ihmetellä täytyy!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja jone2006, 10.4.2008.

  1. jone2006

    jone2006 1st gear

    voiko joku viisaampi kertoa mulle miksi OL ryhmään ei kelpaa mun ns. "promod" 57 chevy???eikös juuri tossa ryhmässä opetella ajamaan kovaa ja siitä mun mielestä eniten kuskeja on siirtynyt promodiin,yksin kertaisesti vaan mun perse ei kestä noita promod kuluja (ainakaan vielä).tuntuu aika hölmöltä että pro stock autoilla saa ajaa mutta itse tehdyllä "promod" autolla ei,kuitenkaan kun 7,5 sekunnin rajaa ei saa alittaa ni mitä v..un väliä korilla on,ei mee pipoon.entä mitä tapahtuu jo väsyneille promod autoille???kai ne joutaa paalattavaksi ku eihän niille suomessa ole älyllistä ryhmää...nyt on hieno homma ku auto valmiina ja kai se on myytävä tämän takia( pienenäkään en päässy isojen poikien hiekkalaatikolle leikkimään.... ja sama peli jatkuu).auto muuten sääntöjen mukainen mutta ei ulkonäkö kelpaa,haloo!! T.Jari Sokura
     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No enpä nyt aivan suorilta jaloilta usko että pelkkä sanomasi ulkonäkö olisi esteenä luokkaan pääsemiselle.Sen verran hieno ilmestys kilpurisi oli kun sitä ACS:ssä katselin.
    Joten kysymykseni kuuluukin:
    Miksi et pääse ajamaan?
    Paino suhteessa moottoriin?Kehikko?Akseliväli?
    Joku muu mikä?
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ulkonäöstähän toi kai oli kiinni, mitä ilmeisimmin siis auton. Eipä onneks noi sääntökirjan sivutkaan aukee mulle, et pääsisi ihmettelee, mutt kaipa tohon säännöissä selkeet perusteet on ja katsatajilla pykälät näyttää, et miks ei kelpaa. Sellaset voi ainakin vaatia nähtäväksi.
    Compissa kait pystyis myös harjottelemaan tota kovaa ajamista sellasellakin laitteella, joka ei outlawiin kelpaa.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    SPET tietysti myös yksi vaihtoehto, saat ajaa täysillä siinäkin, mutta eihän se kovin mielekästä ole jos ei pysty sellasta luokkaa ajaan mitä haluais. En ota kantaa tohon onko kori sopiva Outlawiin vai ei, mutta siitä olen samaa mieltä, että Outlaw on hyvä ponnahduslauta Pro Modiin. Sitä kauttahan melkein kaikki nykyiset Pro Mod-kuskitkin on tullu. Siitä keulastako se on kiinni vai katosta vai takasiivestä?
     
  5. luppes

    luppes 1st gear

    Mielenkiintoista tietää kuka noin on sanonut.
    Ainoa mikä äkisti tuli mieleen vois olla akseliväli, kuitukorihan on sallittu.

    - Luppe -
     
  6. seppo saapola

    seppo saapola 1st gear

    Sokka, se on varmaan se akseliväli mikä siinä mättää.
    Tein Ol-sääntö muutos ehdotuksen muutama vuosi sitten, kun Samin piti lähteä kyseiseen luokkaan. Sen aikaiset kuskit, suurin osa hyväksy ne.
    Mutta sitten joku teki paremmat säännöt, mitkä nyt on voimassa.
    Pro Modiin lähtö on vaan helpompaa kun voi tehä rullaavan auton PM
    säännöillä ja halvemmalla tekniikalla että pääsee indexiin, niin on
    paljon pienempi kynnys nousta modiin.

    En ymmärrä, mitä väliä on akselivälillä ( kunhan mahtuu varikolla
    kääntyyn) sillä ei oo mitään tekemistä indexiin pääsemisen kanssa, ainoastaa vaan vähän turvallisempi / helpompi ajettava.

