ihmetellä täytyy!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja jone2006, 10.4.2008.

  1. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Putte:
    Paskanmarjat...

    Ei kyse ollut siitä että kilpailukykyistä kalustoa suljettaisiin pois.Vaan se että ne uudet mukaan tulevat autot täyttää ne säännöt jotka niille on luotu pitkälti kuljettajien toiveista.
    Joustamista sääntöjen suhteen voi tehdä mikäli muut kuljettajat antavat siihen erityisluvan.Ja kilpailun tuomaristo siunaa.Mutta raja pitää siinäkin vetää johonkin.Eikö vain Herrat askut ja Putte??
    Ja ottaen huomioon että siihen 7sek puolelle pääsemiseen meni OL:ssä aika monta vuotta ja viime kesänä äkkimuistista sinne meni 2kpl.Ja nistä toinen 7.5sek ja toinen tais olla 7.6 vai 7.7sek.Kehitystä suurella ässällä lyhyessä ajassa....
    Montakos askutin ryhmässä meni?Ai niin mutta sähän ajoit indeksi ryhmässä :D :D
    Jepjep,,Mä en aja nyt missään ryhmässä,siihen turha vedota.

    Vatanen

    Ps:proModiin meneminen varmasti suuri askel,en sitä kyseenalaista.Ja siitä samaa mieltä että OL hyvänä välietappina ProModiin.
    Mutta edelleen:Autot tehdään sääntöjen mukaan.Ei säännöt autojen.
    Jos tekee ProMod autoa,ei tarvitse mun mielestä ihmetellä jos ei pääse Outlwiin ajamaan.

    Sama jätkä
     
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Pitääkö sitten neuvoa Sokuraa laivaamaan autonsa amerikkaan???
    Kyllähän tuo jenkeis toimii kun autoa on ku pipoa suomalaisessa pilkkikisassa.
    Suomessa olisi sitten taas yksi 3-5 auton ryhmä lisää.Ja sehän vasta nannaa olisikin.
    Kaikella kunnioituksella triniemi mutta en ymmärtänyt tuon linkin pohjaa?
    Uusi ryhmä?Sääntömuutos Outlawiin?Joku muu mikä?
    Valaiseppas ihan mielenkiinnosta...

    Vatanen
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    En ainakaan uutta ryhmää tarkoittanut, hyvä kun nykyisiin löytyy tarpeeksi autoja. Pointti oli se, että mikä Outlawin tarkoitus on? JOS sen tarkoitus on olla väliryhmä Pro Modiin, niin silloin sääntömuutos ahdettujen alkkiskoneiden sallimiseksi olisi mun mielestä paikallaan. Jos tarkoitus on joku muu, niin ei sitten mitään.

    Aika moni Pro Mod-kuski on kuitenkin Outlawissa harjoitellut Lencojen, kytkinten, ilokaasujen ym käyttöä. Äikää, Paren, Pöntinen, Nieminen, Nyström nyt ainakin tulee äkkiseltään mieleen. Sais sitten harjotella sitä ahdettua alkkistekniikkaakin halutessaan ja kun tossa Goodguysin A/GAS:issa on aika pitkälle samat säännöt (oviautot, lähes sama indeksi, joku painorajakin) ja ahdettu alkkistekniikka sallittu, niin toin sen nyt noin esimerkin vuoksi vain esiin.

    Itselläni ei ole ainakaan toistaiseksi rahkeita Outlawiin, kunhan esitin omia ajatuksia kun tässä alettiin sääntöjä sorvaileen. Sokuran Chevyn korimalliin en ota kantaa paitsi sen, että ihan v*tun hieno se on.

    Mikko Niemi
    Super Pro ET 1984
     
  4. askut

    askut 1st gear

    noniin tultiinhan tähän jarrutteluasiaan ,toivottavasti en aja tota super comp luokkaa enää kaudella 2009 mutta asioista jollain keinoin tietävänä
    haluaisin myös selvyyttä näistä asioista/säännöistä jotta jos ei enää 2009
    niin kovin jarruteltas = ol t. Tuksa ja anteeksi jos oon vittuillu täällä netissä = kuiteski ollaan samaa porukkaa...kait ainaki ens vuonna
     
  5. HCollector

    HCollector 1st gear

    Missäs tosta Sokuran Chevystä on kuvia?
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  7. Putte

    Putte 1st gear

    Jos rakentaa autoa Pro Modiin, voi se silti mahtua sääntöjen puitteissa myös Outlawiin, sillä korinhan ei tarvitse olla alkuperäisen vaan alkuperäistyyppinen. Siinä on valtava ero. Alkuperäistyyppisessä riittää, että korimalli on tunnistettavissa. Tämä on sitten vain minun tulkintani.
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kappas,tämä oli jäänyt multa huomaamatta.Kiitos korjauksesta.
    Ja edelleen,tuo tulkinta alkuperäistyyppisestä on aika suuri.
    Itse en näe tuon auton täyttävän niitä specsejä.
    Mutta mä en olekkaan kuski vaan mekaanikko(omasta mielestäni)
    Eikös veli Raiski sen aikoinaan sanonut muistaakseni:proMod ja Outlaw autot pitää pystyä erottamaan ulkonäöstä...
    Ja voi se soveltuakkin molempiin,sääntöjen puitteissa.

