ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    myin aspenin jarrutehostimen. pääsylinterin ja pari kardaania. ostaja tuli hakeen osat. kauppa tehtiin, ja hinta oli mielestäni kohdallaan. seuraavanapäivänä soi puhelin et näillä kardaaneilla ei tee mitään. mielestäni jos käytettyjä osia ostetaan, niin osien kunnon saa todeta paikanpäällä. eikä ruveta soitteleen perään että palauta puolet myyntihinnasta. itte en tämmöstä harrasta mutta näitäki näköjään löytyy. en tiä oikeen mitä tekis kun kaupasta sais kuitenki uusia osia. kardaani oli kuulemma väärässä. sanoin et ota päät ja vaiha putki. vastaus oli et tulee ylimääräsiä kustannuksia. autoharrastuksessa on niitä kustannuksia tupannu tuleen ainaki itselleni aika usein. palauttaisko puolet myyntihinnasta vai ei. tää ilmottelee sit tyyliin et ilmotan kaverin puolesta. mitä itse tekisitte tilanteessa, :pinup:
     
  2. delsol

    delsol 1st gear

    Anna sen ostajan ihan rauhassa mesota siellä missä asuukin, tätä minä itsekkin hämmästelen aika usein että tullaan hakemaan tavara paikanpäältä jolloin se todetaan hyväksi ja ostetaan sovitulla hinnalla.Seuraavana päivänä sitten hypitään volttia kun ei se olekaan hyvä.
    Kyllä se ostajan häpeä on jos ei osaa mitata ostamiaan osia että käykö ne vai ei.
    Sitten ehkä eri asia jos lähetät osat ja mittavirhe/osan kunto on puutteellinen sinun puolesta.
    Itte palautin talvella rahat kiltisti Calixin letkulämmittimestä ja maksoin palautusrahdinkin kun oli oma patenttikorjaus mennyt rikki ja möin kummiskin lämppärin täysin ehjänä.
    Perävalo takuu näissä asioissa pätee autotallikaupoissa :wink:
     
  3. tammercity

    tammercity Gearhead

  4. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    niin oleellisin linkissä on nämä, jos ostat yksityiseltä niin takavalotakuu on ainoa mikä pätee.

    Tavarassa on virhe jos se ei vastaa tietoja, joita myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä

    Kahden yksityisen välinen kauppa
    Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostaa esimerkiksi käytetyn auton toiselta yksityishenkilöltä, kuluttajaviranomaiset eivät voi käsitellä eivätkä neuvoa mahdollisessa riitatapauksessa.
     
  5. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Tätä nimenomaista tapausta tuntematta tai siihen liittyviä henkilöitä lainkaan arvostellen tunnistan tilanteen.

    Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun tallikaverit tms. arvostelevat tuttavan ostoksia tyyliin "maksoit ihan liikaa", "ootko särötarkastanut", "sua vedätettiin" jne jne.

    Sitten usutetaan ostaja soittelemaan perään asenteella että puolet rahoista on saatava takaisin. Taustalla on usein ns. viisaampien pätemisen tarve tai sitten vaan iskee ostokrapula...

    Mä olen myynyt heikkokuntoisiakin osia ja autoja, mutta viimeaikoina oon painottanut sitä etten niiden osalta halua kuulla jälkikäteen kommentteja laadusta, koska kaupantekohetkellä myyjä ja ostaja ovat todistettavasti olleet yhteisymmärryksessä tuotteen kunnosta ja kauppasummasta.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mielestäni on myös myyjän moraalikysymys jos tietää että osa on viallinen mutta ei sitä ostajalle kerro.

    Ajatellaan vaikka tilannetta että myydään vanteet joista yksi on kiero. Jos myyjä on niillä itse ajanut ja tietää että yksi on kiero, niin silloin on moraali heikko jos ne myy kuitenkin eteenpäin kertomatta viasta. Vaikka sanoisikin ostajalle että kaikki on ostajan vastuulla.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Varsinkin kuin tuossa tapauksessa kyseessä on ollut vanha kardaani.
    Veikkaan ettei kyse ole kuin muutamasta kymmenestä eurosta?

    Jos olisi ostaja hakenut Aspenin kardaanin sijasta HEMI-lohkon ja maksanut siitä ehjän HEMI-hinnan, ja kotona todennut että se onkin halki, niin silloin ostajan vitutuksen ja hinnantarkistuksen voisi ymmärtää.
     
  8. sivustakatsoja

    sivustakatsoja 1st gear

    Kun ostaa käytettyä niin saa myös käytettyä ja siihen sisältyvät riskit mukana. Kääri vaan rahat tyytyväisenä taskuun sillä näitä kossupullon kerjääjiä kyllä riittää.
     
