtelijat pois. Esim. jos jarrulevyt on uudet, kerro se! Mutta älkää puhuko paskaa että "jarruja laiteltu" jos ei ole. Ostajalle sellainen näyttää lähinnä siltä että siellä on joku isompi vika, mitä Soinisen Kake on yrittänyt korjata puhaltamalla jarrusatulaan paineilmaa.
     
    -JJH- tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu noi tiukat ei renkaanpotkijoille yms yleensä turhaa.

    Silti viimeksi kun tuli oikeesti joku kymmenes 200€ tarjous, niin laitoin tekstin kärkeen että älkää vaivautuko.
     
  19. signet

    signet Gearhead

    Juurikin näin.Ihmiset hinnoittelevat autonsa nettiauton(ylihintaisten) pyyntien mukaan, ja ihmettelevät kun14000e "arvoinen" (pyynti autoliikkeissä) auto ei käy kaupaksi 12Te hintaan.
    Rahoitusmahdollisuus,virhevastuu yms. vaikuttavat kuitenkin sen verran että liikkeessä auton kuuluu maksaa enemmän,enemmän kuin 500e tämän hintaluokan autoissa.
     
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näistä samoista ilmoituksista löytyy usein myös lauseet "en jaksa kirjoittaa enempää" ja "lisätietoja soittamalla", yhdistettynä auton kuvaan, joka on otettu n. 100 metrin päästä kännissä.

    Mulla on ehkä itselläni huono tapa kirjoittaa myynti-ilmoon asiat aika laveasti, mutta johtunee siitä että paljon mielummin tavaan tekstistä itse kaikki mahdolliset auton tiedot, kuin soitan jollekin puhevikaiselle savolaiselle ja yritän muistaa myöhemmin, mitä se kertoi.

    -JJ-
     
    Norri ja rane58 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!