    Ehkä joku nyt sitten tekee sen aloitteen seuraavassa OL kokouksessa?

    Ja miksi sitä ProModia ei voi harjoitella ProMod luokassa?

    Vatanen
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Eiköhän olla samaa sakkia varikolla vastaisuudessakin.
    Toi "jarruttelu" nyt oli pakko kuitata,liian herkullinen paikka missata :rotfl: :rotfl:
    Samaa mieltä siitä seikasta että nuo sääntö-asiat olisi hyvä tietää tulevalle kaudelle kun edellinen loppuu.
    Silloin monelta tämän kaltaiselta tapaukselta varmasti säästyttäisiin.

    Vatanen

    Ps:ja saa täällä vittuilla,siihen vaan helposti vastataan takas... :rotfl:
     
  10. panhead

    panhead 1st gear

    Multa sais kannatusta ,että OLssä vois ajaa ahdetulla metanoli moottorilla.
    Jos nyt pystyy ajaa yli 600 ilokaasumoottoreilla ja yli 800 vapareilla niin kyllä siihen sopis hyvin vaikka 526 metsku moottorikin.Vai lähteekö homma lapasesta?On vaan halvempi moottori ajaa kuin ilokaasumotti.Täytyy sanoo että en ole kauheen tarkkaan perehtyny sääntöihin, kun on toistaseks yli omien resurssien.
     
  11. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Harvoin otan kantaa näihin keskusteluihin mutta nyt tuntui että pitää!!!
    Olen aina ihmetellyt että onkohan näiden sääntöjen n.....minen nyt
    todella niin tärkeää??? Tässäkin tapauksessa auto ei kuitenkaan saa
    alittaa 7.5sek!!! Jätkä on tehnyt helvetinmoisen työn!! ja uhrannut
    omat ja varastetut rahat!! Tämä on valtava uhraus ja ehkä on budjetti
    ylittynyt!!! No ehkä tuli mieleen että otetaan vauhtia hiukan halvemmalla
    tekniikalla.Ja näin kävi!!! Olisiko nyt aika miettiä että jos joku haluaa
    siirtyä eteenpäin niin kannattaisi kannustaa eikä pommitta!!!!
    Meillä on suomessa kuitenkin niin vähän harrastaja että myös kattojärj.
    kannataisi miettiä että myös kotimaisten kovempien ryhmien "vanha kalusto"saisi myytyä alempiin ryhmiin ja täten hyvää tavara ei karkaisi
    Esim.Ruotsiin vaan jäisi Suomeen ja laji kehittyy!!! Vain hyvällä yhteistyöllä tämä laji kehitty.Terv Nixxon
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Meinasin pitää turpani kiinni, mutta en malta. Kisataustaa ei ole, ihan lajin seuraajana kirjoitan. Kuten aiemmin kirjoitin, se Valiant65:n laittama sääntökohta on todella epäselvä ja harvinaisen ympäripyöreä.
    Sokura saa paljon kannattajia sillä, että valitsi kopaksi ´57 Chevyn. Kaikki tunnistaa ´57 Chevyn. Harrastajien jälkikasvu tietää viimeistään 7-vuotiaana, miltä näyttää ´57 Chevy. ´57 Chevyn tunnistaa myös, vaikka siitä tehtäisiin sohva, päytä, avaimenperä tai herätyskello. Sen sijaan jos Sokka olisi valinnut autoksi ´91 Hyundai Ponyn, niin minäkään en sitä tuntisi pro mod-tyylisenä, vaikka sellainen olikin perheessä useita vuosia.
    Mistä päästäänkin asiasta aasinsiltaan. Mikä on pro mod-tyyli? Onko sääntökirjassa nimenomaan kielletty pro mod-tyyli Outlaw-luokassa? Missä määritellään pro mod-tyyli? Mulla on joku haju, mitä tehdään autolle, jos siitä tehdään pro street tai old shcool, mutta voiko mun Astrosta tehdä pro mod-tyylisen?
    Komppaan vielä Puttea siinä, että jos Outlaw olis pysynyt sikaluokkana katuautoille, joita ei passaa enää viedä konttorin lähellekään, tätä ongelmaa ei olisi. Mutta onhan ne vehkeet koventuneet koko ajan jo useita vuosia. Tää oli vaan ajan kysymys. Keskustelupalstalta on vuosien saatossa jäänyt käsitys, että niin järjestäjä, kuin kilpailijat on yksimielisiä siitä, että sääntökirja on se, millä mennään. Onko se Sokan auto sallittu vai kielletty sen opuksen mukaan?
    Ps. en ala haastamaan riitaa kenenkään kanssa, ei riitä taidot siihen. Kunhan nyt heitin lusikkani soppaan. Onnea vaan kaikille kisaajille kaudella 2008!
     
