IKH:n Strongline kompressorin laatu???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 15.7.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pyöriikö se oikein päin? Roiskevoitelu..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    mistä löysit sitä kansipahviaihiota siihen hintaan? ja muistatko paksuuden
    ja merkin
     
  3. VRC

    VRC 1st gear

    amis vei jalat suustani...

    mitä näitä mainittuja kompuroita olen katsellut ja käyttänyt niin minusta tulevat kaikki samasta tehtaasta tai joka tapauksessa Italiasta, vain eri värisiksi maalattuina ja tarroitettuina.

    Itsellä on Gern (en muista mallia, 50 l säiliö ja kaksipyttyinen remmivetoinen kompura) johonka jouduin ensitöikseni vaihtamaan kannen, siinä oli valuvika ja se vuoti jostain huokosesta läpi. Maahantuoja eli Keskinen tosin hoiti homman hyvin eli lähetti minulle sen kannen ja tiivisteen yms hilut ihan puhelinsoiton perusteella, ei tarvinnut lähteä kärrin kanssa mihinkään ajelemaan.

    Sen jälkeen ei ole ongelmia ollut, tosin käyttökin on satunnaista.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Halvempien gernien moottorit tulee kiinasta,Kalliimpien italiasta.Paikallinen Työkaluässä-kauppias lopetti Gernien myymisen kun tuli valituksia niin paljon.
     
  5. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Anteeksi, että nostelen vanhaa topicia. Tässä pitäisi kompura hommata, 5,5kw laitteita olen katellut, joko Gerniä/Aiconair, tai Strong Lineä.

    Kärkkäisellä maksais Aicon Air, eli Gerni 950€, Työkaluässällä Strong Line 1080€. Onkohan noissa laitteissa nyt sitten mitään eroa että kannattaisi 130€ maksaa enempi Srong Linestä? Vosiko noissa olla laatueroja vaikka samanlaiset olisivatkin.

    Sitten noista hiekkapuhalluspytyistä. 120 euroon sais 20l ikh:n pytyn, jossa ei ole painemittaria eikä vedenerotin.

    Tällainen 40l R.O.C.K lähtisi 180€:lla, laitteessa on vedenerotin ja painemittari. http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=hie259

    Kummanhan noista nyt sitten laittais?
     
  6. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Tuollaisen rockin ostin Oulusta alle satasella, joten kannattaa katsella muualtakin...
     
  7. onre

    onre 3rd gear

    Mulla on Finin osista tehty Velsar-kompura. Edellinen omistaja onnistui leikkauttamaan sen kiinni, mutta siihen syynä oli kyllä hutiloiden tehty öljynvaihto perus-moottoröljystä Bilteman kompuraöljyyn. Meni kuulemma vaahdoksi ja jumahti.

    Itellä toi on kestänyt kuukausitolkulla sellaista 8-12h päivä käyttöä aikanaan, sittemmin käyttö on vähentyny enemmän sellaseks kun nyt harrastetallilla on normaalia. Toi on tukevaa tekoa, vaikka sitä on roudattukin paikasta toiseen jne, mikään ei oo vääntynyt saati yrittänyt irrota.

    Käytettyä kannattaa kyl vakaasti harkita, kyllä se jotain kertoo jos kone on kestänyt viisikin vuotta hajoamatta ja on yhä ehjä ja toimiva.
     
  8. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Liekkö ollut tarjouksessa? Kertyy äkkiä polttoainekuluja ja aikaa menee hukkaan, kun rupeaa metsästään halvinta pönttöä.
     
  9. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    kun ostat osta kunnollinen.

    itse olen ainakin saanut tarpeeksi noista halpis kompuroista. niitä on kylillä melkeen jokaisella ja ne hajoo vuoorotellen :mad: täysiä paskoja siis. melkeen kannattaisi ajatella hiukan pidemmällä tähtäimellä jos kompuralle on käyttöä harvasen päivä niin kyllä muutaman satasen lisäsijoitus on paikallaan. ennemmin ostaa 1500e kunnollisen kuin 600e paskan. 8) mutta pienessä käytössä ei varmaankaan kannata laittaa tuhansia euroja :)
     
  10. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Re: kun ostat osta kunnollinen.

    Ihan perus tallikäyttöön laittamassa, tuskimpa tulee joka päivä pyöritettyä. Hyvin tuo 150€ pikkukompura on käytössä kestänyt, joku kiinalainen se varmaan on. Onkos nämä 1000€ Italilaiset kompurat sitten niin paskoja, ettei kannata mennä ostaan? Pienempää ja kalliimpaa omasta mielestä turha mennä ostaan, ei sitten hiekkapuhallushommatkaan onnistu, ammattikäyttöön kun en ole laitetta hommaamassakaan. Käytettyjä on vähän saatavilla järkevään hintaan. Tuntus olevan melko paljon eriäviä mielipiteitä näistä italialaisista, joku kerto käyttävänsä päivittäin ilman ongelmia, jollaki hajos heti ensimmäisellä käytöllä. Abacit kannattaa varmaan unohtaa kans samoja kompuroita nekin taitaa olla. Minkälaisen kompuran tuottoa vähintään 600 l/min tuolla 1500€ sitten sais, ei saa vielä ammattivehettä silläkään.
     
