IKH:n momenttivarret

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Pertura, 28.9.2011.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Elikkäs, tuli tuossa ostettua tämmöinen momenttivarsisarja. Niiden kanssa sitten intoa puhkuen remontoimaan, muun muassa pyöränmuttereita kiinnittämään. 200Nm varren kanssa laitoin pyöränmutterit kiinni, mutterit lähti auki räikällä ohimennen vääntämällä. Käden ulottuvilla ollut momenttiavain oli säädetty 140 Nm:iin, silläkin sai vääntää melkein kierroksen ennen kuin naksahti. Eli olivat mutterit ihan oikeasti löysällä.

    Ovatko noi momenttivarret ihan oikeasti noinkin tarkkoja momentin kanssa, vai enkö mä vaan osaa? Renkaat oli ilmassa kiristyksen aikana, akkupulttikoneen voimin momenttia väänsin
     
  2. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ei itsellä kokemuksia kyseisestä sarjasta, mutta sinuna kiristäisin uudestaan käsin(esim. räikällä) ton momenttivarren kanssa, kun noi varmaan vaatii tasaisen väännön eli momentti on mitä sattuu pulttikoneen iskujen takia.
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Mä olen käyttäny tuollaisia varsia paineilma pulttikoneen kanssa (perus wurthin pyssy, 8bar paine), on renkaat pysyneet kiinni.
     
  4. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Käsittääkseni noiden varsien toiminta perustuu tietyn mittaiseen iskuun, jolloin varsi joustaa sopivasti ja lopullinen momentti on haluttu. Liekö pulttipyssyillä sitten suhteellisen vakio iskun pituus/kulma eri merkkienkin kesken? Noita pitää aina käyttää maksimipaineella ja pyssyn suurimmalla momenttiasetuksella, jotta momentti on oikea. Akkukäyttöisellä koneella saattaa isku olla liian lyhyt, että tuo varsi joustaisi riittävästi ilmoitetun momentin saavuttamiseksi.

    Käsin vääntämällä nuo toimivat aivan kuten tavalliset jatkovarretkin, paitsi ehkä joustavat hieman enemmän. Millään tavalla ne eivät rajoita momenttia ennen katkeamistaan, mikäli niitä vääntää riittävän suurella voimalla.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  5. Eagleheart

    Eagleheart 1st gear

    Momenttiavaimia ei enää valmistettaisi, mikäli nuo keksinnöntapaiset toimisivat edes välttävästi.
     
  6. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    Huomenta,kaksi mahdollista asiaa tulee mieleen,akkumutterinvääntimesi max kiristys momentti on liian pieni tai et ole antanut iskeä tarpeeksi kauan.Sen kyllä huomaa kun momentti on saavutettu ja varsi alkaa "väpättämään".IKH:lta on jäänyt mainitsematta yksi tärkeä asia eli nuo sauvat on suunniteltu vähintään n 450Nm-550nm "tehoiselle" pyssylle silloin ne on tarkimmillaan.Samaa Taiwanissa tehtyä sarjaa myydään monella eri nimellä.Mikä väännin sinulla?

    Momenttisauvat on suunniteltu vain iskeviin koneisiin.Tarkkuus riittävä mihin
    ne on suunniteltu.Minulla on ollut muutaman vuoden ja toimii kuten pitää kun oikein käyttää.
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Väännin on Hiltin isoin akkuväännin, sille luvataan kääntöä 450Nm. Kiristäessä paukuttelin kyllä tappiin asti, eli varsi alkoi väpättämään ja mutteri ei enää hetkeen pyörinyt mihinkään. Täytyy vielä kokeilla noita varsia sekä akku- että ilmakoneen kanssa, että saadaan user errorit rajattua pois. Vähän alkaa tuntumaan että tässä oli joku kohta mikä meni munilleen käyttäjän takia, täytyy käydä harjoittelemassa lisää. Jos ei vielä silloinkaan onnistu, niin onpahan ainakin paljon erivärisiä jatkoja räikkään
     
  8. Lasse@

    Lasse@ 3rd gear

    Kyllähän tuolla pitäisi 200nm varsi toimia,suunnilleen saman tehoinen ja kuin minun Bosch,en tiedä sitten miten Hilti on tuon 450nm on mitannut.Ja kun noilla laitetaan kiinni niin ajetaan ensin mutteri/pultti kiinni "hiljalleen" sitten täydellä voimalla kiristys,niin kauan kun hylsy ei pyöri,huomaat kyllä miten varsi taipuu,voi vaatia 5 sek kiristyksen.
     
  9. JVesivalo

    JVesivalo 1st gear

    Vinkiksi vaan kaikille että, Koivusen King tools merkillä myymä momenttisauva sarja on tarjouksessa hintaan 38€. Sarja sisältää sauvat 90N-135N. Itselle olisi mainiosti riittänyt yksikin sauva, mutta kun yhden hinnalla sai sarjan niin tuli tuo ostettua. Kingin ja Ikh:n tuotteet lienevät saman aasialaisen valmistajan tuotteita.