  13. jjp

    jjp 1st gear

    Ja miksi sitä ProModia ei voi harjoitella ProMod luokassa?

    Vatanen

    taitaa olla suurin syy ProModissa harjoittelemiseen vaihteisto, tarttes olla lenco ja kytkin. ennen ainankin oli automaatit kielletty eli taitaa sokan olla aika vaikea taikoa lenco ja kytkin kamoja näin lyhyellä ajalla.
     
  14. MPST 67

    MPST 67 1st gear

     
  15. seppo saapola

    seppo saapola 1st gear

    Pengoin muutaman aikakortin vuodelta 1998, OL ajoilta:
    Auto : Pontiac, paino 1377kg, kone vanha 632 ja kaasut.
    kilpailu nr:eek: 508

    Alastaro 3.7.1998 klo 13.27 aika 7.511 / 295.35km
    Motopark 17.7.1998 klo 16.26 aika 7.508 / 303.39km
    Motopark 18.7.1998 klo 13.33 aika 7,47 / 302.88km
    Alastaro 8.8.1998 klo 14.16, aika 7,59 / 282.39km

    Mutta noihan oli viimevuos tuhannella ja sen aikaisilla vehkeillä ajettu
    niin ei niitä lasketa enää.

    Terv. Seppo
     
  16. forssu

    forssu Gearhead

    Kyllä tuntuu koko homma oudolta. Tuntuu että fia ryhmät on ainoot missä sääntöjä ei tarvi arpoa...

    Mutta Pelle Erikson ja Hannu Flink on ainakin sujuvasti ajanu Comppia pro modilla. AN/A tai BN/A jos kaasuilla meinaa pukata ja Teri oli näköjään ajanu C/A:ta. Eikä tarvi jarruttaa ku maalin jälkee...

    Flinkillä ennätys AN/A 7.0 ja Ålands Pellellä BN/A 7.2.
    Automaatista saa vissin vielä painovähennystä.

    En tiiä Flinkistä onko ens suvena tulossa.

    -Jani-
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Totta, tuntuu oudolta jos säännöistä pidetään kiinni. Tähän astihan tuolla on ollut joitakin "poikkeavuuksia", jotka tosin nyt taidettiin virallistaa.
    Tää on aika monipiippunen juttu, pitääks autojen joustaa sääntöjen suhteen vai sääntöjen joustaa autojen suhteen. Jos on tarkotus, et OL:ssä "mikä tahansa käy", niin sen kai pitäis sitten lukea säännöissä. Mut onks se sitte hyvä juttu vai ei? Ja miksei dragsterilla sitten saman tien, kai niilläkin se 7.5 sekunnnin indeksi on rajana?
     
  18. häjypoika

    häjypoika 1st gear

    onhan ol luokas ollu ex pro mod autoja ennenkin ja aiva viimme vuosinaki. vai oliko ne sitte niin lähellä alukuperääs muotoja et sai ajaa. mut nuo säännot tuntuu olevan usienmaski auto luokas laaja käsite, joiski on et mitä ei säännöissä mainita niin se on kiellettyä. esin mennäänpä ajassa taaksepäin oli ratapuolella luokka super saloon, säännöissä sallitiin pyörän tujentojen muutokset, no poijat venytti säännöt äärinmilleen ja alakas olemahan täys putkirunko vehkehiä ja momokokki runkoja ja kuitu koria. no ne kenellä oli lompsa lyönnis niin ne sit meni menojaan raralla. mun mielestä ol,luokas on menty samaan nuotten sääntöjen venyttämises esti sallitiin vähä ja sit mentiinki jo ja lujaa. mut hyvähän se on et tapahtuu kehitystä, mukava kattuaki ku lujaa mennähän. notta kannustukset kaikkille jokka rehkii tämän lajin etehen.
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Täytyypi muuten korjata, kun muisti teki tepposet. Äikää ajoi sen 7,5 ajan jo 2005 finaaleissa ja 2006 hän rakensi Pro Modiaan, eli mullakin tuli vuoden muistivirhe.
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Yhtenä syynä on myös lisenssin aikavaatiomus. Jos tekniikassa on resursseja 7,5 aikoihin, mutta ei kovempaan, niin niillä ajoilla ei Pro Modiin ajeta lisenssiä. Ja jos et saa ryhmään lisenssiä liian hitaalla autolla, niin milläs harjoittelet kyseisessä ryhmässä.
     

Kerro tästä muillekin!