  9. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    itsellä jos myyn käytettyä niin lupaan että mikäli tuote on mielestäsi epäkurantti niin palautat sen ja saat rahat takaisin.

    ja samaa melkeinpä vaadin myyjältä jos itse ostotilanteessa.
    esimerkkinä nyt vaikkapa kun ostin syyläriä vankkuriini (ja kun tuossa omassa onkin sitten ilmeisimmin bensapikkarin kenno) niin käytetty vanin syyläri sinne ei sitten passannutkaan. Ja kun etukäteen oli sovittu että sen voi sitten palautella _minun itseni_ kustannuksella, niin näin teimme.
    Jos tällaista tapahtuu niin mielelläni (kuten myös tässä tapauksessa) ainakin kahvi+pullarahat maksan (ei myyjän pidä minun tyhmyydestä kärsiä).

    Kerran on myyntitilanteessa tullut tällainen jurpo vastaan joka halusi puolet rahoista ja pitää tuotteen...aikansa jannu jankkasi jolloin mulla palo käämit ja ystävällisesti käskin sen uida puoleen ruotsiin. Jos olisi palauttanut koko tuotteen takaisin olisi hän saanut rahat kaikkineensa takaisin.
     
  10. houru

    houru Gearhead

    Sekä outoja ostajia että outoja myyjiä on aina liikenteessä.Ite oon enemmänkin myyny,koska romua on pihassa enemmän kuin laki sallii.

    Oudoimmat ostajat koskaan mihin oon törmänny oli 2 puolalaista hemmoa,mitkä lähti tulemaan tänne perämettään ostamaan vanteita.Huonoa enklantia solkkaavat häiskät tuli pihalle ilman autoa,pensakanisteri vaan käsipuolessa keikkuen.Oli sitten menovesi loppunu jo 10 km aiemmin...noh,eihän se vannekauppoja sinänsä haitannu,mutta eipä siinä paljoon käteen "palkkaa" jääny,kun tietysti mulla ei ollu irtopensaa myydä,ja vanteiden kantaminen 10 km päähän,ja siitä vielä toiset 10 km lähimmälle automaatille olis ollu ehkä liikaa yhdelle päivälle talsimista.Eihän siinä muuta vaihtoehtoa tullu mieleen kuin alkaa kuskaamaan polakkeja :eek: sääliks vähän kävi raukkoja.(sisäinen humanistini heräsi henkiin)

    Suomalaisten ostajien perisynti on se että on hirveän akuutti tarve saada joku osa,ja luvataan tulla hakee se välittömästi,mutta ostajaa ei näy,ei kuulu.Ite oot hirveessä kiireessä maannu romun alla irrottelemassa elimiä,ja olis saattanu silläkin hetkellä olla muutakin tekemistä....muuten myyn niin halvalla ettei kukaan oo tullu valittamaan epäkurantista tavarasta.kerron aina kaikki viat jos sellaisia tiedän olevan.musta ei ikinä sais käytettyjen autojen myyjää :rotfl:
     
  11. professional

    professional 1st gear

    näitä riittää..

    itellä oli aikoinaan c-kadetin 1.2 kone ylimääräisenä ... jannut tuli kylillä kyselee.. joten lähdin näyttää.. pojat koneen näki.. sit alkoi tiukka hobby hall osari tinkaamiinen 100mk nyt ja loput 150mk sit ku se on paikoillaan ja käy.. totesin et painukaa pers aukiset vittuun täältä ja vedin konehallin oven kiinni.. ku hintaa todellakin pidin 250mk!!! ehkä meni topicin ohi mut tuli mieleen kun luin edellisiä :odroll:
     