  11. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    Re: kun ostat osta kunnollinen.

    joo ei saa ammatti vehettä. mutta hiukan paremman jo saa. kyllä ne jotkin kiinalaiset kestää mutta noin puolet on niinsanottuja maanantai malleja jotka hajoo lähes heti. huuto. netissä olis hyvä kompura myynnissä jos jotain kiinostaa itse en tarvitse kun on jo hyvä. (tai on laiton alla hyvä) vanha menossa romuksi. eli kuten jo edellä mainitsin niin huuto.netissä myynnissä atlas copco merkkinen kompura varteen otettava vaihtoehto kiinalaisten tilalle.
     
  12. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Luulen, että ne kaikkia 1000-2000€ olevat isommat kompurat on näitä samoja Italialaisia(ei kiinalaisia paskoja) kompuroita jotka tulee tietyltä tehtaalta. Pienet ammattikompurat sitte erikseen. Isommalla hinnalla saa sitte vain isomman laitteen, 7,5kw strong line maksaa 2000€. Ne pikkukompurat gernit sun muut on niitä paskoja jotka kaikki hajoaa, vai olenko ymmärtänyt väärin?

    Noista käytetyistä Atlas Copco taitaa olla varma valinta, muita ei oikeen uskalla mennä ostaan. Ei viitti kuitenkaan 500km päästä lähtä Atlas Copcoja hakemaan, niin uuden aattelin kuitenkin hommata ja takuuhan niillä on niin ei vituta sitten kun heti hajoaa. Vanhan kompurat on melko äänekkäitä, saattaa tuota öljyäkin pukata enemmän ilman joukkoon.

    Jos myyjän sanaan on luottaminen niin melko vähän ainakin isoissa Gerneissä on ollut vikoja. Niitä mitä nyt oli ollut niin, moottori oli pyörinyt väärään suuntaan ja voiteluhan ei sillon pelaa joten joten leipo kiinni, sitten käynnistymisongelmaa oli jollain ollut. Nuo viatkin voi olla ihan omasta tyhmyydestä kiinni jos kytkee vaikka piuhat väärin, eli vaikka vaiheet ristiin. Moottorihan siinä palaa, samoten tekee jos joku piuha jää kytkemättä. Saa kai sen väärin päinki pyöriin vahingossa, toimii mutta voitelu ei pelaa.
     
  13. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    joo nuo strong linet nyt näyttää suht laadukkailta normaali käyttöön. mutta nämä gernit, einhell ja vastaavat on kyllä susia. en edes ymmärrä että millä ne kiinalaiset saa tehtyä edes sellaisen suht pienen kompuran johonkin 100e.. taitaa olla materiaalit ja viimeistely päin helvettiä.
     
  14. Jupe

    Jupe Gearhead

    Mulla on tuollainen valovirta strongline 50 litran säiliöllä. Ostin sen 19.10.2004 (sattui kuitti olemaan lähistöllä...) ja kerronpa nyt sitten omat kokemukseni:

    Käytin vekotinta alussa melkoisen satunnaisesti, pikku remontit, renkaan vaihdot, koneiden ym putsailut paineilmalla jne. Mutta sitten, aloitin rakentamaan omakotitaloa pitkästä tavarasta paikanpäällä itse tehden huhtikuussa 2005. Alussa vedimme voimavirtasyötön (16A) työmaakeskukselle naapurin varaston seinästä, siis aivan luvallisesti huom. Matkaa tuli sellaiset parisaataa metriä. Silloin kompuran käynnistyminen oikutteli ja loppujen lopuksi ilmojen syksyllä viilentyessä motti tupsahti. Sähkärit työmaalla totesivat syyn olevan useassa jatkojohdossa ja pitkässä matkassa, käynnistyessä nappaa kuulemma ihan kohtuullisen virtapiikin ja 200 metriä jatkojohtoa ei tätä asiaa kuulemma pahemmin helpota. Hämmästyttävän kauan se oli kuulemma kestänyt. No mikäs siinä auttoi, uusi moottori paikoilleen ja naulapyssy laulamaan. Omaan keskukseen saatiin sähköt joulukuussa -05 ja kompurakin alkoi lyhyemmässä johdossa käynnistymään aivan toiseen malliin. Käyttöä piisasi säännöllisen epäsäännöllisesti siten että muutimme nyt toukokuun alussa uuteen ja kompura lähti hommiin anoppilaan jossa tehtiin isohko remontti. Tuon kompuran avustuksella on ammuttu useampi tuhat runkonaulaa, ulkoverhoilunaulaa, panelihakasta jne jne. Tokihan käyttö ei ole ollut vuosien lomassa pelkkää rakentamista, on pyöritetty mutteripyssyä jne eli "pajakäyttöäkin" on kuitenkin ehtinyt rakentamisen lomassa harrastaa. Vehe kuitenkin toimii ja puksuttaa siinä missä ennenkin, en siis voi moittia / huonoksi haukkua.
     
