IKH:n Strongline kompressorin laatu???

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Anonymous, 15.7.2005.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ok. Takasin siis liikkeeseen. Takuunalainen peli, nii en tuota itse rupea räpläämään...
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Huonolla tuurilla saat yhtä kehnon tilalle. Painekytkimelle tulevat letkut on luultavasti pikaliittimessä kiinni, eli letku vaan painetaan pohjaan jolloin se _pitäisi_ tiivistyä. Ei siis ole kierrettävää mutteria joka on paljon varmempi. Pikanipat alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotamaan. Minä ainakin purkaisin mielenkiinnosta, hyvän painekytkimen saa tarvittaessa 20-50 eurolla. Räpläämällä saa varmaan ihan toimivan eikä tarvi rehata edestakas.
     
  3. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Mutta kun tuo vuotaa myös sähköjohtojen juuresta. Eli kun noita sähköjohtoja heiluttelee, kuin myös sitä ilmaletkua, tuhina voimistuu/vaimenee muttei lopu. Aika köykänen laitoshan tuo on nakata skoodan konttiin ja ajeluttaa liikkeeseen takasi. Korjatkoon perkele takuuseen!
     
  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Eipä iso vika ollut. Venttiilissä roska ja purki painetta noiden johtojen kautta. Nyt toimii kompura niinku pitää!
     
  5. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    Kuinka moni on onnistuneesti vaihtanut valovirtakompuran toimimaan voimavirralla?

    Ajattelin vaihtaa omavalmisteisesta(ei minun rakentama) kompurasta valovirtamoottorin(~2900rpm 1.8kW) voimavirtakäyttöiseen.
    Eli tilalle saman kierrosluvun 2.2kW tai 3kW 3-vaihe motti? Hihnapyörän käyttäisin alkuperäisestä.

    Lohko tuossa tietenkin saattaa ottaa itteensä, se on vanhempi ABAC:n 2-sylinterinen, tyyppitietoja en ainakaan äkkiseltään löytäny netistä.
    Mutta rahaa ei projektissa olisi kiinni kuin sen uuden(käytetyn) moottorin verran. Sähkökytkennät onnistuu itseltä.. kompurakin oli ostohetkellä edullinen: 40€
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    eihän siinä muuta kuin laittaa moottorin ja sitten painekykimen ohjaamaan kontaktoria.ite laitoin kontaktorin ihan pakasterasiaan,käytettyyn tietenkin kun on välillä nuukkis olo.
     
  7. Jupe

    Jupe Gearhead

    En minäkään tuossa mitään riskiä näe, jos kerran kierrosluku ja hihnapyörä ovat samoja niin mikäpä tuossa yhtälössä juuri muuttuisi? Äkäisempi käynnistys?
     
  8. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    näin jälkeenpäin ajatuksia tarkastellessa: eihän tuosa oo hyötyä..
    mutta sillon on jos vaihtaisi moottorin hihnapyörän isompaan, jolloin lohkon kierrosnopeus kasvaisi ja tuotto kasvaisi?
     
  9. Jupe

    Jupe Gearhead

    No nyt onkin jo eri juttu. Meillä oli työmaalla käytössä Atlas Copcon öljyttömiä spiraalikompuroita jotka oli ylikellotettu, alunperin max 8:n barin kompuralla päästiin vähän yli 9:n barin katkaisupaineeseen. Muutos oli tehty just hihnapyörä vaihtamalla. Lopputulos oli että ne ei oikein tahtoneet kestää, lohkoja vaihdettiin kuin leipää. Tosin jälkikäteen selvisi että ne kompurat oli tarkoitettu lähinnä laboratorio tyyppiseen käyttöön jolloin niitä olisi pitänyt olla kaksi, toinen käy ja toinen huilaa. Suhteellisen lyhyt lepojakso käyntijaksojen välillä, kuten myös korkeahko työsketelypaine, oli niille myrkkyä.

    Toki sun kompura on rakenteeltaan erilainen, eli saattaa maltillisen ylikellotuksen kestää hyvinkin. Alkuperäinen konfiguraatio on kuitenkin kompromissi tuoton ja kestävyyden välillä tai hitusen jomman kumman hyväksi.
     
  10. Lclassic

    Lclassic 1st gear

    Ostin tollaisen 5.5kw 200l pytyllä olevan strongline kompuran tammikuussa ja ihmetellyt tota öljyn kulutusta kun jokaisesta paineilmakoneesta on ruvennut tulemaan rasvaista mössöä ulos vaikka on veden erottimet välissä ja joka kerta kun olen päästäny kondesio vettä pois niin tulee vaaleeta liejua ulos. Olin yhteydessä huoltoonkin ja sanoivat huohottimen olevan tukossa mutta näin ei ole, huohotin pelaa. Onko kellään tullut vastaavanlaista ongelmaa kompuran kanssa?
     
  11. palontie

    palontie Gearhead

    Kannattaa tosiaan katsoa että on öljyä ja notkeaa.Mulla on tuollainen halpa pikkuinen abac kopura joka oli leikannut kiinni.Tänään avasin niin siellä ei ollut laakerointia kiertokangessa kampuran päässä vaan valualu veivi oli suoraan kampurassa kiinni ilman laakerointia:)Saakohan noihin mistään järkevään hintaan osia?Pari männärengasta oli myös katkennut,löytis edes ne tiivisterengas ja öljyrengas,mäntä 60mm
     

Kerro tästä muillekin!