    Mutta ellei sun Chevy sovi mihinkään luokkaan, niin tuo se Tarvasjoelle,
    siellä avataan lähitulevaisuudessa Pro Mod museo. Nyt siellä on jo yx
    -37

    Terv. SS
     
  7. zimimf

    zimimf 1st gear

    nopeella googletuksella '57 chevyn akseliväli on 115", taitaa olla aika sama kuin siulla.
    ja ainakin ennen OL:ssä sai olla alkuperäinen akseliväli "katuautoja" kun ovat. Taitaa olla takasiipi/kori ongelma??
    terv. Timo Ä
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Sääntökirjan 2008 sivu 47, kohta runko:

    Eli jos alkuperäinen akseliväli on 115" niin ei akselivälin puolesta luulisi olevan ongelmaa.
     
  9. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Olisko probleema täsä:

    "Muoto alkuperäistyyppinen, noudattaen alkuperäistä koria. Katon
    ja korin takaosan muodot oltava muodoltaan ja mitoiltaan alkuperäistyyppiset,
    poislukien takapyörien kotelot."
     
  10. jone2006

    jone2006 1st gear

    Terve Seppo!joo,asiaan...akseliväli on sama kuin kaikissa 55-57 chevyissä ja takasiipikään ei tule korin ulkopuolelle joten kaikin puolin se ois sääntöjen mukainen...mulle sanottiin syyksi että jos siihen vierelle ajetaan orggis 57 ni eihän ne paljo toisiaan muistuta,joten vain auton ulkonäkö oisi esteenä tai voihan sekin olla että mun ruma pärstänikään ei miellytä mutta siksihän musta kuski tulikin että pääsee kypärän alle piiloon.tuntuu kyllä hullulta että autojen rakentajia rangaistaan ja kehitystä koreihin estetään,kuitenkaan ku toi "tiiliskiveä" muistuttava häksätin ei pääse vastaaviin tuulenvastus tuloksiin ku tän päivän uudet korimallit...rahaa ton tekemiseen paloi riittävästi Seppo sen ainakin tietää joten pihähän paikkaa mulle museossa.t.Sokka
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tää ProStreet on Ruotsin OL. Siellä on säännöissä mukavasti "vapaa korimalli". Kaatuiskohan maailma jos Suomessa venyttäis samaan?

    Pro Street - PS####:
    Bilar med fritt chassi och kaross men fjädring på alla fyra hjulen.
    Slicks tillåtet. Lustgas, överladdning etc. tillåtet.
    Ljuddämpning enl. ET-reg. Avgassystem enl. DRT 1.3. Zoomieheaders ej tillåtna
    Bilar utrustade manuell låda, typ Lenco, Liberty, G-Force eller liknande + 50 kg.
    Klass "Break Out" på 201m är 4,60sek och 7.60sek på 402m.

    Vikt inkl förare:
    Big Block
    Small Block
    6-cyl
    5-cyl
    4-cyl
    1150kg
    1000kg
    900kg
    800kg
    700kg
     
  12. edu k

    edu k 1st gear

    Kyllähän toi -57 pitäs kelvata Outlwiin kun verrataan vaikka Javeliniin, Dartiin, tai Team Holmin Jascaan....aivan samoin kun yksikään Pro stock auto ei totisesti ole alkuperäisen version "näköinen" ovat meinaan hiukan pidennettyjä etc. Että on se nyt kumma mikä täällä oikein aina maksaa näissä tulkinnoissa...
    Edu K
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eiks tossa säännöissä ollut jotain punttihyötyä siitä, jos on jotain tiettyä vuosimallia vanhempi koppa? Luulis, että olis kertakaikkisen yhdentekevää onko katto ja takaosa oikeissa vekeissä; ei se ollut sitä edes vellamo/nyströmin kuskaamassa Chevellessä. Toi on kuitenkin aivan selvästi tunnistettavissa '57 bel airiks, toisin kuin vaikkapa monet comppipulkat. Et jos toi koppa oikeen jotain sattuu, ni veis sitte tolta kopalta vaikka sen vanhan mallin aerodynaamikkaedun painossa pois? Jos sitäkään.
     
  14. BS105

    BS105 1st gear

    voi g...sus onko spet se ainoo ja oikee luokka????tietty jos meinaa jarrutella ja ajella apulaitteilla....!
     
  15. SC 285

    SC 285 1st gear


    Ei kai tuossa kukaan niin ole väittänyt ja Kannattaa tutustua sääntöihin, apulaitteet on kielletty.
     