  15. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Meinaatko että tällainen Gerni on susi. Tulee samalta tehtaalta kuin Stronglinet ei mistään kiinasta. Vertaappa yhdenäköisyyttä Stronglineeihin.
    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=kom995
    Väitän että kalliimmat stroglinet ja gernit ovat samoja laitteita maalattu vain eri väreillä. Keskinen tuo maahan kompressorit Italiasta kokoaa ne ja maalaa eri väreillä ja eri merkeillä. Tulee Einhelliä, Gerniä, Horsepoweria ym. Pikku Gernit ym. tulee kiinasta. Samalta tehtaalta tulee Abacit, Biltemat, Catprit ihan mitä vain tilaaja haluaa.

    Yrittäisin vain saada varmistusta onko Tällainen gerni varmasti sama laite kuin strong line osiltaa. Lue koko topici niin ymmärrät. Nuo kuvat kaikki taitaa olle 4kw mallista.
     
  16. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    strongline

    pakko kait se on sitten uskoa että strong linet on tosiaan ihan hyviä koneita. itse kyllä luotan ennemmin tuohon atlas copcoon 8) jos tulee halvemmalle vehkeelle tarvetta niin käännyn varmaankin sitten tuon strong linen puoleen kun niitä monet kehuvat (vaikkakin myös haukkuvat) 8)
     
  17. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    minun henkilökohtaiset kokemukset gern, horsepower, biltema, einhell merkeistä on ainakin käsityökalujen osalta todella huono. yhden tallin rakennuksessa meni 3 einhellin poraa rikki ihan normaaali käytössä. gernin kulmahiomakone (115mm) rupesi klappaamaan parin viikon jälkeen(jona aikana käytettiin ehkä noin 20min) mutta siitä sai kyllä hyvän pelin kun vaihdoin kuulalaakerin ja sorvasin uuden liukulaakerin laakeripronssista. ja bilteman kuumailmapuhallin (kuten mös horsepower) sulasivat molemmat käsiin alta 5 min jatkuvan käytön. jonka jälkeen hankin bosch merkkisen joka maksoi tuplat eli noin 30e ja kesti 5 tuntia jatkuvaa käyttöä täydellä lämmöllä (oli pakko koittaa että onko siitä mihinkään). joten tuosta ehkä johtuu minun halpistyökalu vastaisuus. halvalla ei vaan saa työkalua. nykyään olen pyrkinyt ostamaan vain laadukkaita työkaluja (rälläkät:hitachi pulttipyssy:ingersol rand akkupora hitachi. ja niin edespäin. mutta tietysti voi olla itsessäkin vika kun ei halvat kestä. mutta kalliit kestää kyllä vähän ronskimpaakin kättä. 8)
     
  18. Jupe

    Jupe Gearhead

    Älkää nyt sotkeko ammatti- / harrastajavehkeitä keskenään.

    Atlas Copco on aivan eri kategoriassa kun joku IKH:n strongline. Olin viime keväänä työn puolesta katsomassa kun Atlaksen uusi iso ruuvikompura isolla säiliöllä otettiin käyttöön. Atlakselta oli alunperinkin mies analysoimassa tarpeen, tämän jälkeen räätälöitiin kone tarvetta vastaavaksi. Koko merkin suhteen puhutaan minun mielestäni ihan toisen tasoisista laitteista. Tämän lisäksi kävin kesän aikana asentamassa useamman Kaeserin ruuvikompuran käyttöpaikoilleen.

    Tarkoitin omassa sanomassani vain sitä että minulla kotosalla oleva strongline on toiminut hyvin ja olen siihen todella tyytyväinen. Toki olisin ostanut alunperin ammattivehkeen jos siihen yksinkertaisesti olisi vaan varaa. Jokainen päättää kukkaronsa ja tarpeensa mukaan pitääkö äitistä vai tyttärestä...
     
  19. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Mites muuten tuommosella 600-650l/min kompuralla ja R.O.C.K:in 40l halvalla hiekkapuhalluspöntöllä luonnistuu puhaltaminen?

    Minkälainen homma olisi esim. taka-akseliston puhaltaminen. Onko toivoton homma tuollasella, vai meneekö tuosta vaan? Kulunee ainakin paljon suuttimia ja palloventiileitä? Jos puhaltelee vaikka 2mm suuttimella tuleeko paljon taukoja? Minkään jenkin perää en olis puhaltamassa, vaan vanhan eurooppalaisen Foordin.
     
  20. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    mulla on jere merkkinen sininen 200l säiliöllä 2 pyttynen kestäny jo 5 vuotta jokapäiväistä käyttöä öljytkin vaihdettu vaan kerran. ainoastaan moottorin laakerit on menny uusiks lienee sama laite ku strongline mut vaan eri värinen ulkoapäin ainaki just samanlaisia...tosin entisellä vuokrahallilla oli atlas vm73 ja puksutti ihan täysillä sellanen vanha v-lohko
     

Kerro tästä muillekin!