    Btw. jos jotain kiinnostaa niin Motonet myy Momenton valmistamia momenttisauvoja, jotka ovat luultavasti parhaita? Nämä ovat kylläkin kiinteällä 19mm hylsyllä, tuotenumerot on 76-2094 ja 76-2095
     
  10. ajomies

    ajomies Gearhead

    Ainakin raskaan kaluston pyöriä kiinni laitettaessa ehdoton peli, muuten tahtoo mennä niin tiukkaan ettei saa auki tai sitten katkee pultit.
    Aluvanteiden jälkikiristystä ei noillakaan poisteta, eli muutaman sadan kilometrin jälkeen on kireys tarkistettava.
     
  11. north

    north Gearhead

  12. maddis

    maddis Gearhead

    Juuri noista sarjoista ei. Itsellä on yksi Motonetin 120Nm varsi. Samoiten on kaksi paineilmakäyttöistä pulttipyssyä.

    Pienemmällä, kun käyttää niin huomaa, että pultti/mutteri ei pysähdy kerralla vaan pikkuhiljaa jatkaa kiristymistä, kun jaksaa papattaa. Isommalla jos kiristä jo kerran pienemmällä kiristettyä pulttia/mutteria niin se pyörähtää hieman ja sitten pysähtyy kuin seinään eikä pyöri pikkuhiljaa eteenpäin vaikka papattaa pidempään. Ja selvennyksen vuoksi kummassakin oli käytössä sama 120Nm momenttitanko.

    Kokeilin kiristää lisää momenttiavaimella joka oli säädetty 120Nm ja ainakin tuossa testissä jokainen pultti/mutteri (pyöränmutterit tässä tapauksessa) naksautti avaimen heti eikä yksikään kääntynyt ennen naksausta joten ainakin 120Nm oli(tietysti jos tarkkoja ollaan niin lepokitka on suurempi kuin liikekitka etc..) mutta tarpeeksi lähellä.

    Kokeilemalla selviää, mutta jos ei ole tuota konetta jo niin tietysti tulee ei niin edukas kokeilu.

    Onhan tuossa Motonetin sarjassa disclaimeri jolla pesevät kätensä: "Loppukiristä aina vaadittuun momenttiarvoon momenttiavaimella."
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itellä käytössä bilteman momenttitangot ja ihan on toiminu hyvin ja +-5nm karkeesti oli heitot kun momenttiavaimella tsekkasin. Toki pitää sit muistaa että siinä pulttimopossa on riittävästi jerkkua :)
     
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Mulla on kokemusta Motonetista ostetusta 90Nm Bahcon tangosta, jota olen pyörittänyt Makitan 440Nm akkuvääntimellä.

    Ostin ton aikanaan ajatuksella, että saan tuon kanssa vääntää autosta riippumatta vääntimellä niin pitkälle kuin se menee ja sitten loput kiristää momenttiavaimella, kun eri autoissa on eri ohjearvot momentille.

    Kokemuksen mukaan, kun tolla ensin vetää kiinni, niin yleensä sen jälkeen siihen 110Nm lukemaan saa vähän pulttia pyöräytettyä, ennen kuin momenttiavain naksahtaa, joskaan aina se ei pyörähdä ollenkaan ennen naksahdusta. Sanoisin siis, että ei ole ihan tarkka, mutta aika lähelle oikeaa lukemaa sillä nähtävästi pääsee.

    Se ääni, mitä vääntimestä lähtee, muuttuu ihan totaalisesti siinä kohtaa, kun pultti ei enää pyöri, vaan tanko vain joustaa. Siinä vaiheessa siitä lähtee sellainenkin pärinä ja mäiske, että aika nopeasti tekee mieli irrottaa liipasimesta. En ole siis koskaan edes kokeillut, että menisikö se vielä pikku hiljaa tiukemmalle sen jälkeen, kun ääni muuttuu.
     
  15. OpaS

    OpaS Gearhead

    Hyvin on pysynyt autoissa pyörät kiinni, kunhan mutterimopossa on tarpeeksi voimaa.
    Käytössä on henkilöautojen rengashommissa ollut yleensä 110Nm momenttipuikko ja Ingersoll Rand 2135QTiMAX paineilmakone (siitä luvataan vähän yli 1000Nm.) Milwaukee FHIWH34 akkukone (jotain 1600Nm?) tuntui jotenkin vähän hankalalta pidellä.
     
  16. Jussi475

    Jussi475 1st gear

    Lainaus uusimmasta Koneviestistä:
    "Iskevän akkukäyttöisen vääntimen ja paineilmakäyttöisen vääntimen välillä havaittiin selvä ero 120 Nm momenttisauvaa käytettäessä. Siinä, missä pienempitehoinen paineilmapyssy väänsi momenttisauvan kanssa pultit järjestelmällisesti suunnilleen oikeaan momenttiin, akkukoneen kanssa pultit jäivät huomattavan löysälle."
     

Kerro tästä muillekin!