  16. BS105

    BS105 1st gear

    joo säännöt on tutut ja jos vertaa luokkia ol ja spet ni mitähän eroa tai samaa niissä mahtais olla.....? ei mitään ainakaan mun mielestä,toisessa ajellaan indeksiin ja toisessa vedetään täysiä,eikö?ja tiedän myöskin sen että tulevalla kaudella ko laitteet on kielletty spetissä mikä on oikeesti ihan oikein....
     
  17. SC 285

    SC 285 1st gear

    Jaa... Niemihän tuossa vain toi esille että spet on vaihtoehto. Eihän sitä tarvi ajaa jollei taho. Sitä paitsi OL:n aikaraja 7.5 s. ja Spetin 7.00 s. Melko täysiä voi vetää spetissä... Mutta tämä tästä.
     
  18. jone2006

    jone2006 1st gear

    voisko joku katsastus mies tai vastaava nyt kertoa pääsenkö OL ryhmään vai en kyseisellä autolla.ei o kiva sitte kisoissa arpoa mitkä kilpailu numerot isken kiinni ja mihin edes ilmottaudun.spet ois muuten hyvä ryhmä mutta ku siinä on hidas kuusi ja taitais tulla punasia valoja ku viivalla joutuis varttumaan...ehkä.comppiin ei riitä paukut koneessa ja osallistuja pulaa.eikä viittis enää lähtä super comppiinkaan ku Pietilän Arska aina tiputtais kuitenki...voihan v,ku on vaikeeta...tarjotkaa tosta kilpurista jotain ni saatan vaikka myydä,loppuu tää pähkäily ja rupeen harrastaa postimerkkeilyä!!! :eek: T.Sokka
     
  19. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Pakko sanoa että nyt pikkasen eri mieltä.Ensinnäkin tollasen 57 letukan omistajana ja että on tullut tuollaista Pro stock autoa katteltua reilu pari viikkoa.
    Pro stock auton korit tehdään tiettyjen VAKIO sabluunoiden mukaan.Vain keulaosaa saa hieman muokata.Korjatkoon joku paremmin tietävä mikäli aiheelliseksi niin katsoo.Muuten autot pitää olla täysin tehtaan mitoissa.Eikä vain sinnepäin.Amerikan kisoissa ne nimittäin tarkistetaan.

    Joku tossa aikaisemmin mainitsikin että aivan samannäköinen kuin orkkis 57 letukka joten vertaillaanpas:

    Kuitukori 57 chevy
    http://www.racingjunk.com/post/1159690/ ... -NEW-.html

    ja sitten vakiokorinen 57 chevy(huom 25.2 runkoleima,saa ajaa 6.0sek)
    http://www.racingjunk.com/post/1138360/ ... -Cars.html

    Melkein niinkuin 2 marjaa,vesimelooni ja mansikka.(joojoo,vesimeloni on hedelmä)
    Ja JOS kyseessä sattuu olemaan(?) 7/8 mittakaavan kori,chopattu katto,pidennetyt helmat,etupuskuri kallistettu n45astetta,niin ei siinä voi puhua alkuperäisestä muodoista juuri mitään.
    Ja pahoittelut linkkien pituudesta niille jota se vaivaa,ei sitä linkkiä tartte lukea.

    Mulla ei henk.koht mitään ole herra Sokuraa vastaan tai hänen autoaan,mutta säännöt on säännöt.Eikös sen ole sanonut muutama tälläkin foorumilla aktiivisesti kirjoittava heppu:Autot tehdään sääntöjen mukaan,ei säännöt autojen mukaan.
    Ja mitä tulee aerodynamiikkaan,jos haluaa ajaa kerrostalolla luotien joukossa,pitää se ero kompensoida voimalla.Outlawissa saa olla nykyään reippaan kokoisia koneita.Vaparina,kaasuilla tai väkisinhengitettävänä.

    Ymmärrän turhautumisen mikä on tullut mutta ei se asia miksikään muutu jos alkaa netissä valittamaan.


    Nämä edelläkirjoitetut ovat vain minun mielipiteitä.

    T:Vatanen
     
  20. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Siis onko toi lainaus sääntökirjasta? Ei paljon ympäripyöreämpää voi olla. Ainakaan chopatulla autolla ei saa osallistua. Muoto. Siis minkä muoto? Okei, Katto ja takapää on eritelty, mutta saako keulapala olla -08 Matizista?
     

Kerro tästä muillekin!