  12. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Kerronpa tässä oman versioni asioiden kulusta. Minä olin se joka tein ostoilmoituksen TODELLISEN olemassa olevan kaverini puolesta koskien jarrusylinteriä ja kardaania. Melkein heti ilmoituksen jättämisen jälkeen ko. myyjä joka on minulle entuudestaan tuntematon, soitti ja kertoi että hänellä on juuri nuo tarvittavat osat. Kysyin että minkä kuntoiset ja hän kertoi niiden olevan hyvät ja käyttökelposet. Senverran luottavaisena uskoin myyjää ja kerroin kaverille että tämmöiset löytyy. No kaveri sitten päätti lähteä samana päivänä niitä hakemaan ja todellakin hän on aivan vasta-alkaja vaikka ei enää niin nuori olekkaan. Oli paikanpäällä huomauttanut myyjälle että kardaanissa on lommoja joten myyjä haki toisen kardaanin ja sanoi että rakenna näistä kahdesta yksi. Tuotuaan ne minun nähtäville huomasin heti että toinen on kelvoton ja toinen on täysin eri paksuinen eli niiden sopivuus on täys 0. Kaveri soitti seuraavana päivänä myyjälle ja sopivat palautuksesta. Nyt myyjä ei enää uskalla vastata puhelimeen kun itse yritin soittaa hänelle. Kaverini palauttaa kardaanit huomenna myyjälle jonka ei tarvitse rahoja palauttaa. Hän saa myydä tavarat edelleen jollekkin hyväuskoiselle hölmölle.
    Myyjälle: avaa vaan se puhelimes, ei meitä tartte pelätä!!!!!!!!!!!!!!!!
    Että näin ihmeellisiä ostajia ja myyjiä tälläkertaa. Näissä asioissa on aina kaksi osapuolta ja kaksi tarinaa. Ja nämä osat maksoivat yhteensä 100e, tää kauppa ei ollu rahasta kiinni vaan siitä mitä luvataan myydä. Mutta aloittelijallehan on aina hyvä myydä mitä vaan ja paeta sen taakse että mikset kattonu ja tarkastanu.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuohan ei koske minua? Ostin sulta auton ja olen soitellut mutta en ole haukkunut vaan kehunut. Mitä sitä haukkumaan vanhaa autoa mitä en ollut edes nähnyt kun kaupat tehtiin. Molemmat tyytyväisiä, ainakin minä.
    Nimim ihmeellinen ostaja
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Jos tunnet, että myit primaa tavaraa, pidä rahat, mutta jos tiesit myyväsi romua ja moraalisi myyjänä on kunnossa, niin palauta rahat ja pyydä anteeksi.
    Siis juridista vastuuta sinulla ei ole, niin kuin ei monella muullakaan "kauppiaalla", mutta moraalinen vastuu on.
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eikös sellainen reilu moraali kuitenkin näin pienessä piirissä ole parempi juttu. Sellaisia "kusetuksia" kun voi tehdä muutaman ja sitten on homma jumissa. Ei nämä harrastajapiirit niin isot ole..
     
  16. jylhä

    jylhä 1st gear

    Ainakin eräs ihan ammattihuijari hyvinkäältä, riihimäeltä, jokelasta mistä milloinkin on touhunnu toistakymmentä vuotta diesel moottorien ja vaihdelaatikoden kanssa, joten on nää aika suuret piirit.
     
  17. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    JES, siinä mielessä ex-repeli oli ihmeellinen ostaja että todella pitkän kaupanväännön jälkeen todella piti lupauksensa ja kaupat syntyivät. Oikeastaan se Jaggekauppa oli hyvä esimerkki siitä että molemmat varmaan ymmärsivät mitä hinta-laatusuhde tarkoittaa. Moraalinen vastuu täytyy tuntea, joten useimmiten ole antanut myymistäni tuotteista aavistuksen negatiivisemman kuvan kuin olisi ollut tarpeellistakaan. Luulen että nämä piirit ovat (osittain netinkin myötä) niin pienet että kusettajat ei hirveän kauaa saa mellastaa, vaikka toiminta-alueena olisi koko Suomi. Toivotaan ainakin niin.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Niin minusta piiri on pieni, jos ko. hemmo on tunnettu piireissä jotka noita dieseleitä ja niiden looria harrastaa, eli käry on käynyt. Tuskin suosittelet kaverillesi hemmoa joka noita kusetuksia harrastaa.
     
  19. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    näinhän se on että kaks puolta on asioissa. tääki tuleva harrastaja varmaan innoissaan hakee seuraavanki kerran käytettyjä osia ku het eka kerralla sahataa silimää.. ite oon luottanu myyjiin jotka od:lla myy roinaa. pitää varmaan varautua kanssa niihin epäluotettaviinki myyjiin.

    hyvä ku kirjotit tämänki puolen asiasta. alottelijoita voi kusta silmään 6-0 jos ei oo moraalia yhtään ja haluaa rikkinäisistä osista eroon hyvällä hintaa
     
  20. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    kardaani

    no kyseinen kartaani ei oo mun autossa ollu koskaan paikalla, ja oletin kyl et kunto todetaan kaupantekohetkellä. nii mä ainaki teen. ei ikinä voi tiätää kuka on aloittelija ja kuka ei. en mä mielestäni kertonut kardaanista muuta ku sen, että se on otettu ajokuntosesta autosta pois niinku on tehtykkin. oon myyny täällä paljon käytettyä osaa ja oli ekakerta ku kävi näin.oon ostanu itsekkin käytettyä osaa ja en milloinkaan oo perään huudellu. vanha on vanha. kartaani oli kai teijän mielestä väärä. mä viälä neuvoin että vaihtakaa putki väliin. mut ei käyny. mutta tästä opin sen et en myy enää käytettyä osaa ostan vaan. :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!